Page 4 - Layout 1
P. 4

04               Ρεπορτάζ                                                                                    ΜΑΪΟΣ 2021






                                Μάθηµαγνώσεων







                                καιδεξιοτήτων








                                «Κλειδί»ηεπένδυσηστηνΕκπαίδευσηSTE(A)M,σύµφωναµεόσατονίστηκαν

                                στο∆ιεθνέςΣυνέδριοµεδιοργανωτήκαιτοΕΑΠ



                        ’ έναν κόσµο διαρκώς εξελισσόµενο στον οποίο οι απαιτήσεις µε-                                     Β Βρ ρα αβ βε εύ ύσ σε ει ις ς   κ κα αι ι   χ χο ορ ρη ηγ γί ίε ες ς
                        ταβάλλονται, η «επένδυση» στην γνώση, στις δεξιότητες και τη δη-
                    Σµιουργική προσέγγιση της µάθησης µε βάση την τεχνολογία είναι
                    µονόδροµος.                                                                                            Την Παρασκευή 7 ΜαIου βραβεύτηκαν σε ειδική
                    Η µάθηση του 21ου αιώνα απαιτεί µια νέα προσέγγιση, η οποία θα βασί-                                   συνεδρία οι καλύτερες φωτογραφίες και πρακτι-
                    ζεται στον συνδυασµό γνώσεων που απαιτείται στον πραγµατικό κόσµο                                      κές εκπαίδευσης STE(A)M µε τη χορηγία της
                    και στη φυσική περιέργεια, δίνοντας µεγάλη έµφαση στη δηµιουργικότητα,                                 Vodafone Ελλάδας και του προγράµµατος Gener-
                    προετοιµάζοντας τους µαθητές να γίνουν καινοτόµοι.                                                     ation Next.
                    Αυτό επιτυγχάνεται µέσα από το εκπαιδευτικό µοντέλο STE(A)M (Science,                                  Την Κυριακή 9 ΜαIου, απονεµήθηκε µε τη χορη-
                    Technology, Engineering, (Arts), Mathematics), το οποίο κάνει το µάθη-                                 γία του Ε.Α.Π. από τον Καθηγητή Οδυσσέα-Ιωάν-
                    µα της Επιστήµης, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής, των Τεχνών και των                                   νη Ζώρα, πρόεδρο του Ε.Α.Π., το Βραβείο Καλύ-
                    Μαθηµατικών να φαντάζει παιχνίδι έχοντας ως βάση την τεχνολογία ή τη                                   τερης Επιστηµονικής Εργασίας στην εισήγηση
                    δηµιουργία. Η εκπαίδευση STE(A)M αναπτύχθηκε διεξοδικά στο Πανελ-                                      των Σ. Κοτρέτσου, Ε. Κοντογούρη, Γ. Ρέππα και
                    λήνιο και ∆ιεθνές Συνέδριο που πραγµατοποιήθηκε από τις 6-9 ΜαIου                                      Π. Θεοχαρίδου, µε τίτλο: «200 Years since the
                    2021, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και συνδιοργανώθηκε από                                   Greek Revolution-200 Years Paper: a STE(A)M
                    το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασµού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) ∆υτικής                                    Scenario». Στο Συνέδριο εντάχθηκαν µουσικές
                    Ελλάδας, το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «∆ιό-                                      παρεµβάσεις από την Φιλαρµονική Γαστουρίου
                    φαντος» (Ι.Τ.Υ.Ε.) και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο (Ε.Α.Π.).                                      Κέρκυρας «Οµόνοια», µε αρχιµουσικό τον Σ.
                    Το συνέδριο υποστηρίχθηκε από την Π.∆.Ε. ∆υτικής Ελλάδας, την Εθνι-                                    Ράλλη και µουσικά σύνολα σχολείων.
                    κή Υπηρεσία Υποστήριξης της δράσης eTwinning, το Πανελλήνιο Σχολι-                                     Κατά τη διάρκεια του τριήµερου συνεδρίου, σε
                    κό ∆ίκτυο, την Ελληνική Εκπαιδευτική Ένωση STEM (E3STEM), την Ελ-                                      επτά παράλληλες συνεδρίες και 15 ζώνες, πα-
                    ληνογερµανική Αγωγή, από 14 ΠΕ.Κ.Ε.Σ. από όλη την Ελλάδα, καθώς επί-                                   ρουσιάστηκαν 11 προσκεκληµένες οµιλίες, 54
                    σης και από τη ∆ιεθνή Κοινότητα Εκπαιδευτικών Scientix.                                                εισηγήσεις, 52 διδακτικές πρακτικές και 30 ειδι-
                    Την επιστηµονική ευθύνη είχαν ο ∆ρ. Αχιλλέας Καµέας, Καθηγητής Ε.Α.Π.                                  κές συνεδρίες (µία αφορούσε και τα 200 χρόνια
                    και ο ∆ρ. Σπυρίδων Παπαδάκης, Οργανωτικός Συντονιστής ΠΕ.Κ.Ε.Σ. ∆υ-                                    από την Ελληνική Επανάσταση µέσα από την εκ-
                    τικής Ελλάδας.                                                                                         παίδευση STE(A)M). Τα πρακτικά του Συνεδρίου
                                                                                                                           θα εκδοθούν σύντοµα από τον Εκδοτικό Οίκο του
                    6.000 ΣΥΝΕ∆ΡΟΙ Σ’ ΕΝΑ ΤΡΙΗΜΕΡΟ                                                                         Ε.Α.Π.
                    Το θέµα του συνεδρίου «Εκπαιδευτικοί & Εκπαίδευση STE(A)M –                                            Οι διοργανωτές ευχαρίστησαν όλους τους ειση-
                    (STE(A)M educators & education)» κέντρισε το ενδιαφέρον όχι µόνο εκ-                                   γητές, την ερευνητική οµάδα DAISSy του Ε.Α.Π.,
                    παιδευτικών, αλλά και εκπαιδευτών όλων των βαθµίδων, επιστηµόνων,                                      το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. ∆υτικής Ελλάδας και τα 14
                    ερευνητών και φοιτητών, µε τη συµµετοχή να αγγίζει τα 6.000 άτοµα.                                     ΠΕ.Κ.Ε.Σ. της χώρας, η συνεργασία και η δύναµη
                    Το 96% των συνέδρων δήλωσαν ότι οι προσδοκίες τους ικανοποιήθηκαν,                                     των οποίων απέδειξε µε τον καλύτερο τρόπο τις
                    καθώς απέκτησαν νέες και ουσιαστικές γνώσεις, οι οποίες θα συµβάλουν                                   δυνατότητες της ελληνικής εκπαίδευσης.
                    στην επιστηµονική και επαγγελµατική τους ανέλιξη.
                    Κορυφαίοι διεθνώς ακαδηµαyκοί και ερευνητές από τον χώρο της εκ-
                    παίδευσης STE(A)M µοιράστηκαν το βήµα µε εκπαιδευτικούς και µαθη-
                    τές οι οποίοι έλαβαν ενεργό ρόλο εισηγητών/τριών σε καλές πρακτικές
                    που έχουν εφαρµοστεί στα σχολεία από άκρη σε άκρη της Ελλάδας, αλλά  Σ Σπ π. .   Π Πα απ πα αδ δά άκ κη ης ς: :   « «Ε Εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η     Α Αχ χ. .   Κ Κα αµ µέ έα ας ς: :   « «Υ Υπ πά άρ ρχ χο ου υν ν   ι ιδ δέ έε ες ς, ,
                    και του εξωτερικού.

                    ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ                                    π πο ου υ   θ θα α   ε εµ µπ πν νέ έε ει ι… …» »  α απ πα αι ιτ τε εί ίτ τα αι ι   σ σχ χε εδ δι ια ασ σµ µό ός ς» »
                    ΚΑΙ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
                                                                          Την ανάγκη µετασχηµατισµού της εκπαίδευσης επιση-  Ήταν το πρώτο συνέδριο που έλαβε χώρα στην Ελλάδα µε
                    Οι οµιλητές έδωσαν έµφαση στην STE(A)M διάσταση της Πολυπλοκότη-  µαίνει ο συντονιστής της Επιστηµονικής Επιτροπής του  αντικείµενο την εκπαίδευση STE(A)M, όπως επισηµαίνει ο
                    τας και της Κβαντικής Υπολογιστικής και τις δυνατότητες που παρέχουν  Συνεδρίου ∆ρ. Σπυρίδων Παπαδάκης, υπογραµµίζοντας  Οργανωτικός Συντονιστής ΠΕ.Κ.Ε.Σ. ∆υτικής Ελλάδας ∆ρ.
                    στην εκπαίδευση STE(A)M το ∆ιαδίκτυο των Πραγµάτων (ΙοΤ) και η Ενα-  τα οφέλη του µοντέλου STE(A)M, στον απόηχο του συ-  Αχιλλέας Καµέας, υπογραµµίζοντας πως «ο χρόνος διορ-
                    έρια Ροµποτική (drones). Το κοινό ενηµερώθηκε για τις διαφορετικές παι-  νεδρίου.                γάνωσης του συνεδρίου είναι ο πλέον κατάλληλος, καθώς
                    δαγωγικές προσεγγίσεις, τη σηµασία της Υπολογιστικής Σκέψης και της  “Τα επαγγέλµατα του µέλλοντος αλλάζουν ραγδαία, επο-  η κοινωνία εξέρχεται από την πανδηµία µε ενισχυµένες ψη-
                    Ενοποιηµένης Προσέγγισης, αλλά και τον ρόλο του Ανοικτού Σχολείου  µένως οι γνώσεις, οι ικανότητες και οι δεξιότητες που  φιακές ικανότητες και την ανάγκη για νέα µοντέλα εκπαί-
                    στην εκπαίδευση STE(A)M. Παρουσιάστηκαν δε απτά παραδείγµατα µε-  θέλουµε να αποκτούν οι µαθητές και µελλοντικοί πολί-  δευσης». Και συµπληρώνει: «Καµία εκπαιδευτική αλλαγή
                    τασχηµατισµού της διδασκαλίας και πρακτικών µε σύγχρονες τεχνολο-          τες δεν αποδεικνύονται                     δεν είναι δυνατό να τελε-
                    γίες και το κοινό ενεπλάκη σε συζητήσεις αναφορικά µε την Κοινωνική        επαρκείς  για  την  ζωή                    σφορήσει χωρίς την ευρεία
                    ∆ικαιοσύνη στην εκπαίδευση STE(A)M.                                        τους, όπως λειτουργεί το                   συµµετοχή των εκπαιδευτι-
                    Επιπλέον, οι συµµετέχοντες/ουσες είχαν την ευκαιρία να δουν εκπαι-         σχολείο σήµερα σε όλες                     κών όλων των βαθµίδων και
                    δευτικές πρακτικές STE(A)M για κάθε εκπαιδευτική βαθµίδα, να εκπαι-        τις βαθµίδες του. Άλλω-                    τύπων εκπαίδευσης.
                    δευτούν σε νέες τεχνολογίες (Arduino, AppInventor) και πεδία εφαρµο-       στε, σύµφωνα µε τις τε-                    Το συνέδριο, µε το πλούσιο
                    γής (Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Ενέργεια, Τέχνη, Ελληνική Επανάστα-        λευταίες  έρευνες  το                      πρόγραµµα συνεδριών και
                    ση, Origami κ.ά.) της εκπαίδευσης STE(A)M, να προβληµατιστούν σχε-         65%  των  πολιτών  θα                      τις πολύ σηµαντικές προ-
                    τικά µε την ανάπτυξη δεξιοτήτων και να γνωρίσουν διεθνή σχετικά έργα       απασχοληθούν σε νέους                      σκεκληµένες οµιλίες, έδω-
                    (STE(A)M on Edu, CHOICE κ.ά.), δίκτυα (eTwinning) και πλατφόρµες (Scie-    τοµείς  της  απασχόλη-                     σε την ευκαιρία για διάλο-
                    ntix).                                                                     σης, οι οποίοι δεν είναι                   γο και ανταλλαγή απόψεων
                    Τις εργασίες του Συνεδρίου χαιρέτισαν ο Αλέξανδρος Κόπτσης, Γενικός        γνωστοί  σήµερα.  Υπό                      ανάµεσα  στους  συντελε-
                    Γραµµατέας Πρωτοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης & Ειδικής           αυτό το πρίσµα, πρέπει η                   στές  της  κοινότητας
                    Αγωγής εκπροσωπώντας την Υπουργό Παιδείας και εκ µέρους των διορ-          εκπαίδευση να βασιστεί                     STE(A)M, ιδιαίτερα τους/τις
                    γανωτών οι Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος, Περιφερειακός ∆ιευθυντής Εκ-         στην καλλιέργεια της κρι-                  εκπαιδευτικούς.
                    παίδευσης ∆υτικής Ελλάδας, Μιχάλης Παρασκευάς, Καθηγητής στο Παν.  τικής σκέψης των µαθητών, οι οποίοι καλούνται να λύ-  Οι πρακτικές και οι εργασίες που παρουσιάστηκαν απέ-
                    Πελοποννήσου και Αναπληρωτής ∆ιευθυντής του Ι.Τ.Υ.Ε. «∆ιόφαντος»  νουν προβλήµατα, αποκτώντας δεξιότητες που θα τους  δειξαν  ότι  οι  εκπαιδευτικοί  µας  διαθέτουν  ιδέες  για
                    και Ευστάθιος Ευσταθόπουλος, Καθηγητής και Αντιπρόεδρος Ακαδηµαyκών  είναι χρήσιµες για τη ζωή τους. Η προσέγγιση STE(A)M  STEM/STE(A)M δραστηριότητες και βούληση για την υλο-
                    Υποθέσεων του Ε.Α.Π. Μεταξύ άλλων, παρενέβησαν η Νικολέττα Γιαν-  προετοιµάζει τους µελλοντικούς πολίτες για τη ζωή, ανε-  ποίησή τους στην τάξη. Απαιτείται λοιπόν σχεδιασµός κα-
                    νούτσου από το Κοινό Ερευνητικό Κέντρο (JRC) της Ευρωπαyκής Ένω-  ξάρτητα από το επάγγελµα που θα επιλέξουν να ακο-  τάλληλων πολιτικών και ανεύρεση πόρων για την υλο-
                    σης, η Agueda Gras-Velazquez από την Ευρωπαyκή Πλατφόρµα Scientix,  λουθήσουν. Ο σύγχρονος άνθρωπος θέλουµε να είναι  ποίησή τους.
                    ο Σοφοκλής Σωτηρίου, Υπεύθυνος Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνο-  πιο δηµιουργικός, να έχει αναλυτική και συνθετική ικα-  Επιπλέον απαιτείται επένδυση στην ανάπτυξη των ικανο-
                    γερµανικής Αγωγής, η Αλεξάνδρα Παπανικολάου, Υπεύθυνη Προγραµ-  νότητα, υπολογιστική σκέψη και κυρίως να µπορεί να συ-  τήτων των εκπαιδευτικών αναφορικά µε την εκπαίδευση
                    µάτων Κοινωνικής Προσφοράς της Vodafone Ελλάδος, ο Σαράντος Ψυ-  νεργαστεί σε οµάδες. Αναζητούµε, λοιπόν, ένα σχολείο  STE(A)M». Όσον αφορά στο ΕΑΠ, υπογραµµίζει πως πρω-
                    χάρης, Καθηγητής στην ΑΣΠΑΙΤΕ και πρόεδρος της Ε3ΣΤΕΜ, ο Τάσος Μι-  στο µέλλον πιο ελκυστικό, µια εκπαίδευση που θα εµ-  τοπορεί αναγνωρίζοντας τον ρόλο-κλειδί των εκπαιδευτι-
                    κρόπουλος, Καθηγητής στο Παν. Ιωαννίνων και πρόεδρος της ΕΤΠΕ και  πνέει τους µαθητές έτσι ώστε να «ξυπνήσουµε» την  κών στη βελτίωση της εκπαίδευσης και της κοινωνίας γε-
                    ο Κωνσταντίνος Καλοβρέκτης, διδάσκων στο Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας και  ανάγκη για µάθηση».         νικότερα.
                    Συντονιστής της Επιστηµονικής Επιτροπής STE(A)M του ΕΛ/ΛΑΚ.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9