Page 10 - Open2U - OCTOBER - 2022
P. 10
10 Φάκελος: Εκπαίδευση Χωρίς Σύνορα ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2022
Στο επίκεντρο
οι νέες τάσεις στην ψηφιακή
Ανώτατη Εκπαίδευση
«Σταθµός» το ετήσιο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Πανεπιστηµίων Εξ Αποστάσεως
Εκπαίδευσης EADTU µε συνδιοργανωτή το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο
ι θεµελιώδεις αλλαγές που πρέπει να ληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο (ΕΑΠ) στο Συνε- κές συνεδρίες και εργαστήρια. δευση, την ψηφιοποίηση της ανώτατης εκπαί-
υλοποιηθούν για την προσφορά εκπαί- δριακό Κέντρο του Πολεµικού Μουσείου, από Μεταξύ άλλων, οι εµπειρογνώµονες διερεύ- δευσης, το θέµα των µικροδιαπιστευτηρίων
Οδευσης υψηλής ποιότητας και χωρίς τις 19 έως τις 21 Οκτωβρίου 2022. νησαν τις αλλαγές που απαιτούνται για την ψη- (microcredentials) των εκπαιδευοµένων και
αποκλεισµούς, σ’ έναν συνεχώς µεταβαλλό- Ήταν η πρώτη φορά που το Πανευρωπαϊκό Συ- φιακή αναβάθµιση, τις νέες τάσεις στην ψη- την εξ αποστάσεως και διά βίου µάθηση.
µενο κόσµο αποτέλεσαν αντικείµενο ενός ευ- νέδριο της EADTU φιλοξενήθηκε στην Ελλάδα, φιακή Ανώτατη Εκπαίδευση, το ζήτηµα των Στην εναρκτήρια συνεδρία µίλησαν η γενική
ρύτατου και ουσιαστικού διαλόγου ανάµεσα γεγονός που επιβεβαίωσε τη διείσδυση του (διεθνών) µικροδιαπιστευτηρίων των εκπαι- διευθύντρια Εκπαίδευσης, Νεολαίας, Αθλητι-
σε 150 εµπειρογνώµονες και 255 συνέδρους από Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου στην ευ- δευοµένων (microcredentials, Micro- Masters, σµού και Πολιτισµού της Ευρωπαϊκής Επιτρο-
28 χώρες από όλον τον κόσµο. ρωπαϊκή ακαδηµαϊκή κοινότητα που δραστη- nano-degrees), την οργάνωση ψηφιακών µα- πής Θέµις Χριστοφίδου, η υπουργός Παιδείας
Αφορµή αποτέλεσε το ετήσιο Πανευρωπαϊκό ριοποιείται στη διαδικτυακή και εξ αποστά- θηµάτων στις δεξιότητες του 21ου αιώνα, δη- και Θρησκευµάτων, Νίκη Κεραµέως και ο πρό-
Συνέδριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Πανεπι- σεως εκπαίδευση πανευρωπαϊκά. λαδή τις ικανότητες και µαθησιακές διαθέσεις εδρος της EADTU και πρύτανης του Ισπανικού
στηµίων Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (EADTU), Άλλωστε, το ΕΑΠ διατηρεί µία από τις πρώτες που έχουν αναγνωριστεί ως απαραίτητες για Πανεπιστηµίου Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης
το οποίο φέτος συνδιοργανώθηκε από το Ελ- θέσεις, παγκοσµίως, µεταξύ των καλύτερων επιτυχία στην κοινωνία του 21ου αιώνα (επι- της Μαδρίτης, καθηγητής Ricardo Mairal, σχε-
πανεπιστηµίων που προσφέρουν εξ αποστά- κοινωνιακές δεξιότητες, κοινωνική ευθύνη, τικά µε τις πολιτικές για την Ανώτατη Εκπαί-
σεως εκπαίδευση, σταθερά, τα τελευταία χρό- δηµιουργικότητα, περιβαλλοντική συνείδηση, δευση στην Ευρώπη. Τους συνέδρους υπο-
νια. κριτική σκέψη και ψηφιακός γραµµατισµός) δέχθηκαν ο προεδρεύων του ΕΑΠ, αντιπρό-
Το Συνέδριο µε τίτλο «Ψηφιακή Eπαναφορά: κ.ά. εδρος Ακαδηµαϊκών Υποθέσεων, καθηγητής
Μετασχηµατίζοντας τα Ευρωπαϊκά Πανεπι- Οι οµιλητές του Συνεδρίου επικεντρώθηκαν σε Στάθης Ευσταθόπουλος, ο Γ.Γ. Ανώτατης Εκ-
στήµια για έναν κόσµο που αλλάζει» συνδύασε θέµατα που αφορούν τις νέες τάσεις και γενι- παίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, καθηγη-
κεντρικές οµιλίες, παρουσιάσεις εγγράφων, κότερα τους παράγοντες που επηρεάζουν την τής Οδυσσέας-Ιωάννης Ζώρας και ο πρόεδρος
ένα ειδικό ερευνητικό τµήµα, ειδικές θεµατι- παγκόσµια και ευρωπαϊκή Ανώτατη Εκπαί- της EADTU.
1. Ποιο είναι το µέλλον της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης;
2. Τι χρειάζεται για να στηριχθεί αυτός ο πυλώνας;
3. Η Πολιτεία µε ποιον τρόπο θα πρέπει να στηρίξει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
Π Π. . Π Πα ασ σι ια αρ ρδ δή ής ς: : Γ Γι ια α ν να α π πε ετ τύ ύχ χε ει ι τ το ο σ στ το οί ίχ χη ηµ µα α χ χρ ρε ει ιά άζ ζο ον ντ τα αι ι κ κα ατ τά άλ λλ λη ηλ λε ες ς π πλ λα ατ τφ φό όρ ρµ µε ες ς
«Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι το µέλλον της τριτοβάθµιας εκπαίδευσης και για να πετύχει αυτό το στοίχηµα χρειάζονται
κατάλληλες πλατφόρµες και µέσα µάθησης» δηλώνει µιλώντας στην «Οpen2U» ο Πρύτανης του Ανοικτού Πανεπιστηµίου Κύπρου
Καθ. Πέτρος Πασιαρδής, θέτοντας επί τάπητος σκέψεις και προτάσεις στο επίµαχο ζήτηµα.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι το µέλλον της τριτο- H εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι η απλή µετα- των τεχνολογικών υποδοµών τηλεκπαίδευσης. Η Πολιτεία χρει-
βάθµιας εκπαίδευσης κατά την άποψή µου. Οι νέες και φορά της διά ζώσης διδασκαλίας σε ένα on line περι- άζεται, επίσης, να κατανοήσει την ιδιαίτερη φυσιογνωµία των
1 αναδυόµενες τεχνολογίες, οι σύγχρονες εφαρµογές τη- 2 βάλλον. Η ουσιαστική εξ αποστάσεως εκπαίδευση απαι- εξ αποστάσεως Πανεπιστηµίων και να αντιληφθεί και να χρη-
λεκπαίδευσης, αλλά και ένα παιδαγωγικό µοντέλο προσαρµο- τεί σηµαντικές επενδύσεις σε ανθρώπινους, οικονοµικούς και µατοδοτήσει τις επενδύσεις που απαιτούνται για τον σχεδια-
σµένο στην αποτελεσµατική υποστήριξη και καθοδήγηση ενη- υλικοτεχνικούς πόρους. Η ψηφιακή εκπαίδευση έχει πολλές προ- σµό και την προσφορά νέων προγραµµάτων σπουδών ώστε η
λίκων εκπαιδευόµενων δίνουν µια ολοκληρωµένη διάσταση κλήσεις να αντιµετωπίσει: διαφορετικά προφίλ φοιτητών µε παρεχόµενη εκπαίδευση να είναι πάντα στο επίκεντρο των επι-
στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση ως αποτελεσµατική επιλογή διαφοροποιηµένες ανάγκες, ραγδαία αύξηση των δεδοµένων, στηµονικών εξελίξεων, αλλά και για την ανάπτυξη και λειτουρ-
για σπουδές για όλους όσοι επιδιώκουν ευελιξία στη φοίτησή ανταγωνισµό από τα συµβατικού τύπου πανεπιστήµια, νοµο- γία ενός οικοσυστήµατος ψηφιακής εκπαίδευσης υψηλών επι-
τους και προσαρµοστικότητα στις ανάγκες τους. θετικές ρυθµίσεις για την προστασία των προσωπικών δεδοµένων, δόσεων. ∆έον να σηµειωθεί η σηµασία της θεσµοθέτησης της
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι το µέλλον διότι αίρει τους ανάπτυξη της τεχνητής νοηµοσύνης και της µηχανικής µάθη- εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ως ειδικού πυλώνα της τριτο-
περιορισµούς της συµβατικής εκπαίδευσης και προσφέρει ίσες σης, καθώς και την πολυπλοκότητα των διαδικασιών υποστή- βάθµιας εκπαίδευσης µε συγκεκριµένα κριτήρια και δείκτες
ευκαιρίες στη µάθηση και στην προσβασιµότητα στην τριτο- ριξης εξ αποστάσεως φοιτητών ανά τον κόσµο. Γι’ αυτούς τους ποιότητας κατάλληλα για τις ιδιαιτερότητες των εξ αποστάσεως
βάθµια εκπαίδευση. Τα οφέλη της, εξάλλου, αναδείχθηκαν και λόγους τα ανοικτά και εξ αποστάσεως Πανεπιστήµια, τα οποία Πανεπιστηµίων.
µέσα από την πανδηµία της νόσου covid-19, όπου όλα σχεδόν είναι εξειδικευµένα σ’ αυτήν την εκπαιδευτική µεθοδολογία, Ο ψηφιακός µετασχηµατισµός της τριτοβάθµιας εκπαίδευ-
τα εκπαιδευτικά συστήµατα και ιδρύµατα ανά τον κόσµο στρά- χρειάζεται και να στηριχθούν κατάλληλα. Ταυτόχρονα, χρει- σης είναι ένα στοίχηµα για την κάθε Πολιτεία. Είναι ένα εγ-
φηκαν σ’ αυτήν. άζονται και διαρθρωτικές αλλαγές που αφορούν στην ανάπτυξη χείρηµα που αφορά ολόκληρη την κοινωνία και τα ανοικτά
Για να πετύχει το στοίχηµα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης των ψηφιακών ικανοτήτων του ακαδηµαϊκού και του διδακτι- και εξ αποστάσεως Πανεπιστήµια, όπως είναι και το Ανοικτό
χρειάζονται, βέβαια, κατάλληλες πλατφόρµες και µέσα µάθη- κού προσωπικού, αλλά και των ίδιων των φοιτητών. Πανεπιστήµιο Κύπρου. Για να παραµείνουν ανταγωνιστικά,
σης, διαδραστικά εκπαιδευτικά υλικά, αποτελεσµατική καθο- αλλά και για να επιβιώσουν τα Πανεπιστήµια στη «νέα» ψη-
δήγηση και ενεργητική συνεργασία µεταξύ φοιτητών και διδα- Η Πολιτεία οφείλει να στηρίζει τη δηµόσια εξ αποστά- φιακή εποχή, χρειάζεται να µετεξελιχθούν σε Edupreneurial
σκόντων. σεως εκπαίδευση και τα δηµόσια ανοικτά και εξ απο- Πανεπιστήµια, να ενισχύσουν την προσαρµοστικότητα και την
Με αυτά τα στοιχεία η µάθηση καθίσταται ευέλικτη, ελκυστική 3 στάσεως Πανεπιστήµια. Οφείλει, ταυτόχρονα, να ενισχύ- ευελιξία τους στα νέα κοινωνικοοικονοµικά δεδοµένα και στις
και επωφελής για τους φοιτητές του 21ου αιώνα, µε διαφορε- σει και τον πυλώνα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στο σχο- απαιτήσεις της αγοράς εργασίας στο διεθνές περιβάλλον. Και
τικό προφίλ, ανάγκες και ιδιαιτερότητες, που απαιτούν πολύ- λικό περιβάλλον. Χρειάζονται σαφώς επενδύσεις για την υπο- ειδικά τα δηµόσια εξ αποστάσεως Πανεπιστήµια χρειάζονται
πλευρες µαθησιακές εµπειρίες, επαγγελµατικά αξιοποιήσιµες στήριξη των ανοικτών τεχνολογιών και τη δηµιουργία και χρήση τη στήριξη της Πολιτείας για να το πετύχουν προς όφελος της
γνώσεις και δεξιότητες. ανοικτών εκπαιδευτικών πόρων και για τη διαρκή αναβάθµιση ίδιας της κοινωνίας.

