Page 11 - Open2U - July - August - 2021
P. 11

Φάκελος               11


                              ΙΟΥΛΙΟΣ-ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2021













          «Ισπανική Γλώσσα και Πολιτισµός»


          Η µελέτη των πολιτισµών των ευρωπαQκών χωρών και                                                                αφούείχεπροηγηθείγόνιµηδιαλεκτικήσχέσητουπνευ-
          η εµβάθυνση στην πλούσια ιστορία τους αποτελεί µια                                                              µατικούκόσµου,εκατέρωθεν,µετηνευρωπαQκήνεω-
          «πυξίδα» και για το µέλλον µας και ως τέτοια αποτε-                                                             τερικότητα» λέει ο κ. Φιλιππής.
          λεί µια «δεξιότητα» πολύτιµη. Ο ∆ηµήτρης Φιλιππής,                                                              «Σήµερα, οι δύο χώρες σχεδιάζουν-µοιράζονται-
          επίκουρος καθηγητής της Σχολής Ανθρωπιστικών                                                                    ανταγωνίζονται“µεσογειακάπρογράµµατα”.Επιπλέον,
          Σπουδών του Ιδρύµατος, απαντάει σε ερωτήσεις που                                                                αµφότερες, από χώρες εξαγωγής µεταναστών ώς το
          αφορούν το φηµισµένο πρόγραµµα του ΕΑΠ και πα-                                                                  1970,έγιναν,αίφνης,τόποιυποδοχήςτους.Τελικά,αυτά
          ρουσιάζει τις ακαδηµαQκές εικόνες του.                                                                          πουµαςενώνουνπερισσότεροµετηνΙσπανίαίσωςνα
          «Σύγχρονος ισπανικός πολιτισµός, τέχνη, ζωγραφική,                                                              είναιηεξωστρέφεια,ηφιλοξενίακιέναςτρόποςζωής
          πολιτικές θεωρίες, κλασική λογοτεχνία…Τα «µονο-                                                                 που, ενίοτε, «αντιφάσκει» µεταξύ παράδοσης και εκ-
          πάτια» Ελλάδας και Ισπανίας συχνά ενώνονται και τε-                                                             συγχρονισµού.
         λικά αναρωτιόµαστε: τι αγαπάµε πιο πολύ στην κουλ-                                                               ΟφοιτητήςτουπρογράµµατοςσπουδώντουΕΑΠµπο-
         τούρακαιτο«άρωµα»τηςΙσπανίας;» τονρωτάµε.Για                                                                     ρεί να τα εξακριβώσει ή να αµφισβητήσει τα «στερεό-
         να απαντήσει: «Σκανάρεις την Ισπανία και σκανάρον-                                                               τυπα»καιναµυηθεί(σ)τοισπανικό«µυστήριο»,όχιως
         ται «οι Ισπανίες», ένα µωσαQκό εθνοτήτων, γλωσσών                                                                τουρίστας, αλλά ως υπότροφος στην Ισπανία του
         και πολιτισµών! Αλλιώς ο βορράς (η Γαλικία, η Ναβά-                                                              προγράµµατος Erasmus ΕΑΠ».
         ρα,ηΒασκική),αλλιώςηπλευράτηςΜεσογείου(ηΚα-                                                                      Σήµερα, σχεδόν 500.000.000 άνθρωποι, από 21 χώ-
         ταλονία, η Βαλένθια, η Μούρθια, οι Βαλεαρίδες), αλ-                                                              ρες σε τρεις ηπείρους µιλούν ισπανικά! Το πρόγραµ-
         λιώςτοκέντρο(ηΚαστίλη),αλλιώςηΑνδαλουσίαστον                                                                     µασπουδώντουΕΑΠβέβαιαστηρίζειτουςφοιτητέςκαι
          νότο,αλλιώς,παραδίπλατης,ηΕστρεµαδούρα,αλλιώς                                                                   τιςφοιτήτριέςτουµετακτικήηλεκτρονικήεπικοινωνία
          οιθύλακεςτηςΑφρικής(ΘέουτακαιΜελίγια),αλλιώς                                                                    µετουςδιδάσκοντες,µεσυχνέςσυµβουλευτικέςδια-
          στα Κανάρια… Αλλιώς µιλούν την Ισπανική (καστιλιά-                                                              δικτυακές(ή/καιδιάζώσης)συναντήσειςµαζίτους,µε
          νικη) στη Μαδρίτη, αλλιώς στη Γρανάδα και την Κόρ-                                                              συνεχή σχόλια ανατροφοδότησης επί των εργασιών
          δοβα,ενώστοµεγαλύτεροµέροςτηςΧερσονήσουεπι-  λώσεις, στη γαστρονοµία. Αντιστοίχως, και στις ισπα-  «Μικρότερος τουριστικός προορισµός και η Ελλάδα,  τους, διότι τους προσφέρει ∆ιδακτική Επάρκεια στην
          κρατεί,κατάτοΣύνταγµα,πολυγλωσσία:Ισπανικά-κα-  νόφωνεςχώρεςτηςΑµερικής…»συνεχίζειοίδιοςπε-  αλλά τις δύο χώρες µάλλον δεν τις ενώνει ο ανταγω-  Ισπανική(ΠΕ40)καιΥποτροφίεςErasmusσεσυνεργασία
          στιλιάνικα,καταλανικά,εουσκέρα(βασκική),πανάρχαιη  ριγράφοντας τη µαγεία του ισπανικού πολιτισµού.  νιστικόςτουρισµός,ούτεβεβαίωςταγεωργικάπροQόντα  µεΙσπανικάκαιΙσπανόφωναΠανεπιστήµια.Επίσης,διορ-
          προ-λατινικήγλώσσα,καιγαλικιανά,πουµοιάζουνπιο  Στηνερώτηση«Εξηγήστεµαςτοισπανικό«µυστήριο»  πουπαράγουν,επίσηςπολύανταγωνιστικάµεταξύτους.  γανώνειµαζίτουςπολιτιστικέςεκδηλώσεις,προβολές,
          πολύ µε τα πορτογαλικά. Όµως τα Ισπανικά (καστι-  και τους σύγχρονους γρίφους του: τουρισµός, εµπό-  ΜετηνΙσπανίαµάςενώνειπιοπολύηπαράλληληιστο-  συναυλίες, επιστηµονικές συναντήσεις και εκδίδει µε
          λιάνικα)είναιηγλώσσατουΙσπανόφωνουΚόσµου(της  ριο, αρχιτεκτονική, ψηφιακές τέχνες» ο κ. Φιλιππής  ρία.Στονεικοστόαιώνα, π.χ.,ΕλλάδακαιΙσπανίαβίω-  τη βοήθειά τους επιστηµονικό περιοδικό!
         πάλαιποτέΙσπανικήςΑυτοκρατορίας,εκείόπου«δεν  απαντάειότι,όπωςυπογραµµίζεταιστονεξειδικευµέ-  σαν παρόµοιες καταστάσεις: εµφύλιους, δικτατορίες,  ΟιΘεµατικέςΕνότητεςείναι:ΠολιτισµοίκαιΙστορίατης
                                                                                    υπονοµευτικόρόλοκατεστηµένωνθεσµών(Μοναρχία,
                                               νο τύπο, η Ισπανία είναι µια χώρα µε «υψηλό εµπορι-
         προλάβαινεναδύσειοήλιος»),γλώσσα-γέφυραµεταξύ                                                                    Ισπανίας, Πολιτισµοί και Ιστορία της Λατινικής Αµερι-
         της Ιβηρικής (και της Ευρώπης, κατ’ επέκταση) µε τη  κόισοζύγιοκαιµεπολύτουρισµόπρωτοποριακώνυπο-  Εκκλησία, Ένοπλες ∆υνάµεις), δύσκολες µεταπολι-  κής, Ισπανική Λογοτεχνία και Λογοτεχνίες της Ισπα-
         Λατινική Αµερική, επιπλέον δε η δεύτερη περισσότε-  δοµών», καθώς προσελκύει πάνω από 70 εκατοµµύ-  τεύσεις,γιαναέρθει,εντέλει,ηπαράλληλησχεδόνέν-  νόφωνης Αµερικής, ενώ συνολικά 48 γραπτές εργα-
         ρο οµιλούµενη γλώσσα παγκοσµίως! ».   ρια τουρίστες ανά έτος.              ταξη των δύο χωρών στην ΕυρωπαQκή Κοινότητα,  σίες στα Ισπανικά εκδίδονται σε µια φοίτηση 4 ετών.
         Η Ισπανία όµως βρίσκεται παντού. Ο κ. Φιλιππής λέει
         ότι «αξίζει να µάθει κανείς να µιλά µε… τον µισό κό-
         σµοτουλάχιστον:αυτόκαιµόνοαρκείγιαναµάθειςΙσπα-
         νικά!Εξάλλου,φωνητικάκαιφωνολογικά,Ισπανικάκαι
          ΕλληνικάείναιοιπιοσυγγενείςγλώσσεςτηςΕυρώπης.
          Ενισχυτικήλεπτοµέρεια:σήµερα,σεεπιστηµονικέςδη-
          µοσιεύσεις,ηΙσπανικήπαρακολουθεί,ανκαιαπόαπό-
          σταση, την Αγγλική… Επιπλέον, µάλλον δεν είναι και
          λίγο να µιλά κανείς (σ)τη γλώσσα του Θερβάντες, του
          Λόρκα,τουΜπόρχες,τουΜάρκες,τουΚορτάσαρ,αλλά
          καιτουΓκόγια,τουΓκαουντί,τουΝταλί,τουΠικάσο,του
          Μπουνιουέλ και του Αλµοδόβαρ, αλλά και των αυτόχ-
          θονων γηγενών φυλών της Λατινικής Αµερικής, που,
          και για λόγους επικοινωνίας, πρέπει να ξέρουν Ισπα-
          νικά.
          Και συµβουλεύοντας τους µελλοντικούς φοιτητές και
          φοιτήτριες του προγράµµατος τονίζει ότι «εν προκει-
         µένω, δεν είναι και λίγο ότι ο απόφοιτος του προ-
         γράµµατοςσπουδώντουΕΑΠµπορείναεξηγήσειικα-
         νοποιητικάταεπιτεύγµατατουισπανόφωνουπολιτισµού,
         να αναφερθεί σε καίριες στιγµές της ιστορίας του, να
         κατανοήσει τα αίτια και τις συνέπειες των αντιπαρα-
         θέσεων των ισπανόφωνων κοινωνιών, να µιλήσει µε
          επάρκειαγιασηµερινάκοινωνικά,πολιτικάκαιοικονοµικά
          ζητήµατατηςΙβηρικήςκαιτης«Ιβηροαµερικής».Ηεξαι-
          ρετικότητατηςΙσπανικήςέγκειται,ακριβώς,στογεγονός
          ότι,ωςπολυπολιτισµικήγλώσσα,σεβοηθάνακατανοείς
          πιο σφαιρικά κοινωνικές διαφορές ή συνθέσεις, πολι-
          τικές συγκρούσεις ή συµµαχίες, οικονοµικές αποκλί-
         σειςήσυγκλίσεις,αλλάκαιναεντοπίζειςπολιτισµικές
          αποχρώσεις και αίτια θρησκευτικού φανατισµού. Πα-
          ρεµπιπτόντως, ας υπενθυµιστεί ότι η ισπανική γλώσ-
          σακαιηθρησκεία,οκαθολικισµός,ήτανταστοιχείαπου
          «έδεσαντηνΙσπανοσύνη»,ανκαι,συνήθως,ηθρησκεία
          έπαιξεαυτότονρόλοµεκαθόλουχριστιανικότρόπο».
          «Από τις ακτές του Ατλαντικού µέχρι τα στενά του Γι-
          βραλτάρ,καιαπότηνσπηλιάτηςΑλταµίραµετιςπρο-
          Qστορικέςβραχογραφίεςµέχριτονπολυτραγουδισµέ-
          νο Γουαδαλκιβίρ, ξετυλίγονται µπροστά στα µάτια του
          ταξιδιώτη ρωµαQκές πόλεις, µεσαιωνικά κάστρα, αρα-
          βικά παλάτια, γοτθικές και µπαρόκ εκκλησίες, κτήρια
          Πανεπιστηµιακών Ακαδηµιών (Ιστορίας, Γλώσσας,
          Επιστηµών),πουτονίζουνταεπιτεύγµατατηςΙσπανίας
          στην αρχιτεκτονική, στις εικαστικές τέχνες, στη λο-
          γοτεχνία,στηµουσικήκαι,σήµερα,στονκινηµατογράφο,
          στις ψηφιακές τέχνες, στις εκθέσεις παγκόσµιας εµ-
          βέλειας, στις τοπικές γιορτές, στις αθλητικές εκδη-
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16