Page 5 - Open2U - February- 2022
P. 5

Θέµατα             05


                              ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2022




          Κριτική σκέψη, ισότητα







          και κοινωνική δικαιοσύνη









          Καινοτόµο το Μεταπτυχιακό Πρόγραµµα Σπουδών «Γλωσσική εκπαίδευση για πρόσφυγες και µετανάστες»
          που υλοποιεί το ΕΑΠ - ∆ύο απόφοιτοι καταθέτουν την εµπειρία τους



                                                                                                                  ευελιξία στη διαχείριση µιας πολυπολιτισµικής τάξης ή δοµής µε πρό-
                                                                                                                  σφυγες µαθητές απαιτεί εκπαίδευση σε σύγχρονα εργαλεία και µε-
                                                                                                              Ηθοδολογίες. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο προσφέρει το «κλει-
                                                                                                              δί» σε εκπαιδευτικούς της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, σε πτυχιούχους πα-
                                                                                                              νεπιστηµίου που πρόκειται να διδάξουν και σε εκπαιδευτικούς που ήδη ασχο-
                                                                                                              λούνται µε την εκπαίδευση ενηλίκων εντός προσφυγικών και µεταναστευτικών
                                                                                                              πλαισίων. Η Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστηµών του Ελληνικού Ανοικτού Πα-
                                                                                                              νεπιστηµίου υλοποιεί το Πρόγραµµα Μεταπτυχιακών Σπουδών µε τίτλο:
                                                                                                              «Γλωσσική Εκπαίδευση για πρόσφυγες και µετανάστες» - «Language Edu-
                                                                                                              cation  for Refugees and Migrants» (L.R.M.), προσφέροντας πολύτιµα εφό-
                                                                                                              δια στους φοιτητές του, µέσω των εξειδικευµένων παιδαγωγικών γνώσε-
                                                                                                              ων. Πρόκειται για ένα διεθνές αγγλόφωνο πρόγραµµα που υλοποιείται εδώ
                                                                                                              και έξι χρόνια προσελκύοντας το ενδιαφέρον των φοιτητών.
                                                                                                              «Συνδυάζει θεωρία, έρευνα, πρακτική»
                                                                                                              Σύµφωνα  µε  την  Νεκταρία  Παλαιολόγου,  δ/ντρια  του  προγράµµατος
                                                                                                              L.R.M., Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστηµών του
                                                                                                              ΕΑΠ, «είναι ένα καινοτόµο πρόγραµµα που η δοµή του, µε τις εννέα θε-
                                                                                                                       µατικές ενότητες που έχει, συνδυάζει τη θεωρία, την έρευ-
                                                                                                                       να και την πρακτική. Η οµάδα Συντονιστών και ΣΕΠ που συ-
                                                                                                                       νεργάζονται στο πρόγραµµα είναι όλοι και όλες επαγγελ-
                                                                                                                       µατίες, µε υψηλή κατάρτιση. Το υλικό του προγράµµατος εί-
                                                                                                                       ναι πλούσιο και δίνει στους επιµορφούµενους ευκαιρίες να
                                                                                                                       αναστοχαστούν τις δικές τους εκπαιδευτικές πεποιθήσεις,
                                                                                                                       πρακτικές και διαδικασίες». Σηµείο-κλειδί αποτελεί το γε-
                                                                                                                       γονός ότι «οι επιµορφούµενοι εκπαιδεύονται σε εργαλεία,
                                                                                                                       µεθοδολογίες που τους καθιστούν ευέλικτους στη διαχείριση
                                                                                                              µιας πολυπολιτισµικής τάξης ή δοµής µε πρόσφυγες µαθητές λαµβάνον-
                                                                                                              τας υπόψη την κριτική σκέψη των µαθητών τους».
                                                                                                              Σύµφωνα µε την κ. Παλαιολόγου, το πρόγραµµα προωθεί την κριτική σκέ-
                                                                                                              ψη, την ισότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη µέσω της έρευνας-δράσης
                                                                                                              εντός του σχολείου και της κοινότητας. «Στόχος είναι η αλληλεπίδραση όλων
                                                                                                              των µαθητών (γηγενών και µη), η αποδοχή της διαφορετικότητας, η δια-
                                                                                                              πολιτισµική επικοινωνία και η ένταξη/συµπερίληψη όλων των µαθητών. Επί-
                                                                                                              σης, ανάµεσα στους άµεσους στόχους είναι η εξωστρέφεια του προ-
                                                                                                              γράµµατος L.R.M. και η προβολή του στο εξωτερικό», σηµειώνει, υπο-
            ΙΩΑΝΝΑ ΛΑΖΑΡΟΥ:                                                                                   γραµµίζοντας τη σηµασία του ως ένα µεταπτυχιακό πρόγραµµα που εν-
            « «Σ Ση ηµ µα αν ντ τι ικ κή ή   η η   ε επ πι ιµ µό όρ ρφ φω ωσ ση η   σ στ τη η   δ δι ια απ πο ολ λι ιτ τι ισ σµ µι ικ κή ή   ε επ πι ικ κο οι ιν νω ων νί ία α» »  δυναµώνει την επαγγελµατική ταυτότητα των συµµετεχόντων του.

            «Σε έναν κόσµο συνεχών αλλαγών και κινητι-    γαλεία και µέσα να αντα-  ληλου υλικού και µε τη βελτίωση των διδακτικών
            κότητας, η επικοινωνία αποτελεί αναγκαιότητα.  ποκριθούµε  στις  ανάγ-  πρακτικών µου τόσο στα παιδιά, όσο και στους
            Η Ελλάδα είναι στη λίστα των χωρών που υπο-   κες  των  µαθητών  µας.  ενήλικες. Έχω εµπλουτίσει τις τεχνικές µου ώστε  ΒΛΑΣΗΣ ΜΑΝΩΛΙΑΣ:
            δέχονται µετακινούµενους πληθυσµούς, οπότε    Εκτός από τη θεωρητική  οι µαθητές µου να µαθαίνουν πιο αποτελεσµα-  « «Μ Με ε   β βο οή ήθ θη ησ σε ε   ν να α   β βε ελ λτ τι ιώ ώσ σω ω
            η επιµόρφωση των εκπαιδευτικών στη διαπολι-   και ερευνητική υποστή-  τικά. Οι καθηγητές µου είναι πάντα εκεί να µε
            τισµική  επικοινωνία  είναι  σηµαντικό  αίτηµα.  ριξη  στον  επιστηµονικό  συµβουλεύουν και να µε υποστηρίζουν σε αυτό  τ τι ις ς   δ δι ιδ δα ακ κτ τι ικ κέ ές ς   µ µο ου υ   δ δε εξ ξι ιό ότ τη ητ τε ες ς» »
            Έτσι, η Γλωσσική Εκπαίδευση για Πρόσφυγες και  τοµέα, έχω την ευκαιρία  το ευαίσθητο έργο» µας επισηµαίνει η εκπαι-
            Μετανάστες είναι ένα µεταπτυχιακό πρόγραµ-    να  µάθω  περισσότερα  δευτικός-επιµορφούµενη  του  προγράµµατος  Ο Βλάσης Μανωλιάς είναι φιλό-  σφυγες  και  µετανάστες»  του
            µα που συνεισφέρει στην εµβάθυνση των γνώ-  σχετικά µε την κριτική προσέγγιση των ζητηµά-  Ιωάννα Λαζάρου περιγράφοντας πόσο χαρούµενη  λογος και απόφοιτος του ΜΠΣ  ΕΑΠ.  «Το  διεπιστηµονικό  πρό-
            σεων των εκπαιδευτικών, παρέχοντάς µας ερ-  των που προκύπτουν, µε τον σχεδιασµό κατάλ-  είναι για την επιλογή της.  «Γλωσσική εκπαίδευση για πρό-  γραµµα σπουδών µού έδωσε τη
                                                                                                                                       δυνατότητα να ασχοληθώ µε τη
                                                                                                                                       γλωσσική διδασκαλία και να απο-
                                                                                                                                       κτήσω πολύτιµες γνώσεις σχετι-
                                                                                                                                       κά µε τους πρόσφυγες και µετα-
          « «Η Η   κ κα ατ τά άσ στ τα ασ ση η   µ µε ε   τ τα α   α ασ συ υν νό όδ δε ευ υτ τα α   α αν νή ήλ λι ικ κα α   π πα αι ιδ δι ιά ά   σ στ τη ην ν   Ε Ελ λλ λά άδ δα α   σ σή ήµ µε ερ ρα α» »  νάστες. Το διδακτικό προσωπικό
                                                                                                                                       ήταν πάντα πρόθυµο να µοιραστεί
                                                                                                                                       τις εµπειρίες του και να µελετή-
                                       χωρίς να συνοδεύονται από ενήλικα υπεύθυνο  τίστως υπόψη το βέλτιστο συµφέρον του παι-  υποστήριξη της Ευρωπαuκής Επιτροπής.  σει µαζί µας τις προκλήσεις της
                                       για αυτούς βάσει νόµου ή εθίµου και για όσον  διού, ενώ κατά το Άρθρο 20 (1) κάθε παιδί  Αποτυπώνοντας την πραγµατικότητα, διεθνείς  διαπολιτισµικής  και  γλωσσικής
                                       χρόνο δεν έχουν τεθεί υπό την ουσιαστική  που στερείται προσωρινά ή οριστικά το οι-  και εθνικές ανθρωπιστικές οργανώσεις ση-  εκπαίδευσης στη χώρα µας και
                                       φροντίδα ενός τέτοιου προσώπου. Ο όρος κα-  κογενειακό του περιβάλλον (…) δικαιούται  µειώνουν σηµαντικές ελλείψεις στη στέγα-  διεθνώς. To εν λόγω ΜΠΣ µε βοή-
                                       λύπτει επίσης τους ανηλίκους που αφέθηκαν  ειδική προστασία και βοήθεια εκ µέρους κρά-  ση, την εκπαίδευση και την προστασία των  θησε να βελτιώσω τις διδακτικές
                                       ασυνόδευτοι κατόπιν της εισόδου τους στο  τους. Αντίστοιχα, κατά τη ∆ιακήρυξη Καλών  ασυνόδευτων ανήλικων, ενώ συχνά τα παιδιά  µου δεξιότητες και τη διαπολιτι-
                                       έδαφος των κρατών-µελών» (άρθρο 2). Σύµ-  Πρακτικών  του  Ευρωπαuκού  Προγράµµα-  αυτά πέφτουν θύµατα εµπορίας ανθρώπων.  σµική µου ικανότητα, προκειµένου
                                       φωνα µε τα τελευταία στατιστικά στοιχεία του  τος για τα Ασυνόδευτα Παιδιά, καλές πρα-  Τα µέτρα που πρέπει να παρθούν για την απο-  να ξεκινήσω την πορεία µου στη
          Της ∆ρ. Βικτωρίας Μπαντή,    ΕΚΚΑ (30/6/2021 µέχρι 31/12/2021) ο εκτι-  κτικές αποτελούν µεταξύ άλλων η ταυτο-  τελεσµατική προστασία τους - σύµφωνα µε  διδασκαλία της ξένης γλώσσας
          νοµικού και διδάσκουσας      µώµενος  αριθµός  ασυνόδευτων  ανηλίκων  ποίηση, ο διορισµός επιτρόπου, η υγεία, η  τις ανωτέρω υποχρεώσεις-  είναι αναµφίβο-  και πολιτισµού στον χώρο της µη
          στο Πρόγραµµα «Language Education   στην Ελλάδα είναι 2.225 εκ των οποίων 91%  εκπαίδευση  συµπεριλαµβανοµένων  των  λα πολλά, ενώ έχουν γίνει ήδη σηµαντικές  τυπικής εκπαίδευσης. Καλωσήρ-
          for Refugees and Migrants» (L.R.M.)  είναι αγόρια, 9% κορίτσια και 8% είναι κάτω  γλωσσικών ικανοτήτων και κατάρτισης (2).  προσπάθειες µε τη συνδροµή κρατικών, ευ-  θατε στην οικογένεια του L.R.M.
                                       των 14 ετών. Η πλειοψηφία των παιδιών προ-  Σε αυτό το πλαίσιο, το 2020, συστάθηκε η            και απολαύστε το ταξίδι!», ανα-
          Οι ασυνόδευτοι ανήλικοι αποτελούν το πιο  έρχεται από το Αφγανιστάν, ενώ ακολουθεί  Ειδική Γραµµατεία Προστασίας Ασυνόδευ-  ρωπαuκών και διεθνών οργανισµών και µη κυ-  φέρει χαρακτηριστικά.
                                                                                                   βερνητικών οργανώσεων.
          ευάλωτο υποσύνολο των προσφύγων και ένα  το Πακιστάν και η Συρία (1).    των Ανηλίκων η οποία υπάγεται απευθείας
          υψηλό ποσοστό αιτούντων άσυλο. Αντιµε-  Το «βέλτιστο συµφέρον του παιδιού» απο-  στον Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου.
          τωπίζουν τον κίνδυνο πολλαπλών παραβιά-  τελεί υποχρέωση κάθε κράτους υποδοχής  Βασικές της αρµοδιότητες αποτελούν η δια-  Πηγές:
          σεων ανθρωπίνων δικαιωµάτων λόγω φτώ-  προσφύγων. Οποιαδήποτε αξιολόγηση θα  χείριση αιτηµάτων στέγασης, η εποπτεία και  1 Ασυνόδευτα ανήλικα στην Ελλάδα,
          χειας και εγκατάλειψης. Η Οδηγία 2004/83/ΕΚ  πρέπει να λαµβάνει υπόψη τις προσωπικές  αξιολόγηση των κέντρων φιλοξενίας και των  https://www.ekka.org.gr/images/STATISTI-
          για θέσπιση ελάχιστων απαιτήσεων για την  του περιστάσεις, τις ανάγκες του, τους κιν-  εποπτευόµενων διαµερισµάτων, ζητήµατα  KA/GR_EKKA_Dashboard_20211231.pdf
          αναγνώριση και το καθεστώς προσφύγων ορί-  δύνους και τις προvποθέσεις για την έντα-  κοινωνικής ένταξης και υποστήριξης και η
          ζει ότι: «θ) «ασυνόδευτοι ανήλικοι» είναι οι  ξή του. Σύµφωνα µε το άρθρο 3 της Σύµ-  υλοποίηση  προγραµµάτων  στην  Ελλάδα,  2 Ευρωπαuκό πρόγραµµα για τα ασυνόδευ-
          υπήκοοι τρίτης χώρας ή οι ανιθαγενείς ηλι-  βασης για τα ∆ικαιώµατα των Παιδιών σε  όπως ενδεικτικά είναι το Πρόγραµµα της  τα παιδιά https://www.unhcr.org/gr/wp-con-
          κίας κάτω των δεκαοκτώ ετών, οι οποίοι κα-  όλες τις αποφάσεις που αφορούν στα ασυ-  Εθελοντικής Μετεγκατάστασης Ασυνόδευ-  tent/uploads/sites/10/2017/05/kalesprakti-
          ταφθάνουν στο έδαφος των κρατών-µελών  νόδευτα παιδιά πρέπει να λαµβάνεται πρω-  των Ανηλίκων το οποίο υλοποιείται µε την  kespaidia.pdf
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10