Page 12 - SEPTEMBER 2023
P. 12

12               Ερευνητική Οµάδα                                                         ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2023










                                Ψηφιακός Μετασχηµατισµός








                                Σηµαντικές αλλαγές στην Επαγγελµατική Εκπαίδευση και Κατάρτιση

          Συντάκτες
                                     πρόσφατη πανδηµία είχε σοβαρές συνέπειες                      Ευρωπαϊκές χώρες  και αναπτύχθηκε η εκπαιδευτική πλατφόρµα που θα
                                     στην Ε.Ε., ιδίως στον τοµέα της Επαγγελµατι-                  (Ελλάδα, Γερµανία,  φιλοξενήσει τα Ευέλικτα Εκπαιδευτικά Προγράµµατα.
                                Ηκής Εκπαίδευσης Κατάρτισης (ΕΕΚ). Αρχικά                          Ιταλία, Ισπανία, Λι-  Αυτή την περίοδο, ολοκληρώνεται η µετάφραση του
                                επέφερε σηµαντικές αλλαγές στη διδασκαλία, την                     θουανία και Πορτο-  εκπαιδευτικού υλικού στις γλώσσες των συµµετε-
                                επικοινωνία, τη συνεργασία και τη µάθηση.                          γαλία). Την Ελλάδα  χουσών χωρών, και αναµένεται η σταδιακή παράδοση
                                Επιπλέον, ανέδειξε αρκετές κρίσιµες πτυχές που πρέ-                εκπροσωπεί το Ελ-  του εκπαιδευτικού προγράµµατος εντός των επόµε-
                                πει να αντιµετωπιστούν από το σύστηµα της ΕΕΚ, το                  ληνικό Ανοικτό Πα-  νων µηνών.
                                οποίο, ενώ ήδη αντιµετώπιζε καθυστερήσεις στη δια-  νεπιστήµιο µέσω της ερευνητικής οµάδας DAISSy,  Επιπλέον θα αναπτυχθεί ένας οδηγός µεταφοράς και
          ∆ρ. Αχιλλέας Καµέας
          Καθηγητής ΣΘΕΤ ΕΑΠ,   δικασία εκσυγχρονισµού και ψηφιοποίησης, ήρθε  υπό το συντονισµό του κ. Κωνσταντίνου Πότση. Το  ενσωµάτωσης της τεχνογνωσίας, των πρακτικών, των
          ∆ιευθυντής DAISSy ΕΑΠ  αντιµέτωπο µε µια απροσδόκητη κατάσταση, πληρώ-  έργο ξεκίνησε τον Νοέµβριο του 2021 και έχει διάρ-  ευρηµάτων και αποτελεσµάτων του έργου που θα
                                νοντας το τίµηµα της έλλειψης στρατηγικού οράµα-  κεια 26 µηνών.                     απευθύνεται σε φορείς ΕΕΚ. Ο βασικός σκοπός του
                                τος και διαρθρωτικών επενδύσεων µε στόχο την ανα-  Το DigiPath ανταποκρίνεται άµεσα στις προκλήσεις  οδηγού είναι να παρέχει κατευθυντήριες γραµµές
                                ζήτηση κατάλληλων παιδαγωγικών και τεχνολογικών  που αντιµετωπίζει ο τοµέας της Επαγγελµατικής Εκ-  στην ηγεσία των φορέων ΕΕΚ και ένα δοµηµένο πλαί-
                                λύσεων που µπορούν να υιοθετηθούν και να προ-  παίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ) και οι εκπαιδευ-  σιο για την εφαρµογή του δικού τους προγράµµατος
                                σαρµοστούν σε εκπαιδεύσεις πρακτικού και χειρω-  τές/τριες του εξαιτίας του αυξανόµενου ψηφιακού  µικτής µάθησης DigiPath, που θα είναι προσαρµο-
                                νακτικού περιεχοµένου.                    µετασχηµατισµού. Στοχεύει στην οικοδόµηση της Ψη-  σµένο στις ιδιαίτερες ανάγκες των εκπαιδευτών/τριων
                                Η ερευνητική οµάδα DAISSy του ΕΑΠ συµµετέχει σε  φιακής Εκπαιδευτικής Ετοιµότητας των εκπαιδευ-  τους.
                                σηµαντικά έργα, τα οποία επιδιώκουν να αντιµετω-  τών/τριων ΕΕΚ, αναπτύσσοντας έναν Ανοικτό Εκπαι-  Π Πε ερ ρι ισ σσ σό ότ τε ερ ρε ες ς   π πλ λη ηρ ρο οφ φο ορ ρί ίε ες ς   γ γι ια α   τ το ο   έ έρ ργ γο ο   θ θα α   β βρ ρε εί ίτ τε ε
                                πίσουν το πρόβληµα µέσω ανάπτυξης των ικανοτήτων  δευτικό Πόρο (OER), ο οποίος ενσωµατώνει Μαθησιακά  ε εδ δώ ώ: :   h ht tt tp ps s: :/ // /d di ig gi i- -p pa at th h. .e eu u/ /
          ∆ρ. Θεόδωρος          των εκπαιδευτών/τριων ΕΕΚ, ή παρέχοντας προηγµένα  Μονοπάτια (Learning Pathways) για συµµετέχον-
          Παναγιωτακόπουλος
          Έµπειρος Ερευνητής DAISSy ΕΑΠ  περιβάλλοντα εκπαίδευσης, ή εστιάζοντας στις ειδι-  τες/ουσες µε ποικίλα επίπεδα ψηφιακής ετοιµότη-
                                κές ανάγκες διαφορετικών τοµέων.          τας και δεξιοτήτων. Ακολουθώντας δοµηµένη προ-  Ενισχύοντας την εφαρµογή νέων
                                Στην πρώτη οµάδα, τα έργα DigiPath και UPDATE  σέγγιση, η οµάδα του έργου θα αναπτύξει σπονδυλωτά  τεχνολογιών στις δραστηριότητες ΕΕΚ
                                επιδιώκουν τη βελτίωση της ποιότητας της επαγγελ-  Ευέλικτα Εκπαιδευτικά Προγράµµατα µε τα οποία θα
                                µατικής κατάρτισης που παρέχεται από οργανισµούς  εξοπλίσει τους/τις εκπαιδευτές/τριες ΕΕΚ µε ψηφια-  Το έργο UPDATE- User-friendly Practical Distance
                                ΕΕΚ και την ενίσχυση της ψηφιακής εκπαιδευτικής  κές ικανότητες και δεξιότητες, και επιπρόσθετα θα  Active Training Experience συγχρηµατοδοτείται από
                                ετοιµότητας των εκπαιδευτών/τριων ΕΕΚ, κάνοντας  τους/τις εξοικειώσει και µε καινοτόµα ψηφιακά εκ-  το πρόγραµµα Erasmus+ και υλοποιείται από µία
                                ανάλυση αναγκών, συλλέγοντας καλές πρακτικές και  παιδευτικά εργαλεία και προσεγγίσεις.                           κοινοπραξία 4
                                αναπτύσσοντας διαδικτυακά µαθήµατα και ευέλικτα  Προς αυτή την κατεύθυνση, οι αρχικά εταίροι προ-                 εταίρων από 4
                                µονοπάτια µάθησης.                        χώρησαν στην καταγραφή και ανάλυση εκπαιδευτι-                          Ευρωπαϊκές
          Κωνσταντίνος Πότσης   Το έργο T4SVEN ανέπτυξε ένα διαδικτυακό µάθηµα,  κών αναγκών των εκπαιδευτών/τριων ΕΕΚ µε στόχο                   χώρες  (Ελ-
          ∆ιαχειριστής έργων DAISSy ΕΑΠ                                                                                                           λάδα, Ιταλία,
                                ακολουθώντας ένα ειδικά σχεδιασµένο πρόγραµµα  να αναδειχθούν οι τοµείς στους οποίους θα έπρεπε
                                σπουδών, το οποίο συνοδεύεται από σενάρια µάθη-  να δώσουν έµφαση τα Ευέλικτα Εκπαιδευτικά Προ-                   Εσθονία  και
                                σης που διατίθενται µέσω πλατφόρµας εικονικής  γράµµατα του έργου. Στη συνέχεια καθορίσθηκαν οι  ∆ανία). Την Ελλάδα εκπροσωπεί το Ελληνικό Ανοι-
                                πραγµατικότητας. Στην τελευταία κατηγορία εντάσ-  εκπαιδευτικοί στόχοι και η θεµατολογία τους για τρία  κτό Πανεπιστήµιο µέσω της ερευνητικής οµάδας
                                σονται τα έργα CRISIS και Tour-X.         βασικά επίπεδα ψηφιακής ετοιµότητας των εκπαι-  DAISSy, υπό το συντονισµό του κ. Κωνσταντίνου Πό-
                                Το πρώτο προτείνει µια ολιστική προσέγγιση για την  δευτών/τριων (Explorer, Integrator, Expert) και ανα-  τση.  µεταξύ των οποίων και το Ελληνικό Ανοικτό Πα-
                                επαγγελµατική ανάπτυξη του εργατικού δυναµικού  πτύχθηκε το εκπαιδευτικό υλικό. Ακόµη, σχεδιάσθηκε  νεπιστήµιο µέσω της ερευνητικής οµάδας DAISSy.
                                ανθεκτικών και έξυπνων πόλεων µέσω τόσο της ανά-                                     Το έργο ξεκίνησε τον Νοέµβριο του 2021 και έχει
                                πτυξης ενός νέου προφίλ εργασίας για τα στελέχη                                      διάρκεια 24 µηνών.
          Φωτεινή Γατοµάτη      τους, όσο και της σχεδίασης, της ανάπτυξης και της                                   Εκκινώντας από τη συνειδητοποίηση της αναγκαιότητας
          ∆ιαχειρίστρια έργων DAISSy ΕΑΠ  προσφοράς ενός πιλοτικού εκπαιδευτικού προγράµ-                            της ψηφιακής µετάβασης του τοµέα, το έργο στο-
                                µατος. Το δεύτερο θα δηµιουργήσει Τρίγωνα Γνώσης                                     χεύει στην βελτίωση της ποιότητας της επαγγελµατι-
                                µε τη συµµετοχή παρόχων Επαγγελµατικής Εκπαί-                                        κής κατάρτισης που παρέχεται από οργανισµούς ΕΕΚ,
                                δευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ), εκπροσώπων του επι-                                     ενισχύοντας τις ικανότητες εκπαιδευτών/τριων να
                                χειρηµατικού κόσµου και δηµοσίων φορέων, έτσι                                        εφαρµόζουν µορφές µικτής και εξ αποστάσεως δι-
                                ώστε να συνεργάζονται αποτελεσµατικότερα µεταξύ                                      δακτικής διαδικασίας και να υιοθετούν νέες τεχνο-
                                τους στον τοµέα του Τουρισµού.                                                       λογίες στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες υψηλής
                                                                                                                     πρακτικής αξίας. Επιπλέον, οι εκπαιδευτές/τριες ΕΕΚ
                                Ερευνητική οµάδα DAISSy                                                              αποκτούν υψηλότερη επίγνωση των µεθοδολογικών
                                Η ερευνητική οµάδα DAISSy (Dynamic Ambient In-                                       και τεχνολογικών λύσεων που µπορούν να εφαρµο-
                                telligent Sociotechnical Systems) της Σχολής Επι-                                    στούν στην πρακτική εκµάθηση, εδραιώνουν τις ψη-
                                στηµών και Τεχνολογίας συµβάλλει ενεργά στην επί-                                    φιακές τους ικανότητες και ενισχύουν την αίσθηση
                                τευξη µιας κοινωνίας χωρίς αποκλεισµούς και ισότητας,                                της αυτό-αποτελεσµατικότητας και της ικανότητας
                                αποτελούµενης από ικανά και καταρτισµένα µέλη. Η                                     σχεδιασµού και διαχείρισης διαδραστικών µαθηµά-
                                DAISSy πραγµατοποιεί εκπαιδευτική και τεχνολογική                                    των αξιοποιώντας τους διαθέσιµους ψηφιακούς πό-
                                έρευνα µε επίκεντρο την κοινωνία, συνεισφέρει στην                                   ρους. Ταυτόχρονα, επιχειρεί να επιτύχει υψηλότερη
                                ανάπτυξη και υιοθέτηση έξυπνων περιβαλλόντων,                                        επίγνωση των καλών πρακτικών της ψηφιακής διδα-
                                αναπτύσσει διαδικτυακές πλατφόρµες µάθησης, Μα-                                      κτικής στον τοµέα της ΕΕΚ, εδραίωση του ψηφιακού
                                ζικά Ανοικτά ∆ιαδικτυακά Mαθήµατα (MOOCs) και                                        οικοσυστήµατος σε µια βιώσιµη και χωρίς αποκλει-
                                εργαλεία αυτοαξιολόγησης, ενδυναµώνει τις διαδι-                                     σµούς προοπτική υπερβαίνοντας τη νοοτροπία έκτα-
                                κτυακές κοινότητες πρακτικής, επιτρέπει την επαγ-                                    κτης ανάγκης, βελτίωση της λειτουργικότητας των
                                γελµατική ανάπτυξη ιδίως όσον αφορά τις ψηφιακές                                     χρησιµοποιούµενων διδακτικών πλατφορµών, ανά-
                                και περιβαλλοντικές δεξιότητες και τις δεξιότητες του                                πτυξη νέων παιδαγωγικών και τεχνολογικών λύσεων,
                                πολίτη, εφαρµόζει, αναπτύσσει και συµβάλλει σε πλαί-                                 βελτίωση της ποιότητας της κατάρτισης και ενίσχυση
                                σια ικανοτήτων, υποστηρίζει την εκπαίδευση STEAM                                     της ελκυστικότητας των συστηµάτων ΕΕΚ.
                                και προωθεί την ισότητα, την ένταξη και την πολυπο-                                  Προκειµένου να επιτευχθούν οι στόχοι του έργου,
                                λιτισµικότητα. Από την ίδρυσή της, η DAISSy έχει                                     πραγµατοποιήθηκε συλλογή καλών πρακτικών στις
                                συµµετάσχει σε περισσότερα από 100 εθνικά και ευ-                                    οποίες εφαρµόζονται ψηφιακές µεθοδολογίες και τε-
                                ρωπαϊκά έργα, σε διάφορα πλαίσια. Π Πε ερ ρι ισ σσ σό ότ τε ερ ρε ες ς               χνικές animation σε πρακτικές δραστηριότητες στο
                                π πλ λη ηρ ρο οφ φο ορ ρί ίε ες ς   γ γι ια α   τ τη ην ν   D DA AI IS SS Sy y   µ µπ πο ορ ρε εί ίτ τε ε   ν να α   β βρ ρε εί ίτ τε ε   σ στ τα α  σύστηµα ΕΕΚ στις χώρες των εταίρων και, στη συνέ-
                                h ht tt tp p: :/ // /d da ai is ss sy y. .e ea ap p. .g gr r, ,   h ht tt tp p: :/ // /g gr r. .l li in nk ke ed di in n. .c co om m/ /i in n/ /d da ai is ss sy y- -  χεια, έγινε συγκριτική ανάλυση καινοτόµων ψηφια-
                                r re es se ea ar rc ch hg gr ro ou up p   κ κα αι ι   σ στ τα α   µ µέ έσ σα α   κ κο οι ιν νω ων νι ικ κή ής ς   δ δι ικ κτ τύ ύω ωσ ση ης ς  κών λύσεων (desktop/mobile apps, διαδικτυακές
                                ( (F Fa ac ce eB Bo oo ok k: :   D DA AI IS SS Sy yR Re es se ea ar rc ch hG Gr ro ou up p, ,   T Tw wi it tt te er r: :   d da ai is ss sy y_ _r re e- -  πλατφόρµες, εκπαιδευτικά βιντεοπαιχνίδια, περιβάλ-
                                s se ea ar rc ch h, ,   I In ns st ta ag gr ra am m: :   @ @d da ai is ss sy y_ _r re es se ea ar rc ch hg gr ro ou up p) ). .  λοντα εικονικής - επαυξηµένης - µικτής πραγµατι-
                                                                                                                     κότητας, κ.λπ.) κατάλληλων για πρακτική διδασκαλία.
                                                                                                                     Τα αποτελέσµατα της έρευνας ενσωµατώθηκαν σε
                                Οικοδοµώντας την Ψηφιακή                                                             µια έκθεση (https://update-project.eu/results/), η
                                Εκπαιδευτική Ετοιµότητα                                                              οποία µπορεί να συµβάλει στη συζήτηση για τον τρόπο
                                των εκπαιδευτών/τριων Επαγγελµατικής                                                 υποστήριξης του ψηφιακού µετασχηµατισµού της
                                                                                                                     ΕΕΚ και για τον τρόπο κεφαλαιοποίησης και αξιο-
                                Εκπαίδευσης και Κατάρτισης                                                           ποίησης των αποτελεσµάτων σε όλες τις χώρες της ΕΕ.
                                Το έργο DigiPath - Digital Education Readiness for VET                               Το τελευταίο παραδοτέο του έργου που αναµένεται
                                Teachers through Tool Assisted Learning Pathways                                     να ολοκληρωθεί έως τις αρχές του 2024, θα αφορά
                                συγχρηµατοδοτείται από το πρόγραµµα Erasmus+                                         την κατάρτιση ενός στρατηγικού σχεδίου ενσωµάτω-
                                και υλοποιείται από µία κοινοπραξία 6 εταίρων από 6                                  σης ψηφιακών λύσεων στις εκπαιδευτικές διαδικα-
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17