Page 3 - Layout 1
P. 3
Ρεπορτάζ 03
ΜΑΪΟΣ 2021
Γηράσκω
αείδιδασκόµενος
ΤοΕλληνικόΑνοικτόΠανεπιστήµιο«κοιτίδα»τηςγνώσης
καιγιαταάτοµατηςτρίτηςηλικίας
κανα αιτήσεις στο ΕΑΠ για πολλά χρόνια Πριν από αυτούς όµως και πριν ακόµα από τους σύγ-
και τελικά κληρώθηκα τον 14ο. Όταν τε- χρονους ερευνητές, η δύναµη της γνώσης είχε γίνει
«Έλικά κληρώθηκα ξεκίνησε ένα ονειρεµένο ιδέα στο νου του Σόλωνος, περίπου 2.700 χρόνια πριν,
ταξίδι…». Η κυρία Βασιλική Καραγεώργου είναι όταν διετύπωσε το φιλοσόφηµα «Γηράσκω ἀεὶ διδα-
συνταξιούχος. Στη ζωή της έκανε πολλά πράγµατα. σκόµενος». Πώς περιγράφουν όµως οι ίδιοι οι πτυ-
Γνώρισε πολλούς κόσµους. Εκείνο που δεν έπαψε χιούχοι την εµπειρία τους; Είτε την χα-
ποτέ να ονειρεύεται όµως, είναι ο κόσµος της γνώ- ρακτηρίζουν ως «εξαιρετική περιπέ-
σης. Η κυρία Καραγεώργου είναι µόνο µία από τους τεια» είτε ως «υπέροχο ταξίδι στην
τριάντα πτυχιούχους του Ελληνικού Ανοικτού Πανε- γνώση» , το µόνο σίγουρο είναι ότι αν
πιστηµίου που επέλεξαν να συνεχίσουν το «ταξίδι της- τους δινόταν πάλι η ευκαιρία θα δή-
γνώσης» στο ψηφιακά του αµφιθέατρα και µετά την λωναν «παρόντες»!..
συνταξιοδότηση τους.
Άνθρωποι που οι συνθήκες δεν τους επέτρεψαν να
σπουδάσουν σε νεαρή ηλικία, αλλά ονειρεύονταν πάν-
τα να επιστρέψουν στα «θρανία», βρήκαν έτσι µια θέση
στα προγράµµατα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπι-
στηµίου.
Άλλωστε η τρίτη ηλικία… απελευθερώνει τον άν-
θρωπο από την αγχωτική επαγγελµατική σταδιοδροµία
και τον αποδεσµεύει από ευθύνες, δίνοντάς του την
δυνατότητα να αναθεωρήσει τα ζητούµενα της ζωής 2005-2017
και να κατακτήσει νέους στόχους.
Εδώ και πολλά χρόνια, διάφοροι ερευνητές και ακα- 30 ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ ΑΝΩ ΤΩΝ 65 ΕΤΩΝ
δηµαEκοί ανά τον κόσµο, έχουν υποστηρίξει και απο-
δείξει µε τον έναν ή τον άλλον τρόπο, την σηµασία
και την αξία που έχει για µεσήλικες και µεγαλύτερους
ανθρώπους, η πρόσβαση και η απόκτηση γνωσιακής ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ 25 18
εκπαίδευσης πανεπιστηµιακού επιπέδου. Σε όλη την
έκταση και τη σηµασία των λέξεων «παν+επιστήµη» ΣΧΟΛΗ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ 1
µε τις οποίες έπλασε τον όρο πανεπιστήµιο πριν από
210 χρόνια ο Αδαµάντιος Κοραής. 12
Για το ΕΑΠ η καλύτερη απόδειξη είναι οι µέχρι σήµερα ΣΧΟΛΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ 2
τριάντα πτυχιούχοι ηλικίας άνω των 65 ετών που κά-
ποια στιγµή της ζωής τους, στην κορύφωση της µε-
στότητάς τους, αποφάσισαν να κάνουν αυτό το υπέ- ΣΧΟΛΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ 2
ροχο ταξίδι και γύρισαν πλουσιότεροι όχι µόνο στην
γνώση και την παιδεία αλλά στην ευρύτερη µορφή τους ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΑΝ∆ΡΕΣ
όπως µετουσιώνονται σε εµπειρίες και σχέσεις.
Β Β. . Κ Κα αρ ρα αγ γε εώ ώρ ργ γο ου υ: : Έ Έν να α ο ον νε ει ιρ ρε εµ µέ έν νο ο τ τα αξ ξί ίδ δι ι σ στ τη η γ γν νώ ώσ ση η Σ Σπ π. . Κ Κα αρ ρρ ρά άς ς: : ∆ ∆ε εν ν θ θέ έλ λε ει ις ς ν να α τ τε ελ λε ει ιώ ώσ σε ει ι… …
Οι σπουδές για την συνταξιούχο του δηµοσίου, την δουλειά. ∆εν κουράστηκα όµως ούτε στιγµή, Έχοντας ανάγκη από µία… πνευµατική περιπέ- ότι αυτή η συνδιαλλαγή µε τη γνώση, θα επηρέ-
Βασιλική Καραγεώργου αποτελούσαν πάντα ένα γιατί οι σπουδές για εµένα ήταν ένας ευσεβής τεια, ο πτυχιούχος Ελληνικού Πολιτισµού, Σπύ- αζε θετικά τη σχέση µου µε τους οικείους, τους
όνειρο ζωής. Οι επαγγελµατικές και οικογενει- πόθος», µας λέει και περιγράφει την εµπειρία της. ρος Καρράς αποτύπωσε την εµπειρία του από τις συναδέλφους, τους φίλους. Και οι γνωριµίες; Πολύ
ακές της υποχρεώσεις της στέρησαν την δυνα- «Οι σπουδές µου στο ΕΑΠ ήταν ένα ονειρεµένο σπουδές του στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστή- σηµαντικές κι αυτές. Γνώρισα ανθρώπους όλων
τότητα των σπουδών σε νεαρότερη ηλικία, αλλά ταξίδι. Γνώρισα αξιόλογους ανθρώπους µε τους µιο, δηλώνοντας έτοιµος να συνεχίσει… των ηλικιών που φοιτούσαν µαζί µου, διαλέχτη-
ουδέποτε καταλάγιασαν το πάθος της να εν- οποίους µοιραστήκαµε την ίδια αγάπη και το ίδιο «Η περιπέτεια του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπι- κα µαζί τους, έκανα φιλίες, πολλές από τις οποί-
τρυφήσει στην φιλοσοφία και στην φιλολογία που µεράκι, δηµιουργήσαµε ισχυρότατες φιλίες που στηµίου ξεκίνησε το 2012 όταν γράφτηκα στο πρό- ες αντέχουν στο χρόνο», επισηµαίνει.
πάντα αγαπούσε, αλλά και να ει- διατηρούνται ακόµη και σήµερα γραµµα Σπουδές στον Ελληνι- Ο κ. Καρράς όµως, αποκαλύπτει
σέλθει στα άδυτα του ανεξάντ- αναλλοίωτες στο χρόνο, µοιρα- κό Πολιτισµό και τελείωσε το και ποιο είναι το µυστικό που κά-
λητου ελληνικού πολιτισµού. στήκαµε όµορφες στιγµές, αλλά 2020 µε την απονοµή του σχε- νει κατά την άποψή του, το Ανοι-
Πτυχιούχος πια του Ελληνικού και το άγχος για τις εργασίες», τικού πτυχίου. Έκανα ένα ταξί- κτό Πανεπιστήµιο να υπερτερεί
Πολιτισµού, η κυρία Βασιλική αναφέρει µε νοσταλγία. Η κυρία δι σαν κι αυτό που περιγράφει των άλλων: «ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ. Σα-
συµµετείχε στις κληρώσεις του Βασιλική χωρίς δεύτερη σκέψη ο Κ. Π. Καβάφης στο ποίηµα ρανταοκτώ εργασίες χρειάζονται
ΕΑΠ επί 13 χρόνια και τελικά το µας αποκαλύπτει πως «πραγ- Ιθάκη: περιπλανήθηκα, σε για να πάρεις το πτυχίο. Εργα-
όνειρό της έγινε πραγµατικό- µατικά θα το ξαναέκανα. ∆ια- «ἐµπορεῖα Φοινικικά» σε «πό- σίες κατά το πλείστον ποιοτικές
τητα τον 14ο χρόνο… «Έκανα καώς θέλω ένα µεταπτυχιακό και λεις Αἰγυπτιακὲς πολλὲς», προ- και απαιτητικές, που ξυπνούν την
αιτήσεις στο ΕΑΠ για πολλά χρό- πιστεύω να τα καταφέρω». Η ίδια σπάθησα να µάθω «ἀπ᾿ τοὺς ερευνητική διάθεση, οξύνουν
νια και τελικά κληρώθηκα τον πλέον έχοντας σε πρώτο πλάνο σπουδασµένους»», αναφέρει την κριτική ικανότητα, οργανώ-
14ο. ∆εν σκέφτηκα ούτε στιγµή όλα τα βιβλία των σπουδών της, χαρακτηριστικά, αποκαλύπτον- νουν τη σκέψη, βελτιώνουν τις
να εγκαταλείψω την προσπά- έχει όλο τον ελεύθερο χρόνο να τας πως ξεκίνησε µε επιφυλά- γλωσσικές δεξιότητες».
θεια, γιατί ήθελα όσο τίποτε τα διαβάζει µε προσήλωση και να ξεις, γι’ αυτό και δεν περίµενε Για τον κ. Καρρά το ταξίδι δεν τε-
άλλο να σπουδάσω, να διευρύ- µοιράζεται µε τα παιδιά και τα εγ- πως θα ζούσε µία τέτοια εµ- λείωσε…
νω τις γνώσεις µου, να ανακαλύψω νέα γνωστι- γόνια της τους «θησαυρούς» της γνώσης, ενώ πειρία. Όπως λέει, δεν είχε ανάγκη το πτυχίο για «Είµαι ανήσυχος και θέλω να συνεχίσω. Ψάχνω
κά πεδία και αντικείµενα που δεν σου παρέχουν για το τέλος επεφύλαξε την δική της συµβουλή επαγγελµατικούς λόγους, αλλά αποζητούσε για κάποιο µεταπτυχιακό ή για µεµονωµένες θε-
τα απλά βιβλία. Όταν κληρώθηκα στο ΕΑΠ ξεκί- «συνιστώ ανεπιφύλακτα τις σπουδές στο Ελλη- µία… πνευµατική περιπέτεια, µία καταβύθιση στα µατικές ενότητες που θα µου κινήσουν το εν-
νησε ένα ονειρεµένο ταξίδι…», αναφέρει και θυ- νικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο. Εξειδίκευση, πλήρη νερά της βαθύτερης γνώσης του ελληνικού πο- διαφέρον. Φαίνεται ότι αν αρχίσει, «τούτη η θη-
µάται τις δυσκολίες για να µπορέσει να αντα- εκπαιδευτικά προγράµµατα, αξιόλογοι Καθηγη- λιτισµού. «Τελικά µέσα από τη γνώση οδηγήθη- τεία δεν σταµατάει πουθενά», δήλωσε.
πεξέλθει στις οικογενειακές και επαγγελµατικές τές. κα στην αυτογνωσία και αυτοκριτική.
υποχρεώσεις, αλλά και στις εκπαιδευτικές, ως Η γνώση όχι µόνο δεν έχει ηλικία, αλλά µας βοη- ∆εν φανταζόµουνα
φοιτήτρια του ΕΑΠ. «Θυµάµαι ξυπνούσε πολύ νω- θά να γίνουµε καλύτεροι άνθρωποι…»!
ρίς το πρωί για να προετοιµάσω τις εργασίες µου,
λίγο πριν φύγω για

