Page 14 - Open2U - December - 2021
P. 14

14               Θέµα                                                                 ∆ΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2021 - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2022









                                Ψηφιακός µετασχηµατισµός







                                στην Επαγγελµατική






                                Εκπαίδευση και Κατάρτιση








                                ΗερευνητικήοµάδαDAISSyτουΕλληνικούΑνοικτούΠανεπιστηµίουπρωτοπορείσεδράσεις


                                    Επαγγελµατική Εκπαίδευ-
                                     ση και Κατάρτιση αποτε-
                                Η λεί σηµαντική συνιστώσα
                                 της διά βίου µάθησης. Επιδιώ-
                                 κει να εξοπλίσει τους πολίτες
                                 µε τις γνώσεις, δεξιότητες και
                                ικανότητες που είναι απαραίτη-
                                τες σε συγκεκριµένα επαγγέλ-
                                  µατα, καθώς και µε βάση τις
                                  απαιτήσεις της αγοράς εργα-
                                 σίας. Ένα ιδιαίτερο χαρακτηρι-
                                στικό της είναι ότι εστιάζει στην
                                 εξειδικευµένη εκπαίδευση σε
                                συγκεκριµένο κλάδο και µπορεί
                                 να εφαρµοστεί σε κάθε ηλικια-
                                 κή οµάδα. Η ερευνητική οµάδα
                                DAISSy του ΕΑΠ έχει αναγνωρί-
                                  σει έγκαιρα την ανάγκη προ-
                                  σαρµογής των εκπαιδευτικών
                                 στις νέες συνθήκες που δηµι-
                                  ουργεί η ευρεία διάδοση των
                                ψηφιακών τεχνολογιών στην εκ-
                                  παίδευση ως αποτέλεσµα και
                                 της πανδηµίας και συµµετέχει
                                 σε σηµαντικό αριθµό σχετικών
                                  ευρωπαcκών έργων, τις δρά-
                                 σεις και τα αποτελέσµατα των
                                 οποίων αναλύουµε και σ’ αυτό
                                               το τεύχος.








                                Η Η   µ µε ετ τά άβ βα ασ ση η   α απ πό ό   τ τη ην ν   ε εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η   σ στ το ον ν   κ κό όσ σµ µο ο   τ τη ης ς   ε ερ ργ γα ασ σί ία ας ς




                                   ο έργο "Instruction-Upskilling School Te-  τελεί λύση αυτή καθαυτή, αλλά απαιτεί συγ-  δασκαλίας για τη µετάβαση από την εκπαίδευση  παρατήρηση και συζήτηση) συνδέεται µε ένα
                                   achers for Education-Work Transition"  κεκριµένες προdποθέσεις για να είναι αποτε-  στην απασχόληση.  πλήθος επιµέρους δραστηριοτήτων (π.χ. πα-
                                Τστοχεύει στη δηµιουργία ενός καινοτόµου  λεσµατική.            • Ανανέωση και ενίσχυση των ικανοτήτων των  ρατήρηση του µαθητή πριν από την πρακτική
                                µοντέλου διδασκαλίας για τη διευκόλυνση της  Για να εκπαιδευτούν οι µαθητές να «µάθουν  εκπαιδευτικών που διευκολύνουν τη µετάβαση  άσκηση) και κάθε δραστηριότητα περιγράφεται
                                µετάβασης των µαθητών από την εκπαίδευση  πώς να µαθαίνουν συνεχώς», απαιτείται ισχυ-  των µαθητών.  µέσα από ένα σύνολο ιδιοτήτων (π.χ. τίτλος, πε-
                                στον κόσµο της εργασίας και την ενδυνάµωση  ρή δέσµευση από όλους τους εµπλεκόµενους  • Πιλοτική εφαρµογή σε 5 σχολεία των χωρών-  ριγραφή, διάρκεια κ.λπ.). Κάθε περιοχή δρα-
                                του δεσµού µεταξύ σχολείων και επιχειρήσε-  φορείς (εταιρείες, εκπαιδευτικοί, δάσκαλοι  εταίρων του έργου.  στηριοτήτων συνδέεται µε ένα συγκεκριµένο
                                ων. Το έργο αναµένεται να ολοκληρωθεί στις  και µαθητές). Η εφαρµογή του συστήµατος µε-  • Παραγωγή κατευθυντήριων οδηγιών για  υποσύνολο ικανοτήτων από τις τρεις κατηγο-
                                31/3/2022. Η κοινοπραξία αποτελείται από 6  τάβασης από το σχολείο στην εργασία στην Ε.Ε.  θέσπιση αποτελεσµατικών πολιτικών µετάβα-  ρίες που εµπλέκονται στο µοντέλο.
                                εταίρους που προέρχονται από 5 ευρωπαcκές  αντιµετωπίζει δύο βασικές προκλήσεις:  σης από το σχολείο στην εργασία.
                                χώρες (Ιταλία, Ελλάδα, Ρουµανία, Λιθουανία και  1) δυσκολίες στην εξασφάλιση υψηλής ποι-  Ώς τώρα έχει ολοκληρωθεί η δηµιουργία του  Σε αυτή τη φάση διεξάγεται η εκπαίδευση των
                                Πορτογαλία), µεταξύ των οποίων και το Ελλη-  ότητας πρακτικής άσκησης µέσω µιας αποτε-  καινοτόµου µοντέλου διδασκαλίας για τη µε-  εκπαιδευτικών σε ένα πρόγραµµα κατάρτισης
                                νικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο. Την ερευνητική οµά-                                                 που ολοκληρώθηκε στο τέλος Νοεµβρίου µε τη
                                δα του ΕΑΠ που συµµετέχει στο έργο συντο-                                                      συµµετοχή της ερευνητικής οµάδας DAISSy. Το
                                νίζει ο δρ. Θεόδωρος Παναγιωτακόπουλος, µέ-                                                    αµέσως επόµενο βήµα θα είναι η πιλοτική εφαρ-
                                λος ΣΕΠ ΕΑΠ και επιστηµονικός συνεργάτης της                                                   µογή του µοντέλου διδασκαλίας σε 4 σχολεία
                                DAISSy.                                                                                        από τις χώρες-εταίρους του έργου µε τη συµ-
                                Τον Ιανουάριο του 2019, 3,375 εκατοµµύρια                                                      µετοχή 20 εκπαιδευτικών και 100 µαθητών. Τα
                                (14,9%) νέοι κάτω των 25 ετών ήταν άνεργοι                                                     αποτελέσµατα της πιλοτικής φάσης θα χρησι-
                                στην Ε.Ε. Η ανάγκη νέων προσεγγίσεων στο                                                       µοποιηθούν για τη διαµόρφωση οδηγιών και κα-
                                σχολικό σύστηµα είναι υψίστης σηµασίας, κα-                                                    λών πρακτικών για την ενίσχυση των δηµόσιων
                                θώς οι µελλοντικοί εργαζόµενοι δεν χρειάζον-                                                   πολιτικών για τη µετάβαση από το σχολείο στην
                                ταιµόνοεπαγγελµατικέςδεξιότητεςγιαµιαδου-                                                      εργασία
                                λειά, αλλά πρέπει να αναπτύξουν προσωπικές  λεσµατικής αντιστοίχισης των αναγκών των µα-  τάβαση από την εκπαίδευση στην απασχόληση  Το έργο "Instruction" προσφέρει στο ΕΑΠ τη δυ-
                                ικανότητες για να παραµείνουν ανταγωνιστικοί  θητών µε τις ανάγκες των εταιρειών,  από την ερευνητική οµάδα DAISSy. Η παραγωγή  νατότητα να επεκτείνει τις ερευνητικές του δρά-
                                στην αγορά εργασίας. Προς αυτή την κατεύ-  2) έλλειψη κατάλληλων δεξιοτήτων εκπαιδευ-  του µοντέλου διδασκαλίας βασίστηκε στο µον-  σεις και επακόλουθα τον επιστηµονικό του αν-
                                θυνση έχουν πραγµατοποιηθεί πολλά έργα που  τικών σχολείων: α) στον σχεδιασµό των µονο-  τέλο εκπαίδευσης του Ιταλικού Ινστιτούτου ∆ευ-
                                συνδέονται µε τη µάθηση µε βάση την εργασία.  πατιώνµάθησηςµεβάσητηνεργασίακαιβ)στην  τεροβάθµιας Εκπαίδευσης“G.Marconi”καιστην  τίκτυπο σε περιοχές του τοµέα της εκπαίδευ-
                                Για παράδειγµα, στην Ιταλία ο νόµος 107/2015  εµπλοκή των µαθητών.  παροχή ανατροφοδότησης από τα σχολεία της  σης,όπωςείναιηµετάβασηαπότοσχολείοστην
                                καθιέρωσε την εναλλαγή σχολείου-εργασίας ως  Το έργο "Instruction" φιλοδοξεί να αντιµετωπί-  κοινοπραξίας του έργου. Τα δοµικά στοιχεία του  εργασία και η µαθητεία, που αναµένεται να δια-
                                υποχρεωτική για όλους τους µαθητές της τε-  σει τα ανωτέρω προβλήµατα µέσα από ένα σύ-  µοντέλου αποτελούνται από τις ικανότητες (κοι-  δραµατίσουν καθοριστικό ρόλο τα επόµενα έτη
                                λευταίας τριετίας του Λυκείου. Παρά τη σηµα-  νολο προσδοκώµενων αποτελεσµάτων που  νωνικές, προσωπικές και µεθοδολογικές δε-  στις προοπτικές απασχόλησης των νέων.
                                σία που δίνουν στη µάθηση µε βάση την εργα-  περιγράφονται ως εξής:  ξιότητες) και τις περιοχές δραστηριοτήτων.  Πληροφορίες στον ιστότοπο: http://daissy.
                                σία οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, δεν απο-  • Καθορισµός ενός καινοτόµου µοντέλου δι-  Κάθε µία από τις περιοχές δραστηριοτήτων (π.χ.  eap.gr/en/projects/instruction/.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19