Page 8 - Open2U - November- 2021
P. 8
08 Εκπαιδευτική Μεθοδολογία ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2021
ΑνάπτυξηΠρογραµµάτων
Σπουδώνµετεχνογνωσία
Και9.000ψηφιακάµαθησιακάαντικείµεναέχουνσχεδιαστείαπότονΤοµέαΑνάπτυξηςΕκπαιδευτικού
ΥλικούκαιΠεριεχοµένουΠρογραµµάτωνΣπουδώντουΕΑΠ
ίκοσι τέσσερα µεταπτυχιακά προγράµµατα σπου- στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση». παιδευτικού υλικού τους, αξιοποιώντας διεθνή πρό-
δών, δύο προπτυχιακά προγράµµατα σπουδών τυπα και τυπολογίες.
Εκαι ένα ειδικό πρόγραµµα σπουδών αναπτύσ- Σε σύγχρονα επιστηµονικά πεδία Η διαδικασία που ακολουθεί αποτελεί µία πιστοποι-
σονται ήδη, ενώ έχουν σχεδιαστεί πάνω 9.000 ψηφιακά Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο, ένα Πανεπιστή- ηµένη διαδικασία, κατά την οποία σχεδιάζεται και ανα-
µαθησιακά αντικείµενα. µιο που προσφέρει για πάνω από 20 χρόνια ανοικτή πτύσσεται υποστηρικτικό υλικό, προκειµένου οι Θε-
Οι αριθµοί καταδεικνύουν τη σηµαντική συνεισφορά και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, συνεχίζει µε όλη την µατικές Ενότητες να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις
του Τοµέα Ανάπτυξης Εκπαιδευτικού Υλικού Περιε- τεχνογνωσία που κατέχει την ανάπτυξη νέων Προ- της εκπαίδευσης ενηλίκων και της εξ αποστάσεως εκ-
χοµένου Προγραµµάτων Σπουδών του Εργαστηρίου Εκ- γραµµάτων Σπουδών µε σκοπό να προσφέρει σε φοι- παίδευσης.
παιδευτικού Υλικού & Εκπαιδευτικής Μεθοδολογίας τητές και φοιτήτριες την ευκαιρία να σπουδάσουν πάνω
του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου. σε σύγχρονα επιστηµονικά πεδία και γνωστικά αντι- Ψηφιακό εκπαιδευτικό περιβάλλον
Το δυναµικό του Εργαστηρίου έχει επιδοθεί σε αγώ- κείµενα. Όσον αφορά στην φιλοσοφία στον σχεδιασµό, επι-
να δρόµου για να σχεδιάσει εκπαιδευτικά εργαλεία που Το Εργαστήριο Εκπαιδευτικού Υλικού & Εκπαιδευτι- σηµαίνουν τα εξής: «Οι Θεµατικές Ενότητες σχεδιά-
να ανταποκρίνονται στις επιταγές της εποχής. κής Μεθοδολογίας (ΕΕΥΕΜ) του ΕΑΠ µέσω του Το- ζονται µε βάση τα µαθησιακά αποτελέσµατα, ενώ σχε-
Άλλωστε, όπως επισηµαίνουν, «σε µια ψηφιακή επο- µέα Ανάπτυξης Εκπαιδευτικού Υλικού και Περιεχο- διάζονται και αναπτύσσονται ψηφιακές εκπαιδευτικές
χή στην οποία είµαστε περικυκλωµένοι, αν όχι βυθι- µένου Προγραµµάτων Σπουδών (ΤΟΜΑΠΣ) έχει ανα- δραστηριότητες και µαθησιακά αντικείµενα διαµορ-
σµένοι στην τεχνολογία, o ρυθµός της τεχνολογικής λάβει να φέρει εις πέρας την υποστήριξη των ακα- φώνοντας ένα ουσιαστικό ψηφιακό εκπαιδευτικό πε-
αλλαγής δε δείχνει σηµάδια επιβράδυνσης. Αυτός ο δηµαcκών οργάνων σχετικά µε τον εκπαιδευτικό σχε-
ρυθµός ανάπτυξης οδηγεί σε τεράστιες αλλαγές στην διασµό του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, προκει- ριβάλλον αντί τη χρήση της τεχνολογίας ως «ψηφια-
οικονοµία, στον τρόπο που επικοινωνούµε και σχετι- µένου να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της ανοικτής κό αποθετήριο». Με αυτό τον τρόπο οι φοιτητές και
ζόµαστε µεταξύ µας και όλο και περισσότερο στον τρό- και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. φοιτήτριες έχουν τη δυνατότητα να εµπλακούν πιο
πο που µαθαίνουµε. Η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκ- ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία και να αλληλο-
παίδευση έχει επεκταθεί εκθετικά στην τριτοβάθµια Παράλληλα, συνιστά τον συνδετικό κρίκο µεταξύ επιδρούν µε τις ψηφιακές δραστηριότητες ή /και µε
των ειδικών του γνωστικού αντικειµένου και της οµά-
εκπαίδευση, καθώς δηµιουργεί νέες ευκαιρίες µά- άλλους φοιτητές και άλλες φοιτήτριες. Από την
θησης, όπου σε συνδυασµό µε τα πιο πρόσφατα τε- δας τεχνικής υλοποίησης, κατά την ανάπτυξη νέων θε- άλλη µεριά, το εκπαιδευτικό προσωπικό των θεµατι-
χνολογικά µέσα η έρευνα στον τοµέα αυτό εξελίσσεται µατικών ενοτήτων καθώς ο σχεδιασµός αποτελε- κών ενοτήτων έχει τη δυνατότητα ενός µεγαλύτερου
συνεχώς. Υπάρχουν πολλά δοµικά µοντέλα για την σµατικών ψηφιακών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων ελέγχου της εκπαιδευτικής εµπειρίας των φοιτητών
αξιοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ωστό- απαιτεί τις συνεργατικές προσπάθειες διαφόρων εµ- και φοιτητριών τους, δίνοντας τη δυνατότητα να
σο, το πιο γνωστό µοντέλο προβλέπει µια απευθεί- πειρογνωµόνων. εστιάσουν στην ανατροφοδότηση και στον εντοπισµό
ας µεταφορά υλικού µεταξύ ιδρύµατος και εκπαι- παρανοήσεων. Μέχρι στιγµής, σε συνεργασία µε τον
δευόµενου, η οποία περιλαµβάνει ανατροφοδότηση και Υποστήριξη στις Ακαδηµα'κές Επιτροπές ΤΟΜΑΠΣ έχουν αναπτυχθεί/αναπτύσσονται 24 µετα-
αλληλεπίδραση. Κατά συνέπεια, το εκπαιδευτικό Αναλυτικότερα, ο ΤΟΜΑΠΣ υποστηρίζει τις Ακαδη- πτυχιακά προγράµµατα σπουδών, 2 προπτυχιακά
περιεχόµενο αποτελεί καθοριστικό ρόλο στην εξ απο- µαcκές Επιτροπές των Προγραµµάτων Σπουδών στο προγράµµατα σπουδών και 1 ειδικό πρόγραµµα
στάσεως εκπαιδευτική διαδικασία και στην επιτυχή αρχικό στάδιο σχεδιασµού µιας θεµατικής ενότητας, σπουδών. Στο πλαίσιο αυτό έχουν σχεδιαστεί πάνω
ολοκλήρωση ενός µαθήµατος. Ως ακολούθως, το εκ- ώστε να προτείνει και να υποστηρίξει σχεδιαστικές 9.000 ψηφιακά µαθησιακά αντικείµενα. Αξίζει να ση-
παιδευτικό περιεχόµενο εξακολουθεί να παραµένει επιλογές και τη διαµόρφωση του ψηφιακού εκπαι- µειωθεί πως η συνολική ανάπτυξη και διαχείριση των
ένα από τα πιο σηµαντικά συστατικά και να αποτελεί δευτικού περιβάλλοντος. προγραµµάτων σπουδών αποτελεί µία πολυδιάστατη
το κύριο εργαλείο µάθησης, επηρεάζοντας σε µεγά- Επιπλέον, αναπτύσσει πρότυπα και οδηγούς για το διαδικασία, στην οποία συµµετέχουν και συνεργάζονται
λο βαθµό την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας σχεδιασµό θεµατικών ενοτήτων και του ψηφιακού εκ- όλα τα διοικητικά τµήµατα του ΕΑΠ».

