Page 49 - praktikos-odigos
P. 49

48  ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΦΥΛΟ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΕΑΠ  Η ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΕΑΠ: ΕΜΦΥΛΟΣ ΛΟΓΟΣ   49
 Αντίστοιχα, σχεδόν, με τις πρακτικές χρήσης της μορφολογίας των ονομάτων είναι   8) Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (ΚΕΔιΒιΜ)
 και τα δεδομένα από τη γραμματική συμφωνία των προσαρτημάτων/συμπλη-  Τα έγγραφα που συγκεντρώθηκαν από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου
 ρωμάτων τους. Έτσι, στις περιπτώσεις συμπεριληπτικής χρήσης των ονομάτων   Μάθησης (ΚΕΔιΒιΜ) αφορούν πρότυπες μορφές βεβαιώσεων διαφόρων ειδών,
 απαντάται συνήθως η ταυτόχρονη χρήση αρσενικών και θηλυκών άρθρων και η   πιστοποιητικών επιμορφωτικών προγραμμάτων (και των παραρτημάτων τους)
 ταυτόχρονη χρήση αρσενικών και θηλυκών επιθέτων και αντωνυμιών:  και επιστολών σχετικών με τη συγκεκριμένη υπηρεσία. Οι γλωσσικές πρακτικές
               που εφαρμόζονται στα συγκεκριμένα έγγραφα διαφέρουν αρκετά μεταξύ τους
 του/της φοιτητή/τριας   με αποτέλεσμα ορισμένα έγγραφα να χαρακτηρίζονται από μία πιο επιμελή
 στον/στην Συντονιστή/τρια   προσπάθεια εφαρμογής συμπεριληπτικών πρακτικών, ενώ άλλα από την ολοκλη-
 του/της Συντονιστή/τριας  ρωτική έλλειψη τους και την επικράτηση της γενικευτικής χρήσης του αρσενικού
 τον/την Καθηγητή/τρια-Σύμβουλο (Κ-Σ)  γένους. Συγκεκριμένα και όσον αφορά τη μορφολογία των επαγγελματικών
               ουσιαστικών, συναντάμε τη συμπεριληπτική πρακτική της παράλληλης χρήσης
 Αγαπητές Φοιτήτριες Αγαπητοί Φοιτητές   αρσενικών και θηλυκών τύπων, και μάλιστα με πρόταξη του θηλυκού τύπου
 όλες και όλους  σε ορισμένες περιπτώσεις, από επαγγελματικά σε -τής > -τρια (επιμορφώτρια/
 όλους/όλες ή συγκεκριμένους/νες φοιτητές/τριες  της), σε -ών > -ούσα (παρακολουθούντα/ουσα), σε -ος > -η ή -α (επιστημονικά
               υπεύθυνος/η, κα/κο, κας/κου), καθώς και τη χρήση του διγενούς επαγγελματικού
 ‘Ο/Η Συντονιστής/τρια θα πρέπει να ενημερώσει τους/τις Κ-Σ και αυτοί/ες   σε -ος υπάλληλος το οποίο καθώς συντάσσεται με το αρσενικό και το θηλυκό
 με τη σειρά τους τους/τις φοιτητές/τριες των Τμημάτων τους για την ενερ-  άρθρο (ο/η υπάλληλος) καθίσταται συμπεριληπτικό. Πέρα, όμως, από αυτές τις
 γοποίηση των θεμάτων εξέτασης…’  συμπεριληπτικές πρακτικές στη μορφολογία του ονόματος, παρατηρούνται
 ‘Φοιτητής/τρια, ο/η οποίος/α…’
               και μη συμπεριληπτικές πρακτικές με τη χρήση του γενικευτικού αρσενικού
               επαγγελματικών σε -ων (συμμετεχόντων), σε -μενος (ενδιαφερόμενου) αλλά
 Ανάλογα, στις περιπτώσεις γενικευτικής χρήσης του αρσενικού απαντάται   και σε -ος και μάλιστα σε περιπτώσεις επαγγελματικών που σε άλλα έγγραφα
 κυρίως η χρήση συμπληρωμάτων αρσενικού γένους (του φοιτητή, ο χρήστης…   χρησιμοποιούνται συμπεριληπτικά (Επιστημονικά Υπεύθυνου).
 θα του ζητηθεί η συγκατάθεσή του…). Εξαίρεση αποτελούν παραδείγματα στα
 οποία επιλέγεται η χρήση των αρσενικών προσαρτημάτων/συμπληρωμάτων ως
 γενικευτικών, παρόλο που τα ονόματα που συνοδεύουν έχουν συμπεριληπτική   κα/κο… ή κας/κου  συμμετεχόντων
 μορφολογία, ή αντίθετα παραδείγματα στα οποία επιλέγεται η συμπεριληπτική   επιμορφώτρια/της  ενδιαφερόμενου
 χρήση των προσαρτημάτων, ενώ τα ονόματα που συνοδεύουν βρίσκονται μονάχα   παρακολουθούντα/ουσα  Επιστημονικά Υπεύθυνου
 στο αρσενικό τύπο.  Επιστημονικά Υπεύθυνος/η
                υπάλληλος
 τον Καθηγητή/τρια-Σύμβουλο (Κ-Σ)

 τους Κ-Σ      Αντίστοιχα σχεδόν με τις γλωσσικές πρακτικές που εφαρμόζονται ως προς τη
 ‘Ο/Η Κ-Σ θα μεταφέρει την πληροφορία στον/στην Συντονιστή/τρια και   μορφολογία του ονόματος είναι και τα στοιχεία σχετικά με τη συμφωνία των
 αυτός με τη σειρά του στο προσωπικό του ΓΔΠΥ…’  συμπληρωμάτων τους. Στα περισσότερα παραδείγματα συμπεριληπτικής χρήσης
               των επαγγελματικών που προαναφέρθηκαν υπάρχει συμπεριληπτική συμφωνία
 ‘Οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι ενήμεροι από τον/την Κ-Σ για το    στη χρήση των συμπληρωμάτων τους, ενώ στις περιπτώσεις γενικευτικής χρήσης
 παραπάνω πριν την έναρξη της εξέτασης.’  των αρσενικών τύπων των επαγγελματικών τα συμπληρώματά τους βρίσκονται
 ‘Φοιτητής/τρια…ή δεν φροντίζει για την απόκτηση του απαραίτητου    σε συμφωνία μαζί τους στο αρσενικό γένος. Ωστόσο, υπάρχουν και φαινόμενα
 εξοπλισμού προκειμένου να πραγματοποιηθεί η ταυτοποίησή του…  όπου δεν παρατηρείται τήρηση της γραμματικής συμφωνίας μεταξύ επαγγελμα-
               τικών και προσαρτημάτων/συμπληρωμάτων, με τα συμπληρώματα είτε να είναι
 του/της φοιτητή   συμπεριληπτικά ενώ το όνομα που συμπληρώνουν να βρίσκεται σε αρσενικό
 Αγαπητές και Αγαπητοί συνεργάτες  τύπο είτε το αντίθετο, να υπάρχει συμπερίληψη στη μορφολογία του ονόματος
               και όχι στο προσάρτημα/συμπλήρωμα.
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54