LRM 52: ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ

Εκτύπωση

 

Κωδικός ΘΕ: LRM 52

Πιστωτικές Μονάδες (ECTS): 10

Τύπος ΘΕ: Υποχρεωτική

Εξάμηνο: (1ο)

Γλώσσα: Αγγλικά

Συντονιστής ΘΕ:

Γενική Περιγραφή ΘΕ LRM 52

Σε αυτή τη Θεματική Ενότητα οι φοιτητές/ριες θα εισαχθούν στις βασικές αρχές της θεωρίας της κριτικής παιδαγωγικής. Η κριτική παιδαγωγική είναι μια θεωρία της εκπαίδευσης, η οποία:

Α) προσφέρει στους επαγγελματίες εκπαιδευτικούς την ευκαιρία να αναστοχαστούν σχετικά με τις δικές τους εκπαιδευτικές αντιλήψεις, πρακτικές και διεργασίες ώστε να συζητήσουν τη θέση τους ως εκπαιδευτικών της κυρίαρχης κουλτούρας,

Β) δίνει στις/στους εκπαιδευτικούς τη φωνή και τα εργαλεία για να αναστοχαστούν σχετικά με τη διδακτικές επιλογές τους λαμβάνοντας υπόψη την κριτική σκέψη των μαθητών τους,

Γ) εφοδιάζει τους/τις εκπαιδευτικούς με εργαλεία ώστε να καταστήσουν την εκπαιδευτική διαδικασία ενδυναμωτική για τους μαθητές τους, και

Δ) προωθεί την ισότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη μέσω της έρευνας-δράση μέσα στο σχολείο αλλά και μέσα στην κοινότητα.

Οι φοιτήτριες/τές αναμένεται να εξετάσουν κριτικά την έννοια της γλώσσας σε σχέση με την εξουσία και την ιδεολογία, και να εμπλακούν κριτικά στη συζήτηση σχετικά με τα ιδεολογικά χαρακτηριστικά της γλώσσας και του ρόλου της ως σημαντικού εργαλείου σε διαδικασίες διεκδίκησης της κοινωνικής και πολιτικής εξουσίας. Αναγνωρίζοντας τα γλωσσικά σενάρια στα σχολεία και στην κοινωνία, οι φοιτήτριες/τές αναμένεται να αναπτύξουν την κριτική τους συνείδηση, η οποία είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την πραγματοποίηση αναστοχαστικής/ διδακτικής πράξης.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση αυτής της Θεματικής Ενότητας, οι φοιτήτριες/τές αναμένεται να:

-        αναγνωρίζουν τη σχέση ανάμεσα στη γλώσσα, την ιδεολογία και την εξουσία

-        εμπλακούν σε μια κριτική ανάλυση της πραγματικότητας

-        αποκτήσουν μια γενική εικόνα για τη θέση της γλώσσας στην κοινωνία

-        συνδιαμορφώσουν χώρους για επιστημονικό διάλογο

-        αναγνωρίζουν τη γλώσσα ως κριτικό εργαλείο για τον μετασχηματισμό της διδασκαλίας σε μέσο αποκάλυψης της πραγματικότητας, καταπολέμησης της αδικίας και κατάκτησης της έννοιας «educatedhope» (‘βάσιμης ελπίδας’)

-        αναπτύξουν κριτική συνείδηση που μπορεί να τροφοδοτήσει τη διδακτική πρακτική

-        αντιλαμβάνονται το πώς οι λέξεις μπορούν να αποκαλύψουν τον μηχανισμό της καταπίεσης

-        αναπτύξουν και να εφαρμόζουν την κριτική γλωσσική τους επίγνωση

-        αναπτύξουν και να εφαρμόζουν δεξιότητες κατανόησης και παραγωγής επιστημονικών κειμένων

-        εμπλέκονται στη δράση σχετικά με προσφυγικές ή μεταναστευτικές κοινότητες στις τοπικές τους κοινωνίες

Γνωστικά Αντικείμενα

-        Ιδεολογίες, Εξουσία και Γλώσσα

-        Εθνικισμός, Ταυτότητα και Popular Culture

-        Γλωσσική Ποικιλομορφία και Κοινωνική Δικαιοσύνη

-        Κριτική Εκπαίδευση και Κοινωνική Αλλαγή

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για αυτή τη ΘΕ.