Page 5 - Open2U - February- 2022
P. 5
Θέµατα 05
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2022
Κριτική σκέψη, ισότητα
και κοινωνική δικαιοσύνη
Καινοτόµο το Μεταπτυχιακό Πρόγραµµα Σπουδών «Γλωσσική εκπαίδευση για πρόσφυγες και µετανάστες»
που υλοποιεί το ΕΑΠ - ∆ύο απόφοιτοι καταθέτουν την εµπειρία τους
ευελιξία στη διαχείριση µιας πολυπολιτισµικής τάξης ή δοµής µε πρό-
σφυγες µαθητές απαιτεί εκπαίδευση σε σύγχρονα εργαλεία και µε-
Ηθοδολογίες. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο προσφέρει το «κλει-
δί» σε εκπαιδευτικούς της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, σε πτυχιούχους πα-
νεπιστηµίου που πρόκειται να διδάξουν και σε εκπαιδευτικούς που ήδη ασχο-
λούνται µε την εκπαίδευση ενηλίκων εντός προσφυγικών και µεταναστευτικών
πλαισίων. Η Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστηµών του Ελληνικού Ανοικτού Πα-
νεπιστηµίου υλοποιεί το Πρόγραµµα Μεταπτυχιακών Σπουδών µε τίτλο:
«Γλωσσική Εκπαίδευση για πρόσφυγες και µετανάστες» - «Language Edu-
cation for Refugees and Migrants» (L.R.M.), προσφέροντας πολύτιµα εφό-
δια στους φοιτητές του, µέσω των εξειδικευµένων παιδαγωγικών γνώσε-
ων. Πρόκειται για ένα διεθνές αγγλόφωνο πρόγραµµα που υλοποιείται εδώ
και έξι χρόνια προσελκύοντας το ενδιαφέρον των φοιτητών.
«Συνδυάζει θεωρία, έρευνα, πρακτική»
Σύµφωνα µε την Νεκταρία Παλαιολόγου, δ/ντρια του προγράµµατος
L.R.M., Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστηµών του
ΕΑΠ, «είναι ένα καινοτόµο πρόγραµµα που η δοµή του, µε τις εννέα θε-
µατικές ενότητες που έχει, συνδυάζει τη θεωρία, την έρευ-
να και την πρακτική. Η οµάδα Συντονιστών και ΣΕΠ που συ-
νεργάζονται στο πρόγραµµα είναι όλοι και όλες επαγγελ-
µατίες, µε υψηλή κατάρτιση. Το υλικό του προγράµµατος εί-
ναι πλούσιο και δίνει στους επιµορφούµενους ευκαιρίες να
αναστοχαστούν τις δικές τους εκπαιδευτικές πεποιθήσεις,
πρακτικές και διαδικασίες». Σηµείο-κλειδί αποτελεί το γε-
γονός ότι «οι επιµορφούµενοι εκπαιδεύονται σε εργαλεία,
µεθοδολογίες που τους καθιστούν ευέλικτους στη διαχείριση
µιας πολυπολιτισµικής τάξης ή δοµής µε πρόσφυγες µαθητές λαµβάνον-
τας υπόψη την κριτική σκέψη των µαθητών τους».
Σύµφωνα µε την κ. Παλαιολόγου, το πρόγραµµα προωθεί την κριτική σκέ-
ψη, την ισότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη µέσω της έρευνας-δράσης
εντός του σχολείου και της κοινότητας. «Στόχος είναι η αλληλεπίδραση όλων
των µαθητών (γηγενών και µη), η αποδοχή της διαφορετικότητας, η δια-
πολιτισµική επικοινωνία και η ένταξη/συµπερίληψη όλων των µαθητών. Επί-
σης, ανάµεσα στους άµεσους στόχους είναι η εξωστρέφεια του προ-
γράµµατος L.R.M. και η προβολή του στο εξωτερικό», σηµειώνει, υπο-
ΙΩΑΝΝΑ ΛΑΖΑΡΟΥ: γραµµίζοντας τη σηµασία του ως ένα µεταπτυχιακό πρόγραµµα που εν-
« «Σ Ση ηµ µα αν ντ τι ικ κή ή η η ε επ πι ιµ µό όρ ρφ φω ωσ ση η σ στ τη η δ δι ια απ πο ολ λι ιτ τι ισ σµ µι ικ κή ή ε επ πι ικ κο οι ιν νω ων νί ία α» » δυναµώνει την επαγγελµατική ταυτότητα των συµµετεχόντων του.
«Σε έναν κόσµο συνεχών αλλαγών και κινητι- γαλεία και µέσα να αντα- ληλου υλικού και µε τη βελτίωση των διδακτικών
κότητας, η επικοινωνία αποτελεί αναγκαιότητα. ποκριθούµε στις ανάγ- πρακτικών µου τόσο στα παιδιά, όσο και στους
Η Ελλάδα είναι στη λίστα των χωρών που υπο- κες των µαθητών µας. ενήλικες. Έχω εµπλουτίσει τις τεχνικές µου ώστε ΒΛΑΣΗΣ ΜΑΝΩΛΙΑΣ:
δέχονται µετακινούµενους πληθυσµούς, οπότε Εκτός από τη θεωρητική οι µαθητές µου να µαθαίνουν πιο αποτελεσµα- « «Μ Με ε β βο οή ήθ θη ησ σε ε ν να α β βε ελ λτ τι ιώ ώσ σω ω
η επιµόρφωση των εκπαιδευτικών στη διαπολι- και ερευνητική υποστή- τικά. Οι καθηγητές µου είναι πάντα εκεί να µε
τισµική επικοινωνία είναι σηµαντικό αίτηµα. ριξη στον επιστηµονικό συµβουλεύουν και να µε υποστηρίζουν σε αυτό τ τι ις ς δ δι ιδ δα ακ κτ τι ικ κέ ές ς µ µο ου υ δ δε εξ ξι ιό ότ τη ητ τε ες ς» »
Έτσι, η Γλωσσική Εκπαίδευση για Πρόσφυγες και τοµέα, έχω την ευκαιρία το ευαίσθητο έργο» µας επισηµαίνει η εκπαι-
Μετανάστες είναι ένα µεταπτυχιακό πρόγραµ- να µάθω περισσότερα δευτικός-επιµορφούµενη του προγράµµατος Ο Βλάσης Μανωλιάς είναι φιλό- σφυγες και µετανάστες» του
µα που συνεισφέρει στην εµβάθυνση των γνώ- σχετικά µε την κριτική προσέγγιση των ζητηµά- Ιωάννα Λαζάρου περιγράφοντας πόσο χαρούµενη λογος και απόφοιτος του ΜΠΣ ΕΑΠ. «Το διεπιστηµονικό πρό-
σεων των εκπαιδευτικών, παρέχοντάς µας ερ- των που προκύπτουν, µε τον σχεδιασµό κατάλ- είναι για την επιλογή της. «Γλωσσική εκπαίδευση για πρό- γραµµα σπουδών µού έδωσε τη
δυνατότητα να ασχοληθώ µε τη
γλωσσική διδασκαλία και να απο-
κτήσω πολύτιµες γνώσεις σχετι-
κά µε τους πρόσφυγες και µετα-
« «Η Η κ κα ατ τά άσ στ τα ασ ση η µ µε ε τ τα α α ασ συ υν νό όδ δε ευ υτ τα α α αν νή ήλ λι ικ κα α π πα αι ιδ δι ιά ά σ στ τη ην ν Ε Ελ λλ λά άδ δα α σ σή ήµ µε ερ ρα α» » νάστες. Το διδακτικό προσωπικό
ήταν πάντα πρόθυµο να µοιραστεί
τις εµπειρίες του και να µελετή-
χωρίς να συνοδεύονται από ενήλικα υπεύθυνο τίστως υπόψη το βέλτιστο συµφέρον του παι- υποστήριξη της Ευρωπαuκής Επιτροπής. σει µαζί µας τις προκλήσεις της
για αυτούς βάσει νόµου ή εθίµου και για όσον διού, ενώ κατά το Άρθρο 20 (1) κάθε παιδί Αποτυπώνοντας την πραγµατικότητα, διεθνείς διαπολιτισµικής και γλωσσικής
χρόνο δεν έχουν τεθεί υπό την ουσιαστική που στερείται προσωρινά ή οριστικά το οι- και εθνικές ανθρωπιστικές οργανώσεις ση- εκπαίδευσης στη χώρα µας και
φροντίδα ενός τέτοιου προσώπου. Ο όρος κα- κογενειακό του περιβάλλον (…) δικαιούται µειώνουν σηµαντικές ελλείψεις στη στέγα- διεθνώς. To εν λόγω ΜΠΣ µε βοή-
λύπτει επίσης τους ανηλίκους που αφέθηκαν ειδική προστασία και βοήθεια εκ µέρους κρά- ση, την εκπαίδευση και την προστασία των θησε να βελτιώσω τις διδακτικές
ασυνόδευτοι κατόπιν της εισόδου τους στο τους. Αντίστοιχα, κατά τη ∆ιακήρυξη Καλών ασυνόδευτων ανήλικων, ενώ συχνά τα παιδιά µου δεξιότητες και τη διαπολιτι-
έδαφος των κρατών-µελών» (άρθρο 2). Σύµ- Πρακτικών του Ευρωπαuκού Προγράµµα- αυτά πέφτουν θύµατα εµπορίας ανθρώπων. σµική µου ικανότητα, προκειµένου
φωνα µε τα τελευταία στατιστικά στοιχεία του τος για τα Ασυνόδευτα Παιδιά, καλές πρα- Τα µέτρα που πρέπει να παρθούν για την απο- να ξεκινήσω την πορεία µου στη
Της ∆ρ. Βικτωρίας Μπαντή, ΕΚΚΑ (30/6/2021 µέχρι 31/12/2021) ο εκτι- κτικές αποτελούν µεταξύ άλλων η ταυτο- τελεσµατική προστασία τους - σύµφωνα µε διδασκαλία της ξένης γλώσσας
νοµικού και διδάσκουσας µώµενος αριθµός ασυνόδευτων ανηλίκων ποίηση, ο διορισµός επιτρόπου, η υγεία, η τις ανωτέρω υποχρεώσεις- είναι αναµφίβο- και πολιτισµού στον χώρο της µη
στο Πρόγραµµα «Language Education στην Ελλάδα είναι 2.225 εκ των οποίων 91% εκπαίδευση συµπεριλαµβανοµένων των λα πολλά, ενώ έχουν γίνει ήδη σηµαντικές τυπικής εκπαίδευσης. Καλωσήρ-
for Refugees and Migrants» (L.R.M.) είναι αγόρια, 9% κορίτσια και 8% είναι κάτω γλωσσικών ικανοτήτων και κατάρτισης (2). προσπάθειες µε τη συνδροµή κρατικών, ευ- θατε στην οικογένεια του L.R.M.
των 14 ετών. Η πλειοψηφία των παιδιών προ- Σε αυτό το πλαίσιο, το 2020, συστάθηκε η και απολαύστε το ταξίδι!», ανα-
Οι ασυνόδευτοι ανήλικοι αποτελούν το πιο έρχεται από το Αφγανιστάν, ενώ ακολουθεί Ειδική Γραµµατεία Προστασίας Ασυνόδευ- ρωπαuκών και διεθνών οργανισµών και µη κυ- φέρει χαρακτηριστικά.
βερνητικών οργανώσεων.
ευάλωτο υποσύνολο των προσφύγων και ένα το Πακιστάν και η Συρία (1). των Ανηλίκων η οποία υπάγεται απευθείας
υψηλό ποσοστό αιτούντων άσυλο. Αντιµε- Το «βέλτιστο συµφέρον του παιδιού» απο- στον Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου.
τωπίζουν τον κίνδυνο πολλαπλών παραβιά- τελεί υποχρέωση κάθε κράτους υποδοχής Βασικές της αρµοδιότητες αποτελούν η δια- Πηγές:
σεων ανθρωπίνων δικαιωµάτων λόγω φτώ- προσφύγων. Οποιαδήποτε αξιολόγηση θα χείριση αιτηµάτων στέγασης, η εποπτεία και 1 Ασυνόδευτα ανήλικα στην Ελλάδα,
χειας και εγκατάλειψης. Η Οδηγία 2004/83/ΕΚ πρέπει να λαµβάνει υπόψη τις προσωπικές αξιολόγηση των κέντρων φιλοξενίας και των https://www.ekka.org.gr/images/STATISTI-
για θέσπιση ελάχιστων απαιτήσεων για την του περιστάσεις, τις ανάγκες του, τους κιν- εποπτευόµενων διαµερισµάτων, ζητήµατα KA/GR_EKKA_Dashboard_20211231.pdf
αναγνώριση και το καθεστώς προσφύγων ορί- δύνους και τις προvποθέσεις για την έντα- κοινωνικής ένταξης και υποστήριξης και η
ζει ότι: «θ) «ασυνόδευτοι ανήλικοι» είναι οι ξή του. Σύµφωνα µε το άρθρο 3 της Σύµ- υλοποίηση προγραµµάτων στην Ελλάδα, 2 Ευρωπαuκό πρόγραµµα για τα ασυνόδευ-
υπήκοοι τρίτης χώρας ή οι ανιθαγενείς ηλι- βασης για τα ∆ικαιώµατα των Παιδιών σε όπως ενδεικτικά είναι το Πρόγραµµα της τα παιδιά https://www.unhcr.org/gr/wp-con-
κίας κάτω των δεκαοκτώ ετών, οι οποίοι κα- όλες τις αποφάσεις που αφορούν στα ασυ- Εθελοντικής Μετεγκατάστασης Ασυνόδευ- tent/uploads/sites/10/2017/05/kalesprakti-
ταφθάνουν στο έδαφος των κρατών-µελών νόδευτα παιδιά πρέπει να λαµβάνεται πρω- των Ανηλίκων το οποίο υλοποιείται µε την kespaidia.pdf

