Page 11 - Open2U - July - August - 2021
P. 11
Φάκελος 11
ΙΟΥΛΙΟΣ-ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2021
«Ισπανική Γλώσσα και Πολιτισµός»
Η µελέτη των πολιτισµών των ευρωπαQκών χωρών και αφούείχεπροηγηθείγόνιµηδιαλεκτικήσχέσητουπνευ-
η εµβάθυνση στην πλούσια ιστορία τους αποτελεί µια µατικούκόσµου,εκατέρωθεν,µετηνευρωπαQκήνεω-
«πυξίδα» και για το µέλλον µας και ως τέτοια αποτε- τερικότητα» λέει ο κ. Φιλιππής.
λεί µια «δεξιότητα» πολύτιµη. Ο ∆ηµήτρης Φιλιππής, «Σήµερα, οι δύο χώρες σχεδιάζουν-µοιράζονται-
επίκουρος καθηγητής της Σχολής Ανθρωπιστικών ανταγωνίζονται“µεσογειακάπρογράµµατα”.Επιπλέον,
Σπουδών του Ιδρύµατος, απαντάει σε ερωτήσεις που αµφότερες, από χώρες εξαγωγής µεταναστών ώς το
αφορούν το φηµισµένο πρόγραµµα του ΕΑΠ και πα- 1970,έγιναν,αίφνης,τόποιυποδοχήςτους.Τελικά,αυτά
ρουσιάζει τις ακαδηµαQκές εικόνες του. πουµαςενώνουνπερισσότεροµετηνΙσπανίαίσωςνα
«Σύγχρονος ισπανικός πολιτισµός, τέχνη, ζωγραφική, είναιηεξωστρέφεια,ηφιλοξενίακιέναςτρόποςζωής
πολιτικές θεωρίες, κλασική λογοτεχνία…Τα «µονο- που, ενίοτε, «αντιφάσκει» µεταξύ παράδοσης και εκ-
πάτια» Ελλάδας και Ισπανίας συχνά ενώνονται και τε- συγχρονισµού.
λικά αναρωτιόµαστε: τι αγαπάµε πιο πολύ στην κουλ- ΟφοιτητήςτουπρογράµµατοςσπουδώντουΕΑΠµπο-
τούρακαιτο«άρωµα»τηςΙσπανίας;» τονρωτάµε.Για ρεί να τα εξακριβώσει ή να αµφισβητήσει τα «στερεό-
να απαντήσει: «Σκανάρεις την Ισπανία και σκανάρον- τυπα»καιναµυηθεί(σ)τοισπανικό«µυστήριο»,όχιως
ται «οι Ισπανίες», ένα µωσαQκό εθνοτήτων, γλωσσών τουρίστας, αλλά ως υπότροφος στην Ισπανία του
και πολιτισµών! Αλλιώς ο βορράς (η Γαλικία, η Ναβά- προγράµµατος Erasmus ΕΑΠ».
ρα,ηΒασκική),αλλιώςηπλευράτηςΜεσογείου(ηΚα- Σήµερα, σχεδόν 500.000.000 άνθρωποι, από 21 χώ-
ταλονία, η Βαλένθια, η Μούρθια, οι Βαλεαρίδες), αλ- ρες σε τρεις ηπείρους µιλούν ισπανικά! Το πρόγραµ-
λιώςτοκέντρο(ηΚαστίλη),αλλιώςηΑνδαλουσίαστον µασπουδώντουΕΑΠβέβαιαστηρίζειτουςφοιτητέςκαι
νότο,αλλιώς,παραδίπλατης,ηΕστρεµαδούρα,αλλιώς τιςφοιτήτριέςτουµετακτικήηλεκτρονικήεπικοινωνία
οιθύλακεςτηςΑφρικής(ΘέουτακαιΜελίγια),αλλιώς µετουςδιδάσκοντες,µεσυχνέςσυµβουλευτικέςδια-
στα Κανάρια… Αλλιώς µιλούν την Ισπανική (καστιλιά- δικτυακές(ή/καιδιάζώσης)συναντήσειςµαζίτους,µε
νικη) στη Μαδρίτη, αλλιώς στη Γρανάδα και την Κόρ- συνεχή σχόλια ανατροφοδότησης επί των εργασιών
δοβα,ενώστοµεγαλύτεροµέροςτηςΧερσονήσουεπι- λώσεις, στη γαστρονοµία. Αντιστοίχως, και στις ισπα- «Μικρότερος τουριστικός προορισµός και η Ελλάδα, τους, διότι τους προσφέρει ∆ιδακτική Επάρκεια στην
κρατεί,κατάτοΣύνταγµα,πολυγλωσσία:Ισπανικά-κα- νόφωνεςχώρεςτηςΑµερικής…»συνεχίζειοίδιοςπε- αλλά τις δύο χώρες µάλλον δεν τις ενώνει ο ανταγω- Ισπανική(ΠΕ40)καιΥποτροφίεςErasmusσεσυνεργασία
στιλιάνικα,καταλανικά,εουσκέρα(βασκική),πανάρχαιη ριγράφοντας τη µαγεία του ισπανικού πολιτισµού. νιστικόςτουρισµός,ούτεβεβαίωςταγεωργικάπροQόντα µεΙσπανικάκαιΙσπανόφωναΠανεπιστήµια.Επίσης,διορ-
προ-λατινικήγλώσσα,καιγαλικιανά,πουµοιάζουνπιο Στηνερώτηση«Εξηγήστεµαςτοισπανικό«µυστήριο» πουπαράγουν,επίσηςπολύανταγωνιστικάµεταξύτους. γανώνειµαζίτουςπολιτιστικέςεκδηλώσεις,προβολές,
πολύ µε τα πορτογαλικά. Όµως τα Ισπανικά (καστι- και τους σύγχρονους γρίφους του: τουρισµός, εµπό- ΜετηνΙσπανίαµάςενώνειπιοπολύηπαράλληληιστο- συναυλίες, επιστηµονικές συναντήσεις και εκδίδει µε
λιάνικα)είναιηγλώσσατουΙσπανόφωνουΚόσµου(της ριο, αρχιτεκτονική, ψηφιακές τέχνες» ο κ. Φιλιππής ρία.Στονεικοστόαιώνα, π.χ.,ΕλλάδακαιΙσπανίαβίω- τη βοήθειά τους επιστηµονικό περιοδικό!
πάλαιποτέΙσπανικήςΑυτοκρατορίας,εκείόπου«δεν απαντάειότι,όπωςυπογραµµίζεταιστονεξειδικευµέ- σαν παρόµοιες καταστάσεις: εµφύλιους, δικτατορίες, ΟιΘεµατικέςΕνότητεςείναι:ΠολιτισµοίκαιΙστορίατης
υπονοµευτικόρόλοκατεστηµένωνθεσµών(Μοναρχία,
νο τύπο, η Ισπανία είναι µια χώρα µε «υψηλό εµπορι-
προλάβαινεναδύσειοήλιος»),γλώσσα-γέφυραµεταξύ Ισπανίας, Πολιτισµοί και Ιστορία της Λατινικής Αµερι-
της Ιβηρικής (και της Ευρώπης, κατ’ επέκταση) µε τη κόισοζύγιοκαιµεπολύτουρισµόπρωτοποριακώνυπο- Εκκλησία, Ένοπλες ∆υνάµεις), δύσκολες µεταπολι- κής, Ισπανική Λογοτεχνία και Λογοτεχνίες της Ισπα-
Λατινική Αµερική, επιπλέον δε η δεύτερη περισσότε- δοµών», καθώς προσελκύει πάνω από 70 εκατοµµύ- τεύσεις,γιαναέρθει,εντέλει,ηπαράλληλησχεδόνέν- νόφωνης Αµερικής, ενώ συνολικά 48 γραπτές εργα-
ρο οµιλούµενη γλώσσα παγκοσµίως! ». ρια τουρίστες ανά έτος. ταξη των δύο χωρών στην ΕυρωπαQκή Κοινότητα, σίες στα Ισπανικά εκδίδονται σε µια φοίτηση 4 ετών.
Η Ισπανία όµως βρίσκεται παντού. Ο κ. Φιλιππής λέει
ότι «αξίζει να µάθει κανείς να µιλά µε… τον µισό κό-
σµοτουλάχιστον:αυτόκαιµόνοαρκείγιαναµάθειςΙσπα-
νικά!Εξάλλου,φωνητικάκαιφωνολογικά,Ισπανικάκαι
ΕλληνικάείναιοιπιοσυγγενείςγλώσσεςτηςΕυρώπης.
Ενισχυτικήλεπτοµέρεια:σήµερα,σεεπιστηµονικέςδη-
µοσιεύσεις,ηΙσπανικήπαρακολουθεί,ανκαιαπόαπό-
σταση, την Αγγλική… Επιπλέον, µάλλον δεν είναι και
λίγο να µιλά κανείς (σ)τη γλώσσα του Θερβάντες, του
Λόρκα,τουΜπόρχες,τουΜάρκες,τουΚορτάσαρ,αλλά
καιτουΓκόγια,τουΓκαουντί,τουΝταλί,τουΠικάσο,του
Μπουνιουέλ και του Αλµοδόβαρ, αλλά και των αυτόχ-
θονων γηγενών φυλών της Λατινικής Αµερικής, που,
και για λόγους επικοινωνίας, πρέπει να ξέρουν Ισπα-
νικά.
Και συµβουλεύοντας τους µελλοντικούς φοιτητές και
φοιτήτριες του προγράµµατος τονίζει ότι «εν προκει-
µένω, δεν είναι και λίγο ότι ο απόφοιτος του προ-
γράµµατοςσπουδώντουΕΑΠµπορείναεξηγήσειικα-
νοποιητικάταεπιτεύγµατατουισπανόφωνουπολιτισµού,
να αναφερθεί σε καίριες στιγµές της ιστορίας του, να
κατανοήσει τα αίτια και τις συνέπειες των αντιπαρα-
θέσεων των ισπανόφωνων κοινωνιών, να µιλήσει µε
επάρκειαγιασηµερινάκοινωνικά,πολιτικάκαιοικονοµικά
ζητήµατατηςΙβηρικήςκαιτης«Ιβηροαµερικής».Ηεξαι-
ρετικότητατηςΙσπανικήςέγκειται,ακριβώς,στογεγονός
ότι,ωςπολυπολιτισµικήγλώσσα,σεβοηθάνακατανοείς
πιο σφαιρικά κοινωνικές διαφορές ή συνθέσεις, πολι-
τικές συγκρούσεις ή συµµαχίες, οικονοµικές αποκλί-
σειςήσυγκλίσεις,αλλάκαιναεντοπίζειςπολιτισµικές
αποχρώσεις και αίτια θρησκευτικού φανατισµού. Πα-
ρεµπιπτόντως, ας υπενθυµιστεί ότι η ισπανική γλώσ-
σακαιηθρησκεία,οκαθολικισµός,ήτανταστοιχείαπου
«έδεσαντηνΙσπανοσύνη»,ανκαι,συνήθως,ηθρησκεία
έπαιξεαυτότονρόλοµεκαθόλουχριστιανικότρόπο».
«Από τις ακτές του Ατλαντικού µέχρι τα στενά του Γι-
βραλτάρ,καιαπότηνσπηλιάτηςΑλταµίραµετιςπρο-
Qστορικέςβραχογραφίεςµέχριτονπολυτραγουδισµέ-
νο Γουαδαλκιβίρ, ξετυλίγονται µπροστά στα µάτια του
ταξιδιώτη ρωµαQκές πόλεις, µεσαιωνικά κάστρα, αρα-
βικά παλάτια, γοτθικές και µπαρόκ εκκλησίες, κτήρια
Πανεπιστηµιακών Ακαδηµιών (Ιστορίας, Γλώσσας,
Επιστηµών),πουτονίζουνταεπιτεύγµατατηςΙσπανίας
στην αρχιτεκτονική, στις εικαστικές τέχνες, στη λο-
γοτεχνία,στηµουσικήκαι,σήµερα,στονκινηµατογράφο,
στις ψηφιακές τέχνες, στις εκθέσεις παγκόσµιας εµ-
βέλειας, στις τοπικές γιορτές, στις αθλητικές εκδη-

