Page 3 - open2U-June-2021
P. 3

Ρεπορτάζ               03


                               ΙΟΥΝΙΟΣ 2021









                                  «Απόδραση»γνώσης!










                                   Κρατούµενοι-φοιτητέςτουΕλληνικούΑνοικτούΠανεπιστηµίουσεµίακατάθεσηψυχής


                σως σήµερα πρέπει να ντρεπόµαστε  ζωή τους στη διάρκεια της κράτησής τους, ξε-  νιστούν µια πραγµατική και βαθιά ανθρώπινη συν-  νους. Μέχρι σήµερα φοιτούν στις σχολές του
                για τις φυλακές µας» έγραφε ο Μισέλ  κινώντας τις σπουδές τους, ενώ εκτίουν ακό-  θήκη για τους φυλακισθέντες να ξανασυστηθούν  Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου 61 κρα-
          «ΊΦουκώ πριν από σχεδόν 35 χρόνια και  µη την ποινή τους. Και σ’ αυτό τον αγώνα το Ελ-  µε το κοινωνικό τους περιβάλλον.  τούµενοι, οι οποίοι µπορεί να µην πήραν
          το διάστηµα που ακολούθησε δεν τον διέψευ-  ληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο υπήρξε πάντα  Γιατί η ζωή είναι οι επιλογές µας κι όλο και πε-  άδειες για να παρακολουθήσουν τα µαθήµα-
          σε. Το γιγαντιαίο εγχείρηµα «κοινωνικής ορθο-  ένας φιλόξενος εκπαιδευτικός προορισµός.  ρισσότεροι, τις ξαναπιάνουν από την αρχή, τις  τά τους, όµως το ΕΑΠ… άνοιξε τη φυλακή τους,
          πεδικής» που αποτέλεσαν τα συστήµατα τιµω-  Η φυλακή µπορεί να συσχετιστεί µε τη διαµόρ-  αναζητούν στην αλήθεια των επιστηµών, την  προσφέροντάς τους διέξοδο µέσω της γνώσης
          ρίας και επιτήρησης παγκοσµίως, πέτυχε στο να  φωση µιας κοινωνίας της επιτήρησης. Η µόρ-  φύση και το φως και τη δύναµη που δίνει η γνώ-  που φέρνει την ελπίδα!
          …σωφρονίσει τους παρεκκλίνοντες, έδωσε  φωση και η γνώση όµως, συσχετίζονται µε µια  ση.
          όµως τελικά και τα µονοπάτια για την «διαφυγή»  κοινωνία ελεύθερων επιλογών και ανεξάντλη-  Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο αντιλαµ-  Η Open2U επικοινώνησε µε δύο από τους κρα-
          τους. Οι «ανάσες» της ψυχής άλλωστε, θα έχουν  των προορισµών.            βανόµενο πρωτίστως τον κοινωνικό του ρόλο  τούµενους φοιτητές, οι οποίοι σε µία πραγµα-
          πάντα την ίδια αφετηρία και την ίδια κατάληξη:  Οι σπουδές και η ευκαιρία των κρατουµένων και  και θέλοντας να συνεισφέρει στην προσπάθεια  τική κατάθεση ψυχής, µιλούν για την απόφασή
          τη γνώση.                            στην πανεπιστηµιακή εκπαίδευση όπως εφαρ-  «επανένταξης» ανθρώπων που κάποια στιγµή  τους να συµµετέχουν στα προγράµµατα σπου-
          ∆εν είναι ούτε ένας, ούτε δύο οι κρατούµενοι  µόζεται σε διάφορες µορφές τα τελευταία χρό-  στη ζωή τους… έχασαν τον δρόµο, προσφέ-  δών, για τις συνθήκες παρακολούθησης των µα-
          φυλακών που αποφασίζουν να αλλάξουν τη  νια στα ελληνικά σωφρονιστικά καταστήµατα, συ-  ρει κάθε χρόνο υποτροφίες και σε κρατούµε-  θηµάτων, αλλά και για τους στόχους τους!



                     « «∆ ∆ι ια αβ βα ατ τή ήρ ρι ιο ο   γ γι ια α   τ τη ην ν   ε επ πα αν νέ έν ντ τα αξ ξή ή   µ µο ου υ» »  « «Τ Το ο   π πν νε εύ ύµ µα α   δ δε εν ν   φ φυ υλ λα ακ κί ίζ ζε ετ τα αι ι… …» »


                Ο 31χρονος Τζουλιάνο συµµετείχε στην κλήρωση για φοίτηση                                Ο 48χρονος Τέλης, πατέρας τριών παιδιών, µπορεί να «κουβα-
              στο ΕΑΠ το 2016 κατόπιν όπως αποκαλύπτει, παρότρυνσης της                                 λά» µία βαριά καταδίκη, όµως ουδέποτε σκέφθηκε να εγκατα-
              τότε προJσταµένης του Καταστήµατος Κράτησης που Κορυδαλ-                                  λείψει την προσπάθεια της… πνευµατικής του απελευθέρωσης
               λού όπου βρισκόταν έγκλειστος. Από τότε έχουν µεσολαβήσει                                που αποτελεί σηµαντικό διέξοδο στις δύσκολες συνθήκες του
               αρκετά χρόνια και ο Τζουλιάνο όχι µόνο δεν µετάνιωσε για την                             εγκλεισµού. Φοιτητής στον ΕυρωπαJκό Πολιτισµό, ο Τέλης έχει
               απόφασή του να παρακολουθήσει το πρόγραµµα σπουδών «∆ι-                                  ολοκληρώσει ήδη τα δύο από τα τέσσερα χρόνια του προγράµ-
               οίκηση Επιχειρήσεων και Οργανισµών» της Σχολής Κοινωνικών                                µατος σπουδών και συνεχίζει ακάθεκτος… έχοντας την πλήρη
                Επιστηµών, αλλά πλέον σκέφτεται να κάνει και µεταπτυχιακό.                              υποστήριξη των παιδιών του.
                                              Τζουλιάνο                                          Τέλης



           Γενικά υπήρχε στο µυαλό µου σαν σκέψη κάποια στιγµή να εγγραφώ στο ΕΑΠ  Πώς και αποφασίσατε  Η εγγραφή µου στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο έγινε τυχαία, όταν βρι-
           ακόµη και πριν τη σύλληψή µου. Είχα κάνει µάλιστα και µία σχετική έρευνα. Ο  να εγγραφείτε   σκόµουν στο κατάστηµα κράτησης της Πάτρας. Η κοινωνιολόγος της φυλα-
           λόγος που δεν κατέστη εφικτό η σκέψη µου να γίνει πράξη ήταν ότι δεν είχαν  στο Ελληνικό Ανοικτό  κής µε ενηµέρωσε πως γινόταν κλήρωση για όσους ενδιαφέρονταν να εγ-
           τη δυνατότητα να ανταπεξέλθω στις οικονοµικές απαιτήσεις του προγράµµα-  Πανεπιστήµιο;       γραφούν στο ΕΑΠ. Έτσι αποφάσισα να πάρω µέρος κι εγώ και τελικά ήµουν
          τος σπουδών. Το 2016 χάρη στο πρόγραµµα ετήσιων υποτροφιών του Υπουρ-                         από τους τυχερούς, καθώς κληρώθηκα στον ΕυρωπαJκό Πολιτισµό.
           γείου ∆ικαιοσύνης και του ΕΑΠ, µέσω του οποίου καλύπτονταν εξ ολοκλήρου
           τα δίδακτρα, έγινε δυνατή η φοίτησή µου, έπειτα από κλήρωση στην οποία αν
          και αρχικά ήµουν αρνητικός, µε ώθησε να συµµετάσχω η τότε προJσταµένη του
                   Καταστήµατος Κράτησης Κορυδαλλού 1, κα Βάσω Φραγκαθούλα.


          Οι συνθήκες τα προηγούµενα χρόνια στο Κατάστηµα Κράτησης Κορυδαλλού  Στις συνθήκες            Η παρακολούθηση των µαθητών δεν είναι εύκολη και αυτό γιατί, δεν έχου-
          1 προκαλούσαν πραγµατικά θλίψη. Υπήρχαν τεράστιες ελλείψεις και αδυνα-  του εγκλεισµού        µε απεριόριστη χρήση ίντερνετ, ενώ περιορισµένος είναι και ο χρόνος που
          µίες. Σκεφτείτε ότι στους ήδη φυλακισµένους που φοιτούσαν εξ αποστάσε-  πόσο εύκολο είναι     µπορούµε να βρισκόµαστε στους υπολογιστές (υπάρχει κανονισµός στις
            ως προστεθήκαµε κι εµείς οι οποίοι θα έπρεπε να εξυπηρετηθούµε από  να παρακολουθείτε       φυλακές). Παράλληλα, στις φυλακές των Γρεβενών έχουµε ένα επιπλέον
           έναν απαρχαιωµένο Η/Υ κι αυτόν χάρη στο σχολείο 2ης ευκαιρίας που µας  τα µαθήµατα           τεχνικό πρόβληµα, την πολύ αργή ταχύτητα του ίντερνετ η οποία είναι γενι-
            είχε παραχωρήσει. Επί της ουσίας ήταν δώρον άδωρον. Στη συνέχεια τα                         κότερο πρόβληµα της περιοχής. Έτσι πολλές φορές χάνω σηµαντικά µαθή-
          πράγµατα έφτιαξαν, δηµιουργήθηκε αίθουσα φοιτητών µε δέκα υπολογιστές  και να ανταποκρίνεστε  µατα, χωρίς όµως αυτό να µου έχει στερήσει τη δυνατότητα να δίνω εξετά-
          τελευταίας τεχνολογίας, µε δικό µας εκτυπωτικό πολυµηχάνηµα και προσω-  στις απαιτήσεις       σεις και µάλιστα, επιτυχώς.
            πική τηλεφωνική γραµµή, ώστε να επικοινωνούµε µε το Πανεπιστήµιο και  του προγράµµατος
                                                   τους καθηγητές.         των σπουδών σας;


           Αρχικά ένας πρώτος στόχος είναι να καταφέρω να κάνω ένα µεταπτυχιακό  Ποιοι είναι οι στόχοι σας  Ο στόχος µου είναι όσο διάστηµα παραµένω στη φυλακή να περνώ τον χρό-
          στη ∆ιοίκηση Τουρισµού, προκειµένου να διευρύνω τις γνώσεις µου και για-  ολοκληρώνοντας      νο µου µε δηµιουργικό τρόπο. Θέλω να ολοκληρώσω το πρόγραµµα των
               τί όχι κάποια στιγµή στο µέλλον να διοικήσω τη δική µου επιχείρηση.  τη σχολή σας,       σπουδών µου και να καταφέρω να πάρω το πτυχίο µου. Πρωτίστως όµως
                                                                           ως πτυχιούχος πια;           επιθυµία µου είναι να εµπλουτίσω τις γνώσεις µου και να αποκτήσω µόρ-
                                                                                                        φωση.


                    Η αντίδρασή τους ήταν ενθουσιώδης γιατί δεν πίστευαν πως  Πώς αντέδρασαν            Η αντίδραση της οικογένειάς µου ήταν θετική και πραγµατικά τους εξέπλη-
           θα µπορούσα µέσα από τη φυλακή να κάνω κάτι τέτοιο. Κι αν κάποιες φο-  συγγενείς και φίλοι   ξε ευχάριστα αυτή η απόφασή µου. Κυρίως τα παιδιά µου. Η µεγάλη µου
          ρές η ψυχολογική φόρτιση που προκαλεί ο εγκλεισµός και οι συνθήκες κρά-  όταν τους είπατε     κόρη έδωσε πανελλαδικές, η δεύτερη είναι µαθήτρια της Γ’ Γυµνασίου και
            τησης µε αποθάρρυναν η οικογένειά µου ήταν εκεί για να µου θυµίσει για  ότι θέλετε          ο γιος µου είναι στην Β’ Γυµνασίου. Στην αρχή δεν το πίστευαν, όµως µετά
                                     πολλοστή φορά πως είναι δίπλα µου.     να σπουδάσετε;              µε υποστήριξαν και µάλιστα µε παροτρύνουν συνεχώς να συνεχίσω και να
                                                                                                        ολοκληρώσω τις σπουδές µου. Παράλληλα και οι άλλοι συγγενείς και φίλοι
                                                                                                        ήταν θετικοί και µε στηρίζουν.


            Όταν ξεκίνησε αυτό το ταξίδι στη γνώση στην ιδέα και µόνο ότι µετά από  Η ενασχόλησή σας    Το ΕΑΠ αποτελεί µοναδική θα έλεγα διέξοδο από το σκληρό περιβάλλον
          κάποιο χρονικό διάστηµα θα µπορούσα να λάβω εκπαιδευτική άδεια µε ηλε-  µε τα προγράµµατα     των φυλακών. Τις ώρες που βρίσκοµαι στον υπολογιστή διαβάζοντας ή όταν
          κτρονική επιτήρηση (βραχιολάκι) για να παρακολουθήσω τις Οµαδικές Συµ-  των σπουδών σας       γράφω τις εργασίες µου πραγµατικά ξεχνώ που βρίσκοµαι. Είναι οι µοναδι-
          βουλευτικές Συναντήσεις και να συµµετάσχω στις τελικές εξετάσεις, ότι θα  αποτελεί διέξοδο;   κές στιγµές που τουλάχιστον το πνεύµα µου είναι ελεύθερο. Προσωπικά,
          µπορούσα να δω τον ουρανό χωρίς σύρµατα ασφαλείας ήταν µία βαθιά ανά-                         επειδή είναι η δεύτερη φορά που βρέθηκα στη φυλακή, πιστεύω πως αν
           σα για την συνέχεια. Ένιωθα να ανοίγει ένα παράθυρο για το µέλλον, ένας                      δεν είχα τις σπουδές µου δεν θα άντεχα. Θέλω να ευχαριστήσω την κοινω-
              τρόπος να αλλάξω τη ζωή µου, το διαβατήριο για την επανένταξή µου.                        νική υπηρεσία της φυλακής που µε βοηθά για να µπορώ απερίσπαστα να
                                                                                                        παρακολουθώ τα µαθήµατά µου, στα όρια των δυνατοτήτων τους.
   1   2   3   4   5   6   7   8