Page 13 - SEPTEMBER 2023
P. 13
Ερευνητική Οµάδα 13
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2023
σίες οργανισµών Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτι- Επιδιώκοντας την επαγγελµατική
σης.
Η ερευνητική οµάδα DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπι- αριστεία στον Τουρισµό
στηµίου σχεδίασε και ανέπτυξε την εκπαιδευτική πλατφόρµα Το έργο Tour-X - CoVEs for the Tourism Industry έχει τετρα-
του έργου, και συντόνισε την ανάπτυξη του εκπαιδευτικού υλι- ετή διάρκεια και συγχρηµατοδοτείται από το πρόγραµµα ERA-
κού του έργου. Ακόµη συµµετείχε ενεργά στην ανάπτυξη του SMUS-EDU-2021-PEX-COVE της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συν-
πρώτου παραδοτέου και τη συλλογή καλών εκπαιδευτικών πρα- τονίζεται από το φορέα «AKMΗ ANΩNΥMΗ EKΠAI∆EΥTIKΗ ETAI-
κτικών και ψηφιακών λύσεων. ΡIA ΑΕ» (Ελλάδα) µε την συµµετοχή 23 εταίρων από 6 χώρες
Π Πε ερ ρι ισ σσ σό ότ τε ερ ρε ες ς π πλ λη ηρ ρο οφ φο ορ ρί ίε ες ς γ γι ια α τ το ο έ έρ ργ γο ο θ θα α β βρ ρε εί ίτ τε ε ε εδ δώ ώ: : h ht tt tp p: :/ // /u up p- - της Ε.Ε. (Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Γερµανία, Βέλγιο, Πορτογαλία),
d da at te e- -p pr ro oj je ec ct t. .e eu u/ / καθώς και την Κίνα. Σκοπός του έργου είναι η ενίσχυση της
ικανότητας των παρόχων εκπαίδευσης στην προσαρµογή και την
ανάπτυξη δεξιοτήτων στις διαρκώς µεταβαλλόµενες οικονοµι-
Ψηφιακή εκπαίδευση για τον κλάδο της κές και κοινωνικές ανάγκες, δηµιουργώντας Τρίγωνα Γνώσης
Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης µε τη συµµετοχή παρόχων Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και
Η ερευνητική οµάδα DAISSy του ΕΑΠ, σε συνεργασία µε το πτυξης και της προσφοράς ενός πιλοτικού εκπαιδευτικού προ- Κατάρτισης (ΕΕΚ), εκπροσώπων του επιχειρηµατικού κόσµου
γράµµατος, για την πιστοποίηση της πρώτης οµάδας στελεχών
και δηµοσίων φορέων, έτσι ώστε να συνεργάζονται αποτελε-
Πανεπιστήµιο της Κύπρου, το Πανεπιστήµιο Πατρών, το Agency ανθεκτικών και έξυπνων πόλεων. Με αυτό τον τρόπο το έργο σµατικότερα µεταξύ τους στον τοµέα του Τουρισµού, συµβάλ-
for Vocational Education and Training and Adult Education CRISIS στοχεύει στη γεφύρωση του χάσµατος ικανοτήτων και λοντας στην περιφερειακή ανάπτυξη.
(AVETAE) στην Κροατία (Συντονιστής εταίρος) και το European δεξιοτήτων για τους υπαλλήλους των δήµων και στην ευαι- Ο Οι ι σ στ τό όχ χο οι ι τ το ου υ έ έρ ργ γο ου υ T TO OU UR R- -X X π πε ερ ρι ιλ λα αµ µβ βά άν νο ου υν ν τ τη ην ν: :
Association of Institutes for Vocational Training (EVBB) στο σθητοποίηση των κρατών µελών της ΕΕ, των τοπικών αρχών, των • Βελτίωση της πρόβλεψης δεξιοτήτων στην τουριστική βιοµη-
Βέλγιο, συµµετέχουν στο ευρωπαϊκό χρηµατοδοτούµενο έργο δήµων και των διαφόρων ενδιαφεροµένων ότι η ανθεκτικό- χανία µέσω της δηµιουργίας ενός µηχανισµού παρακολούθη-
T4SVEN - Training 4 τητα των έξυπνων πόλεων είναι ένα σηµαντικό ζήτηµα που σης και εντοπισµού των αναγκών
Skills in Virtual Environ- απαιτεί εκπαιδευµένο προσωπικό. • Αύξηση της εργασιακής απασχόλησης του τοµέα και ενί-
ment. Το έργο ξεκίνησε Προς αυτή την κατεύθυνση, προσδιορίστηκαν οι είκοσι (20) πιο σχυση της ανταγωνιστικότητας
την 1/3/2021 και πλησιά- σηµαντικές ικανότητες για στελέχη ανθεκτικών και έξυπνων • Αύξηση των επενδύσεων στο ανθρώπινο δυναµικό που σχε-
ζει στην ολοκλήρωσή του. πόλεων, ως αποτέλεσµα βιβλιογραφικής έρευνας και έρευνας τίζεται µε τον τουρισµό
Το έργο στοχεύει να βοη- πεδίου, οι οποίες ταξινοµήθηκαν σε τέσσερις κατηγορίες: α) • Επίτευξη ενός πιο δίκαιου, βιώσιµου και ανθεκτικού µοντέ-
θήσει εκπαιδεύτριες/ες ∆εξιότητες διαχείρισης ανθεκτικότητας και σχεδιασµού απόκρισης,
και εκπαιδευόµενες/ους στην Επαγγελµατική Εκπαίδευση και β) Σχεδιασµός και οργάνωση έξυπνων πόλεων, γ) Επιχειρηµα- λου στον τουρισµό
• Προώθηση της διεθνοποίησης για την αντιµετώπιση µακρο-
Κατάρτιση (ΕΕΚ) µέσω της ψηφιακής τεχνολογίας. Επικεν- τική και Χρηµατοοικονοµική ∆ιοίκηση και δ) Εγκάρσιες ικανό- χρόνιων διαρθρωτικών αδυναµιών του κλάδου
τρώνεται στη δηµιουργία ενός µεθοδολογικού πλαισίου για την τητες. Επιπλέον, αναπτύχτηκε ένα εργαλείο αυτό-αξιολόγησης • ∆ηµιουργία δικτύων ανατροφοδότησης για την προσαρµογή
ΕΕΚ µε επίκεντρο την ψηφιακή παιδαγωγική. Μέσω διαδι- γνώσεων και δεξιοτήτων στο πεδίο των ανθεκτικών έξυπνων πό- της παροχής ΕΕΚ
κτυακών περιβαλλόντων µάθησης, διευκολύνει την ανάπτυξη λεων στη βάση των επιπέδων επάρκειας του Ευρωπαϊκού προ- Η ερευνητική οµάδα DAISSy του ΕΑΠ είναι ένας από τους εταί-
δεξιοτήτων και ενθαρρύνει τη δηµιουργία ψηφιακών προ- τύπου ψηφιακών ικανοτήτων DigComp. ρους του έργου στην Ελλάδα και συµµετέχει ενεργά σε όλα τα
γραµµάτων σπουδών και τη δοκιµαστική λειτουργία ενός δια- Βάσει των απαιτούµενων ικανοτήτων, διαµορφώθηκε ένα αρ- παραδοτέα του έργου
δικτυακού προγράµµατος κατάρτισης, παρέχοντας έτσι ένα σύ- θρωτό, βασισµένο σε ικανότητες εκπαιδευτικό πρόγραµµα, το TOUR-X. Ειδικότερα,
νολο κατευθυντήριων γραµµών και πόρων για να διευκολύνει οποίο οργανώθηκε σε τέσσερις φάσεις, τις βασικές ενότητες, αξιοποιώντας την πο-
τη διαδικασία πιστοποίησης και αναγνώρισης. Οι εκπαιδευό- τις προηγµένες ενότητες, τις ενότητες εξειδίκευσης και την τε- λυετή εµπειρία της και
µενες/οι, θα επωφεληθούν ιδιαίτερα από δηµιουργικές και ου- λική εργασία. Το πρόγραµµα αυτό προσφέρεται πιλοτικά αυτή την αξιόλογη τεχνο-
σιαστικές µαθησιακές εµπειρίες και τη βελτιωµένη ποιότητα την περίοδο ως µαζικό ανοικτό διαδικτυακό µάθηµα (MOOC) έχον- γνωσία της, η DAISSy
των πρακτικών δεξιοτήτων που αποκτώνται µέσω αυτής της τας συγκεντρώσει συνολικά 700 περίπου εγγραφές. Το MOOC θα συµβάλει στη δηµιουργία του ∆ιακρατικού Οικοσυστήµατος
εκπαιδευτικής διαδικασίας. Τέλος, όφελος θα έχουν και οι διατέθηκε από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο 2023 δωρεάν σε τέσ- TOUR-X για την αριστεία στον Τουρισµό, την ανάπτυξη της ερ-
υπεύθυνες/οι οργανισµών που εµπλέκονται µε την ΕΕΚ, και οι σερις γλώσσες (Ελληνικά, Αγγλικά, Πορτογαλικά και Γερµα- γαλειοθήκης αριστείας, το σχεδιασµό του εργαλείου αριστείας
υπεύθυνες/οι χάραξης πολιτικής αφού ο ψηφιακός µετασχη- νικά) χωρίς προαπαιτούµενα. Η συνολική του διάρκεια ήταν 12 των «Εργαστηρίων Φιλοξενίας», την ανάπτυξη σύγχρονων δε-
µατισµός της εκπαίδευσης θα προωθήσει τη συµπερίληψη της εβδοµάδες µε εκτιµώµενο εβδοµαδιαίο φόρτο µελέτης 8-10 ξιοτήτων στην Τουριστική βιοµηχανία, θα προβάλει τις δρα-
ΕΕΚ, αναπτύσσοντας µεθοδολογία ανοικτού κώδικα για πε- ώρες. στηριότητες του TOUR-X, διαχέοντας τα παραδοτέα του έργου
ραιτέρω µεταφορά και προσαρµογή. Η ερευνητική οµάδα DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπι- µέσω δικών της δικτύων συνεργαζόµενων φορέων και διαύ-
Οι δραστηριότητες και οι προσεγγίσεις του έργου περιλαµβά- στηµίου, υπό το συντονισµό του ερευνητή ∆ρ Θεόδωρου Πα- λων επικοινωνίας. Την οµάδα του ΕΑΠ συντονίζει η κα Φω-
ναν µελέτη και ανάλυση των απαιτήσεων, ικανοτήτων και προ- ναγιωτακόπουλου, συνέβαλε στον καθορισµό των απαιτούµε- τεινή Γατοµάτη.
σκλήσεων διδασκαλίας σε εικονικό περιβάλλον. Με βάση την Η Ελλάδα θεωρείται µία από τις κορυφαίες ευρωπαϊκές χώρες
εργασία και τις πραγµατικές εµπειρίες, αυτό χρησίµευσε ως το νων ικανοτήτων και στην ανάπτυξη του εργαλείου αυτό-αξιο- στον τοµέα του Τουρισµού και είναι µία από τις τέσσερις από
θεµέλιο για τη δηµιουργία ενός εννοιολογικού πλαισίου και λόγησης για τα στελέχη ανθεκτικών έξυπνων πόλεων. Επιπλέον, χώρες του έργου (µαζί µε την Ιταλία, την Ισπανία και τη Γερµα-
κατευθυντήριων γραµµών για την ψηφιακή παιδαγωγική στην προσδιόρισε την εκπαιδευτική µεθοδολογία ανάπτυξης και νία) στις οποίες θα δηµιουργηθούν Τρίγωνα Γνώσης, µε στόχο
ΕΕΚ, το οποίο εστιάζει σε πρακτικές εργασιακές εµπειρίες που προσφοράς µαθηµάτων ηλεκτρονικής µάθησης, ανέπτυξε εκ- την επιτάχυνση της τουριστικής ανάπτυξης σε περιφερειακό
οι εκπαιδευόµενες/ους έχουν τη δυνατότητα να χρησιµοποι- παιδευτικό υλικό και ανέπτυξε την πλατφόρµας ηλεκτρονικής επίπεδο. Το όφελος για την Ερευνητική Οµάδα DAISSy και το
ήσουν για να βελτιώσουν τις ακαδηµαϊκές και τεχνικές τους µάθησης και υποστήριξης MOOC του έργου. Συµµετέχει στις ΕΑΠ είναι πολύ σηµαντικό, δεδοµένου ότι αποτελεί αναπό-
ικανότητες στον κλάδο απασχόλησής τους. Στη συνέχεια δηµι- πιλοτικές δράσεις εκπαίδευσης και θα υλοποιήσει την αξιολό- σπαστο µέλος του Κέντρου Επαγγελµατικής Αριστείας (ΚΕΑ)
ουργήθηκε ένα διαδικτυακό µάθηµα ακολουθώντας ένα ειδικά γηση των ανωτέρω. ∆ιακριτά αποτελέσµατα του έργου CRISIS για την Τουριστική Βιοµηχανία στην Ελλάδα καθώς και του αν-
σχεδιασµένο πρόγραµµα σπουδών. Σαν συνοδευτικό υλικό είναι τα εξής: τίστοιχου εθνικού Τριγώνου Γνώσης, άρα είναι µέλος του εθνι-
των µαθηµάτων σχεδιάστηκαν σενάρια µάθησης τα οποία µε- • Εργαλείο αυτό-αξιολόγησης γνώσεων και δεξιοτήτων στελε- κού δικτύου φορέων που θα αναπτύξει και θα λειτουργεί το
ταφέρθηκαν και σε εκπαιδευτική πλατφόρµα εικονικής πραγ- χών ανθεκτικών έξυπνων πόλεων τοπικό οικοσύστηµα για την παροχή υψηλής ποιότητας επαγ-
µατικότητας. Ταυτόχρονα, παρέχεται µια µεθοδολογία για την αξιο- • 20 ικανότητες στελεχών ανθεκτικών έξυπνων πόλεων ταξι- γελµατικών δεξιοτήτων σε κάθε ενδιαφερόµενο µέλος που
λόγηση των αποτελεσµάτων κατάρτισης των εκπαιδευτικών και νοµηµένες σε τέσσερις κατηγορίες δραστηριοποιείται στον τοµέα του Τουρισµού στη χώρα, συµ-
εκπαιδευτριών/ών ΕΕΚ και µια διαδικασία αξιολόγησης για να • Ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό (Ανοικτοί Εκπαιδευτικοί Πόροι) βάλλοντας στην περιφερειακή ανάπτυξη, την καινοτοµία, τη δη-
διασφαλιστεί η ποιότητα των πορισµάτων του έργου. βασισµένο σε µαθησιακά αποτελέσµατα και εγχειρίδια για τις µιουργία συστάδων τουριστικής βιοµηχανίας, τις στρατηγικές έξυ-
Η ερευνητική οµάδα DAISSy του ΕΑΠ, υπό τον συντονισµό της 20 ικανότητες σε 4 γλώσσες (Ελληνικά, Αγγλικά, Γερµανικά και πνης εξειδίκευσης στον τοµέα του Τουρισµού, σε στενή συ-
κας Φωτεινής Γατοµάτη, ολοκλήρωσε µε επιτυχία το σχεδιασµό Πορτογαλικά) νεργασία µε τον αντίστοιχο επιχειρηµατικό κόσµο.
των περιγραµµάτων ψηφιακής εκπαίδευσης, τα οποία στη συ- • 1 πρόγραµµα σπουδών Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κα- Π Πε ερ ρι ισ σσ σό ότ τε ερ ρε ες ς π πλ λη ηρ ρο οφ φο ορ ρί ίε ες ς γ γι ια α τ το ο έ έρ ργ γο ο T TO OU UR R- -X X θ θα α β βρ ρε εί ίτ τε ε ε εδ δώ ώ: :
νέχεια χρησιµοποιήθηκαν στην παραγωγή ψηφιακού εκπαι- τάρτισης για στελέχη ανθεκτικών έξυπνων πόλεων h ht tt tp ps s: :/ // /t to ou ur r- -x x. .e eu u/ /
δευτικού περιεχοµένου και ψηφιακών µαθηµάτων, ενώ συντόνισε • Ηλεκτρονική πλατφόρµα µάθησης (https://elearning.
και τις δράσεις πιλοτικής εφαρµογής των µαθηµάτων στις χώ- daissy.eu/course/index.php?categoryid=7)
ρες της κοινοπραξίας. • Μαζικό Ανοικτό ∆ιαδικτυακό Μάθηµα διάρκειας 12 εβδοµά-
Γ Γι ια α π πε ερ ρι ισ σσ σό ότ τε ερ ρε ες ς π πλ λη ηρ ρο οφ φο ορ ρί ίε ες ς σ σχ χε ετ τι ικ κά ά µ µε ε τ το ο έ έρ ργ γο ο, , µ µπ πο ορ ρε εί ίτ τε ε ν να α δων για πιλοτική προσφορά του προγράµµατος σπουδών στε-
ε επ πι ισ σκ κε εφ φτ τε εί ίτ τε ε τ τη ην ν ι ισ στ το οσ σε ελ λί ίδ δα α h ht tt tp ps s: :/ // /t t4 4s sv ve en n. .e eu u/ /. . Μ Μέ έσ σω ω τ τη ης ς ι ισ στ το ο- - λεχών ανθεκτικών έξυπνων πόλεων
σ σε ελ λί ίδ δα ας ς έ έχ χε ετ τε ε π πρ ρό όσ σβ βα ασ ση η σ στ τα α α απ πο οτ τε ελ λέ έσ σµ µα ατ τα α τ το ου υ έ έρ ργ γο ου υ κ κα αι ι τ τι ις ς • ∆ιεθνής κοινότητα πρακτικής µε περισσότερα από 300 µέλη
δ δύ ύο ο ε εκ κπ πα αι ιδ δε ευ υτ τι ικ κέ ές ς π πλ λα ατ τφ φό όρ ρµ µε ες ς ( (w we eb b κ κα αι ι 3 3D D) ). . Μπορείτε να έχετε πρόσβαση στα αποτελέσµατα του CRISIS
εδώ: https://crisisproject.eu/ , ενώ στη διεύθυνση https://cri-
sisproject.eu/community-of-practice/ µπορείτε να εγγραφείτε
Καταρτίζοντας στελέχη Έξυπνων στην κοινότητα πρακτικής του έργου.
και Ανθεκτικών Πόλεων
Το έργο CRISIS – Competences for Resilient Smart Cities’ Staff
χρηµατοδοτείται στο πλαίσιο του Erasmus+ και υλοποιείται
από µία κοινοπραξία 5 εταίρων από 4 Ευρωπαϊκές χώρες (Ελ-
λάδα, Κύπρος, Πορτογαλία και Γερµανία), µεταξύ των οποίων
και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο µέσω της ερευνητικής
οµάδας DAISSy, την οποία συν-
τονίζει ο ∆ρ. Θεόδωρος Πανα-
γιωτακόπουλος. Εκκίνησε το
Φεβρουάριο του 2022 και θα
ολοκληρωθεί τον Ιανουάριο του
2024 έχοντας διάρκεια 24 µη-
νών.
Το CRISIS προτείνει µια ολι-
στική προσέγγιση για την επαγ-
γελµατική ανάπτυξη του εργατικού δυναµικού ανθεκτικών και
έξυπνων πόλεων µέσω τόσο της ανάπτυξης ενός νέου προφίλ
εργασίας για τα στελέχη τους, όσο και της σχεδίασης, της ανά-

