Page 11 - open2U-June-2021
P. 11

Φάκελος: ΑΕΙ και Περιβάλλον                                  11


                              ΙΟΥΝΙΟΣ 2021

















                                                                                                                 ∆ιαχείριση αποβλήτων

                                                                                                                 Η διαχείριση των αποβλήτων αφορά τόσο τα
                                                                                                                 στερεά, όσο και τα υγρά απόβλητα. Τα πρά-
                                                                                                                 σινα πανεπιστήµια πρέπει να προωθούν την
                                                                                                                 ανακύκλωση, την µείωση και την επαναχρη-
                                                                                                                 σιµοποίηση των αποβλήτων, πάντα στο µέ-
                                                                                                                 τρο του δυνατού. Θα πρέπει να δηµιουργη-
                                                                                                                 θούν σηµεία ανακύκλωσης µε διαφορετι-
                                                                                                                 κούς τύπους κάδων όχι µόνο σε πανεπιστη-
                                                                                                                 µιουπόλεις αλλά και σε φοιτητικούς ξενώ-
                                                                                                                 νες. Σε αυτά τα σηµεία ανακύκλωσης συλ-
                                                                                                                 λέγονται στερεά απόβλητα όπως χαρτί,
                                                                                                                 πλαστικό, µπουκάλια, κονσέρβες αλουµινί-
                                                                                                                 ου, µπαταρία και κ.λπ. Τα απόβλητα που
                                                                                                                 προκύπτουν από τρόφιµα επεξεργάζονται
                                                                                                                 σε µηχανήµατα κοµποστοποίησης για την
                                                                                                                 παραγωγή λιπάσµατος για τη γεωργία. Στην
                                                                                                                 επαναχρησιµοποίηση αποβλήτων θα βοη-
                                                                                                                 θούσε η οργάνωση δράσεων που περιλαµ-
               Ο ορισµός του «πράσινου» πανεπιστηµίου                                                            όπως υπολογιστή και ηλεκτρική συσκευή
                                                                                                                 βάνουν συλλογή µεταχειρισµένων ειδών
                                                                                                                 για δωρεά σε φιλανθρωπικό ίδρυµα ή για
                                                                                                                 ανακύκλωση.
                                                                                                                 Έµφαση θα πρέπει να δοθεί στην κυκλική
                                                                                                                 οικονοµία, κατά την οποία τα απόβλητα µε-
                                                                                                                 ταποιούνται, επεξεργάζονται και χρησιµο-
                                                                                                                 ποιούνται σαν πρώτες ύλες για την παρα-
                                                                                                                 σκευή νέων προDόντων. Τέλος, η συµβολή
               Ένα πράσινο πανεπιστήµιο απαιτεί συγκεκριµένες κατευθύνσεις  Η εκµετάλλευση των ανανεώσιµων πηγών ενέργειας όπως το  των φοιτητών, των καθηγητών αλλά και του
               στη λειτουργία του, αλλά και ένα συνολικό πλαίσιο λειτουργίας.  βρόχινο νερό όπου συγκεντρώνεται σε υψηλή περιεκτικότητα στις  συνόλου των εργαζοµένων του πανεπιστη-
               Και συγκεκριµένα:                              ειδικές δεξαµενές στα θεµέλια και η άντληση ενέργειας από ολο-  µίου κρίνεται απαραίτητη, αφού µε την υιο-
               Το πράσινο κτίριο. Απαιτήσεις όπως πράσινα δοµικά υλικά και  κληρωµένα συστήµατα ανεµογεννητριών και φωτοβολταDκών έχει  θέτηση οικολογικών και φιλικών προς το
               ενεργειακή αποδοτικότητα λειτουργούν ως βασικές αξίες στο  ως αποτέλεσµα την περαιτέρω µείωση των ρύπων και της ενέρ-  περιβάλλον συνηθειών, την ενηµέρωση και
               σχεδιασµό πράσινων κτιρίων. Επιπλέον, σηµειώνεται ότι οι πρά-  γειας που καταναλώνεται. Οι ανανεώσιµες πηγές ενέργειας δια-  την συµµετοχή τους σε εθελοντικές δρά-
               σινες στέγες ή οι κήποι οροφής είναι δηµοφιλή στοιχεία στο σχε-  δραµατίζουν σηµαντικό ρόλο στην παραγωγή πράσινου υδρογόνου.  σεις µπορούν να εξασφαλίσουν την σωστή
               διασµό του πράσινου κτιρίου. Οι πράσινες στέγες στοχεύουν στην  Η ηλιακή ή αιολική ενέργεια µετατρέπεται σε ηλεκτρική και τρο-  λειτουργία και τη συνεχή βελτίωση του πρά-
               αύξηση του οικολογικού πρασίνου της πανεπιστηµιούπολης και  φοδοτεί έναν ηλεκτρολύτη, ο οποίος διασπά τα µόρια του νερού  σινου πανεπιστηµίου.
               µέσω φύτευσης επιτρέπουν την καλύτερη ποιότητα του αέρα.  σε οξυγόνο και υδρογόνο.
               Ιδιαίτερα σηµαντικός είναι ο εσωτερικός έλεγχος της ποιότη-  Το υδρογόνο χρησιµοποιείται για να καλύψει τις ενεργειακές ανάγ-
               τας του αέρα µε τη βοήθεια επιθεωρήσεων σε εσωτερικούς χώ-  κες του κτιρίου, ενώ το οξυγόνο που µπορεί να χρησιµοποιηθεί
               ρους και η διατήρηση των τάξεων χωρίς καπνό.   ακόµα και για ιατρικούς σκοπούς. Αυτό που πρέπει να τονιστεί  νεπιστηµιούπολη µε τη χρήση των µέσων µαζικής µετα-
               Εξοικονόµηση ενέργειας και αποδοτικότητα. Η εξοικονόµηση  είναι ότι χάρη στην χρήση του υδρογόνου και των υπολοίπων  φοράς ή ιδανικά του ποδηλάτου (ακόµα και ηλεκτρικού, το
               ενέργειας και η αποδοτικότητα αποτελούν σηµαντικό µέρος της  Α.Π.Ε., το πράσινο κτίριο είναι ενεργειακά αυτόνοµο.  οποίο θα φορτίζει σε ειδικούς σταθµούς που παράγουν ηλε-
               «πράσινης» πανεπιστηµιούπολης. Τα πανεπιστηµιακά κτίρια κα-  Για την επιπλέον διευκόλυνση στην εξοικονόµηση ενέργειας εν-  κτρική ενέργεια µε την βοήθεια του υδρογόνου και των
               ταναλώνουν µεγάλα ποσά ενέργειας για τον φωτισµό, την λει-  δείκνυται η χρήση αισθητήρων και χρονοµετρητών για τους φω-  Α.Π.Ε.).
               τουργία  των  ηλεκτρικών  συσκευών  και  του  εργαστηριακού  τισµούς, ενεργειακών λαµπτήρων, η επιλογή λιγότερο ενερ-  Η ύπαρξη ποδηλατοδρόµου αλλά και θέσεων για την στάθ-
               εξοπλισµού καθώς και για την ψύξη και την θέρµανση του κτι-  γοβόρων ηλεκτρικών συσκευών και η εγκατάσταση παθητικών  µευση των ποδηλάτων θα οδηγήσει όλο και περισσότερους
               ρίου µε κλιµατιστικά (A/C).                    συστηµάτων θέρµανσης και δροσισµού. Τα συστήµατα Η/Υ και  ανθρώπους στην χρήση αυτού του πράσινου µέσου µετα-
               Η χρήση υδρογόνου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας απο-  τα συστήµατα εναλλασσόµενου ρεύµατος µπορούν να µειώσουν  φοράς. Ιδιαίτερα σηµαντικό είναι να ενθαρρύνεται το προ-
               τελεί την πλέον ιδανική λύση για µηδενικές εκποµπές άνθρα-  το επίπεδο ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιµοποιείται µε τον  σωπικό και οι φοιτητές να ενεργούν φιλικά προς το περι-
               κα. Με την τοποθέτηση αυτόνοµων συστηµάτων παραγωγής και  έλεγχο των ωρών λειτουργίας και τα επίπεδα εξυπηρέτησης.  βάλλον.
               αποθήκευσης υδρογόνου στις πανεπιστηµιακές εγκαταστάσεις  Το τελευταίο, αλλά εξίσου σηµαντικό µέτρο για την επίτευξη εξοι-  Στόχος είναι η µείωση της χρήσης ενέργειας σε καθηµε-
               µπορούν να καλυφθούν οι ενεργειακές απαιτήσεις του πανεπι-  κονόµησης ενέργειας και αποδοτικότητας, αφορά τις µεταφο-  ρινές ρουτίνες, διδασκαλίες και λειτουργίες εντός και µε-
               στηµίου, προστατεύοντας παράλληλα το περιβάλλον.   ρές των φοιτητών και του προσωπικού από και προς την πα-  ταξύ πανεπιστηµιουπόλεων.





                          Τι είναι όµως το συγκεκριµένο Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης;


                           Σύµφωνα µε τις διατάξεις του σχετικού Νόµου 4122/2013 το Πιστοποι-  Παρέχει υπηρεσίες τριτοβάθµιας εκπαίδευσης.
                         ητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) κτιρίου ή κτιριακής µονάδας αποτυπώνει  Έτσι, µετά την ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών, έλαβε το Πιστοποιητικό, κατατάσσον-
                       την ενεργειακή απόδοση ενός κτιρίου ή κτιριακής µονάδας, υπολογιζόµενη σύµ-  τας τα κτίρια του στις ακόλουθες ενεργειακές κατηγορίες:
                                                                                                                                    }
                     φωνα µε συγκεκριµένη τεχνική µεθοδολογία (Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης)και  Κτίριο Α, Κατηγορία Β µε δυνητική αναβάθµιση σε κατηγορία
                 εκδίδεται κατόπιν ενεργειακής επιθεώρησης του κτιρίου ή της κτιριακής µονάδας,  Κτίριο Γ, Κατηγορία Β µε δυνητική αναβάθµιση σε κατηγορία Α+
                                                                                    Κτίριο Β, Κατηγορία Β µε δυνητική αναβάθµιση σε κατηγορία
              του συστήµατος θέρµανσης ή/και του συστήµατος κλιµατισµού. Η ενεργειακή επιθεώρηση
            εκτελείται από πιστοποιηµένο ενεργειακό επιθεωρητή, εγγεγραµµένο στο Μητρώο Ενερ-  Κτίριο Ε, Κατηγορία Α µε δυνητική αναβάθµιση σε κατηγορία
             γειακών Επιθεωρητών.                                                   Εντός των επόµενων µηνών δε, προβλέπεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία έκδοσης του πι-
              Με βάση τις διατάξεις του συγκεκριµένου Νόµου άλλωστε, επιβάλλεται η έκδοση αντί-  στοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (Π.Ε.Α.) και για το κτίριο ∆, το οποίο πρόσφατα παραδόθηκε
                     στοιχου Πιστοποιητικού για όλα τα κτίρια συνολικής επιφάνειας άνω των πεν-  προς χρήση στη Σχολή Θετικών Επιστηµών και Τεχνολογίας και όπως φαίνεται θα βρίσκεται επί-
                                τακοσίων τετραγωνικών µέτρων, τα οποία χρησιµοποιούνται από  σης σε υψηλή Ενεργειακή κατηγορία, καθώς έχουν χρησιµοποιηθεί υλικά για την κατασκευή του
                                    υπηρεσίες του ∆ηµοσίου και ευρύτερου ∆ηµόσιου τοµέα, όπως  κελύφους µε υψηλούς δείκτες θερµοπερατότητας.
                                        αυτός ορίζεται κάθε φορά, και τα οποία επισκέπτεται συ-  Τέλος και όπως αναφέρουν οι υπεύθυνοι για την ολοκλήρωση των «έξυπνων» κτιρίων του Ιδρύ-
                                            χνά το κοινό. Κατ’ επέκταση, καθώς το Ελληνικό  µατος, έχουν ήδη δροµολογηθεί οι απαραίτητες ενέργειες για να υλοποιηθούν οι συστάσεις για
                                              Ανοικτό Πανεπιστήµιο ξεκίνησε όλες τις νόµιµες  τη µεγαλύτερη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης που σύστησε ο ενεργειακός επιθεωρη-
                                               διαδικασίες καθώς:                   τής στα Πιστοποιητικά Ενεργειακής Απόδοσης που ήδη έχουν εκδοθεί στα κτίρια Α, Β, Γ και Ε.
                                                Είναι Νοµικό Πρόσωπο ∆ηµοσίου ∆ικαίου,  Πάντως, όπως αναφέρει ο κ. Σκρουµπής, στόχος της διοίκησης του ΕΑΠ, θα είναι όλα τα κτί-
                                                  Τα υφιστάµενα κτίρια του έχουν συνολική  ρια που στεγάζονται οι δοµές του να µετατραπούν σε κτίρια σχεδόν µηδενικής κατανάλωσης
                                                   επιφάνεια 6.493,60 τ.µ.          ενέργειας (ΚΣΜΚΕ).
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16