Page 30 - praktikos-odigos
P. 30

30  ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΦΥΛΟ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΕΑΠ  Η ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΕΑΠ: ΕΜΦΥΛΟΣ ΛΟΓΟΣ   31
                 Ως εκ τούτων, η κατανομή των φύλων στο ΕΑΠ εγείρει την ανάγκη να διε-            Υποστήριξης (ΚεΣυΨΥ), Επιτροπή Εξετάσεων και Τμήμα Δημοσίων και
               ρευνηθεί εάν στη γλωσσική πραγματικότητα του ΕΑΠ εφαρμόζονται πρακτικές            Διεθνών Σχέσεων, και
               γλωσσικού σεξισμού ενισχύοντας το φαινόμενο της γυάλινης οροφής, που, όπως       γ)  Συμπληρωματικό υλικό: πρόκειται για συμπληρωματικό υλικό που συ-
               διαπιστώθηκε στην έρευνα των Γκασούκα και Γεωργαλίδου (2014), χαρακτηρίζει         γκεντρώθηκε για λόγους επίτευξης των στόχων της έρευνας, ώστε το
               γενικότερα τη δημόσια ελληνική διοίκηση και τα έγγραφά της ή εάν εφαρμόζονται      δείγμα των εγγράφων να είναι όσο το δυνατόν πιο αντιπροσωπευτικό (βλ.
                                                                                                                                ·
               πρακτικές συμπεριληπτικής γλώσσας εκπροσωπώντας γλωσσικά και με γνώμο-             Παπαναστασίου & Παπαναστασίου, 2016  Creswell, 2011). Το συμπληρω-
               να τη γραμματικότητα της ελληνικής γλώσσας όλα τα μέλη της ακαδημαϊκής             ματικό υλικό προέρχεται από ιστοσελίδες (Κέντρο Συμβουλευτικής και
               κοινότητας, συμβάλλοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο στην αλλαγή της έμφυλης              Ψυχολογικής Υποστήριξης (ΚεΣυΨΥ), Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου
               νοοτροπίας και του ανδροκεντρικού πυρήνα διοικητικής οργάνωσης. Για τον            Μάθησης (ΚΕΔιΒιΜ), Συνήγορος του Φοιτητή, ιστοσελίδες τμημάτων προ-
               σκοπό αυτό, ο παρών Οδηγός διερευνάει την έμφυλη γλωσσική διάσταση στο             πτυχιακών, μεταπτυχιακών και ειδικών προγραμμάτων σπουδών, καθώς και
               ΕΑΠ μελετώντας, βάσει των αρχών της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου (βλ. § 1.1),           διδακτορικών σπουδών), εκπαιδευτικές πλατφόρμες και την παραχώρηση
               έγγραφα του εν λόγω Ιδρύματος ως προς τη χρήση γλωσσικού σεξισμού και ανα-         προωθημένης ηλεκτρονικής ιδρυματικής αλληλογραφίας θεμάτων διοίκησης
               ζητά προτάσεις εναλλακτικών πρακτικών αντιμετώπισής του, βάσει των αρχών           με τα επισυναπτόμενα έγγραφά τους μέλους ΣΕΠ του ΕΑΠ.
               της Φεμινιστικής Γλωσσολογίας (βλ. § 1.1), στοχεύοντας στη συμπεριληπτική        Όσον αφορά την τυπολογία των εγγράφων και του ερευνητικού υλικού αυτή
               γλώσσα που θα συμβάλλει μακροπρόθεσμα στην κοινωνική αλλαγή και στην            διακρίνεται σε τρεις κατηγορίες:
               κατάρριψη της ‘γυάλινης οροφής’ (βλ. § 1.1).                                     α) Διοικητικά Έγγραφα (σε πρότυπη και μη πρότυπη μορφή)
                                                                                                β) Εκπαιδευτικό Υλικό
               3.1  Η έρευνα της έμφυλης διάστασης στα έγγραφα του ΕΑΠ                          γ) Ιστοσελίδες
               Η διερεύνηση της γλωσσικής πραγματικότητας του ΕΑΠ βασίστηκε στην ποιοτική      Πιο συγκεκριμένα, τα ποικίλα είδη των εγγράφων που μελετήθηκαν στην έρευνα
               έρευνα Ανάλυσης Λόγου 143 αντιπροσωπευτικών εγγράφων του Ιδρύματος. Το          περιγράφονται αναλυτικά στον πίνακα 3 που ακολουθεί:
               υπό εξέταση υλικό συγκεντρώθηκε και μελετήθηκε κατά την περίοδο Μαΐου-
               Ιουνίου 2023. Σε πρώτη φάση το σύνολο των εγγράφων αρχειοθετήθηκε και            Βεβαιώσεις: Μεταπτυχιακών σπουδών, Υπηρεσίας εκπαιδευτικού έργου,
                                                                                                Άσκησης ιδιωτικού έργου επιμορφωτή/-τριας, Παρακολούθησης εκπαιδευ-
               ταξινομήθηκε σε αρχείο excel ανάλογα με την πηγή προέλευσής τους και ανάλογα     τικού προγράμματος επιμόρφωσης, Πρόσθετου διδακτικού έργου, Αποδοχών
               με την κειμενική τους τυπολογία. Επιπρόσθετα για κάθε έγγραφο σημειώνονταν       εργαζόμενου/-ης
               επιπλέον πληροφορίες όπως, η ονομασία του εγγράφου, η υπηρεσία σύνταξής
               του και πιθανές πληροφορίες ελάσσονος σημασίας. Όσον αφορά τη διάκριση του       Οδηγίες: Ηλεκτρονικής συμπλήρωσης εντύπου νέων θεματικών ενοτήτων,
               υλικού βάσει της πηγής προέλευσής του, αυτό αρχειοθετήθηκε σε:                   Επανεγγραφής και δήλωσης θεματικών ενοτήτων προπτυχιακών σπουδών,
                 α)  Άμεσο υλικό: πρόκειται για το υλικό που παραχωρήθηκε από Υπηρεσίες         Ανάρτησης διπλωματικής εργασίας στο αποθετήριο ΕΑΠ, Εγκατάστασης
                   του ΕΑΠ έπειτα από σχετικό κάλεσμα συνεργασίας για τη διεξαγωγή της          εφαρμογών για ομαδικές συνεργασίες και συσκέψεις, Σύνδεσης σε ηλεκτρο-
                   έρευνας και οι οποίες Υπηρεσίες κατέχουν σημαντικό ρόλο στη λειτουργία       νικές πλατφόρμες ΕΑΠ, Διαδικασίας εξετάσεων, Καταβολής αμοιβής σε μέλη
                   του Ιδρύματος. Οι συνεργαζόμενες Υπηρεσίες ήταν οι εξής: Βιβλιοθήκη,         ΔΕΠ-ΕΕΠ-ΕΔΙΠ, Υποβολής θέματος διπλωματικής εργασίας, Προδιαγραφών
                   Γραμματεία Κοσμητείας ΣΑΕ, Γραφείο Αντιπροέδρου Ακαδημαϊκών                  συγγραφής διπλωματικών εργασιών
                   Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας, Γραφείο Διασύνδεσης, Γραφείο              Επιστολές: Καλωσορίσματος διδακτικού-εκπαιδευτικού προσωπικού,
                   Στρατηγικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης ΕΑΠ, Κέντρο Συμβουλευτικής              Καλωσορίσματος φοιτητών, Γενικής ενημέρωσης, Ενημέρωσης έναρξης συμ-
                   και Ψυχολογικής Υποστήριξης (ΚεΣυΨΥ), Επιτροπή Εξετάσεων, Κέντρο             βουλευτικής, Ενημέρωσης επιβεβαίωσης ραντεβού, Συμπλήρωσης ερωτηματο-
                   Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (ΚΕΔιΒιΜ), Γραμματεία Σχολής                λογίου ανατροφοδότησης χρηστών/-τριών, Ενημέρωσης φοιτητών/-τριών για εξ
                   Κοινωνικών Επιστημών, Τμήμα Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων, Τμήμα              αποστάσεως εξετάσεις, Γνωστοποίησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων επιμόρ-
                   Εκπαίδευσης, Τμήμα Μητρώου Φοιτητών και Τμήμα Προσωπικού.                    φωσης προς ΥΠΑΙΘ, Διοργάνωσης διαδικτυακού επιμορφωτικού σεμιναρίου
                 β)  Έμμεσο συνοδευτικό υλικό: αφορά ορισμένα έγγραφα συνοδευτικά και σχε-      Αιτήματα: Δανεισμού βιβλίων, Διαδανεισμού βιβλίων, Ενημέρωσης συμπλή-
                   τικά με το Άμεσο υλικό τα οποία προέρχονται από τις ακόλουθες Υπηρεσίες:     ρωσης ερωτηματολογίου
                   Βιβλιοθήκη, Γραφείο Διασύνδεσης, Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35