Page 9 - Open2U - February- 2022
P. 9

∆ια Βίου Μάθηση                     09


                             ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2022
































              ι αυξανόµενες απαιτήσεις στο µαθησιακό περιβάλλον,
              αλλά και οι αλλαγές στον παιδαγωγικό τρόπο προσέγ-
          Ογισης των µαθητών καθιστούν επιτακτικότερη από ποτέ
          την ανάγκη καλλιέργειας νέων δεξιοτήτων από τους ίδιους τους
          εκπαιδευτικούς. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών ανέκαθεν υπήρ-
          ξε πολυδιάστατος, ωστόσο, στη σηµερινή εποχή της τεχνολογίας
          και της ακατάπαυστης «βροχής» ερεθισµάτων που δέχονται τα
          παιδιά συνθέτουν ένα νέο περιβάλλον, στο οποίο οι εκπαι-
          δευτικοί οφείλουν να είναι καλά… διαβασµένοι!     Εκπαιδεύοντας
          Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο επιδεικνύοντας ακαδηµαN-
          κή ευελιξία, προσφέρει µέσω του ΚΕ∆ΙΒΙΜ ένα ακόµη καινο-
          τόµο επιµορφωτικό πρόγραµµα που θα συµβάλει στην επι-
          µόρφωση των εκπαιδευτικών µε απώτερο στόχο την αναγνώ-
          ριση και ανάπτυξη των δεξιοτήτων των µαθητών, των πολιτών  τουςεκπαιδευτικούς!
          του αύριο.
          Πρόκειται για το πρόγραµµα «Επιµόρφωση Εκπαιδευτικών: Και-
          νοτόµα Μεθοδολογικά Εργαλεία ∆ιδακτικής των ∆εξιοτή-
          των», συνολικής διάρκειας 400 ωρών/7 µηνών, το οποίο θα προ-
          σφέρεται από το ΕΑΠ από τον προσεχή Απρίλιο.      ΑνοίγειτονΑπρίλιοέναακόµηκαινοτόµο-σύντοµοπρόγραµµα
          «Το επιµορφωτικό αυτό πρόγραµµα έχει ως σκοπό να συνει-
          σφέρει, µέσω της επιµόρφωσης των εκπαιδευτικών, στην ανά-  πουαφοράστηδιδακτικήεπιµορφωτικώνδεξιοτήτων
          πτυξη των δεξιοτήτων των µαθητών, ώστε ως αυριανοί πολί-
          τες να συµβάλουν αποδοτικά στην οικονοµική και κοινωνική ανά-
          πτυξη της χώρας. Η σηµασία της ανάπτυξης των δεξιοτήτων
          των πολιτών αναδεικνύεται από το ότι, σύµφωνα µε στοιχεία
          του CEDEFOP (2019), η Ελλάδα κατατάσσεται στην τελευταία
          θέση στην Ε.Ε., µε επίδοση 23/100, σε ό,τι αφορά τις δεξιό-  Επιµόρφωσης Εκπαιδευτικών µε µεγάλη εµπειρία στην επι-  i nfo
          τητες που απαιτούνται για την ανάπτυξη της χώρας. Το προ-  µόρφωση εκπαιδευτικών σε θέµατα που αφορούν στην κριτι-
          τεινόµενο πρόγραµµα αποβλέπει να προσφέρει στους εκπαι-  κή σκέψη, το µετασχηµατισµό στερεοτυπικών αντιλήψεων  Αιτήσεις έως 15 Μαρτίου 2022
          δευτικούς πρωτοβάθµιας και δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης τη  αλλά και την αξιοποίηση της τέχνης στην εκπαίδευση.
          δυνατότητα να εµβαθύνουν στους τέσσερις κύκλους δεξιοτή-  Σύµφωνα µε τον κ. Κόκκο «τα τελευταία χρόνια, στον πλαίσιο  Συνολική διάρκεια: 400 ώρες, 28 εβδοµάδες
          των (δεξιότητες 21ου αιώνα, δεξιότητες ζωής, δεξιότητες της  των εθνικών και ευρωπαNκών πολιτικών αναφορικά µε την εκ-  Μονάδες ECTS: 16 ECTS
          τεχνολογίας, της µηχανικής και της επιστήµης, δεξιότητες του  παίδευση και την εργασία, δίνεται ιδιαίτερη έµφαση στην ανάγ-
          νου), σύµφωνα µε την τυπολογία που ακολουθείται από το Ιν-  κη καλλιέργειας αλλά και ανάπτυξης των δεξιοτήτων ως βα-  Θεµατικό Πεδίο: Ανθρωπιστικών Επιστηµών
          στιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Φυσικά, το πρόγραµ-  σικής προOπόθεσης για την οµαλή ένταξη των πολιτών στη νέα  Hµεροµηνία έναρξης-λήξης:
          µα σε καµία περίπτωση δεν υποκαθιστά τα Εργαστήρια ∆ε-  πολιτική, οικονοµική και κοινωνική πραγµατικότητα που συνε-  01/04/2022 – 31/10/2022
          ξιοτήτων που την περίοδο αυτή υλοποιούνται από το Υπουρ-  χώς µεταβάλλεται.
          γείο Παιδείας. Αντίθετα, προεκτείνει και εµπλουτίζει σηµαν-  Στη νέα αυτή πραγµατικότητα έρχεται να ανταποκριθεί πρώ-  Μέθοδος υλοποίησης και διαδικασίες
          τικά το περιεχόµενό τους και προσφέρει µια συγκεκριµένη µε-  το το ΚΕ∆ΙΒΙΜ του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου µέσα από  παρακολούθησης: Εξ αποστάσεως
          θοδολογία για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων καθ’ όλη τη διάρ-  την κατάρτιση ενός νέου προγράµµατος επιµόρφωσης εκπαι-
          κεια του έτους», διευκρινίζει ο υπεύθυνος του προγράµµατος  δευτικών, προσανατολισµένου στις δεξιότητες, όχι σε θεωρητικό  Οι ενότητες του προγράµµατος
          και εκπαιδευτής, Αλέξης Κόκκος, Οµότιµος Καθηγητής του ΕΑΠ,  αλλά και σε πρακτικό επίπεδο, µέσα από συγκεκριµένη διδα-
          ο οποίος και υπήρξε υπεύθυνος του Μείζονος Προγράµµατος  κτική µεθοδολογία και παραδείγµατα».                είναι οι ακόλουθες:
                                                                                                                       1. Αρχές Εκπαίδευσης Ενηλίκων
                                                                                                                       2. Εισαγωγή στην επιµόρφωση εκπαιδευτικών
           ΟΙ ΣΚΟΠΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ                                                                                  3. Εµβαθύνοντας στους τέσσερις κύκλους δε-
                                                                                                                         ξιοτήτων (δεξιότητες 21ου αιώνα, δεξιότητες
                                                                                                                         ζωής, δεξιότητες τεχνολογίας-µηχανικής επι-
              πό την πλευρά της, η Επιστηµονική Υπεύθυνη του Προ-  τίζεται µε το συγκεκριµένο κύκλο δεξιοτήτων, β. µε κατάλλη-
              γράµµατος και Εκπαιδεύτρια, δρ. Ευφροσύνη Κωσταρά,  λες διδακτικές πρακτικές αναπτύσσονται οι δεξιότητες του συγ-  στήµης, δεξιότητες του νου)
          Αη οποία αυτή την περίοδο είναι συνεργάτιδα του Ινστι-  κεκριµένου κύκλου έτσι ώστε η ενδυνάµωσή τους να µη γίνε-  4. Σχεδιασµός διδακτικών ενοτήτων
          τούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, εκπονήτρια των Προγραµµά-  ται αποσπασµατικά, σε σύντοµα χρονικά διαστήµατα, αλλά να  5. Βιωµατικές εκπαιδευτικές τεχνικές καλλιέρ-
          των Σπουδών στην Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραµµατεία στο  πραγµατοποιείται σε βάθος στη διάρκεια όλου του διδακτικούς  γειας δεξιοτήτων
          Γυµνάσιο αλλά και επιµορφώτρια εκπαιδευτικών, αναφερόµε-  έτους. Γι’ αυτό το λόγο, το πρόγραµµα προσφέρει, ενδεικτικά,
          νη στον σκοπό του προγράµµατος επισηµαίνει: «Σκοπός είναι  για ορισµένες τάξεις πίνακα αναλυτικής αντιστοίχισης της διερ-  6. Εµπλουτισµός διδακτικών ενοτήτων και µετα-
          να παρουσιάσει στους εκπαιδευτικούς καινοτόµα µεθοδολογικά  γασίας ανάπτυξης κάθε κύκλου δεξιοτήτων µε τη διδακτέα ύλη  σχηµατισµός στερεοτυπικών αντιλήψεων
          εργαλεία διδακτικής των δεξιοτήτων (βιωµατικές τεχνικές µε  όλου του έτους.                                  7. Αξιολόγηση σχεδιασµού διδακτικών ενοτήτων
          έµφαση στην ανάπτυξη της επικοινωνίας και των σχέσεων µε-  Το πρόγραµµα ολοκληρώνεται µε την εκπόνηση εργασίας, που  & αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού.
          ταξύ µαθητών και µαθητών-εκπαιδευτικού, αξιοποίηση της τέ-  αφορά στον διδακτικό σχεδιασµό µαθηµάτων µε άξονα αναφοράς
          χνης, κριτική επεξεργασία στερεοτύπων) και να τους εξασκή-  τους κύκλους δεξιοτήτων. Με αυτόν τον τρόπο, οι συµµετέ-  *Το πρόγραµµα λόγω της διάρκειας αλλά
          σει στην εφαρµογή τους, προκειµένου να τα ενσωµατώνουν συ-  χοντες/ουσες εκπαιδευτικοί θα έχουν κατακτήσει και εµπεδώσει  και της εξειδίκευσής του παρέχει
          στηµατικά, αποτελεσµατικά και αβίαστα στην καθηµερινή τους  διδακτικές τεχνικές καλλιέργειας των δεξιοτήτων, ώστε να εί-  µοριοδότηση, ενώ κατά την ολοκλήρωσή του,
          διδακτική πρακτική. Οι συµµετέχοντες εκπαιδευτικοί ασκούν-  ναι σε θέση να τις αξιοποιούν και µετά την αλλαγή των Προ-  οι συµµετέχοντες λαµβάνουν ατοµική,
          ται στον εβδοµαδιαίο, µηνιαίο έως και ετήσιο σχεδιασµό της δι-  γραµµάτων Σπουδών και των σχολικών εγχειριδίων, έτσι όπως  αναλυτική ανατροφοδότηση και ενθαρρύνονται
          δασκαλίας τους µέσω συγκεκριµένων παραδειγµάτων από τα  αυτή προγραµµατίζεται από το Υπουργείο Παιδείας για το επό-  σε πρακτικές εφαρµογές.
          σχολικά εγχειρίδια και µέσω καλών πρακτικών, σε εναρµόνι-  µενο διάστηµα».
          ση µε τα ισχύοντα Αναλυτικά Προγράµµατα Σπουδών. Με αυ-  Να σηµειωθεί πως στο πρόγραµµα συµµετέχει ως εκπαιδεύ-
          τόν τον τρόπο η ανάπτυξη του κάθε κύκλου δεξιοτήτων γίνε-  τρια και η δρ. Μαρία Χρήστου, η οποία εξειδικεύεται στην επι-
          ται ως εξής: α. εντοπίζονται µέσα στη σχολική ύλη όλης της χρο-  µόρφωση εκπαιδευτικών σε θέµατα σχετικά µε τις δεξιότητες
          νιάς οι διδακτικές ενότητες των οποίων το περιεχόµενο σχε-  αλλά και την αξιοποίηση της τέχνης.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14