Page 8 - Open2U - NOVEMBER-DECEMBER- 2022-2
P. 8
08 Ρεπορτάζ ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ-∆ΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2022
Ο δρ. Ζαχαρίας Παληός Ο δρ. Γιώργος Κουλαουζίδης Η δρ. Αντιγόνη Ευστρατόγλου Ο δρ. Παναγιώτης Κουτρουβίδης Η δρ. Μαρία Μπότσιου
∆υναµικόξεκίνηµα
ΓιατοΕργαστήριοΒιογραφικήςΜάθησηςκαιΜετασχηµατιστικήςΕκπαίδευσηςΕνηλίκων
ο Εργαστήριο Βιογραφικής Μάθησης και Με- δράσεις στο πλαίσιο σχολείων που λειτουργούν µέσα µέσα από σειρά δράσεων ευαισθητοποίησης στην
τασχηµατιστικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Bio- σε καταστήµατα κράτησης αλλά και εκτός αυτών, στην ενεργοποίηση της κοινότητας των εκπαιδευτών ενη-
Τgraphical Learning and Transformative Adult κοινότητα. λίκων, αλλά και του γενικότερου κοινού γύρω από
EducationLaboratory)είναι ένα από τα τέσσεραερευ- Στη διάρκεια της πρώτης χρονιάς του έργου, υλοποι- τους στόχους, τα οφέλη και το περιεχόµενο του έρ-
νητικά εργαστήρια της Σχολής Ανθρωπιστικών Επι- ήθηκε πολύµηνη συµµετοχική παρατήρηση στο Σχο- γου.
στηµών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου. λείο ∆εύτερης Ευκαιρίας των δικαστικών φυλακών Το συγκεκριµένο έργο συµπληρώνουν και άλλες δρά-
Τοεργαστήριοιδρύθηκεµετάαπόπρότασητου∆ρ.Ζα- Κορυδαλλού, όπου η ∆ρ. Ευστρατόγλου εργάστηκε σεις των στελεχών του εργαστηρίου στο πλαίσιο των
χαρία Παληού (Επίκουρος Καθηγητής – ΣΑΕ, ∆ιευ- επίσειράετών,τουλικότηςοποίαςπαρουσιάστηκεστις καταστηµάτων κράτησης. Η πιο πρόσφατη από αυ-
θυντής του Εργαστηρίου) και του ∆ρ. Γιώργου Κου- αρχές του Οκτώβρη στο 10ο Συνέδριο της Ευρωπαϊ- τές αφορά στο ευρωπαϊκό έργο NESTOR (National
λαουζίδη (Επίκουρος Καθηγητής Μεθοδολογίας Εκ- κής Ένωσης για την Έρευνα στην Εκπαίδευση Ενη- Network of Schools for Parents in Prison: Enhan-
παίδευσης Ενηλίκων- ΣΑΕ). λίκων (European Society for Research on the Edu- cing Responsive Father Parenting). Στο έργο αυτό
Σκοπός του, σύµφωνα µε τον κ. Κουλαουζίδη, είναι να cation of Adults) που έγινε στο Μιλάνο. Η δηµοσί- που χρηµατοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
διεξάγει υψηλού επιπέδου διεπιστηµονική έρευνα σε ευση µε τίτλο “Ζωές σε αναµονή: Η κριτική συνειδη- (Erasmus+ KA3) και στην Ελλάδα έχει ως συντονι-
θέµαταπουαφορούνστηδιεργασίατηςµάθησηςκατά τοποίηση και ο µετασχηµατισµός προοπτικών στη φυ- στή το Κέντρο Μελετών Ασφάλειας (ΚΕ.ΜΕ.Α.) του
την ενηλικιότητα, το σχεδιασµό, την υλοποίηση και λακή ως δίκοπο µαχαίρι” (Lives on hold: critical con- Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, συµµετέχει ο ∆ρ.
την αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραµµάτων και sciousness and perspective transformation in pri- Γιώργος Κουλαουζίδης ο οποίος επόπτευσε την συγ-
δραστηριοτήτων στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλί- son as a double-edged sword) δέχθηκε ιδιαίτερα γραφή δύο εγχειριδίων τα οποία θα αξιοποιηθούν στο
κων καθώς και σε θέµατα που συνδέονται µε κάθε εί- θετικές κριτικές. πλαίσιο της λειτουργίας 30 πιλοτικών Σχολών Γονέων
δους τυπική, µη-τυπική ή άτυπη µαθησιακή διεργα- Μεταξύ των ευρηµάτων που παρουσιάστηκαν, ιδιαί- σε αντίστοιχα καταστήµατα κράτησης. Είναι ιδιαίτερα
σία που έχει µετασχηµατιστική επίδραση σε ατοµικό τερο ενδιαφέρον έχουν εκείνα που φωτίζουν συνέ- σηµαντικόότιτόσοηεκπαίδευσητωνεκπαιδευτώνόσο
ή και σε συλλογικό (κοινωνικό) επίπεδο. Πέρα από χειες ανάµεσα στα βιώµατα που έχουν οι κρατούµε- και η µελλοντική εκπαίδευση των γονέων (πατέρες)
τις έρευνες που αυτό τον καιρό διεξάγονται στο πλαί- νοι µαθητές πριν τη φυλακή και εντός αυτής. Ευρή-
σιο εκπόνησης διδακτορικών διατριβών, δύο σηµαν- µατα όπως αυτά µπορούν να αναδείξουν τα ιδιαίτερα στις φυλακές έχει βασιστεί στη Θεωρία Μετασχηµα-
τισµού (θεωρία µετασχηµατίζουσας µάθησης). Τη δε
τικά ερευνητικά έργα αποτελούν τις βάσεις του δυ- εµπόδια που συναντά ο µετασχηµατισµός δυσλει-
ναµικού ξεκινήµατος της λειτουργίας του εργαστη- τουργικών παραδοχών στο συγκεκριµένο πλαίσιο εκ- εκπαίδευση των εκπαιδευτών σε σχέση µε τη συγ-
ρίου. παίδευσης. Σηµειώνουµε ότι, σύµφωνα µε τα πιο πρό- κεκριµένηθεωρίαέχειαναλάβειο∆ρ.ΠαναγιώτηςΚου-
τρουβίδης που είναι ΣΕΠ στο ΜΠΣ Εκπαίδευση Ενη-
Έρευνα για την εκπαίδευση στις φυλακές σφατα διαθέσιµα στοιχεία, επτά στους δέκα κρατού- λίκων.
µενουςστιςελληνικέςφυλακέςδενέχουνολοκληρώσει
Το πρώτο από αυτά το οποίο υλοποιείται µε χρηµα- την υποχρεωτική εκπαίδευση, και όπως είναι κατα- Πράσινη Μετάβαση
τοδότηση του ΕΑΠ είναι µία έρευνα διάρκειας τριών νοητό η πρόσβαση σε εκπαιδευτικές δοµές και οι µα-
χρόνων για την εκπαίδευση στις ελληνικές φυλακές θησιακές ευκαιρίες κατά τη διάρκεια της κράτησης Το δεύτερο έργο στο οποίο συµµετέχει το Εργα-
µε τίτλο «Κριτική συνειδητοποίηση, Μάθηση και Με- έχουν τεράστια σηµασία. Στη διάρκεια του δεύτερου στήριο έχει τον τίτλο «Transformative Adult Lear-
τασχηµατισµός σεσωφρονιστικά περιβάλλοντα». Πρό- χρόνου της έρευνας η ερευνήτρια πρόκειται να συ- ning for Green Transition (Μετασχηµατίζουσα µά-
κειταιγιατηνπρώτηέρευνατουείδουςπουγίνεταιστη νεργαστεί µε τα σχολεία των φυλακών Λάρισας, ∆ια- θηση ενηλίκων µε στόχο την Πράσινη Μετάβαση)».
χώρα µας, σε αυτό το επίπεδο, και µία από τις λίγες βατών και ∆οµοκού προκειµένου να µελετήσει, µε- Το συντονίζει η Φινλανδική Ένωση για την Εκπαί-
έρευνες διεθνώς που αναλαµβάνεται από ερευνή- ταξύ άλλων, τα εµπόδια που συναντά ο κριτικός µε- δευση Ενηλίκων (KVS Foundation) και υλοποιείται
τρια η οποία εργάζεται παράλληλα στο πεδίο, ως εκ- τασχηµατισµόςστηνπράξηκαιτοντρόποπουαυτάαν- από µια σηµαντική κοινοπραξία εταίρων που εκτός
παιδευτικός. τιµετωπίζονται στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής συ- του ΕΑΠ, περιλαµβάνει το Παγκόσµιο Συµβούλιο
Με την επιστηµονική καθοδήγηση και εποπτεία του νάντησης, µε την ενεργό συµµετοχή και των εκπαι- για την Εκπαίδευση Ενηλίκων (ICAE), την Γερµανική
Επίκουρου Καθηγητή Μεθοδολογίας της Εκπαίδευ- δευτικών των σχολείων. Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων (DVV), την Ευρω-
σης Ενηλίκων, ∆ρ. Γιώργου Κουλαουζίδη, η µεταδι- παϊκή Ένωση για την Εκπαίδευση Ενηλίκων (ΕΑΕΑ),
δακτορική ερευνήτρια της Σχολής Ανθρωπιστικών ∆ύο εγχειρίδια για εκπαιδευτές ενηλίκων το ιστορικότερο σχολείο εκπαίδευσης ενηλίκων στην
Επιστηµών του ΕΑΠ, ∆ρ. Αντιγόνη Ευστρατόγλου, έχει Πέραν από την συγγραφή επιστηµονικών άρθρων τα Αυστρία (Die Wiener Volkshochschulen), την Ελ-
αναλάβει να συντονίσει µία σειρά από ερευνητικές µέλη της ερευνητικής οµάδας πρόκειται να εστιάσουν βετική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων (SVEB) και δύο
οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών από το Βέλ-
γιο (ECOLISE) και την Ουγγαρία (House of Civic
Communities). Το συγκεκριµένο έργο χρηµατοδο-
τείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Erasmus+
KA2) και έχει ως στόχους: α) να ενισχύσει την συ-
νεργασία µεταξύ οργανισµών εκπαίδευσης και κα-
τάρτισης ενηλίκων και οργανώσεων της κοινωνίας
των πολιτών στον τοµέα της πράσινης µετάβασης, β)
να συνδηµιουργήσει µετασχηµατιστικές µεθόδους
µάθησης για την περαιτέρω πράσινη µετάβαση σε ορ-
γανισµούς εκπαίδευσης και κατάρτισης ενηλίκων,
συµβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη των πράσινων
δεξιοτήτων του προσωπικού εκπαίδευσης και κα-
τάρτισης ενηλίκων, γ) να καταρτίσει έναν οδικό χάρτη
για την πράσινη µετάβαση στον τοµέα της εκπαί-
δευσης και κατάρτισης ενηλίκων, δ) να συντάξει
προτάσεις για την επιτυχή µετασχηµατιστική εκπαί-
δευση και κατάρτιση ενηλίκων και την πράσινη µε-
τάβαση, ε) να αναπτύξει µια ισχυρή εταιρική σχέση
για την προώθηση της πράσινης µετάβασης στον
τοµέα της εκπαίδευσης και κατάρτισης ενηλίκων.
Μακροπρόθεσµος στόχος είναι η δηµιουργία ενός
δικτύου µάθησης από οµότιµους για την πράσινη µε-
τάβαση στον ευρωπαϊκό τοµέα της εκπαίδευσης και
κατάρτισης ενηλίκων. Στο έργο συµµετέχουν ο ∆ιευ-
θυντής του Εργαστηρίου, ∆ρ. Ζαχαρίας Παληός, ο ∆ρ.
Γιώργος Κουλαουζίδης (επιστηµονικός υπεύθυνος)
καιη∆ρ.ΜαρίαΜπότσιουπουείναιΣΕΠστοΜΠΣΕπι-
στήµες της Αγωγής.

