Page 18 - Open2U - November- 2021
P. 18
18 Άποψη ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2021
Προσκύνηµα
στονΆγιοΑνδρέα
ΣηµείοαναφοράςγιατονθρησκευτικότουρισµόστηνΑχαΐα
πιβλητικός, µεγαλοπρεπής, αρχιτεκτονικό κοµψοτέ-
χνηµα που αποτελεί σηµείο αναφοράς για την Πάτρα,
Ετην Αχα α και ολόκληρη την χώρα. Ο Ιερός Ναός του
Αγίου Ανδρέου στην Πάτρα είναι η µεγαλύτερη ορθόδοξη
εκκλησία στην Ελλάδα αλλά και µία από τις µεγαλύτερες στα
Βαλκάνια. Ο κεντρικός τρούλος έχει ύψος 46 µέτρα και επά-
νω του είναι τοποθετηµένος ένας επίχρυσος σταυρός συ-
νολικού µήκους πέντε µέτρων και γύρω του άλλοι δώδε-
κα µικρότεροι σταυροί, που συµβολίζουν τον Χριστό και τους
δώδεκα µαθητές του. Το εσωτερικό εµβαδόν είναι 2.000 τε-
τραγωνικά µέτρα και µπορούν να εκκλησιαστούν πάνω από
7.500 άτοµα.
Ο Ιερός Ναός του Αγίου Ανδρέου Πατρών πανηγυρίζει κάθε
30ή Νοεµβρίου οπότε κάθε χρόνο χιλιάδες προσκυνητές
από όλη τη χώρα προσέρχονται για να τιµήσουν τον Πρω-
τόκλητο των Αποστόλων. Ωστόσο, αποτελεί πόλο έλξης προ-
σκυνητών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, από την Ελλά-
δα και το εξωτερικό, οι οποίοι προσέρχονται για να προ-
σκυνήσουν την Τιµία Κάρα και τον Σταυρό του Μαρτυρίου
αλλά και να θαυµάσουν τον ναό, ένα αρχιτεκτονικό κοµ-
ψοτέχνηµα, βυζαντινού ρυθµού, η κατασκευή του οποίου ξε-
κίνησε το 1908 υπό την επίβλεψη του αρχιτέκτονα Ανα-
στάσιου Μεταξά, τον οποίο ακολούθησε ο Γεώργιος Νοµι-
κός.
Πολυξένη Μοίρα O Άγιος Ανδρέας υπήρξε µαθητής του Χριστού από τον κύκλο
των ∆ώδεκα Αποστόλων και ήταν ο πρώτος ο οποίος πλησία-
«Η Πάτρα, ως τόπος µαρτυρίου σε και ακολούθησε τον Κύριο (Ιωάν. 1, 41) και γι' αυτό αποκα-
του Αγίου Ανδρέα, διαθέτει λείται Πρωτόκλητος. ∆ίδαξε τον Χριστιανισµό σε πολλές πόλεις,
όπως στη Νίκαια της Βιθυνίας, στη Νικοµήδεια, σε πόλεις του
ένα µοναδικό ανταγωνιστικό Ποντιακού Ελληνισµού, στη Νότιο Ρωσία, στην Κριµαία, µέχρι τον
συγκριτικό πλεονέκτηµα» Καύκασο. Για τον λόγο αυτό, ο Άγιος τιµάται ιδιαίτερα από τους
Ρώσους. Αργότερα επισκέφτηκε τη Θράκη, τη Μακεδονία, την
Ήπειρο, τη Θεσσαλία και ολοκλήρωσε το αποστολικό του ταξί-
Η Πολυξένη Μοίρα, Καθηγήτρια Πανεπι-
στηµίου ∆υτικής Αττικής/Τµήµα ∆ιοίκησης δι στην Πάτρα, όπου συνελήφθη, βασανίσθηκε και σταυρώθη-
Τουρισµού και µέλος ΣΕΠ ΕΑΠ/ΜΠΣ ∆ι- κε. Σήµερα, στο κέντρο της πόλης βρίσκονται δύο Ιεροί Ναοί αφιε-
οίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων σε ρωµένοι στη µνήµη του Αγίου. Ο νέος Ναός (1974), σε βυζαν-
άρθρο της στην «Open2U» προσδίδει τη τινό ρυθµό, είναι ο µεγαλύτερος στην Ελλάδα και ο δεύτερος
βαρύτητα που έχει το προσκύνηµα στον µεγαλύτερος στα Βαλκάνια. Έχει εµβαδόν 1.791 τ.µ. και χω-
Άγιο Ανδρέα στον θρησκευτικό τουρισµό ρητικότητα πάνω από 7.000 άτοµα. Στο Ναό φυλάσσεται η κάρα
στην Αχα α: του Αποστόλου, που επεστράφη στην Πάτρα από την Ιταλία το
«Ο θρησκευτικός τουρισµός συνιστά µια 1964, καθώς και τµήµα από τον σταυρό του µαρτυρίου του. Στο
ιδιαίτερη πτυχή του πολιτισµικού τουρι- νότιο κλίτος του παλαιού Ναού (1836-1843) βρίσκεται ο τάφος
σµούπου εστιάζεταικυρίωςσε «ειδικούς» του Απόστολου. Επίσης, δίπλα στονΝαό, σε υπόγειο θολωτόσπη-
πόρους που δεν είναι µόνο οι ναοί, οι εκκλησίες, τα µοναστή- λαίωµα, υπάρχει πηγή από όπου αναβλύζει αγίασµα.
ρια και άλλοι ιεροί χώροι και τόποι, αλλά όλα εκείνα τα στοιχεία Σύµφωνα µε τα προεκτεθέντα, η Πάτρα, ως τόπος µαρτυρίου
που συνδέονται µε τη θρησκεία και το θρησκευτικό συναίσθη- του Αγίου Ανδρέα, διαθέτει ένα µοναδικό ανταγωνιστικό συγ-
µα. Μπορεί επίσης να συνδέεται άρρηκτα µε άλλα στοιχεία του κριτικό πλεονέκτηµα.
τοπικού πολιτισµού αλλά και µε το φυσικό περιβάλλον. Στην πε- Οι δύο Ναοί αποτελούν σηµείο αναφοράς για τους χιλιάδες επι-
ρίπτωση αυτή, αν και φαίνεται ότι πρόκειται για µονοδιάστατους σκέπτες της πόλης, προσκυνητές και θρησκευτικούς τουρίστες.
πόρους που διακρίνονται εύκολα από τους λοιπούς, η πραγ- Ιδιαίτερα την πρώτη Κυριακή του Σεπτεµβρίου εορτάζεται η επα-
µατικότητα είναι διαφορετική. Εποµένως, οι δραστηριότητες που νακοµιδή της Αγίας Κάρας του Αποστόλου, µε λιτάνευσή της από
συνδέονται µε τις επιµέρους τυπολογίες του θρησκευτικού- τον Ναό προς την Ιχθυόσκαλα και στη συνέχεια διά θαλάσσης
πολιτισµικού τουρισµού είναι πολυδιάστατες. καταλήγει σε κεντρική πλατεία της πόλης και επιστρέφει στον
Παράλληλα, στους ίδιους τόπους και χώρους αναπτύσσεται µια Ιερό Ναό του Αγίου Ανδρέα. Επίσης, τον Νοέµβριο κάθε έτους
ιδιαίτερη µορφή µετακίνησης, αυτή του πιστού που πραγµατο- υλοποιείται σειρά εκδηλώσεων, από την Ι.Μ. Πατρών σε συ-
ποιεί «προσκύνηµα». Στην περίπτωση αυτή ο προσκυνητής εν- νεργασία µε τον ∆ήµο Πατρέων, τα «Πρωτοκλήτεια», οι οποί-
διαφέρεται για την ιερή-πνευµατική-ψυχική διάσταση της µε- ες κορυφώνονται την 30ή Νοεµβρίου, ηµέρα πανηγυρικού
τακίνησης-επίσκεψης στο θρησκευτικό µνηµείο. εορτασµού του Αγίου Ανδρέα.
Ο θρησκευτικός-πολιτισµικός τουρισµός και το προσκύνηµα απο- Η πόλη της Πάτρας και οι εορτασµοί προς τιµήν του Αποστό-
τελούν δύο διακριτές, από κοινωνιολογική άποψη, µορφές µε- λου προσελκύουν ιδιαίτερα τους Κυπρίους, Ρώσους, Ουκρανούς
τακίνησης στον χώρο. Οι διαφορές τους εστιάζονται τόσο στα και Ρουµάνους. Μάλιστα αυξάνεται σταθερά ο αριθµός των Ρώ-
κίνητρα, στις ανάγκες των επισκεπτών όσο και στις επιµέρους σων επισκεπτών, ως αποτέλεσµα της συνεργασίας των δύο Εκ-
συµπεριφορές στους προορισµούς. κλησιών. Το προσκύνηµα και οι εκδηλώσεις προς τιµή του πο-
Η Ελλάδα διαθέτει πλούσιους θρησκευτικούς-πολιτισµικούς πό- λιούχου της Πάτρας αποτελούν µοναδική ευκαιρία προσέλκυ-
ρους, µνηµεία της ελληνικής ορθόδοξης εκκλησίας (βυζαντινές σης επισκεπτών οι οποίοι εκτός από το µεγάλο προσκύνηµα µπο-
και µεταβυζαντινές εκκλησίες, ναοί, ξωκλήσια και µοναστήρια) ρεί να ενθαρρυνθούν να επισκεφθούν και άλλους σηµαντικούς
που επιπρόσθετα αποδεικνύουν τη διασύνδεση της τέχνης µε θρησκευτικούς-πολιτισµικούς πόρους της ευρύτερης περιοχής,
τη θρησκευτικήλατρεία, είναι τµήµα της πολιτιστικήςκληρονοµιάς όπως η Παναγία η Τρυπητή στο Αίγιο, η Αγία Λαύρα, το Μέγα
και αποτελούν σηµαντικό ελκτικό πόλο επισκεψιµότητας. Σπήλαιο στα Καλάβρυτα, το Σπήλαιο των Λιµνών στα Καστριά,
Ανάµεσα στους ελκτικούς πόρους, τόσο για τον θρησκευτικό του- αλλά και λοιπά πολιτισµικά µνηµεία των Πατρών.
ρισµό, όσο και για το προσκύνηµα είναι η επίσκεψη σε ναούς, Φυσικά είναι αναγκαία η συνεργασία µεταξύ των συναρµόδιων
µονές, εκκλησίες κ.λπ. και η συµµετοχή σε εκδηλώσεις που συν- φορέων (δηµόσιοι και ιδιωτικοί, Εκκλησία, κεντρική διοίκηση, το-
δέονται µε τη διδασκαλία και το µαρτύριο ενός αγίου. πική αυτοδιοίκηση) ώστε να αξιοποιηθούν µε ορθολογικό τρό-
Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελούν οι ναοί του Πολιούχου και πο ο θρησκευτικός τουρισµός και οι προσκυνηµατικές περιη-
προστάτη της Πάτρας, Αγ. Ανδρέα. γήσεις».

