Page 14 - Open2U - November- 2021
P. 14
14 Θέµα ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2021
ΤοΕΑΠεπενδύειστη∆ιά
Βίουανάπτυξηδεξιοτήτων
τωνεκπαιδευτικών
ΣηµαντικέςδράσειςαπότηνερευνητικήοµάδαDAISSy,ηοποίασυµµετέχεισεσηµαντικόαριθµόευρωπαϊκώνέργων
ι πρόσφατες πολιτικές της Ευρωπα~κής
Επιτροπής (π.χ. European Skills Agenda,
ΟEuropean Education Area and Digital Edu-
cation Action Plan) προτείνουν την ολιστική προ-
σέγγιση για την ανάπτυξη ικανοτήτων, η οποία
συνδυάζει τις «µαλακές» δεξιότητες (συµπε-
ριλαµβανοµένων των ψηφιακών δεξιοτήτων, των
πράσινων δεξιοτήτων, των επιχειρηµατικών δε-
ξιοτήτων, των δεξιοτήτων ζωής) µε τις «σκλη-
ρές» δεξιότητες (δηλαδή την ενδελεχή γνώση
του τοµέα σε συνδυασµό µε πρακτικές δεξιό-
τητες).
Συνεπώς απαιτείται ο σχεδιασµός εκπαιδευτι-
κών πολιτικών και η υιοθέτηση εκπαιδευτικών
τεχνικών και πρακτικών, οι οποίες θα επιτρέ-
πουν στους µαθητές να ενσωµατώσουν όλες
τις παραπάνω ικανότητες και ταυτόχρονα να τις
συνδέσουν µε πραγµατικά ζητήµατα της καθη-
µερινότητας.
∆άσκαλοι/ες και εκπαιδευτικοί καλούνται για
άλλη µια φορά να παίξουν βασικό ρόλο σε αυτή
τη µεταµόρφωση, η οποία θα απαιτήσει αλλα- τουργίας του προσφέρει σηµαντικό αριθµό η ευρεία διάδοση των ψηφιακών τεχνολογιών και την προώθηση της συµπεριληπτικής εκ-
γή παραδείγµατος στην εκπαιδευτική πρακτι- Προγραµµάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών που στην εκπαίδευση, ως αποτέλεσµα και της παίδευσης,
κή που µε τη σειρά της θα απαιτήσει αλλαγή νο- αποσκοπούν στον εκσυγχρονισµό των γνώσε- πανδηµίας, και συµµετέχει σε σηµαντικό αριθ- • στην υιοθέτηση µη παραδοσιακών εκπαι-
οτροπίας, καθώς είναι αυτοί/ες που θα κληθούν ων και ικανοτήτων των εκπαιδευτικών και την µό σχετικών ευρωπα~κών έργων, τα οποία δευτικών πρακτικών, όπως είναι τα αναλογικά
να εφαρµόσουν στην τάξη τις νέες εκπαιδευ- ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων. αφορούν: παίγνια,
τικές πολιτικές. Εποµένως, η επένδυση στην Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, η ερευ- • στην ανάπτυξη ψηφιακών ικανοτήτων αλλά • στην διασφάλιση της οµαλής ένταξης των µα-
επαγγελµατική τους ανάπτυξη µέσω αρχικής ή νητική οµάδα DAISSy του ΕΑΠ έχει αναγνωρί- και την εγκαθίδρυση της ψηφιακής κουλτούρας θητών στην αγορά εργασίας.
διά βίου µάθησης γίνεται βασικός παράγοντας σει έγκαιρα την ανάγκη προσαρµογής των εκ- σε όλες τις βαθµίδες της εκπαίδευσης, Αναλυτικά οι δράσεις και τα αποτελέσµατα των
επιτυχίας. Το ΕΑΠ από τα πρώτα έτη της λει- παιδευτικών στιςνέεςσυνθήκες πουδηµιουργεί • στην καταπολέµηση της διαδικτυακής βίας έργων αυτών έχουν ως εξής:
H H ψ ψη ηφ φι ια ακ κή ή κ κο ου υλ λτ το ού ύρ ρα α ω ως ς µ µέ έσ σο ο β βε ελ λτ τί ίω ωσ ση ης ς τ τω ων ν ε ευ υκ κα αι ιρ ρι ιώ ών ν
α αν νά άπ πτ τυ υξ ξη ης ς µ µα αθ θη ητ τώ ών ν κ κα αι ι ε εκ κπ πα αι ιδ δε ευ υτ τι ικ κώ ών ν
ο έργο Re-Educo - REthinking EDUcation COmpetencies. Εx- φυγής νέων Ελλήνων/ίδων επιστηµόνων στο εξωτερικό. • ∆εξιότητες ασφάλειας και ιδιωτικότητας δεδοµένων και νέες
pertise, best practices and teaching in Digital Era στοχεύει Επιπρόσθετα, διοργανώθηκαν σεµινάρια και οι εκπαιδευτικές συ- εργασιακές προοπτικές.
Τστην ενίσχυση, µέσω έρευνας, ανταλλαγής καλών πρα- νεδρίες για την ενδυνάµωση των ψηφιακών δεξιοτήτων µαθη- Τις εκπαιδευτικές δράσεις για τους/τις µαθητές/τριες διαδέχ-
κτικών, κατάρτισης και δηµιουργικών δραστηριοτήτων, του ρό- τών/τριών σχολείων της Β/θµιας εκπαίδευσης στις χώρες-εταί- θηκε το διαδικτυακό πρόγραµµα κατάρτισης εκπαιδευτικών που
λου της ψηφιακής κουλτούρας ως µέσου για τη βελτίωση των ρους του έργου. Τα σεµινάρια και οι εκπαιδευτικές δραστη- σχεδιάστηκε, αναπτύχθηκε και προσφέρθηκε από την ερευνη-
ευκαιριών ανάπτυξης για µαθητές και εκπαιδευτικούς. ριότητες στην Ελλάδα υλοποιήθηκαν από την οµάδα DAISSy από τική οµάδα DAISSy του ΕΑΠ.
Το έργο αναµένεται να ολοκληρωθεί την 30/6/2023. Η κοινο- 1/3/2021 έως 24/4/2021. Έλαβαν µέρος τρία σχολεία της επαρ- Η κατάρτιση των εκπαιδευτικών διήρκεσε από τις 18/10 ώς τις
πραξία αποτελείται από 6 εταίρους που προέρχονται από 5 ευ- χίας, το 5ο Γενικό Λύκειο Αγρινίου, το 5ο Γενικό Λύκειο Ηρα- 8/11/2021 µε τη συµµετοχή 655 ατόµων από όλες τις χώρες-
ρωπα~κές χώρες (Ιταλία, Ελλάδα, Κύπρος, Ισπανία και Φινλαν- κλείου και το Πειραµατικό Γυµνάσιο Μυτιλήνης µε 127 µαθη- εταίρους, µε εντυπωσιακή συµµετοχή 540 ατόµων από την Ελ-
δία), µεταξύ των οποίων και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο. τές/τριες και 9 καθηγητές. Οι δράσεις είχαν συνολική διάρκεια λάδα. ∆ιεξήχθησαν τέσσερεις 2ωρες συνεδρίες που εστίασαν
Την οµάδα του ΕΑΠ που συµµετέχει στο έργο συντονίζει ο ∆ρ. 52 ώρες και τα θέµατα που εξετάστηκαν περιελάµβαναν: στα ακόλουθα θέµατα:
Θεόδωρος Παναγιωτακόπουλος, µέλος ΣΕΠ ΕΑΠ και επιστη- • Ευρωπα~κό πλαίσιο για την ψηφιακή καινοτοµία • Μαθητοκεντρικές τεχνικές µάθησης
µονικός συνεργάτης της ερευνητικής οµάδας DAISSy. • Νέες τεχνολογίες: κίνδυνος και ευκαιρίες για εργασία και ζωή • Στρατηγικές οµότιµης µάθησης
Έχει ήδη ολοκληρωθεί η συγκριτική αναφορά κατάστασης και • Κυβερνοεκφοβισµός • Τεχνολογικά ενισχυµένη αξιολόγηση
αναγκών που προκύπτουν από τον ψηφιακό µετασχηµατισµό στις • Ψηφιακή ηθική • Τεχνολογικά ενισχυµένα εργαλεία µάθησης
χώρες-εταίρους του έργου όπου η ερευνητική οµάδα DAISSy • Κρίσιµη χρήση δεδοµένων κοινωνικών µέσων και ∆ιαδικτύου • Εργαστήρια Carpe Diem
συνεισέφερε αναφορά για τον αντίκτυπο και την πρόοδο του ψη- • Νέες δεξιότητες και νέες εργασιακές προοπτικές: Τάσεις, • ∆ιαχείριση αναγνώρισης αξιολογήσεων και χαρτοφυλακίων
φιακού µετασχηµατισµού στην Ελλάδα. προφίλ, αναδυόµενες ικανότητες προηγούµενης µάθησης.
Στο πλαίσιο της βίβλου του ψηφιακού µετασχηµατισµού για τα • Ψηφιακές τεχνολογίες & Κοινωνία 5.0 Στα επόµενα στάδια του RE-EDUCO θα διεξαχθεί ένας σχολι-
έτη2020-2025πουπαρουσίασετοΕλληνικόΥπουργείοΨηφιακής • Νέα ψηφιακή ταυτότητα και ενεργός πολίτης κός διαγωνισµός σε όλες τις χώρες-εταίρους του έργου για την
∆ιακυβέρνησης, προσδιορίζεται µία ολιστική ψηφιακή στρατη- ανάδειξη δηµιουργικών ιδεών ψηφιακής ανάπτυξης σε διάφο-
γική µε υλοποίηση περισσότερων από 400 έργων σε διάφορους ρους βασικούς τοµείς της ευρωπα~κής οικονοµίας, χρησιµο-
τοµείς. Η σχετική έρευνα ανέδειξε επίσης την ύπαρξη πολλα- ποιώντας καινοτόµες µεθοδολογίες µάθησης και νέες τεχνο-
πλών καναλιών χρηµατοδότησης ψηφιακών έργων, καθώς και λογίες. Επιπλέον, θα δηµιουργηθεί ένα εξατοµικευµένο σχέδιο
τη µεγάλη επιτάχυνση του ψηφιακού µετασχηµατισµού σε ενεργητικής µάθησης για µαθητές/τριες µέσω του οποίου θα
όλους τους τοµείς προεξάρχουσας της εκπαίδευσης λόγω της µπορούν να προσδιορίσουν ποιες ψηφιακές δεξιότητες τους λεί-
πανδηµίας COVID-19. πουν και να µάθουν πώς να παρουσιάζουν και να προωθούν τις
Η Ελλάδα αυξάνει ταχέως το µερίδιό της σε εργαζοµένους/ες νεοφυείς επιχειρήσεις τους.
µε υψηλότερα προσόντα στην αγορά εργασίας - αναµένεται να Το έργο RE-EDUCOπροσφέρει στο ΕΑΠ τη δυνατότητα ενίσχυσης
αυξηθεί στο 40% έως το 2030. Οι δεξιότητες που θα βρίσκον- του ρόλου του ως παρόχου τεχνογνωσίας και σύγχρονων προ-
ται στην υψηλότερη ζήτηση περιλαµβάνουν τόσο ψηφιακές (π.χ. γραµµάτων κατάρτισης σε ένα νευραλγικό τοµέα, όπως αυτός
νεφοπολογιστική και τεχνητή νοηµοσύνη), όσο και µεταφέρσιµες της εκπαίδευσης. Η απήχηση των εκπαιδευτικών δράσεων στο
(π.χ. κριτική σκέψη και δηµιουργικότητα). πλαίσιο του έργου ήταν τεράστια και πολλαπλάσια αυτής άλλων
Στις αδυναµίες και προκλήσεις συµπεριλαµβάνονται η χα- χωρών-εταίρων, γεγονός που µαρτυρά την επιδραστικότητα και
µηλή, κάτω του ευρωπα~κού µέσου όρου, απόδοση της χώ- την εµπιστοσύνη που εµπνέει πλέον το ΕΑΠ στην εκπαιδευτι-
ρας στη συνδεσιµότητα, η έλλειψη σύνδεσης µεταξύ έρευ- κή κοινότητα.
νας και ανάπτυξης και βιοµηχανίας, καθώς η έλλειψη επαρ- Περισσότερη ενηµέρωση για το RE-EDUCO στον ιστότοπο
κώς καταρτισµένου εργατικού δυναµικού λόγω της µαζικής http://re-educo.eu//

