Page 8 - Open2U - NOVEMBER-DECEMBER- 2022-2
P. 8

08               Ρεπορτάζ                                                                   ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ-∆ΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2022
























                                Ο δρ. Ζαχαρίας Παληός  Ο δρ. Γιώργος Κουλαουζίδης  Η δρ. Αντιγόνη Ευστρατόγλου  Ο δρ. Παναγιώτης Κουτρουβίδης  Η δρ. Μαρία Μπότσιου
                                ∆υναµικόξεκίνηµα









                                ΓιατοΕργαστήριοΒιογραφικήςΜάθησηςκαιΜετασχηµατιστικήςΕκπαίδευσηςΕνηλίκων


                                    ο Εργαστήριο Βιογραφικής Μάθησης και Με-  δράσεις στο πλαίσιο σχολείων που λειτουργούν µέσα  µέσα από σειρά δράσεων ευαισθητοποίησης στην
                                    τασχηµατιστικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Bio-  σε καταστήµατα κράτησης αλλά και εκτός αυτών, στην  ενεργοποίηση της κοινότητας των εκπαιδευτών ενη-
                                Τgraphical Learning and Transformative Adult  κοινότητα.                             λίκων, αλλά και του γενικότερου κοινού γύρω από
                                EducationLaboratory)είναι ένα από τα τέσσεραερευ-  Στη διάρκεια της πρώτης χρονιάς του έργου, υλοποι-  τους στόχους, τα οφέλη και το περιεχόµενο του έρ-
                                νητικά εργαστήρια της Σχολής Ανθρωπιστικών Επι-  ήθηκε πολύµηνη συµµετοχική παρατήρηση στο Σχο-  γου.
                                στηµών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου.  λείο ∆εύτερης Ευκαιρίας των δικαστικών φυλακών  Το συγκεκριµένο έργο συµπληρώνουν και άλλες δρά-
                                Τοεργαστήριοιδρύθηκεµετάαπόπρότασητου∆ρ.Ζα-  Κορυδαλλού, όπου η ∆ρ. Ευστρατόγλου εργάστηκε  σεις των στελεχών του εργαστηρίου στο πλαίσιο των
                                χαρία Παληού (Επίκουρος Καθηγητής – ΣΑΕ, ∆ιευ-  επίσειράετών,τουλικότηςοποίαςπαρουσιάστηκεστις  καταστηµάτων κράτησης. Η πιο πρόσφατη από αυ-
                                θυντής του Εργαστηρίου) και του ∆ρ. Γιώργου Κου-  αρχές του Οκτώβρη στο 10ο Συνέδριο της Ευρωπαϊ-  τές αφορά στο ευρωπαϊκό έργο NESTOR (National
                                λαουζίδη (Επίκουρος Καθηγητής Μεθοδολογίας Εκ-  κής Ένωσης για την Έρευνα στην Εκπαίδευση Ενη-  Network of Schools for Parents in Prison: Enhan-
                                παίδευσης Ενηλίκων- ΣΑΕ).                 λίκων (European Society for Research on the Edu-  cing Responsive Father Parenting). Στο έργο αυτό
                                Σκοπός του, σύµφωνα µε τον κ. Κουλαουζίδη, είναι να  cation of Adults) που έγινε στο Μιλάνο. Η δηµοσί-  που χρηµατοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
                                διεξάγει υψηλού επιπέδου διεπιστηµονική έρευνα σε  ευση µε τίτλο “Ζωές σε αναµονή: Η κριτική συνειδη-  (Erasmus+ KA3) και στην Ελλάδα έχει ως συντονι-
                                θέµαταπουαφορούνστηδιεργασίατηςµάθησηςκατά  τοποίηση και ο µετασχηµατισµός προοπτικών στη φυ-  στή το Κέντρο Μελετών Ασφάλειας (ΚΕ.ΜΕ.Α.) του
                                την ενηλικιότητα, το σχεδιασµό, την υλοποίηση και  λακή ως δίκοπο µαχαίρι” (Lives on hold: critical con-  Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, συµµετέχει ο ∆ρ.
                                την αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραµµάτων και  sciousness and perspective transformation in pri-  Γιώργος Κουλαουζίδης ο οποίος επόπτευσε την συγ-
                                δραστηριοτήτων στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλί-  son as a double-edged sword) δέχθηκε ιδιαίτερα  γραφή δύο εγχειριδίων τα οποία θα αξιοποιηθούν στο
                                κων καθώς και σε θέµατα που συνδέονται µε κάθε εί-  θετικές κριτικές.                πλαίσιο της λειτουργίας 30 πιλοτικών Σχολών Γονέων
                                δους τυπική, µη-τυπική ή άτυπη µαθησιακή διεργα-  Μεταξύ των ευρηµάτων που παρουσιάστηκαν, ιδιαί-  σε αντίστοιχα καταστήµατα κράτησης. Είναι ιδιαίτερα
                                σία που έχει µετασχηµατιστική επίδραση σε ατοµικό  τερο ενδιαφέρον έχουν εκείνα που φωτίζουν συνέ-  σηµαντικόότιτόσοηεκπαίδευσητωνεκπαιδευτώνόσο
                                ή και σε συλλογικό (κοινωνικό) επίπεδο. Πέρα από  χειες ανάµεσα στα βιώµατα που έχουν οι κρατούµε-  και η µελλοντική εκπαίδευση των γονέων (πατέρες)
                                τις έρευνες που αυτό τον καιρό διεξάγονται στο πλαί-  νοι µαθητές πριν τη φυλακή και εντός αυτής. Ευρή-
                                σιο εκπόνησης διδακτορικών διατριβών, δύο σηµαν-  µατα όπως αυτά µπορούν να αναδείξουν τα ιδιαίτερα  στις φυλακές έχει βασιστεί στη Θεωρία Μετασχηµα-
                                                                                                                     τισµού (θεωρία µετασχηµατίζουσας µάθησης). Τη δε
                                τικά ερευνητικά έργα αποτελούν τις βάσεις του δυ-  εµπόδια που συναντά ο µετασχηµατισµός δυσλει-
                                ναµικού ξεκινήµατος της λειτουργίας του εργαστη-  τουργικών παραδοχών στο συγκεκριµένο πλαίσιο εκ-  εκπαίδευση των εκπαιδευτών σε σχέση µε τη συγ-
                                ρίου.                                     παίδευσης. Σηµειώνουµε ότι, σύµφωνα µε τα πιο πρό-  κεκριµένηθεωρίαέχειαναλάβειο∆ρ.ΠαναγιώτηςΚου-
                                                                                                                     τρουβίδης που είναι ΣΕΠ στο ΜΠΣ Εκπαίδευση Ενη-
                                Έρευνα για την εκπαίδευση στις φυλακές    σφατα διαθέσιµα στοιχεία, επτά στους δέκα κρατού-  λίκων.
                                                                          µενουςστιςελληνικέςφυλακέςδενέχουνολοκληρώσει
                                Το πρώτο από αυτά το οποίο υλοποιείται µε χρηµα-  την υποχρεωτική εκπαίδευση, και όπως είναι κατα-  Πράσινη Μετάβαση
                                τοδότηση του ΕΑΠ είναι µία έρευνα διάρκειας τριών  νοητό η πρόσβαση σε εκπαιδευτικές δοµές και οι µα-
                                χρόνων για την εκπαίδευση στις ελληνικές φυλακές  θησιακές ευκαιρίες κατά τη διάρκεια της κράτησης  Το δεύτερο έργο στο οποίο συµµετέχει το Εργα-
                                µε τίτλο «Κριτική συνειδητοποίηση, Μάθηση και Με-  έχουν τεράστια σηµασία. Στη διάρκεια του δεύτερου  στήριο έχει τον τίτλο «Transformative Adult Lear-
                                τασχηµατισµός σεσωφρονιστικά περιβάλλοντα». Πρό-  χρόνου της έρευνας η ερευνήτρια πρόκειται να συ-  ning for Green Transition (Μετασχηµατίζουσα µά-
                                κειταιγιατηνπρώτηέρευνατουείδουςπουγίνεταιστη  νεργαστεί µε τα σχολεία των φυλακών Λάρισας, ∆ια-  θηση ενηλίκων µε στόχο την Πράσινη Μετάβαση)».
                                χώρα µας, σε αυτό το επίπεδο, και µία από τις λίγες  βατών και ∆οµοκού προκειµένου να µελετήσει, µε-  Το συντονίζει η Φινλανδική Ένωση για την Εκπαί-
                                έρευνες διεθνώς που αναλαµβάνεται από ερευνή-  ταξύ άλλων, τα εµπόδια που συναντά ο κριτικός µε-  δευση Ενηλίκων (KVS Foundation) και υλοποιείται
                                τρια η οποία εργάζεται παράλληλα στο πεδίο, ως εκ-  τασχηµατισµόςστηνπράξηκαιτοντρόποπουαυτάαν-  από µια σηµαντική κοινοπραξία εταίρων που εκτός
                                παιδευτικός.                              τιµετωπίζονται στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής συ-  του ΕΑΠ, περιλαµβάνει το Παγκόσµιο Συµβούλιο
                                Με την επιστηµονική καθοδήγηση και εποπτεία του  νάντησης, µε την ενεργό συµµετοχή και των εκπαι-  για την Εκπαίδευση Ενηλίκων (ICAE), την Γερµανική
                                Επίκουρου Καθηγητή Μεθοδολογίας της Εκπαίδευ-  δευτικών των σχολείων.                Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων (DVV), την Ευρω-
                                σης Ενηλίκων, ∆ρ. Γιώργου Κουλαουζίδη, η µεταδι-                                     παϊκή Ένωση για την Εκπαίδευση Ενηλίκων (ΕΑΕΑ),
                                δακτορική ερευνήτρια της Σχολής Ανθρωπιστικών  ∆ύο εγχειρίδια για εκπαιδευτές ενηλίκων  το ιστορικότερο σχολείο εκπαίδευσης ενηλίκων στην
                                Επιστηµών του ΕΑΠ, ∆ρ. Αντιγόνη Ευστρατόγλου, έχει  Πέραν από την συγγραφή επιστηµονικών άρθρων τα  Αυστρία (Die Wiener Volkshochschulen), την Ελ-
                                αναλάβει να συντονίσει µία σειρά από ερευνητικές  µέλη της ερευνητικής οµάδας πρόκειται να εστιάσουν  βετική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων (SVEB) και δύο
                                                                                                                     οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών από το Βέλ-
                                                                                                                     γιο (ECOLISE) και την Ουγγαρία (House of Civic
                                                                                                                     Communities). Το συγκεκριµένο έργο χρηµατοδο-
                                                                                                                     τείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Erasmus+
                                                                                                                     KA2) και έχει ως στόχους: α) να ενισχύσει την συ-
                                                                                                                     νεργασία µεταξύ οργανισµών εκπαίδευσης και κα-
                                                                                                                     τάρτισης ενηλίκων και οργανώσεων της κοινωνίας
                                                                                                                     των πολιτών στον τοµέα της πράσινης µετάβασης, β)
                                                                                                                     να συνδηµιουργήσει µετασχηµατιστικές µεθόδους
                                                                                                                     µάθησης για την περαιτέρω πράσινη µετάβαση σε ορ-
                                                                                                                     γανισµούς εκπαίδευσης και κατάρτισης ενηλίκων,
                                                                                                                     συµβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη των πράσινων
                                                                                                                     δεξιοτήτων του προσωπικού εκπαίδευσης και κα-
                                                                                                                     τάρτισης ενηλίκων, γ) να καταρτίσει έναν οδικό χάρτη
                                                                                                                     για την πράσινη µετάβαση στον τοµέα της εκπαί-
                                                                                                                     δευσης και κατάρτισης ενηλίκων, δ) να συντάξει
                                                                                                                     προτάσεις για την επιτυχή µετασχηµατιστική εκπαί-
                                                                                                                     δευση και κατάρτιση ενηλίκων και την πράσινη µε-
                                                                                                                     τάβαση, ε) να αναπτύξει µια ισχυρή εταιρική σχέση
                                                                                                                     για την προώθηση της πράσινης µετάβασης στον
                                                                                                                     τοµέα της εκπαίδευσης και κατάρτισης ενηλίκων.
                                                                                                                     Μακροπρόθεσµος στόχος είναι η δηµιουργία ενός
                                                                                                                     δικτύου µάθησης από οµότιµους για την πράσινη µε-
                                                                                                                     τάβαση στον ευρωπαϊκό τοµέα της εκπαίδευσης και
                                                                                                                     κατάρτισης ενηλίκων. Στο έργο συµµετέχουν ο ∆ιευ-
                                                                                                                     θυντής του Εργαστηρίου, ∆ρ. Ζαχαρίας Παληός, ο ∆ρ.
                                                                                                                     Γιώργος Κουλαουζίδης (επιστηµονικός υπεύθυνος)
                                                                                                                     καιη∆ρ.ΜαρίαΜπότσιουπουείναιΣΕΠστοΜΠΣΕπι-
                                                                                                                     στήµες της Αγωγής.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13