Page 15 - Open2U - December - 2021
P. 15
Θέµα 15
∆ΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2021 - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2022
Γ Γρ ρα αµ µµ µα ατ τι ισ σµ µό ός ς σ στ τα α µ µέ έσ σα α ε επ πι ικ κο οι ιν νω ων νί ία ας ς Σ Ε
κ κα αι ι σ συ υµ µπ πε ερ ρι ιλ λη ηπ πτ τι ικ κή ή ε εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η Τ
Σ
οευρωπαoκόέργο"CrAL-CreativeAudiovisualLabforthe γάζονται στη µη τυπική εκπαίδευση µε τις απαραίτητες γνώ- αυτούς/έςθέµατατηςεποχήςµεταοποίαεπιθυµούνναασχο-
promotion of critical thinking and media literacy" επιδιώ- σεις, ικανότητες και δεξιότητες της οπτικοακουστικής εκ- ληθούνκαιθαπαραγάγουνµετηνσυνεργασίαεκπαιδευτικών,
Τκειναεκπαιδεύσειεκπαιδευτικούς∆ευτεροβάθµιαςΕκ- παίδευσης και της µεθοδολογίας «Οπτικοακουστική ∆ηµι- γονιώνκαιµελώντηςτοπικήςτουςκοινωνίαςτοδικότουςοπτι- Ε
παίδευσης και εκπαιδευτές/ριες που εργάζονται σε µη τυπι- ουργική Γραφή και Ανάγνωση». κοακουστικόπεριεχόµενοπουθατους/τιςκαταστήσειενερ- Θεόδωρος Παναγιωτακόπουλος
κά περιβάλλοντα στην εφαρµογή της καινοτόµου µεθοδολο- ΗερευνητικήοµάδαDAISSyέχειήδηπροχωρήσειστηνανά- γούς/εςπρωταγωνιστές/τριεςτηςδηµιουργίαςψηφιακούπε- Λ
γίας "Creative Audiovisual Reading and Writing" προκειµένου πτυξητηςonlineπλατφόρµαςτουέργου,στηνοποίαθααναρ- ριεχοµένου.Στοπλαίσιοαυτό,ηερευνητικήοµάδαDAISSyθα
εκείνοι/εςµετησειράτουςναεκπαιδεύσουν σεεργαστήρια τηθείσύντοµαόλοτοεκπαιδευτικόυλικότουΕργαστηρίουΟπτι- διαµορφώσειέναδιαδικτυακόεκθεσιακόχώρο(showcase)για
νέες και νέους στην Οπτικοακουστική ∆ηµιουργική Ανάγνω- κοακουστικής ∆ηµιουργικής Γραφής και Ανάγνωσης. Μέσω τηνπροώθησητηςδηµιουργικότηταςτωννέωνµέσωτηςανάρ- Ε
ση, Γραφή και Παραγωγή, στο πλαίσιο µιας διεπιστηµονικής της διαδικτυακής πλατφόρµας θα προσφερθεί σε ένα καινο- τησηςκαιέκθεσηςτωνδικώντουςοπτικοακουστικώνπεριε-
προσέγγισης,υλοποιώντας«σχέδιαεργασίας»(projects).Το τόµο επιµορφωτικό µονοπάτι το πολύγλωσσο και πολυµεσι- χοµένων(βίντεο,συνεντεύξεις,ταινίεςµικρούµήκουςκ.λπ.), Τ
έργο"CrAL"έχειδιάρκεια3έτηκαιαναµένεταιναολοκληρωθεί κόεκπαιδευτικόπεριεχόµενοτουέργου"CrAL".Ηonlineπλατ- πέρα από τα τείχη του σχολείου και της χώρας τους. Συγ-
στις 14/1/2024. Την ερευνητική οµάδα του ΕΑΠ που συµµε- χρόνως, κάθε δηµιουργία θα προσφέρει µια νέα άποψη, µια
τέχει στο έργο συντονίζουν η Ελένη Γεωργακοπούλου και η «φρέσκια»πρότασηστηντρέχουσαπραγµατικότητακαιθακα- Ν
δρ.ΚατερίναΝικολακοπούλου,επιστηµονικέςσυνεργάτιδες ταστήσεινέουςκαινέες«ενεργούς/έςπολίτες»στονδηµό-
τηςDAISSy.Hµεθοδολογία"CreativeAudiovisualReadingand σιο διάλογο για φλέγοντα ζητήµατα της εποχής και «πρότυ- Υ
Writing"αποτελείµίακαλήπρακτικήπουδιήνυσετααρχικάτης πα» ενεργοποιώντας την συµµετοχή και άλλων νέων. Κατερίνα Νικολακοπούλου
βήµαταστοLaboratoryofImageandCreativeWritingatLaSa- Παράλληλα,στηνπλατφόρµατουέργουθααναπτυχθείµιαδιε- Σ
pienza University στο χρονικό διάστηµα 1996-1999 στην Ιτα- θνής διαδικτυακή Κοινότητα Πρακτικής εκπαιδευτικών, εκ-
λία, σε σχολεία της οποίας πραγµατοποιήθηκε και µια πρώ- παιδευτών/τριών και νέων µε τους γονείς και την τοπική κοι-
τη πειραµατική εφαρµογή. Πίσω από τη µεθοδολογία "CrAL" νότητα για την αξιοποίηση των αποτελεσµάτων του πειρα-
βρίσκεται η ιδέα ότι, προκειµένου να αντιστραφεί η υφιστά- µατισµού σε επίπεδο Ε.Ε. και τη µεγιστοποίηση του αντίκτυ-
µενη σχέση µεταξύ νέων και µέσων επικοινωνίας, µετατρέ- πουτουέργουσετοπικόκαιδιεθνέςεπίπεδο.ΤοΕΑΠθαέχει
ποντας νέους και νέες από παθητικούς/ές σε ενεργούς/ές την δυνατότητα να αξιοποιήσει τα αποτελέσµατα του ευρω-
καταναλωτές/τριεςδιαδικτυακούκαιofflineπεριεχοµένου,πρέ- φόρµαθαπαράσχειεντέλειτοναπαιτούµενοχώρογιατηδια- παoκού προγράµµατος "CrAL" µέσω Προγράµµατος ∆ιά Βίου
πει να αναπτύξουµε την οπτική και την κριτική τους σκέψη. µόρφωση της διακρατικής εκπαιδευτικής σχέσης, της αλλη- Μάθησης που θα προσφέρεται σε ενδιαφερόµενους/ες εκ-
ΣτοχρονικόδιάστηµαΑπριλίου-Ιουνίου2022πρόκειταιναπραγ- λεπίδρασης και της συνεργασίας ανάµεσα στα µέλη της κοι- παιδευτικούς∆ευτεροβάθµιαςΕκπαίδευσης,εκπαιδευτέςκαι
µατοποιηθεί από εµπειρογνώµονα Οπτικοακουστικής ∆ηµι- νοπραξίας. εκπαιδεύτριεςτηςµητυπικήςεκπαίδευσηςγιαταθέµατατου
ουργικής Γραφής και Ανάγνωσης, τριήµερη κατάρτιση τριών ΣτοδιάστηµαΣεπτεµβρίου2021-Ιουνίου2022θαυλοποιηθεί γραµµατισµού στα µέσα και της συµπεριληπτικής εκπαίδευ-
εθνικών εκπαιδευτών/τριών από κάθε συµµετέχοντα φορέα η πιλοτική εφαρµογή της µεθοδολογίας από τους/τις καταρ- σης.Στηνπερίπτωσηαυτήθαλειτουργήσειµακροπρόθεσµα Μόνικα Μ. Λίλλη
στηνΙσπανία.Οιεθνικοί/έςεκπαιδευτές/τριεςθαεπιβλέψουν τισµένους/εςεκπαιδευτικούςκαιεκπαιδευτές/τριεςστουςµα- πολλαπλασιαστικά προς όφελος µεγάλου αριθµού εκπαι-
τηνπιλοτικήεφαρµογήκαιθαείναιυπεύθυνοι/εςγιατηνυλο- θητέςκαιτιςµαθήτριέςτους.Θαυλοποιηθούνβιωµατικάερ- δευτικών,εκπαιδευτών/τριώνκαιφυσικάάµεσακαιέµµεσατων
ποίηση των διά ζώσης Εργαστηρίων "CrAL" στους/στις εκ- γαστήρια, κατά τη διάρκεια των οποίων οι νέες και οι νέοι θα µαθητών/τριώντουςπουθαεπωφεληθούνεπίσηςαπότηνεκ-
παιδευτικούςκαιεκπαιδευτές/τριεςτωνχωρώντους.Αµέσως αποκτήσουν τεχνικές και εγκάρσιες ικανότητες, δεξιότητες παίδευση στην οπτικοακουστική µεθοδολογία και παιδεία.
µετά θα επιδιωχθεί ο εφοδιασµός εκπαιδευτικών της ∆ευ- γραµµατισµούσταµέσαεπικοινωνίας,θαδιδαχθούντην«κοι- Ενηµέρωσηγιατο"CrAL",ταπαραδοτέακαιτιςδράσειςτου
τεροβάθµιας Εκπαίδευσης και εκπαιδευτών/τριών που ερ- νή»οπτικοακουστικήγλώσσα,θαεπιλέξουντασηµαντικάγια στον ιστότοπο https://www.cral-lab.eu/.
Α Αν νά άπ πτ τυ υξ ξη η ψ ψη ηφ φι ια ακ κώ ών ν δ δε εξ ξι ιο οτ τή ήτ τω ων ν
Κύριος στόχος του έργου "T4SVEN-Training 4 Λαµβάνοντας υπόψη τα χαρακτηριστικά της και πιλοτική εφαρµογή ενός διαδικτυακού µα- Για να διασφαλιστεί η ποιότητα των αποτελε- Ελένη Γεωργακάκου
Skills in Virtual Environment" είναι να ενισχύσει Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτι- θήµατος κατάρτισης, παρέχοντας έτσι ένα σµάτων του έργου, το έργο θα προτείνει µε-
την ικανότητα χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών σης, το έργο έχει ήδη αναπτύξει ένα µεθοδο- σύνολο αρχών και εργαλείων που θα διευ- θοδολογία για την αξιολόγηση των αποτελε-
στους/στις εκπαιδευτές/τριες Επαγγελµατικής λογικό πλαίσιο για την ψηφιακή παιδαγωγική της κολύνουν τη διαδικασία αναγνώρισης και σµάτων κατάρτισης των εκπαιδευτικών/εκ-
Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Στο έργο συµ- Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτι- απόκτησης προσόντων. παιδευτών ΕΕΚ, καθώς και µια διαδικασία
µετέχουν το Πανεπιστήµιο της Κύπρου, το Πα- σης, το οποίο εξυπηρετεί την ανάπτυξη δε- Οι εκπαιδευόµενοι θα επωφεληθούν ιδιαίτερα αξιολόγησης. Πληροφορίες στην ιστοσελίδα:
νεπιστήµιο Πατρών, το Ελληνικό Ανοικτό Πα- ξιοτήτων µέσω ψηφιακών ή µικτών περιβαλ- από δηµιουργικές και ουσιαστικές µαθησιακές https://t4sven.cs.ucy.ac.cy/.
νεπιστήµιο, το Agency for Vocational Education λόντων κατάρτισης. εµπειρίες και τη βελτιωµένη ποιότητα των πρα-
and Training and Adult Education (AVETAE) της Αρχικά έγινε ανασκόπηση και ανάλυση των κτικών δεξιοτήτων που θα αποκτήσουν µέσω
Κροατίας (συντονιστής εταίρος) και το Euro- αναγκών, των απαιτούµενων δεξιοτήτων αυτής της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οφέλη
pean Association of Institutes for Vocational Trai- αλλά και των προκλήσεων της κατάρτισης θα αποκοµίσουν επίσης οι υπεύθυνοι οργανι-
ning (EVBB) από το Βέλγιο. Την ερευνητική οµά- µέσω ψηφιακού και εικονικού περιβάλλον- σµών που εµπλέκονται µε την ΕΕΚ καθώς και
δα του ΕΑΠ που συµµετέχει στο έργο συντο- τος, η οποία αποτέλεσε τη βάση για την ανά- οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, αφού ο ψη- Βασιλική Μαράτου
νίζει η Φωτεινή Γατοµάτη, επιστηµονική συ- πτυξη του εννοιολογικού πλαισίου. Στη συ- φιακός µετασχηµατισµός της εκπαίδευσης
νεργάτιδα της DAISSy. νέχεια το έργο περιλαµβάνει την ανάπτυξη θα βελτιώσει τη συµπεριληπτικότητα της ΕΕΚ.
Α Αξ ξι ιο οπ πο οι ιώ ών ντ τα ας ς α αν να αλ λο ογ γι ικ κά ά π πα αί ίγ γν νι ια α σ στ τη ην ν Τ Τρ ρι ιτ το οβ βά άθ θµ µι ια α Ε Εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η
ο ευρωπαoκό έργο "TEGA-Training the Educators to facili- κοινότητα πρακτικής του "TEGA" θα υποστηρίζεται από κατάλ- της παιγνιώδους µάθησης σε διάφορους τοµείς και µέσα σε δια-
tate the teaching and assessment of abstract syllabus by the ληλα σχεδιασµένη διαδραστική ηλεκτρονική πλατφόρµα. φορετικά πλαίσια, είναι σηµαντικό να εξεταστεί τι δεξιότητες
Τuse of serious Games" θα αναπτύξει µια στρατηγική δι- Έως τώρα έχει ολοκληρωθεί το πρώτο παραδοτέο του έργου, και ικανότητες διδασκαλίας αποκτούν οι εκπαιδευτικοί που χρη-
δασκαλίας βασισµένη στο αναλογικό παιχνίδι, φιλοδοξώντας να ο οδηγός βέλτιστων πρακτικών για τη διδασκαλία µε βάση τα σιµοποιούν παίγνια κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Όπως προ-
επιφέρει αλλαγή στις παραδοσιακές παιδαγωγικές πρακτικές αναλογικά παιχνίδια στην Ευρώπη. Ο οδηγός αυτός αναπτύχ- κύπτει από τις συνεντεύξεις που διεξήχθησαν στο πλαίσιο του
της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης. Η προσέγγιση αυτή δεν είναι θηκε µετά από ανασκόπηση και ανάλυση της επιστηµονικής βι- έργου, οι εκπαιδευτικοί γίνονται και οι ίδιοι "ενεργητικοί εκ- Φωτεινή Γατοµάτη
διαδεδοµένη στα ελληνικά Πανεπιστήµια και αναµένεται να ενι- βλιογραφίας που δηµοσιεύτηκε τα τελευταία πέντε έτη στο αν- παιδευτές/τριες", πιο δηµιουργικοί/ές και ευέλικτοι/ες, αφουγ-
σχύσει τις ακαδηµαoκές δεξιότητες των εκπαιδευτικών, καθώς τικείµενο της διδασκαλίας και της αξιολόγησης µε βάση το ανα- κράζονται τις πραγµατικές ανάγκες µάθησης, κατανοούν τις πραγ-
και τη µαθησιακή διαδικασία των φοιτητών/τριών. Το έργο ανα- λογικό παιχνίδι. Στο περιεχόµενο του οδηγού συνέβαλαν και οι µατικές δεξιότητες των φοιτητών/τριών τους, κερδίζουν την εµ-
µένεται να ολοκληρωθεί στις 18/4/2023. Στο έργο συµµετέχουν συνεντεύξεις µε ειδικούς στον χώρο, ακαδηµαoκούς και σχε- πιστοσύνη τους και συνεργάζονται µαζί τους πιο αποτελεσµα-
το Πανεπιστήµιο South Bank του Λονδίνου ως συντονιστής έρ- διαστές παιγνίων από όλες τις συµµετέχουσες χώρες. Συνο- τικά. Επιπλέον, καταφέρνουν να συνδέσουν θεωρητικές αρχές
γου, το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο, το Πανεπιστήµιο Lu- πτικά, τα ευρήµατα της έρευνας δείχνουν ότι τα αναλογικά παι- του µαθήµατος µε πρακτικές εφαρµογές στην καθηµερινή ζωή.
sofona από την Πορτογαλία και το Πανεπιστήµιο του Vilnius από Οι ικανότητες διαχείρισης της τάξης, όπως και η διαχείριση του
τη Λιθουανία. Την οµάδα του ΕΑΠ που συµµετέχει στο έργο συν- διδακτικού χρόνου βελτιώνονται κατά πολύ.
τονίζει η Βασιλική Μαράτου, επιστηµονική συνεργάτιδα της DAIS- Ωστόσο, η ένταξη των παιγνίων στη διδασκαλία συνοδεύεται από
Sy. Κατά τη διάρκεια του έργου θα διερευνηθεί σε βάθος η µε- αρκετές προκλήσεις. Ενδεικτικά, µια σηµαντική πρόκληση εί-
θοδολογική, παιδαγωγική διάσταση της χρήσης των επιτραπέζιων ναι ο χρόνος προετοιµασίας και οι πόροι που απαιτούνται για
παιγνίων σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, καθώς και η δυνατό- τη δηµιουργία ενός νέου παιχνιδιού ή την αναδιαµόρφωση ενός Αχιλλέας Καµέας
τητα αξιολόγησης δεξιοτήτων και ικανοτήτων µέσω παιχνιδιού. υπάρχοντος παιχνιδιού και την προσαρµογή του στις διδακτι-
Για να δηµιουργηθούν οι προpποθέσεις διάδοσης της συµπε- κές ανάγκες. Από την άλλη πλευρά, εξακολουθεί να υφίστα-
ριληπτικής παιδαγωγικής του "TEGA" στα ιδρύµατα της Τριτο- ται η προκατάληψη ότι το παιχνίδι είναι απλώς µια ψυχαγωγι-
βάθµιας Εκπαίδευσης, το έργο θα πραγµατοποιήσει διάφορες κή δραστηριότητα χωρίς εκπαιδευτική αξία. Το έργο "TEGA" έρ-
δραστηριότητες κατάρτισης, όπως διά ζώσης εκπαίδευση εκ- χνίδια µπορούν να προσαρµοστούν προκειµένου να εφαρµοστούν χεται να αντιµετωπίσει όλες αυτές τις προκλήσεις και να πα-
παιδευτών, ηλεκτρονική εκπαίδευση µέσω του TEGA µαζικού σε διαφορετικές εκπαιδευτικές βαθµίδες. Επιπλέον, µπορούν ράσχει αναλυτική µεθοδολογία και κατάρτιση στους εκπαι-
ανοικτού διαδικτυακού µαθήµατος (MOOC) και κοινότητα πρα- να ενισχύσουν, εκτός από την ατοµική απόδοση, και την από- δευτικούς της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης, αλλά και κάθε εν-
κτικής. δοση ενός οργανισµού. Η αύξηση της συµµετοχής και της ικα- διαφερόµενο/η που επιθυµεί να εφαρµόσει δραστηριότητες µά-
Όλοι οι καινοτόµοι πόροι σχετικά µε τη διδασκαλία µέσω παι- νοποίησης των εκπαιδευόµενων, όταν η παιγνιώδης µάθηση συν- θησης και αξιολόγησης βασισµένεςσε αναλογικά παίγνια.
γνίων και τα µεθοδολογικά εργαλεία που θα παραχθούν από το δυάζεται µε την παραδοσιακή διδασκαλία, είναι µια πτυχή που Άλλα βασικά παραδοτέα του έργου, τα οποία βρίσκονται σε εξέ-
έργο θα είναι προσβάσιµα χωρίς περιορισµούς από κάθε εν- πρέπει να επισηµανθεί. Αυτό είναι ακόµη πιο ξεκάθαρο, όταν λιξη, είναι ο οδηγός της µεθοδολογίας TEGA για τον σχεδια-
διαφερόµενο. Η πανευρωπαoκή κοινότητα πρακτικής του η παιγνιώδης µάθηση χρησιµοποιείται για τη διδασκαλία θεµάτων σµό και την υλοποίηση δραστηριοτήτων µάθησης µέσω παιγνίων,
"TEGA" πρόκειται να προωθήσει τη µακροπρόθεσµη συνεργα- που οι µαθητές τείνουν να τα αντιµετωπίζουν ως βαρετά, αφη- το µαζικό ανοικτό διαδικτυακό µάθηµα (MOOC) και η ψηφιακή
σία και την ανταλλαγή εµπειριών και καλών πρακτικών µεταξύ ρηµένα ή πολύ περίπλοκα για αυτούς. πλατφόρµα για τη διαχείριση της κοινότητας πρακτικής TEGA.
των µελών της στον τοµέα της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης. Η Καθώς η επιστηµονική βιβλιογραφία τονίζει την παιδαγωγική αξία Πληροφορίες στον ιστότοπο https://www.tega-project.eu.

