Page 50 - praktikos-odigos
P. 50
50 ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΦΥΛΟ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΕΑΠ Η ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΕΑΠ: ΕΜΦΥΛΟΣ ΛΟΓΟΣ 51
της/του επιμορφώτριας/τη Αντίστοιχα με τις συμπεριληπτικές πρακτικές στη μορφολογία των επαγγελμα-
τον/την παρακολουθούντα/ουσα τικών ουσιαστικών, είναι και οι γλωσσικές πρακτικές των συμπληρωμάτων τους
ο/η επιστημονικά υπεύθυνος/η (παρόντες/ούσες διευθυντές/τριες, ο/η κοσμήτορας, ο/η αιτών/ουσα, τον/την
της/του κας/κου κοσμήτορα, ο/η γραμματέας), ενώ στην περίπτωση της χρήσης του γενικευτικού
ο/η…. αρσενικού επιβλέποντα παρατηρείται γραμματική συμφωνία του προσαρτήματός
‘Η/Ο… υπάλληλος…. εκτός ωραρίου της εργασίας της/του. Η αμοιβή της/του…’ του στο αρσενικό γένος (προτεινόμενο επιβλέποντα).
‘Βεβαιώνεται…. ότι στον κ….’
‘Στο πλαίσιο του έργου…με Επιστημονικά Υπεύθυνο τον κ….’ 10) Τμήμα Δημοσίων & Διεθνών Σχέσεων
‘… από αίτηση του ενδιαφερόμενου…’ Τα έγγραφα που αξιοποιήθηκαν στην έρευνα από το Τμήμα Δημοσίων & Διεθνών
του/της Επιστημονικά Υπεύθυνου του Προγράμματος Σχέσεων περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων προσκλήσεις, δελτία τύπου, εισηγήσεις
‘Πιστοποιητικού Μεταπτυχιακής Επιμόρφωσης της/του κας/κου ….., η οποία και ανακοινώσεις. Όπως και στα έγγραφα άλλων υπηρεσιών η εικόνα των εγ-
παρακολούθησε επιτυχώς το….’ γράφων είναι ετερόκλητη ως προς τη σεξιστικές χρήσεις της γλώσσας τους. Από
τη μία πλευρά καταγράφονται ελάχιστες συμπεριληπτικές χρήσεις, είτε με διπλή
9) Σχολή Κοινωνικών Επιστημών σήμανση γένους, είτε με τη χρήση ουδέτερου λεξιλογίου. Από την άλλη πλευρά,
Τα υπό εξέταση έγγραφα από τη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών περιλαμβάνουν οι περισσότερες χρήσεις που καταγράφονται είναι αυτές των αρσενικών τύπων
πρότυπες μορφές πρακτικών, αποσπασμάτων πρακτικών, έντυπων-αιτήσεων που λειτουργούν γενικευτικά και για τα δύο φύλα.
και προσκλήσεων συνεδριάσεων. Στα έγγραφα εφαρμόζονται κυρίως πρακτικές
συμπεριληπτικής γλώσσας. Αναφορικά με τη μορφολογία των επαγγελματικών κυρίες/οι, Συμμετέχοντες μέλη
ουσιαστικών χρησιμοποιούνται συμπεριληπτικά αρσενικοί και θηλυκοί τύποι εκπαιδευόμενος/η φοιτητές Στελέχη
επαγγελματικών σε -τής > -τρια (διευθυντές/τριες, διευθύντρια/ντές, εισηγητής/ απόφοιτους κοινό
εισηγήτρια), σε -ων > -ούσα (παρόντες/ούσες, απόντες/ούσες, αιτών/ούσα) και Επιστημονικά Υπεύθυνου/ης Ομιλητές στελεχών
οι τύποι διγενών ουσιαστικών σε -ας και -έας (κοσμήτορας, διδακτόρων, γραμ- εκπαιδευτής/τρια καθηγητές προσωπικό
ματέας), οι οποίοι λαμβάνονται ως συμπεριληπτικοί καθώς, είτε οι συμπληρω- Άνεργοι/ες, συναδέλφους στέλεχος
ματικοί δείκτες γραμματικού γένους που τους συνοδεύουν είναι αρσενικού και Συνέδρων επικεφαλής
θηλυκού γένους, είτε ελλείψει συμπληρωματικών δεικτών όλο το έγγραφο έχει απόφοιτοι
συμπεριληπτική σύνταξη και επομένως έτσι θεωρούνται και αυτοί. Επιπλέον, στις ερευνητών
συμπεριληπτικές πρακτικές συγκαταλέγονται και ορισμένες χρήσεις ουδέτερων εκπαιδευόμενους
ουσιαστικών (μέλος, μελών ΔΕΠ) ή ουδέτερων ονοματικών φράσεων (θέματα εκπαιδευτικοί
φοιτητικά αντί θέματα φοιτητών/-τριών). Το μοναδικό παράδειγμα-εξαίρεση Eισηγητές
των συμπεριληπτικών πρακτικών που εφαρμόζονται στα έγγραφα αποτελεί η Εκπαιδευτές
γενικευτική χρήση του αρσενικού τύπου επιβλέποντα.
Εργαζόμενοι
Διευθυντές/τριες επιβλέποντα μέλος Συνεργάτες
Διευθύντρια/ντές Μέλη Διευθυντής
εισηγητής/ εισηγήτρια μελών ΔΕΠ ηγέτη
Παρόντες/ούσες θέματα φοιτητικά μεσολαβητή
Απόντες/ούσες Διαπραγματευτή
αιτών/ουσα
Κοσμήτορας χρήστες
Κοσμήτορα Επιστημονικά Υπεύθυνο
διδακτόρων Τρίτεκνοι/πολύτεκνοι
Γραμματέας καταθέτη

