Page 10 - Open2U - November- 2021
P. 10

10               Φάκελος: Εξ αποστάσεως εκπαίδευση                                                      ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2021












                                ΗπερίπτωσητουΕΑΠ:






                                Πώςκάνουµεηλεκτρονικές






                                εξετάσεις









                                Ηπανδηµίαάλλαξε
                                ταδεδοµέναδιεθνώς,φέρνοντας

                                ταεξαποστάσεωςσυστήµατα

                                στηνκαθηµερινότητάµας


                                    ι ηλεκτρονικές εξετάσεις στα ΑΕΙ και η αντι-
                                    µετώπιση των πολλών δυσκολιών και τεχνο-
                                Ολογικών εµποδίων ή τυπικών αµφισβητήσεων της
                                διαδικασίας που εξελίχθηκαν όλη την περίοδο των τε-
                                λευταίων δύο ετών και των κλειστών πανεπιστηµια-
                                κών ιδρυµάτων αποτέλεσαν µεγάλο µέρος της συ-  ρούσα µελέτη αφορά την αξιολόγηση της διαδικασίας  αντιµετώπισαν µε τα θέµατα των εξετάσεων (π.χ. κα-
                                ζήτησης που έγινε στη διάρκεια του Συνεδρίου στο  εξ αποστάσεως ηλεκτρονικής εξέτασης που διενερ-  τανόηση περιεχοµένου, παρουσίαση και όγκος) και τον
                                Μπάρι της Ιταλίας. Στην Ελλάδα, το ΕΑΠ πέτυχε µια  γήθηκε από το ΕΑΠ στο τέλος του ακαδηµαqκού έτους  περιορισµένο χρόνο που είχαν στη διάθεσή τους, ενώ
                                διαδικασία που ολοκληρώθηκε χωρίς προβλήµατα, µε  2019-2020 (Ιούνιος-Ιούλιος 2020). Στην µελέτη συµ-  οι καθηγητές έθεσαν κυρίως ζητήµατα σχετικά µε τη
                                αντιµετώπιση των προβληµάτων ασφαλείας και ελά-  µετείχαν εθελοντικά 9.276 φοιτητές και 884 µέλη του  διασφάλιση της ακεραιότητας των εξ αποστάσεως εξε-
                                χιστα παράπονα ή διαµαρτυρίες.            εκπαιδευτικού προσωπικού συµπληρώνοντας δύο  τάσεων. Οι φοιτητές ήθελαν κυρίως βελτιώσεις στις
                                Την τεχνογνωσία αυτή έφεραν στους συναδέλφους  ερωτηµατολόγια. Πραγµατοποιήθηκε τόσο ποιοτική όσο  διαθέσιµες µεθόδους εξέτασης, στα θέµατα και πε-
                                τους, οι ίδιοι οι επιστήµονες του ΕΑΠ παρουσιάζον-  και ποσοτική ανάλυση. Τα ποσοτικά αποτελέσµατα  ρισσότερο χρόνο εξέτασης. Οι καθηγητές ήθελαν κυ-
                                τας σχετική έρευνα µε συγγραφείς τους Γιώργο Βορ-  αποκάλυψαν ότι τόσο οι φοιτητές όσο και οι καθηγη-  ρίως βελτιώσεις στη διασφάλιση της ακεραιότητας των
                                βίλα, Αλέξανδρο Λιάπη, Άλκη Κοροβέση, ∆ήµητρα Αγ-  τές ήταν ικανοποιηµένοι από την ενηµέρωση της δια-  εξετάσεων». Για τις αλλαγές που επέφερε η πανδηµία
                                γελοπούλου, Νίκο Καρούσο, Ευστάθιο Ευσταθόπου-  δικασίας εξέτασης, την πλατφόρµα των εξετάσεων και  φέρνοντας τα εξ αποστάσεως συστήµατα στην κα-
                                λο, Οδυσσέα-Ιωάννη Ζώρα. «Η πανδηµία του COVID-  από τις µεθόδους εξέτασης. Οι φοιτητές δήλωσαν λι-  θηµερινότητά µας και για την ανάγκη να επενδύσου-
                                19 ανάγκασε τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύµατα να  γότερη ικανοποίηση για τον διαθέσιµο χρόνο εξέτα-  µε πλέον στο τρίγωνο της γνώσης «εκπαίδευση, και-
                                υιοθετήσουν εναλλακτικές προσεγγίσεις για την πα-  σης, ενώ οι καθηγητές δήλωσαν αρκετά ικανοποι-  νοτοµία, έρευνα» παράλληλα δε µε την ανάπτυξη δε-
                                ροχή των εκπαιδευτικών τους δραστηριοτήτων, συµ-  ηµένοι στη συγκεκριµένη διάσταση. Τα ποιοτικά απο-  ξιοτήτων, γράφουν στην "OpenU2" οι: Αλέξανδρος Λιά-
                                περιλαµβανοµένων των εξετάσεων» αναφέρεται  τελέσµατα αποκάλυψαν ότι η αποφυγή ταξιδιών, η εξοι-  πης, συνεργάτης µονάδας εσωτερικής αξιολόγησης
                                στην σχετική έρευνα και συµπληρώνεται: «Το Ελλη-  κονόµηση χρηµάτων και η µείωση του άγχους ήταν τα  ΕΑΠ, Κοσµάς Βλάχος και Χριστόφορος Καραχρήστος,
                                νικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο υιοθέτησε τις εξ απο-  κύρια οφέλη που αναφέρθηκαν τόσο από τους φοιτητές  ενώ για την πλατφόρµα-πρότυπο που παρουσιάστη-
                                στάσεως ηλεκτρονικές εξετάσεις ως µονόδροµη  όσο και από τους καθηγητές. Ως κύρια µειονεκτήµα-  κε στο Συνέδριο µας µιλά ο καθηγητής και σύµβου-
                                λύση λόγω περιορισµών φυσικής παρουσίας. Η πα-  τα, οι φοιτητές έθεσαν τα διάφορα προβλήµατα που  λος του ΕΑΠ, Βασίλης Κουρµπέτης.


          Αλέξανδρος Λιάπης:                                                                             Κοσµάς Βλάχος:
          « «Π Πρ ρο οτ τε ερ ρα αι ιό ότ τη ητ τα α   η η   ε εν νί ίσ σχ χυ υσ ση η   τ τω ων ν   ψ ψη ηφ φι ια ακ κώ ών ν   δ δε εξ ξι ιο οτ τή ήτ τω ων ν» »  « «Η Η   κ κα αι ιν νο οτ το οµ µί ία α   σ στ τη ην ν   ε εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η

          «Η έξαρση της πανδηµίας του COVID-19 έφερε τον  σωπικού (µόνιµου και έκτακτου) από την εν λόγω δια-  α απ πο οτ τε ελ λε εί ί   π πλ λέ έο ον ν   α αν νά άγ γκ κη η» »
          εκπαιδευτικό τοµέα αντιµέτωπο µε αρκετές προ-  δικασία. Οι µελέτες -οι οποίες πραγµατοποιήθηκαν
          κλήσεις, επηρεάζοντας την οµαλή εκπαιδευτική δια-  από τους ερευνητές της Μονάδας Εσωτερικής Αξιο-  «Είναι γεγονός ότι οι πολίτες στις µέρες µας αναζητούν νέες µορ-
          δικασία. Ο απαιτούµενος χρόνος ανταπόκρισης  λόγησης του ΕΑΠ- ανέδειξαν αξιόλογα και χρήσιµα   φές εργασίας και απασχόλησης, καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται και
          στις νέες συνθήκες µικρός, αλλά η ανάγκη για δια-  ευρήµατα για το ΕΑΠ, παρεµφερή µε αυτά από έρευ-  η αγορά εργασίας προσαρµόζεται ανάλογα, προσφέροντας θέσεις
          τήρηση βιώσιµης και ελκυστικής εκπαίδευσης µε-  νες κορυφαίων Ανοικτών Πανεπιστηµίων, όπως το  σε νέους τοµείς και ειδικότητες. Η συνεχής επιµόρφωση και κατάρτιση
          γάλη.                                    «The Open University (UK)».                           αποτελεί µια πραγµατικότητα που δεν µπορεί να αγνοήσει κάποιος
          ∆ιανύσαµε µια περίοδο κατά την οποία οι παραδο-  Τόσο η τεχνολογική καινοτοµία όσο και η ψηφιο-  και ειδικότερα οι νέοι, που µπορούν να εκµεταλλευτούν προοπτικές
          σιακές, διά ζώσης εκπαιδευτικές διαλέξεις αντι-  ποίηση παρέχουν δυνατότητες για θεµελιώδη ανα-  σε επαγγελµατικούς χώρους που αναπτύσσονται γοργά και δυναµικά.
          καταστάθηκαν µε την εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση  διαµόρφωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όχι µόνο  Οι νέες πολιτικές που χαράσσονται διεθνώς ανταποκρίνονται στις
          (εξΑΕ), αναδεικνύοντας -δυστυχώς- πως δεν ήταν  εξοπλίζοντας τον πληθυσµό µε ψηφιακές δεξιότη-  ανάγκες της εργασίας και του εµπορίου και προσαρµόζονται ανάλογα,
          όλοι (εκπαιδευτές/-όµενοι) εξίσου προετοιµασµέ-  τες, αλλά και βελτιώνοντας την πρόσβαση στα συ-  δίνοντας προτεραιότητα και ευκαιρίες για διά βίου µάθηση και κα-
          νοι για µια τέτοια «γιγάντια» µετάβαση. Το µαθησιακό  στήµατα της διά βίου εκπαίδευσης. Εµπνευσµένοι  τάρτιση, και έµφαση στην εξέλιξη των ποικίλων επαγγελµατικών γνώ-
          περιβάλλον της εξΑΕ αποδείχθηκε ιδιαίτερα απαι-  από τις νέες απαιτήσεις, η ενίσχυση των ψηφιακών  σεων και δεξιοτήτων του 21ου αιώνα που απαιτεί η αγορά εργασίας.
          τητικό, αφού προrποθέτει την ύπαρξη υψηλής ποι-  δεξιοτήτων θα πρέπει να αποτελεί τοµέα προτε-  Η πανδηµία έφερε στο προσκήνιο και κατέστησε ανάγκη την εξ απο-
          ότητας ψηφιακών δεξιοτήτων, ευελιξίας και δηµι-                                                στάσεως ηλεκτρονική εκπαίδευση. Μαθητές και εκπαιδευτικοί δια-
          ουργικότητας. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο  ραιότητας τόσο για τα κράτη-µέλη της Ευρωπαqκής  πίστωσαν µέσα από την εµπειρία πώς η τηλεκπαίδευση διευκολύ-
          αποτελεί το µοναδικό Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυ-  Ένωσης όσο και για τις υποψήφιες χώρες. ∆εν πρέ-  νει τη µάθηση, µε ποιους τρόπους τα νέα τεχνολογικά εργαλεία εξυ-
          µα στην Ελλάδα που παρέχει προπτυχιακούς και µε-  πει να ξεχνάµε ότι περνάµε το κατώφλι της 4ης βιο-  πηρετούν την επικοινωνία ανάµεσα στους εκπαιδευόµενους και τους
          ταπτυχιακούς τίτλους σπουδών µε τη µέθοδο της  µηχανικής επανάστασης και ο πήχης τοποθετείται  εκπαιδευτές, και ποιες εφαρµογές ενισχύουν την απρόσκοπτη συ-
          εξΑΕ. Η µεγάλη εµπειρία του ΕΑΠ στον τοµέα αυτό  πολύ ψηλά για τα συστήµατα εκπαίδευσης (τυπικά  νεργασία ανάµεσά τους.
          είχε ως συνέπεια να διατηρήσει υψηλά το επίπεδο  και µη). Έρευνα και καινοτοµία «καλπάζουν» πλέ-  Η καινοτοµία στην εκπαίδευση αποτελεί πλέον ανάγκη και όχι επι-
          των εκπαιδευτικών του υπηρεσιών και παράλληλα  ον στον ακαδηµαqκό στίβο µε ταχύτητες 5G. Ως εκ  λογή, δεδοµένων των συνθηκών στην εργασία και την υγεία. Ως απο-
          να ανταποκριθεί µε επιτυχία στις προκλήσεις, ιδι-  τούτου, τα συστήµατα εκπαίδευσης (τυπικά και µη)  τέλεσµα, η έρευνα στους τοµείς της εκπαίδευσης και της κατάρτι-
          αίτερα στη διενέργεια των εξετάσεων.     πρέπει να είναι σε θέση να προετοιµάσουν σωστά        σης οφείλει να δώσει έµφαση στη διά βίου και εξ αποστάσεως εκ-
          Όσον αφορά στις εξετάσεις, το ΕΑΠ συµµετείχε σε  την κρίσιµη εκείνη µάζα πολιτών (ενηλίκων και µη)  παίδευση µε τη συνδροµή των νέων τεχνολογικών µέσων, ώστε να
          διεθνή επιστηµονικά συνέδρια στα οποία παρου-  µε στόχο την ουσιαστική αξιοποίηση των ευεργε-  µπορούν οι πολίτες να ανανεώνουν τις γνώσεις και δεξιότητές τους
          σιάστηκαν πρωτότυπες µελέτες σχετικά µε την ικα-  τηµάτων που θα προσφερθούν το προσεχές διά-  σε νέους τοµείς και αγορές εργασίας στη χώρα τους και το εξωτε-
          νοποίηση των φοιτητών και του εκπαιδευτικού προ-  στηµα».                                      ρικό».
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15