Page 19 - Layout 1
P. 19
Ιστορική αναδροµή 19
ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2021
Μεισχυρέςβάσεις...
ΑπότοΦΕΚτηςίδρυσηςτουΕΑΠστηνπρώτη∆ιοικούσαΕπιτροπή
ίκοσι έξι χρόνια πέρασαν από τότε που το Ελληνικό τρα ως έδρα του ΕΑΠ, ισχυροποιώντας τη θέση της πόλης
Ανοικτό Πανεπιστήµιο απέκτησε υπόσταση και καθιέ- στον χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης. Το ταξίδι µόλις είχε
Ερωσε την εξ αποστάσεως τριτοβάθµια εκπαίδευση στη αρχίσει… Ο πρώην πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου,
χώρα µας. Ήταν το 1995 όταν συγκροτήθηκε η πρώτη ∆ι- και ο πρώτος πρόεδρος της ∆.Ε., Αλέξης Λυκουργιώτης,
οικούσα Επιτροπή µε απόφαση του τότε υπουργού Παιδεί- ξεδιπλώνουν τις αναµνήσεις τους, έχοντας κάθε λόγο να
ας, Γιώργου Παπανδρέου µε πρώτο πρόεδρο τον καθηγη- αισθάνονται δικαιωµένοι από την επιτυχή και συνεχώς ανα-
τή, Αλέξη Λυκουργιώτη. Την ίδια χρονιά ορίστηκε και η Πά- πτυσσόµενη πορεία του Ιδρύµατος.
Αλέξης Λυκουργιώτης Γιώργος Παπανδρέου
« «Η Η ε εδ δρ ρα αί ίω ωσ ση η ε επ πε ετ τε εύ ύχ χθ θη η β βή ήµ µα α- -β βή ήµ µα α» » « «Τ Το ο Ε ΕΑ ΑΠ Π ή ήρ ρε εµ µη η κ κα αι ι α απ πο οτ τε ελ λε εσ σµ µα ατ τι ικ κή ή δ δύ ύν να αµ µη η» »
τερης ευκαιρίας, αλλά µε όλα τα διαπιστευτήρια
και τις περγαµηνές ενός Πανεπιστηµίου πρώτης
ευκαιρίας. Άνθρωποι όλων των ηλικιών εκπλη-
ρώνουν το όνειρό τους στην παιδεία µε µικρό οι-
κονοµικό αντάλλαγµα, καθώς καταβάλλουν ένα
µατική ενότητα ως στοιχειώδη διδακτική πολύ µικρό µέρος του κόστους των σπουδών τους,
οντότητα και το πρόγραµµα σπουδών ως ενώ η πολιτεία καλύπτει το µεγαλύτερο µέρος.
στοιχειώδη ακαδηµαOκή µονάδα, τον θε- Άνθρωποι που δεν είχαν τη δυνατότητα να ει-
σµό του συνεργαζόµενου εκπαιδευτι- σαχθούν σε «συµβατικό» ΑΕΙ, για διάφορους λό-
κού προσωπικού, της µονάδας εσωτερι- γους, µπορούν πια να σπουδάσουν και να εκ-
Η πρώτη ∆ιοικούσα Επιτροπή του ΕΑΠ κής αξιολόγησης και του εργαστηρίου δι- Όταν βλέπει κανείς µια ιδέα να παίρνει σάρκα και πληρώσουν το όνειρό τους στην παιδεία. Όπως
συγκροτήθηκε τo 1995 µε απόφαση του δακτικού υλικού και εκπαιδευτικής µε- οστά, η χαρά και η ικανοποίηση αποτελεί κοινό και κρατούµενοι, που τώρα έχουν τη δυνατότη-
τότε υπουργού Παιδείας, Γιώργου Πα- θοδολογίας, την εισαγωγή φοιτητών χω- ανθρώπινο στοιχείο. Όταν όµως ένας πολιτικός τα να φοιτήσουν, ακόµη και µε την παροχή σχε-
πανδρέου. Συµµετείχαν ο υποφαινόµενος ρίς εισαγωγικές εξετάσεις παράλληλα µε βλέπει η ιδέα να υλοποιείται, να προοδεύει και τικών υποτροφιών.
ως πρόεδρος, ο Σ. Αµούργης ως αντι- τη συµµετοχή τους στις δαπάνες των το κυριότερο, από την πορεία της να επιβεβαι- Το µέλλον προοιωνίζεται ιδιαίτερα ελπιδοφόρο και
πρόεδρος (καθηγητής αµερικανικού πα- σπουδών, καθώς και τη δηµιουργία µιας ώνεται και η σηµασία και η αποστολή του δηµι- αποδοτικό. Τώρα πια, µετά από σχεδόν τρεις δε-
νεπιστηµίου και κατόπιν του ΕΑΠ) και οι λιτής οριζόντιας, καινοτοµικής, διοικητι- ουργήµατος, τότε κατακλύζεται από την ελπίδα καετίες, µε την εµπειρία της εξ αποστάσεως εκ-
Θ. ∆ραγώνα (καθηγήτρια του Πανεπι- κής δοµής. Εκείνη την εποχή δεν ήταν εύ- και την πεποίθηση ότι µπορούµε, όταν το θέλουµε, παίδευσης και των εκπαιδευτικών µέσων που δια-
στήµιου Αθηνών), Ε. Μαστρογιάννης (πρ. κολο να γίνουν αποδεκτές από το παρα- να πραγµατοποιούµε στόχους φιλόδοξους. θέτει, µπορεί να επιτελέσει έναν επαναστατικό
αντιπρύτανης του Πανεπιστηµίου Πα- δοσιακό σύστηµα όλες αυτές οι καινο- Κάποιοι ίσως θεωρήσουν υπερβολική αυτήν την ρόλο στην ελληνική εκπαίδευση. Ήδη συνέβαλε
τρών), Σ. Μουσούρης (πρ. αναπληρωτής τοµίες που εισήχθησαν ταυτόχρονα. Εδώ πολύ προσωπική και συναισθηµατική έκφραση. καθοριστικά να µπολιάσει το συµβατικό σύστηµα
γενικός γραµµατέας του ΟΗΕ), Ι. Μάνος θα πρέπει να αναγνωρίσουµε την τόλµη Αλλά γράφω για το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπι- εκπαίδευσης µε εργαλεία εν µέσω πανδηµίας. Πι-
(γενικός γραµµατέας της Ένωσης Ελλη- δύο υπουργών Παιδείας αυτής της πε- στήµιο. Και σήµερα το ΕΑΠ αποτελεί οργανικό µέ- στεύω ότι το ΕΑΠ µπορεί να είναι ένα διαρκές
νικών Τραπεζών) και ο επίσκοπος Περ- ριόδου, των Γ. Παπανδρέου και Γ. Αρσένη, ρος της παιδείας στη χώρα µας. Ο θεσµός αυτός ανοιχτό εργαστήρι νέων, καινοτόµων και εναλ-
γάµου Ιωάννης (καθηγητής στο Πανεπι- που ενστερνίστηκαν και υποστήριξαν σπάει τον εγκλωβισµό της εκπαιδευτικής διαδι- λακτικών ιδεών για όλες τις βαθµίδες εκπαί-
στήµιο Θεσσαλονίκης). Μετά την απώλεια αυτές τις καινοτοµίες. κασίας στους τέσσερεις τοίχους του συµβατικού δευσης. Στόχος να καταστεί η εκπαίδευση στην
του Ε. Μαστρογιάννη στη ∆.Ε. συµµετεί- Εκπονήθηκε το ακαδηµαOκό πρόγραµµα σχολείου για να κάνει τη γνώση προσβάσιµη σε Ελλάδα πρωτοπορία και αιχµή του δόρατος για
χε ο καθηγητής του Πανεπιστηµίου Πα- του ΕΑΠ, το οποίο περιελάµβανε έξι όλους, να γίνεται κοινός πλούτος. Είναι αντιλή- νέες παιδαγωγικές αντιλήψεις, καινοτόµες συ-
τρών Γ. ∆άσιος. Στα πρώτα της βήµατα προπτυχιακά και πάνω από είκοσι ψεις που µε συνδέουν µε την παράδοση του παπ- νέργειες µεταξύ της κοινωνίας και του σχολεί-
η ∆.Ε. υποστηρίχθηκε από δύο ειδικούς µεταπτυχιακά προγράµµατα σπουδών. πού µου, του Γεώργιου Παπανδρέου, και συνα- ου, αλλά και για σύγχρονα αντικείµενα έρευνας
στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τους Εκπονήθηκε ένα τεράστιο εκδοτικό κόλουθα µε την αχαOκή γη, όπου και εδραιώθη- και µάθησης. Ειδικά την εποχή όπου καλούµαστε
Α. Λιοναράκη και Α. Κόκκος, καθώς και πρόγραµµα για το οποίο εργάστηκαν χι- κε στην πράξη αυτή η ιδέα. να προετοιµαστούµε για µια µετάβαση στην λε-
από µια πολύ µικρή οµάδα στελεχών (Ε. λιάδες άνθρωποι, που κατέληξε στην πα- ∆εν είναι λίγο, περίπου τρεις δεκαετίες µετά, να γόµενη πράσινη ανάπτυξη και ένα βιώσιµο µέλ-
Γεωργιάδη, Ε. Κουτσούκου, Ε. Πα"ζη, Ε. ραγωγή πολλών εκατοντάδων τίτλων έν- βλέπει κανείς αυτό το Πανεπιστήµιο να έχει τό- λον.
Λυµπεροπούλου και ∆. Κοσκινάς). Από τα τυπου υλικού, γραµµένων µε τις προ- σες επιτυχίες, αλλά το κυριότερο, να έχει αλλάξει Όταν νοµοθετήσαµε το Ελληνικό Ανοικτό Πανε-
πρώτα χρόνια άρχισε να λειτουργεί και ο διαγραφές της εξ αποστάσεως εκπαί- τη ζωή τόσων χιλιάδων ανθρώπων. πιστήµιο, ένας ακόµα βασικός στόχος ήταν και πα-
ΕΛΚΕ µε την πολύτιµη βοήθεια των Χ. Ρο- δευσης, και τέθηκαν οι βάσεις για την Μια σύντοµη καταγραφή λίγων µόνο στοιχείων από ραµένει να αποτελέσει την ήρεµη, αλλά αποτε-
δόπουλου (αργότερα έγινε ο γενικός ανάπτυξη ενός προγράµµατος εναλλα- όσα συνοδεύουν αυτήν τη γόνιµη και δηµιουργι- λεσµατική δύναµη για την ανατροπή κατεστηµέ-
γραµµατέας του ιδρύµατος), Μ. Απο- κτικού διδακτικού υλικού. Εδώ θα ήθελα κή πορεία, αρκεί για να αντιληφθεί κανείς την πολύ νων αντιλήψεων, νοοτροπιών και συµπεριφορών
στολάκη και Ε. Κεπενεκίδη, καθώς και το να αναφερθώ στην πολύτιµη συµβολή του µεγάλη ανάγκη που ήρθε να ικανοποιήσει η που χαρακτηρίζουν ακόµη και σήµερα την εκ-
γραφείο του ΕΑΠ στην Αθήνα (Ε. Καλδά- Χ. Ματραλή, που συντόνιζε αυτή την ίδρυση και λειτουργία αυτού του ιδιαίτερου ακα- παίδευση στη χώρα µας.
νη, Μ. Σταµατοπούλου, Α. Μεσηµέρη και προσπάθεια, όπως και των Α. Λιοναρά- δηµαOκού ιδρύµατος. Η πολιτεία, όλοι µας, οφείλουµε να το οχυρώ-
Η. Μάρδα). Η ∆.Ε. εργάσθηκε για εννέα κη, Α. Κόκκου και Χ. Παναγιωτόπουλου. Το ΕΑΠ είναι ένα Πανεπιστήµιο ανοικτής και σουµε έναντι των όποιων περισπασµών ή πελα-
χρόνια (1995-2004) και κατάφερε να Αναπτύχθηκαν οι προσωρινές υποδο- εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για όσους επιδιώ- τειακών ορέξεων, σεβόµενοι την αυτονοµία του.
θέσει τις βάσεις γα την εδραίωση του µές µέσα στην πόλη και εν συνεχεία απο- κουν τη διά βίου µάθηση. Αυτονοµία ώστε να υπηρετεί τους ξεχωριστούς
πρώτου ανοικτού και εξ αποστάσεως πα- κτήθηκε ο χώρος όπου αναπτύσσονται οι Είναι το πρώτο ελληνικό Πανεπιστήµιο, όπου στόχους του. Βοηθώντας όσους το διοικούν, δι-
νεπιστηµίου στην Ελλάδα. Τα πιο ση- µόνιµες εγκαταστάσεις του Ιδρύµατος. υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής παρακο- δάσκουν ή διδάσκονται σε αυτό και το ζουν, να
µαντικά βήµατα που έγιναν αυτή την πε- Όταν ολοκληρώθηκε η θητεία της πρώ- λούθησης από τον τόπο διαµονής ή εργασίας, διαµορφώσουν µια πορεία προς το µέλλον, γεµάτη
ρίοδο ήταν τα ακόλουθα: της ∆.Ε., το ΕΑΠ λειτουργούσε πλήρως συνδυασµού σπουδών µε τη ζωή των φοιτητών, νέες κατακτήσεις. Η ψηφιακή εποχή αλλάζει δε-
∆ιαµορφώθηκε από τη ∆.Ε. µια πρω- στις προσωρινές εγκαταστάσεις του µε χωρίς να χρειάζεται να διακόψουν την εργασία δοµένα και ανοίγει προοπτικές αξιοποίησης
τοποριακή νοµοθεσία (2552/1997) µε την 40 περίπου µέλη ∆ΕΠ και πάνω από 70 τους ή να αποµακρυνθούν από την οικογένειά νέων εκπαιδευτικών και παιδαγωγικών µέσων.
οποία καθορίστηκαν η δοµή και ο τρόπος διοικητικά στελέχη, φοιτούσαν 25.000 τους για να σπουδάσουν, παρακολούθησης µα- Αλλά και µας προσκαλεί να καταστήσουµε κα-
λειτουργίας του ΕΑΠ και της εξ αποστά- φοιτητές σε 26 προγράµµατα σπουδών, θηµάτων από Έλληνες της ∆ιασποράς και δυ- θηµερινή υπόθεση, µέρος της ζωής µας, τη συ-
σεως εκπαίδευσης. Προέβλεπε την απο- ενώ είχε αποκτηθεί ο χώρος για την ανά- νατότητα συνέχισης σπουδών κατά την περίοδο νεχή, ανοιχτή, χωρίς φραγµούς µάθηση. Να κά-
κλειστική εξ αποστάσεως εκπαίδευση ως πτυξη των µόνιµων εγκαταστάσεων του του brain drain. νουµε την παιδεία βίωµα χαράς και ανακάλυψης
µέθοδο µετάδοσης της γνώσης, τη θε- Ιδρύµατος. Είναι το πρώτο ελληνικό Πανεπιστήµιο δεύ- για τον καθένα µας.

