Page 14 - Open2U - November- 2021
P. 14

14               Θέµα                                                                                   ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2021









                                ΤοΕΑΠεπενδύειστη∆ιά






                                Βίουανάπτυξηδεξιοτήτων






                                τωνεκπαιδευτικών







                                ΣηµαντικέςδράσειςαπότηνερευνητικήοµάδαDAISSy,ηοποίασυµµετέχεισεσηµαντικόαριθµόευρωπαϊκώνέργων


                                    ι πρόσφατες πολιτικές της Ευρωπα~κής
                                    Επιτροπής (π.χ. European Skills Agenda,
                                ΟEuropean Education Area and Digital Edu-
                                cation Action Plan) προτείνουν την ολιστική προ-
                                σέγγιση για την ανάπτυξη ικανοτήτων, η οποία
                                συνδυάζει τις «µαλακές» δεξιότητες (συµπε-
                                ριλαµβανοµένων των ψηφιακών δεξιοτήτων, των
                                πράσινων δεξιοτήτων, των επιχειρηµατικών δε-
                                ξιοτήτων, των δεξιοτήτων ζωής) µε τις «σκλη-
                                ρές» δεξιότητες (δηλαδή την ενδελεχή γνώση
                                του τοµέα σε συνδυασµό µε πρακτικές δεξιό-
                                τητες).
                                Συνεπώς απαιτείται ο σχεδιασµός εκπαιδευτι-
                                κών πολιτικών και η υιοθέτηση εκπαιδευτικών
                                τεχνικών και πρακτικών, οι οποίες θα επιτρέ-
                                πουν στους µαθητές να ενσωµατώσουν όλες
                                τις παραπάνω ικανότητες και ταυτόχρονα να τις
                                συνδέσουν µε πραγµατικά ζητήµατα της καθη-
                                µερινότητας.
                                ∆άσκαλοι/ες και εκπαιδευτικοί καλούνται για
                                άλλη µια φορά να παίξουν βασικό ρόλο σε αυτή
                                τη µεταµόρφωση, η οποία θα απαιτήσει αλλα-  τουργίας του προσφέρει σηµαντικό αριθµό  η ευρεία διάδοση των ψηφιακών τεχνολογιών  και την προώθηση της συµπεριληπτικής εκ-
                                γή παραδείγµατος στην εκπαιδευτική πρακτι-  Προγραµµάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών που  στην εκπαίδευση, ως αποτέλεσµα και της  παίδευσης,
                                κή που µε τη σειρά της θα απαιτήσει αλλαγή νο-  αποσκοπούν στον εκσυγχρονισµό των γνώσε-  πανδηµίας, και συµµετέχει σε σηµαντικό αριθ-  • στην υιοθέτηση µη παραδοσιακών εκπαι-
                                οτροπίας, καθώς είναι αυτοί/ες που θα κληθούν  ων και ικανοτήτων των εκπαιδευτικών και την  µό σχετικών ευρωπα~κών έργων, τα οποία  δευτικών πρακτικών, όπως είναι τα αναλογικά
                                να εφαρµόσουν στην τάξη τις νέες εκπαιδευ-  ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων.  αφορούν:                παίγνια,
                                τικές πολιτικές. Εποµένως, η επένδυση στην  Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, η ερευ-  • στην ανάπτυξη ψηφιακών ικανοτήτων αλλά  • στην διασφάλιση της οµαλής ένταξης των µα-
                                επαγγελµατική τους ανάπτυξη µέσω αρχικής ή  νητική οµάδα DAISSy του ΕΑΠ έχει αναγνωρί-  και την εγκαθίδρυση της ψηφιακής κουλτούρας  θητών στην αγορά εργασίας.
                                διά βίου µάθησης γίνεται βασικός παράγοντας  σει έγκαιρα την ανάγκη προσαρµογής των εκ-  σε όλες τις βαθµίδες της εκπαίδευσης,  Αναλυτικά οι δράσεις και τα αποτελέσµατα των
                                επιτυχίας. Το ΕΑΠ από τα πρώτα έτη της λει-  παιδευτικών στιςνέεςσυνθήκες πουδηµιουργεί  • στην καταπολέµηση της διαδικτυακής βίας  έργων αυτών έχουν ως εξής:




                                H H   ψ ψη ηφ φι ια ακ κή ή   κ κο ου υλ λτ το ού ύρ ρα α   ω ως ς   µ µέ έσ σο ο   β βε ελ λτ τί ίω ωσ ση ης ς   τ τω ων ν   ε ευ υκ κα αι ιρ ρι ιώ ών ν


                                α αν νά άπ πτ τυ υξ ξη ης ς   µ µα αθ θη ητ τώ ών ν   κ κα αι ι   ε εκ κπ πα αι ιδ δε ευ υτ τι ικ κώ ών ν



                                   ο έργο Re-Educo - REthinking EDUcation COmpetencies. Εx-  φυγής νέων Ελλήνων/ίδων επιστηµόνων στο εξωτερικό.  • ∆εξιότητες ασφάλειας και ιδιωτικότητας δεδοµένων και νέες
                                   pertise, best practices and teaching in Digital Era στοχεύει  Επιπρόσθετα, διοργανώθηκαν σεµινάρια και οι εκπαιδευτικές συ-  εργασιακές προοπτικές.
                                Τστην ενίσχυση, µέσω έρευνας, ανταλλαγής καλών πρα-  νεδρίες για την ενδυνάµωση των ψηφιακών δεξιοτήτων µαθη-  Τις εκπαιδευτικές δράσεις για τους/τις µαθητές/τριες διαδέχ-
                                κτικών, κατάρτισης και δηµιουργικών δραστηριοτήτων, του ρό-  τών/τριών σχολείων της Β/θµιας εκπαίδευσης στις χώρες-εταί-  θηκε το διαδικτυακό πρόγραµµα κατάρτισης εκπαιδευτικών που
                                λου της ψηφιακής κουλτούρας ως µέσου για τη βελτίωση των  ρους του έργου. Τα σεµινάρια και οι εκπαιδευτικές δραστη-  σχεδιάστηκε, αναπτύχθηκε και προσφέρθηκε από την ερευνη-
                                ευκαιριών ανάπτυξης για µαθητές και εκπαιδευτικούς.  ριότητες στην Ελλάδα υλοποιήθηκαν από την οµάδα DAISSy από  τική οµάδα DAISSy του ΕΑΠ.
                                Το έργο αναµένεται να ολοκληρωθεί την 30/6/2023. Η κοινο-  1/3/2021 έως 24/4/2021. Έλαβαν µέρος τρία σχολεία της επαρ-  Η κατάρτιση των εκπαιδευτικών διήρκεσε από τις 18/10 ώς τις
                                πραξία αποτελείται από 6 εταίρους που προέρχονται από 5 ευ-  χίας, το 5ο Γενικό Λύκειο Αγρινίου, το 5ο Γενικό Λύκειο Ηρα-  8/11/2021 µε τη συµµετοχή 655 ατόµων από όλες τις χώρες-
                                ρωπα~κές χώρες (Ιταλία, Ελλάδα, Κύπρος, Ισπανία και Φινλαν-  κλείου και το Πειραµατικό Γυµνάσιο Μυτιλήνης µε 127 µαθη-  εταίρους, µε εντυπωσιακή συµµετοχή 540 ατόµων από την Ελ-
                                δία), µεταξύ των οποίων και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο.  τές/τριες και 9 καθηγητές. Οι δράσεις είχαν συνολική διάρκεια  λάδα. ∆ιεξήχθησαν τέσσερεις 2ωρες συνεδρίες που εστίασαν
                                Την οµάδα του ΕΑΠ που συµµετέχει στο έργο συντονίζει ο ∆ρ.  52 ώρες και τα θέµατα που εξετάστηκαν περιελάµβαναν:  στα ακόλουθα θέµατα:
                                Θεόδωρος Παναγιωτακόπουλος, µέλος ΣΕΠ ΕΑΠ και επιστη-  • Ευρωπα~κό πλαίσιο για την ψηφιακή καινοτοµία  • Μαθητοκεντρικές τεχνικές µάθησης
                                µονικός συνεργάτης της ερευνητικής οµάδας DAISSy.  • Νέες τεχνολογίες: κίνδυνος και ευκαιρίες για εργασία και ζωή  • Στρατηγικές οµότιµης µάθησης
                                Έχει ήδη ολοκληρωθεί η συγκριτική αναφορά κατάστασης και  • Κυβερνοεκφοβισµός        • Τεχνολογικά ενισχυµένη αξιολόγηση
                                αναγκών που προκύπτουν από τον ψηφιακό µετασχηµατισµό στις  • Ψηφιακή ηθική          • Τεχνολογικά ενισχυµένα εργαλεία µάθησης
                                χώρες-εταίρους του έργου όπου η ερευνητική οµάδα DAISSy  • Κρίσιµη χρήση δεδοµένων κοινωνικών µέσων και ∆ιαδικτύου  • Εργαστήρια Carpe Diem
                                συνεισέφερε αναφορά για τον αντίκτυπο και την πρόοδο του ψη-  • Νέες δεξιότητες και νέες εργασιακές προοπτικές: Τάσεις,  • ∆ιαχείριση αναγνώρισης αξιολογήσεων και χαρτοφυλακίων
                                φιακού µετασχηµατισµού στην Ελλάδα.       προφίλ, αναδυόµενες ικανότητες             προηγούµενης µάθησης.
                                Στο πλαίσιο της βίβλου του ψηφιακού µετασχηµατισµού για τα  • Ψηφιακές τεχνολογίες & Κοινωνία 5.0  Στα επόµενα στάδια του RE-EDUCO θα διεξαχθεί ένας σχολι-
                                έτη2020-2025πουπαρουσίασετοΕλληνικόΥπουργείοΨηφιακής  • Νέα ψηφιακή ταυτότητα και ενεργός πολίτης  κός διαγωνισµός σε όλες τις χώρες-εταίρους του έργου για την
                                ∆ιακυβέρνησης, προσδιορίζεται µία ολιστική ψηφιακή στρατη-                           ανάδειξη δηµιουργικών ιδεών ψηφιακής ανάπτυξης σε διάφο-
                                γική µε υλοποίηση περισσότερων από 400 έργων σε διάφορους                            ρους βασικούς τοµείς της ευρωπα~κής οικονοµίας, χρησιµο-
                                τοµείς. Η σχετική έρευνα ανέδειξε επίσης την ύπαρξη πολλα-                           ποιώντας καινοτόµες µεθοδολογίες µάθησης και νέες τεχνο-
                                πλών καναλιών χρηµατοδότησης ψηφιακών έργων, καθώς και                               λογίες. Επιπλέον, θα δηµιουργηθεί ένα εξατοµικευµένο σχέδιο
                                τη µεγάλη επιτάχυνση του ψηφιακού µετασχηµατισµού σε                                 ενεργητικής µάθησης για µαθητές/τριες µέσω του οποίου θα
                                όλους τους τοµείς προεξάρχουσας της εκπαίδευσης λόγω της                             µπορούν να προσδιορίσουν ποιες ψηφιακές δεξιότητες τους λεί-
                                πανδηµίας COVID-19.                                                                  πουν και να µάθουν πώς να παρουσιάζουν και να προωθούν τις
                                Η Ελλάδα αυξάνει ταχέως το µερίδιό της σε εργαζοµένους/ες                            νεοφυείς επιχειρήσεις τους.
                                µε υψηλότερα προσόντα στην αγορά εργασίας - αναµένεται να                            Το έργο RE-EDUCOπροσφέρει στο ΕΑΠ τη δυνατότητα ενίσχυσης
                                αυξηθεί στο 40% έως το 2030. Οι δεξιότητες που θα βρίσκον-                           του ρόλου του ως παρόχου τεχνογνωσίας και σύγχρονων προ-
                                ται στην υψηλότερη ζήτηση περιλαµβάνουν τόσο ψηφιακές (π.χ.                          γραµµάτων κατάρτισης σε ένα νευραλγικό τοµέα, όπως αυτός
                                νεφοπολογιστική και τεχνητή νοηµοσύνη), όσο και µεταφέρσιµες                        της εκπαίδευσης. Η απήχηση των εκπαιδευτικών δράσεων στο
                                (π.χ. κριτική σκέψη και δηµιουργικότητα).                                            πλαίσιο του έργου ήταν τεράστια και πολλαπλάσια αυτής άλλων
                                Στις αδυναµίες και προκλήσεις συµπεριλαµβάνονται η χα-                               χωρών-εταίρων, γεγονός που µαρτυρά την επιδραστικότητα και
                                µηλή, κάτω του ευρωπα~κού µέσου όρου, απόδοση της χώ-                                την εµπιστοσύνη που εµπνέει πλέον το ΕΑΠ στην εκπαιδευτι-
                                ρας στη συνδεσιµότητα, η έλλειψη σύνδεσης µεταξύ έρευ-                               κή κοινότητα.
                                νας και ανάπτυξης και βιοµηχανίας, καθώς η έλλειψη επαρ-                             Περισσότερη ενηµέρωση για το RE-EDUCO στον ιστότοπο
                                κώς καταρτισµένου εργατικού δυναµικού λόγω της µαζικής                               http://re-educo.eu//
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19