Page 6 - Open2U - OCTOBER - 2022
P. 6
06 Ερευνητική οµάδα DAISSy ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2022
«Όπλο»οιψηφιακέςδεξιότητες
ΤοΕΑΠσυµµετέχεισεδιαδικτυακέςακαδηµίεςανάπτυξηςικανοτήτων
ολύτιµα αναγκαία εφόδια για τους Ευρωπαΐ-
ους πολίτες αποτελούν οι ψηφιακές δεξιότη-
Πτες για να σπουδάσουν, να εργαστούν, να επι-
κοινωνήσουν, να έχουν πρόσβαση σε διαδικτυακές
δηµόσιες υπηρεσίες και να βρουν αξιόπιστες πλη-
ροφορίες.
Ωστόσο, πολλοί/ες Ευρωπαίοι/ες δεν διαθέτουν επαρ-
κείς ψηφιακές δεξιότητες. Ο ∆είκτης Ψηφιακής Οι-
κονοµίας και Κοινωνίας (DESI) δείχνει ότι 4 στους 10
ενήλικες και κάθε τρίτο άτοµο που εργάζεται στην
Ευρώπη στερείται βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων. Η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει στόχους στην ευ-
ρωπαϊκή ατζέντα δεξιοτήτων και στο σχέδιο δράσης
για την ψηφιακή εκπαίδευση για να διασφαλίσει ότι
το 70% των ενηλίκων θα έχει βασικές ψηφιακές δε-
Γράφει ο Αχιλλέας Καµέας, ξιότητες έως το 2025.
Καθηγητής ΕΑΠ
Ενώ στην Ε.Ε. λαµβάνουν χώρα πολλές δράσεις κα-
τάρτισης σε σχετικά αντικείµενα, αυτές είναι συνή-
θως εθνικής εµβέλειας και κατακερµατισµένες, µε
αποτέλεσµα να µην τίθεται σε αµφιβολία η επίτευξη
του στόχου αυτού. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χρηµατο-
δοτείτηνανάπτυξητουEuropeanDigitalEducationHub,
µε στόχο να συγκεντρώσει την κοινότητα που εργά-
ζεται στην ψηφιακή εκπαίδευση και να παράσχει έναν
ψηφιακό χώρο αφιερωµένο στην διαµοίραση γνώ-
σεων και τη συνεργασία.
Ταυτόχρονα, αναπτύσσονται σε ευρωπαϊκό και εθνικό
επίπεδο διαδικτυακές πλατφόρµες µε στόχο να υπο- vacy). Σηµειώνουµε ότι τα αντικείµενα αυτά πρόσφατα που απορρέει από το ΠΜΣ Σ∆Υ (Συστήµατα Κινητού
στηρίξουντηνανάπτυξητωνψηφιακώνικανοτήτωντων συµπεριλήφθηκαν στην έκδοση 2.2 του Ευρωπαϊκού και ∆ιάχυτου Υπολογισµού) του ΕΑΠ, αλλά και από
Ευρωπαίων πολιτών σε εξειδικευµένους τοµείς ή αν- Πλαισίου Ψηφιακών Ικανοτήτων (DigComp). τη συµµετοχή του Α. Καµέα στην οµάδα εµπειρο-
τικείµενα. Εκπαιδευτικοί, εκπαιδευτές ενηλίκων και επαγγελ- γνωµόνων που ενσωµάτωσε το ΙοΤ στο DigComp 2.2.
Προς αυτήν την κατεύθυνση σηµαντική είναι η συµ- µατίες θα επωφεληθούν από τη συµµετοχή τους στις Τα αποτελέσµατα του έργου ADA πρόκειται να έχουν
βολή της ευρωπαϊκήςπλατφόρµας ALL DIGITAL Aca- δύο Κοινότητες Πρακτικής (Communities of Practice σηµαντικό και διαρκή αντίκτυπο. Η κοινοπραξία προ-
demy και της Εθνικής Ακαδηµίας Ψηφιακών Ικανο- – CoP) που θα δηµιουργηθούν, µέσα από τις οποίες τίθεται να ενηµερώσει περισσότερα από 10.000 άτοµα
τήτων, στην ανάπτυξη των οποίων συµµετέχει ενεργά θα έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε Ανοικτούς Εκ- και 500 οργανισµούς κατάρτισης για το έργο και ανα-
η ερευνητική οµάδα DAISSy του ΕΑΠ. Η «Open2U» παιδευτικούς Πόρους (Open Educational Resources µένει ότι οι CoP θα συγκεντρώσουν περισσότερα από
επιχειρεί µια γνωριµία µε τις διαδικτυακές ακαδη- – OERs) και σε Βέλτιστες Πρακτικές, θα ενηµερώ- 300 µέλη, τα οποία θα αναρτήσουν τουλάχιστον 30
µίες ανάπτυξης ψηφιακών ικανοτήτων και το πολύ- νονται για τις τελευταίες εξελίξεις στα αντικείµενα OERs, ενώ περισσότεροι/ες από 500 εκπαιδευτικοί
τιµο έργο τους. µέσα από ανακοινώσεις αλλά και πρόσβαση στο Απο- από τουλάχιστον 10 ευρωπαϊκές χώρες θα εγγρα-
θετήριο Εγγράφων, θα ανταλλάσσουν απόψεις και φούν στο MOOC. Επιπλέον, αναµένεται ότι περισσό-
εµπειρίες και θα χρησιµοποιούν εργαλεία αυτο-αξιο- τεροι από 100 οργανισµοί από τουλάχιστον 10 ευρω-
λόγησης των αντίστοιχων ικανοτήτων. Επιπλέον, θα παϊκές χώρες θα συµµετάσχουν στα τουλάχιστον 10
έχουντηδυνατότητανασυµµετάσχουνσεδιαδικτυακά webinars ανάπτυξης ικανοτήτων.
σεµινάρια (webinars) και στα αντίστοιχα Μαζικά Ανοι- Περισσότερα για το έργο ADA µπορείτε να βρείτε
κτά ∆ιαδικτυακά Μαθήµατα (Massive Online Open στην ιστοσελίδα https://alldigitalacademy.eu/. Η εγ-
Courses – MOOCs) που θα αναπτυχθούν. γραφή στις Κοινότητες Πρακτικής του έργου είναι
Ο ρόλος της DAISSy στο έργο ADA είναι καθοριστι- δωρεάν και γίνεται στη διεύθυνση https://plat-
κός. Αρχικά, έχει ήδη αναπτύξει την ιστοσελίδα του form.alldigitalacademy.eu/.
ALL DIGITAL Academy
Από την 1η Απριλίου 2022, ξεκίνησε η υλοποίηση µιας
σηµαντικής διαδικτυακής ακαδηµίας ανάπτυξης ψη-
φιακών ικανοτήτων, µε χρηµατοδότηση από το πρό-
γραµµα Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το
έργο ADA - ALL DIGITAL Academy υλοποιείται υπό
το συντονισµό του φορέα ALL DIGITAL και µε τη συµ-
µετοχή της ερευνητικής οµάδας DAISSy του Ελληνι-
κού Ανοικτού Πανεπιστηµίου και του Universita de-
gli Studi di Napoli Federico II. Κατά τους 30 µήνες
που θα διαρκέσει, θα υποστηρίξει δραστηριότητες
κατάρτισης για δύο σηµαντικές αναδυόµενες ψηφια-
κέςτεχνολογίεςαποσκοπώνταςστοναδιευκολύνει τον
συνεχή ψηφιακό µετασχηµατισµό. Συγκεκριµένα, θα
δοθείέµφασηστο∆ιαδίκτυοτωνΑντικειµένων(Internet
of Things – IoT) και την Τεχνητή Νοηµοσύνη (Artifi-
cial Intelligence – AI), µαζί µε τα οριζόντια θέµατα
του ψηφιακού εγγραµατισµού (digital literacy), της
προστασίας (protection) και της ιδιωτικότητας (pri-
έργου και την διαδικτυακή πλατφόρµα, η οποία θα
φιλοξενήσει τις CoPs. Στη συνέχεια, θα συµµετάσχει
στον εκπαιδευτικό σχεδιασµό, θα υλοποιήσει τα MO-
OCs και θα υποστηρίξει τεχνικά και εκπαιδευτικά τη
διάθεση τριών κύκλων εκπαίδευσης κατά το δεύτερο
µισό του έργου. Η DAISSy διαθέτει µακροχρόνια εµ-
πειρία στο σχεδιασµό και την ανάπτυξη MOOCs, χρη-
σιµοποιώντας την πλατφόρµα Moodle, ενώ έχει ανα-
πτύξει τη δική της µεθοδολογία, η οποία βασίζεται
στο µοντέλο ADDIE (Analysis, Design, Deve-
lopment, Implementation, Evaluation). Επι-
πλέον, η DAISSy έχει ήδη ξεκινήσει
την ανάπτυξη του εκπαιδευτικού
περιεχοµένου που σχετίζε-
ται µε το ΙοΤ, βασιζό-
µενη στην εµπει-
ρία

