Page 5 - Open2U - November- 2021
P. 5
Συνέντευξη 05
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2021
Σηµαντικόεφόδιο
”
ζωήςηγνώση
Η34χρονηΛυδίαΤζεβάτογλου,ωφελούµενητηςκοινωνικήςσυµφωνίαςτουΥπουργείουΕργασίας
“ µετοΕλληνικόΑνοικτόΠανεπιστήµιοεξιστορείτηνπροσωπικήτηςιστορίαστην«Open2U»
«Αγωνίζοµαι για να σταµατήσει ο κοινωνικός αποκλεισµός των τσιγγάνων», λέει στην «OpenU2» η 34χρονη Λυδία Τζεβατόγλου, ένα
κορίτσι µε ισχυρή θέληση που κατάφερε µε εντατική προσπάθεια, επιµονή και πείσµα να αξιοποιήσει την ευκαιρία της δια βίου µάθη-
σης και να επενδύσει στα επαγγελµατικά εφόδια που αυτή θα της δώσει. Στα 12 της χρόνια πήγε για πρώτη φορά στο ∆ηµοτικό Σχο-
λείο αποφασισµένη να θέσει γερά τα θεµέλια στο νέο ξεκίνηµα. ∆εν δίστασε µπροστά στις δυσκολίες, µόχθησε και κατόρθωσε όχι
µόνον να ολοκληρώσει τον κύκλο της ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης αλλά και να περάσει το κατώφλι της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης.
ς απόφοιτη του ΕΠΑΛ πέρασε στο τµήµα κοινω- χρόνου που έχει στον ∆ήµο Κερατσινίου και το όνειρό
νικής λειτουργού και βοηθού βρεφονηπιοκόµου του της να πετύχει µετάταξη σε άλλη υπηρεσία, την ώθησε
ΩΑΤΕΙ, ολοκλήρωσε τις σπουδές της και αυτήν την να υποβάλει αίτηση ως υπότροφος στο ΕΑΠ. Κέρδισε τη
περίοδο είναι υπότροφος του ΕΑΠ, ως ωφελούµενη της θέση της µε κλήρωση και παρά τις δυσκολίες, όπως επι-
κοινωνικής συµφωνίας που συνήψαν πριν από λίγους µή- σηµαίνει, προσπαθεί να ανταποκριθεί στην εξ αποστά-
νες το Υπουργείο Εργασίας, η Γενική Γραµµατεία Φτώ- σεως εκπαίδευση.
χειας και Κοινωνικού Αποκλεισµού µε το Ελληνικό
Ανοικτό Πανεπιστήµιο. «ΕΙΜΑΙ ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΕΝΗ
Η φοίτησή της στον τοµέα εκπαίδευσης ενηλίκων στο ΑΠΟ ΤΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΚΑΙ ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ
Ανοικτό Πανεπιστήµιο, όπως αποκαλύπτει στην «Open2U» ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΜΟΥ»
είναι ένα προσωπικό στοίχηµα που επιθυµεί να κερδί-
σει, γιατί θεωρεί πως η γνώση είναι σηµαντικό εφόδιο «Είµαι ενθουσιασµένη για την συµµετοχή µου στο πρό-
για όλους. Αν και εργάζεται σκληρά ως υπάλληλος κα- γραµµα σπουδών ενηλίκων του ΕΑΠ. Υπάρχουν και άλ-
θαριότητας στον ∆ήµο Κερατσινίου, ξυπνάει στις 3 τα λες γυναίκες εργαζόµενες και µητέρες που συµµετέχουν
και αυτό µου δίνει δύναµη να ολοκληρώσω το πρόγραµµα
ξηµερώµατα και όταν τελειώνει η βάρδιά της µοιράζει
τον υπόλοιπο ελεύθερο χρόνο της ιεραρχώντας τις προ- του ΕΑΠ. Η ενθάρρυνση και η υποστήριξη από τους κα-
τεραιότητές της. Μία από αυτές είναι οι σπουδές της θηγητές µου και από το σύνολο του προσωπικού του Ανοι-
στο ΕΑΠ, αφιερώνοντας τουλάχιστον δύο ώρες την ηµέ- κτού Πανεπιστηµίου είναι συγκινητική. Είναι µια µεγάλη
ευκαιρία που µου δόθηκε και δεν θα την αφήσω ανα-
ρα για να µελετήσει και να ανταποκριθεί στις ανάγκες ξιοποίητη. Θεωρώ ότι θα είναι µια σηµαντική εξέλιξη στη
των σπουδών της.
ζωή µου, θα ήθελα να χρησιµοποιήσω το πτυχίο µου ως
«ΣΤΑ 12 ΜΟΥ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΘΗΣΑ ένα πολύτιµο εφόδιο στην εργασιακή µου διαδροµή. Ζού-
ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΟ ΘΡΑΝΙΟ» µε σε µια ανταγωνιστική εποχή και η διά βίου εκπαίδευση
είναι σηµαντικό όπλο» σηµειώνει.
«Γεννήθηκα και µεγάλωσα στην Αγία Μαρίνα της Βέροιας,
κάτω από αρκετά δύσκολες συνθήκες. Οι γονείς µου έκα-
ναν αγροτικές εργασίες για να µας µεγαλώσουν, είµα-
στε έξι αδέλφια, τέσσερα κορίτσια και δύο αγόρια. Απο-
φάσισαν να έρθουµε στην Αθήνα, για να βρουν δουλειά
και να ζήσουµε καλύτερα. Η προσαρµογή ήταν δύσκο-
λη ιδίως τον πρώτο χρόνο, δεν ήµασταν αποδεκτοί. Βρή-
κα δουλειά και παράλληλα αποφάσισα να πάω στο σχο- «ΝΑ ΜΗΝ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΠΟΥΝ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
λείο. Ήµουν 12 χρόνων, όταν κάθησα για πρώτη φορά
στο θρανίο. Ξεκίνησα από την Πέµπτη ∆ηµοτικού, αλλά ΤΑ ΠΑΙ∆ΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ»
λόγω της έλλειψης λεξιλογίου που είχα δυσκολεύτηκα
πάρα πολύ. Φάνταζε ακατόρθωτο να κάνω ένα τόσο µε-
γάλο άλµα, χωρίς να έχω βοήθεια από τους γονείς µου Παράλληλα, παρακολουθεί ήδη µαθήµατα
εξ αποστάσεως συµµετέχοντας σε ένα
και τα αδέλφια µου. Καταλυτικό ρόλο σε αυτήν την από- πρόγραµµα από την ΕυρωπαIκή Ένωση,
φαση έπαιξε το Κέντρο Συµπαράστασης Παιδιών και Οι- το οποίο υλοποιείται από την ΕΕΤΑΑ (Ελ-
κογένειας που λειτουργούσε στην περιοχή µας και η υπο- ληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και
στήριξη του δασκάλου µου, ο οποίος πίστεψε πραγµα- Αυτοδιοίκησης). Είναι διετούς διάρκειας
τικά σε µένα και µε στήριξε. Σε εµάς αν είσαι καλός µα- και έχοντας ρόλο µέντορα υποστηρίζει τα
θητής η οικογένειά σου δεν χαίρεται. Αντίθετα, θεωρεί παιδιά των τσιγγάνων ώστε να µην εγκα-
ότι όταν είσαι 14 χρόνων, πρέπει να παντρευτείς. Είναι ταλείπουν το σχολείο.
πολύ σηµαντικό κάποιος να σε πιστεύει και να σε ωθεί λεξε το επάγγελµα της κοινωνικής λειτουργού, έχοντας «Η εκπαίδευση είναι πάνω από όλα. Θεω-
να συνεχίσεις. βιώσει την αδικία στη ζωή της. «Λίγο πριν από τις Πα- ρώ ότι θα πρέπει και οι γονείς να πει-
Έτσι, λοιπόν, κατάφερα µέσα σε έναν χρόνο ως µαθή- νελλήνιες ο ιδιοκτήτης του σπιτιού που είχαµε εντελώς στούν και να κατανοήσουν την αξία της
τρια της Έκτης να βγάλω µεγάλο µέρος της ύλης του ∆η- ξαφνικά µας ζήτησε να φύγουµε από το σπίτι, οι γονείς γνώσης ως αποσκευής για το υπόλοιπο
µοτικού Σχολείου. Παράλληλα, δούλευα σε καφετέριες, µου αρνήθηκαν, ήταν τυπικοί σε όλες τις πληρωµές. Μετά της ζωής των παιδιών τους, για να µπο-
σε κυλικεία, όπου έβρισκα ευκαιρία για να µπορέσω να από λίγο καιρό για να µας αναγκάσει να φύγουµε, µας ρέσουν να εκπληρώσουν τα όνειρά τους
ζήσω και να συνεισφέρω στην οικογένειά µου. Είχα όµως έκοψε το νερό, το ρεύµα, όλα... Έτσι, άρχισα να ψάχνω και να αφήσουν πίσω τους στερεότυπα
αποφασίσει να τελειώσω το Γυµνάσιο και το Λύκειο. Με- το δίκαιο και ποιος είναι αυτός που σε τέτοιες περι- και ιδεοληψίες. Γι’ αυτό αγωνίζοµαι, για
ρικές φορές νόµιζα ότι δεν θα καταφέρω, αλλά είχα πεί- πτώσεις µπορεί να µας βοηθήσει. Ψάχνοντας, βρήκα πως να σπάσει η αλυσίδα του αποκλεισµού
σµα και δεν το έβαλα κάτω. Η ανάγκη της µόρφωσης µε αρµόδιος είναι ο κοινωνικός λειτουργός, γι' αυτό και απο- των παιδιών των τσιγγάνων. Αυτό όµως
έκανε να υποστώ πολλά και ταυτόχρονα πείσµωσα». φάσισα να σπουδάσω και εγώ το συγκεκριµένο επάγ- που µε κάνει υπερήφανη και πιο αισιόδο-
«ΕΠΕΛΕΞΑ ΣΥΝΕΙ∆ΗΤΑ ΝΑ ΓΙΝΩ γελµα. Η φοίτηση στο ΤΕΙ δεν ήταν εύκολη για µένα, αλλά ξη είναι ότι δεν είµαι µόνο εγώ, αλλά
υπάρχουν πολλά παιδιά από την κοινότη-
όταν βάζω έναν στόχο στη ζωή µου, κάνω τα πάντα για
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΣ» να τον πετύχω». τα που έχουν σπουδάσει, ανοίγοντας τον
Η επιθυµία να αλλάξει τη ζωή της ήταν το ισχυρό κίνη- Παράλληλα, έχει τελειώσει και βοηθός ακτινολόγου µετά δρόµο…», καταλήγει.
τρο για να δώσει Πανελλήνιες και να σπουδάσει. Επέ- από υποτροφία σε ιδιωτική σχολή. Η σύµβαση αορίστου

