Page 8 - Open2U - December - 2021
P. 8
08 Ρεπορτάζ ∆ΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2021 - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2022
« «Π Πα αρ ρά άκ κτ τι ια α δ δι ιά άβ βρ ρω ωσ ση η: : « «Σ Σχ χε εδ δί ία ασ ση η ε εν νσ σω ωµ µα ατ τω ωµ µέ έν νω ων ν « «Κ Κα αι ιν νο οτ τό όµ µα α Μ Με εθ θο οδ δο ολ λο ογ γι ικ κά ά Ε Ερ ργ γα αλ λε εί ία α
α αί ίτ τι ια α κ κα αι ι β βι ιω ωσ σι ιµ µό ότ τη ητ τα α» » σ συ υσ στ τη ηµ µά άτ τω ων ν κ κα αι ι ε εφ φα αρ ρµ µο ογ γέ ές ς ∆ ∆ι ιδ δα ακ κτ τι ικ κή ής ς τ τω ων ν ∆ ∆ε εξ ξι ιο οτ τή ήτ τω ων ν» »
Η ακαδηµαWκή υπεύθυνη του µ µι ικ κρ ρο οε ελ λε εγ γκ κτ τώ ών ν» » Από τον Φεβρουάριο του 2022 θα ξεκινήσει το Πρόγραµµα
Εκπαιδευτικού Προγράµµατος «Επιµόρφωση Εκπαιδευτικών: Καινοτόµα Μεθοδολογικά
«Παράκτια διάβρωση: αίτια και Το Σύντοµο Πρόγραµµα Σπουδών «Σχεδίαση ενσωµα- Εργαλεία ∆ιδακτικής των ∆εξιοτήτων» συνολικής διάρ-
βιωσιµότητα στο πλαίσιο της κλι- τωµένων συστηµάτων και εφαρµογές µικροελεγκτών κειας 400 ωρών/7 µηνών.
µατικής αλλαγής», καθηγήτρια στο ∆ιαδίκτυο των Πραγµάτων (IoT)» στοχεύει στην κά- Το πρόγραµµα έχει ως σκοπό να συνεισφέρει, µέσω της
στο Τµήµα Γεωλογίας και Γεω- λυψη µίας αυξανόµενης ανάγκης πρακτικής (Hands-on) επιµόρφωσης των εκπαιδευτικών, στην ανάπτυξη των δε-
περιβάλλοντος στο Εθνικό και εξάσκησης αποφοίτων Πολυτεχνικών Σχολών, Πληρο- ξιοτήτων των µαθητών, ώστε ως αυριανοί πολίτες να συµ-
Καποδιστριακό Πανεπιστήµιο φορικής, Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και σχετικών τµη- βάλουν αποδοτικά στην οικονοµική και κοινωνική ανάπτυξη
Αθηνών, Νίκη Ευελπίδου, επι- µάτων που συµπεριλαµβάνουν βασικά αντικείµενα ψη- της χώρας.
σηµαίνει: «Η παράκτια ζώνη απο- φιακών συστηµάτων στα προγράµµατα σπουδών τους, η Αποβλέπει να προσφέρει στους/στις συµµετέχοντες/ουσες
τελεί περιοχή έντονου ενδιαφέ- οποία δεν καλύπτεται σε ικανο- εκπαιδευτικούς πρωτοβάθµιας και δευτεροβάθµιας εκ-
ροντος τόσο για τα µοναδικά φυσικά χαρακτηριστικά της, ποιητικό βαθµό στα προπτυχια- παίδευσης τη δυνατότητα να εµβαθύνουν στους τέσσε-
όσο και για την πληθώρα των πόρων που προσφέρει σε κά αλλά και στα περισσότερα µε- ρις κύκλους δεξιοτήτων (δεξιότητες 21ου αιώνα, δεξιό-
περισσότερο από το 40% του παγκόσµιου πληθυσµού. Φι- ταπτυχιακά προγράµµατα σπου- τητες ζωής, δεξιότητες της τεχνολογίας, της µηχανικής
λοξενεί πλήθος τουριστικών επιχειρήσεων και δραστη- δών στα ελληνικά ΑΕΙ. και της επιστήµης, δεξιότητες του νου), σύµφωνα µε την
ριοτήτων καθιστώντας έτσι την τουριστική βιοµηχανία έναν Βασικός στόχος του Προγράµ- τυπολογία που ακολουθείται από το Ινστιτούτο Εκπαι-
από τους σηµαντικότερους κλάδους της οικονοµίας σε το- µατος, σύµφωνα µε τον επιστη- δευτικής Πολιτικής. Ωστόσο, το πρόγραµµα σε καµία πε-
πικό, αλλά και εθνικό επίπεδο. Επηρεάζεται άµεσα και από µονικό υπεύθυνο του Προγράµ- ρίπτωση δεν υποκαθιστά τα εργαστήρια δεξιοτήτων που
παράγοντες της κλιµατικής αλλαγής (άνοδος θαλάσσιας µατος, καθηγητή, Θεοφάνη Ορ- την περίοδο αυτή υλοποιούνται από το Υπουργείο Παιδείας.
στάθµης, αυξηµένη συχνότητα και µέγεθος καταιγίδων και φανουδάκη είναι «να καλύψει Αντίθετα, προεκτείνει και εµπλουτίζει σηµαντικά το πε-
κυµάτων) καθώς και από παράγοντες που δεν σχετίζον- τις ανάγκες για εκπαίδευση σε ριεχόµενό τους και προσφέρει
ται µε την κλιµατική αλλαγή (χρήσεις γης, αύξηση πλη- µεθοδολογίες ψηφιακής σχε- µια συγκεκριµένη µεθοδολογία
θυσµού, διαχείριση υδάτων, υποβάθµιση). Η κλιµατική αλ- δίασης πολύπλοκων συστηµάτων µε χρήση προηγµένων για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων
λαγή, µε τη συνεχιζόµενη άνοδο της θαλάσσιας στάθµης, τεχνολογιών µικροηλεκτρονικής (Systems-on-Chip, Field καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
εντείνει την διάβρωση των ακτών και τις παράκτιες πληµ- Programmable Gate Arrays) και ενσωµατωµένων συστη- Σκοπός είναι να παρουσιάσει
µύρες, µε αποτέλεσµα σηµαντικές περιβαλλοντικές µε- µάτων (embedded systems). Έµφαση δίνεται στην εκ- στους/στις συµµετέχοντες/ου-
ταβολές, καθώς και σηµαντικές οικονοµικές απώλειες παίδευση στην χρήση των παραπάνω τεχνολογιών για την σες εκπαιδευτικούς καινοτόµα
µέσω των επιπτώσεών της στον τοπικό πληθυσµό και τον ανάπτυξη εφαρµογών µε αξιοποίηση σύγχρονων µικρο- µεθοδολογικά εργαλεία διδα-
τουρισµό. ελεγκτών και των αντίστοιχων ροών σχεδίασης και ανά- κτικής των δεξιοτήτων (βιωµατι-
Το Εκπαιδευτικό Πρόγραµµα «Παράκτια διάβρωση: αίτια πτυξης µε έµφαση στις εφαρµογές δικτύων αισθητήρων κές τεχνικές µε έµφαση στην
και βιωσιµότητα στο πλαίσιο της κλιµατικής αλλαγής» και του ∆ιαδικτύου των Πραγµάτων (Internet of Things- ανάπτυξη της επικοινωνίας και
απευθύνεται σε ένα ευρύ φάσµα πτυχιούχων επαγγελ- IoT). Οι εφαρµογές ενδιαφέροντος εστιάζουν στις ασύρ- των σχέσεων µεταξύ µαθητών
µατιών που δραστηριοποιούνται σε θέµατα της παράκτιας µατες επικοινωνίες σε περιβάλλοντα δικτύων αισθητήρων, και µαθητών-εκπαιδευτικού, αξιοποίηση της τέχνης, κρι-
ζώνης, τόσο από τον δηµόσιο, όσο και από τον ιδιωτικό έναν ολοένα αναπτυσσόµενο τοµέα που απαιτεί νέες τε- τική επεξεργασία στερεοτύπων) και να τους εξασκήσει
τοµέα και οι οποίοι επιθυµούν να εκπαιδευτούν σε θέµατα χνικές και πρωτόκολλα για επιτυχηµένη επικοινωνία, και στην εφαρµογή τους, προκειµένου να τα ενσωµατώνουν
παράκτιας διάβρωσης και την διαχείρισή της µε βιώσιµο ενδεικτικά περιλαµβάνει ασύρµατα δίκτυα αισθητήρων, συστηµατικά, αποτελεσµατικά και αβίαστα στην καθηµε-
τρόπο. Σκοπός του είναι η ολοκληρωµένη θεωρητική και ροµποτικές εφαρµογές και άλλα είδη εφαρµογών αυτο- ρινή τους διδακτική πρακτική. Οι συµµετέχοντες εκπαι-
πρακτική εκπαίδευση των συµµετεχόντων προκειµένου µατισµού καθώς και την αποτελεσµατική συλλογή και δια- δευτικοί ασκούνται στον εβδοµαδιαίο, µηνιαίο έως και ετή-
αυτοί να είναι σε θέση να κατανοούν τις διεργασίες της χείριση των δεδοµένων τους αξιοποιώντας εφαρµογές σιο σχεδιασµό της διδασκαλίας τους µέσω συγκεκριµέ-
παράκτιας ζώνης, την έννοια της παράκτιας διάβρωσης υπολογιστικού νέφους (cloud)». νων παραδειγµάτων από τα σχολικά εγχειρίδια και µέσω
και την αντιµετώπισή της και να εργαστούν σε θέµατα δια- Να σηµειωθεί ότι το Πρόγραµµα έχει τη µορφή e-lear- καλών πρακτικών, σε εναρµόνιση µε τα ισχύοντα Αναλυ-
χείρισης παράκτιας ζώνης και παράκτιας διάβρωσης. Το ning και προσφέρεται σε δύο ανεξάρτητους, αλλά συµ- τικά Προγράµµατα Σπουδών.
Πρόγραµµα είναι σχεδιασµένο µε τέτοιο τρόπο ώστε να πληρωµατικούς εξαµηνιαίους κύκλους. Κάθε κύκλος Με αυτόν τον τρόπο η ανάπτυξη του κάθε κύκλου δε-
δώσει τις απαραίτητες γνώσεις και ικανότητες σε στελέχη διαρκεί 250 ώρες που κατανέµονται σε 16 εβδοµάδες, ξιοτήτων γίνεται ως εξής:
διοίκησης σε δήµους, περιφέρειες και σε άλλους αρµό- αντιστοιχεί σε 10 µονάδες ECTS και εντάσσεται στο 7ο α. Εντοπίζονται µέσα στη σχολική ύλη όλης της χρονιάς
διους λήψης αποφάσεων για την καλύτερη διαχείριση και επίπεδο του Ευρωπαoκού Πλαισίου Προσόντων (EQF). Οι οι διδακτικές ενότητες των οποίων το περιεχόµενο σχε-
προστασία της παράκτιας ζώνης τόσο στην ηπειρωτική Ελ- ενδιαφερόµενοι µπορούν να εγγραφούν σε κάθε κύκλο τίζεται µε το συγκεκριµένο κύκλο δεξιοτήτων.
λάδα όσο και στη νησιωτική. ανεξάρτητα σύµφωνα µε τις επιλογές τους και η επιτυ- β. Με κατάλληλες διδακτικές πρακτικές αναπτύσσονται
χής ολοκλήρωση κάθε κύκλου οδηγεί σε Πιστοποιητικό οι δεξιότητες του συγκεκριµένου κύκλου έτσι ώστε η εν-
Μεταπτυχιακής Επιµόρφωσης του ΕΑΠ (χωρίς να είναι προ- δυνάµωσή τους να µη γίνεται αποσπασµατικά, σε σύντοµα
απαιτούµενη η ολοκλήρωση και των δύο κύκλων ή η σει- χρονικά διαστήµατα, αλλά να πραγµατοποιείται σε βάθος
" "Ν Νε εο οε ελ λλ λη ην νι ικ κή ή Φ Φι ιλ λο οσ σο οφ φί ία α" " ρά ολοκλήρωσης κάθε κύκλου σε όσους επιλέξουν να εγ- στη διάρκεια όλου του διδακτικούς έτους.
γραφούν και στους δύο κύκλους).
Γι’ αυτό τον λόγο, το πρόγραµµα προσφέρει, ενδεικτικά,
"Το Πρόγραµµα "Νεοελληνική Φιλοσοφία" θα για ορισµένες τάξεις πίνακα αναλυτικής αντιστοίχισης της
επιτρέψει σε όποιους ενδιαφέρονται να γνωρίσουν διεργασίας ανάπτυξης κάθε κύκλου δεξιοτήτων µε τη δι-
την - περιέργως άγνωστη σε µεγάλο βαθµό- φι- καθώς περιβλήθηκε και αυτή µε τον γνωστό µύθο της µη δακτέα ύλη όλου του έτους.
λοσοφική σκέψη που αναπτύχθηκε στον ύπαρξης ενδιαφέρουσας πνευµατικής παραγωγής Εκπαιδευτής του Προγράµµατος και υπεύθυνος είναι ο
ελληνόφωνο κόσµο από τον 18ο αι- στον ελληνικό χώρο κατά τους νεότερους χρό- Αλέξης Κόκκος, οµότιµος καθηγητής Εκπαίδευσης Ενη-
ώνα έως τις ηµέρες µας. Πα- λίκων στο ΕΑΠ ο οποίος και υπήρξε υπεύθυνος του Μεί-
ράλληλα θα έχουν την ευκαιρία νους. Στόχος είναι όσοι παρακολουθήσουν το ζονος Προγράµµατος Επιµόρφωσης Εκπαιδευτικών µε µε-
πρόγραµµα να αποκτήσουν µία ευρεία οπτι-
να αναστοχαστούν τις σχέ- κή και να αναθεωρήσουν τα υφιστάµενα γάλη εµπειρία στην επιµόρφωση εκπαιδευτικών σε θέµατα
σεις της φιλοσοφίας µε την στερεότυπα γι’ αυτή. Το συγκεκριµένο που αφορούν στην κριτική σκέψη, στον µετασχηµατισµό
καθηµερινότητα, να ανα- σύντοµο πρόγραµµα φιλοδοξεί να απο- στερεοτυπικών αντιλήψεων, αλλά και στην αξιοποίηση της
πτύξουν κριτικό πνεύµα τέχνης στην εκπαίδευση. Η επιστηµονική υπεύθυνη του
και να προχωρήσουν εν- τελέσει µια νέα αφετηρία για την µε- προγράµµατος, δρ. Ευφροσύνη Κωσταρά, είναι την περίοδο
λέτη της Νεοελληνικής Φιλοσοφίας σε
δεχοµένως στην ανα- ένα ευρύτερο θεωρητικό και ιστορι- αυτή συνεργάτης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτι-
θεώρηση του «καθιε- κό πλαίσιο που ενδιαφέρεται κυ- κής, εκπονήτρια των Αναλυτικών Προγραµµάτων για τα
ρωµένου προτύπου» ρίως για την ανάδειξη της σηµασίας Αρχαία Ελληνικά και επιµορφώτρια εκπαιδευτικών. Η δρ.
για τον ρόλο του πολι- Μαρία Χρήστου εξειδικεύεται στην επιµόρφωση εκπαι-
τισµού στις παλιότε- των πηγών». δευτικών σε θέµατα σχετικά µε τις δεξιότητες, αλλά και
Το πρόγραµµα απευθύνεται σε απο-
ρες αλλά και στις σύγ- φοίτους ΑΕΙ-ΑΤΕΙ που επιθυµούν να την αξιοποίηση της τέχνης. Το πρόγραµµα λόγω της διάρ-
χρονες κοινωνίες", επι- αποκτήσουν βασικές γνώσεις της Νε- κειας αλλά και της εξειδίκευσής του παρέχει µοριοδότηση
σηµαίνει ο επιστηµονι- οελληνικής Φιλοσοφίας, να γνωρίσουν (για αναλυτικές πληροφορίες https://kedivim.eap.gr/?
κός υπεύθυνος του προ- page_id=3629).
τα πρόσωπα και το έργο τους και να
γράµµατος, αναπληρωτής προσεγγίσουν κριτικά τις φιλοσοφικές
καθηγητής Ιστορίας της Φι- ιδέες που οι Νεοέλληνες στοχαστές ει-
λοσοφίας και των Επιστη- σήγαγαν ή υπερασπίστηκαν.
µών, Γιώργος Ν. Βλαχάκης.
Επιχειρώντας µια σύντοµη περι-
γραφή του προγράµµατος σηµει-
ώνει: «Η Νεοελληνική Φιλοσοφία παρα- Η σηµαντική Ελληνίδα φιλόσοφος
δόξως παραµένει σε έναν µεγάλο βαθµό άγνωστη Έλλη Λαµπρίδη (1896-1970)
όχι µόνο στο ευρύ κοινό, αλλά και στους ειδικούς, (Πηγή: https://el.wikipedia.org/w/index.php?curid-513856)

