Page 10 - Open2U - February- 2022
P. 10
10 Φάκελος: ∆εξιότητες ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2022
Κοινωνικέςψηφιακέςεκπαιδευτικές δεξιότητες
Σµιλεύοντας
τουςπολίτες
του«αύριο»
Ποιες είναι οι δεξιότητες που χρειάζονται οι νέοι
πολίτες που βαδίζουν σήµερα προς την «είσοδο»
κοινωνιών διαφορετικών, εξελιγµένων,
αναπροσανατολισµένων; Και πώς θα µπορέσουν
να τις αποκτήσουν; Ποιοι είναι δε εκείνοι που
θα αναλάβουν να διαδραµατίσουν τον κεντρικό ρόλο
στην κοινωνική και ψηφιακή αναβάθµιση
των εκπαιδευτικών µας συστηµάτων, ενθαρρύνοντας
και καθοδηγώντας τους νέους;
ο θέµα έχει αποτελέσει τη βάση δεκάδων ανα- 15 χρόνια παρουσίας µε 1.189 ενεργούς φοιτητές σή- ότι το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) µετά από
λύσεων που επιχειρούν να ερµηνεύσουν τους νέ- µερα και 1.607 αποφοίτους» αναφέρει. απόφαση του Υπουργείου Παιδείας πρότεινε την εισα-
Τους κανόνες της ψηφιακής και κοινωνικής αλλα- Το πρόγραµµα της Εκπαίδευσης Ενηλίκων του ΕΑΠ δί- γωγή των Εργαστηρίων ∆εξιοτήτων στο εβδοµαδιαίο
γής η οποία «αγκαλιάζει» τις σύγχρονες κοινωνίες µας. νει ιδιαίτερη έµφαση στο ζήτηµα της ανάπτυξης δεξιο- ωρολόγιο πρόγραµµα της πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης
Καταλήγοντας ωστόσο όλες στο ίδιο συµπέρασµα: Ο τήτων. «Πρόκειται για από το τρέχον σχολικό
τρόπος που «µαθαίνουµε» πρέπει να αναπροσαρµο- ένα πολύ επίκαιρο και έτος σε όλες τις σχολι-
στεί. Το ίδιο και «αυτά» που µαθαίνουµε. Σε αυτό το ενδιαφέρον ζήτηµα, στο κές µονάδες της χώρας
φόντο, απαραίτητη είναι η αναγέννηση, στις σύγχρο- οποίο φαίνεται ότι η (δεξιότητες του 21ου
νες ψηφιακές µας κοινωνίες, των Ανθρωπιστικών χώρα µας έχει ουσια- αιώναόπωςκριτικήσκέ-
Επιστηµών και της καλλιέργειάς τους σε όλα τα επι- στικόέλλειµµα.Απότην ψη, επικοινωνία, συνερ-
στηµονικά και επαγγελµατικά πεδία, καθώς «τι ξεχω- πλευρά µας προετοι- γασία, δηµιουργικότητα
ρίζει τους ανθρώπους από τις µηχανές, αν όχι η ψυχή;». µάζοντας ή και ανα- σε φυσικό και σε ψη-
Στα παραπάνω κεντρικό ρόλο φαίνεται ότι αποκτά ο ρό- πτύσσοντας επαγγελ- φιακό περιβάλλον, δε-
λος του επαγγελµατικού προσανατολισµού στα σχολεία, µατικά τους εκπαιδευ- ξιότητες ζωής όπως εν-
αλλά και της ∆ιά Βίου Εκπαίδευσης που θα δώσει την τές ενηλίκων, κάνουµε συναίσθηση, προσαρ-
δυνατότητα επανένταξης στον επαγγελµατικό στίβο, προσπάθεια αφενός να µοστικότητα, ανθεκτι-
επαγγελµατιών ή ειδικοτήτων που ενδεχοµένως έχουν Μανώλης Κουτούζης ενισχυθούν οι δεξιότη- κότητα, πολιτειότητα, Μαρία Χρήστου
περιθωριοποιηθεί. τες των φοιτητών, αφε- επίλυση συγκρούσεων,
Τι λένε όµως γι' αυτά οι εκπρόσωποι των ίδιων των εκ- τέρουνααποκτήσουνοιίδιοιοιφοιτητέςγνώσειςκαιικα- πρωτοβουλία, δεξιότητες της τεχνολογίας, µηχανικής
παιδευτικών συστηµάτων; Οι επιστήµονες του Ελληνι- νότητες που θα τους επιτρέψουν, ως εκπαιδευτές ενη- και επιστήµης, του νου, όπως στρατηγική σκέψη, πλά-
κού Ανοικτού Πανεπιστηµίου αναζήτησαν πρόσφατα τις λίκων,ναβοηθήσουντουςδικούςτουςεκπαιδευόµενους για σκέψη κ.λπ.)” αναφέρει χαρακτηριστικά.
απαντήσεις στη διάρκεια διαδικτυακής ηµερίδας µε θέµα νααναπτύξουναποτελεσµατικάκρίσιµεςδεξιότητες»λέει «Η καλλιέργεια των προαναφερθεισών δεξιοτήτων απο-
«Η Ανάπτυξη των ∆εξιοτήτων στο Εκπαιδευτικό Σύ- ο κ. Κουτούζης. Πάντως, η ανάγκη για νέες δεξιότητες, τελεί βασική προoπόθεση για την ανάπτυξη πτυχών του
στηµα». Η ηµερίδα οργανώθηκε από την Επιστηµονι- η εκρηκτική εξέλιξη των τεχνολογιών και ο ψηφιακός κριτικού στοχασµού των µαθητών και µαθητριών, µε την
κή Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων, ενώ όλοι οι συντε- µετασχηµατισµός της κοινωνίας και της οικονοµίας µας έννοια της επαναξιολόγησης των κατά βάση δυσλει-
λεστές της ήταν συνεργάτες του µεταπτυχιακού προ- επιφέρει µεγάλες αλλαγές στο περιεχόµενο και την ορ- τουργικών παραδοχών, µε στόχο την ποιοτική αλλαγή
γράµµατος «Εκπαίδευση Ενηλίκων» (ΕΚΕ). Πιο συγ- γάνωση της εργασίας, δηµιουργεί νέα επαγγέλµατα και του τρόπου σκέψης και συµπεριφοράς τους έτσι ώστε
κεκριµένα, συµµετείχε ο πρόεδρος της Ένωσης, οµό- µας φέρνει αντιµέτωπους µε νέες προκλήσεις. µέχρι το στάδιο της ενηλικίωσής τους να έχουν ανα-
τιµος καθηγητής του ΕΑΠ και συνήγορος του Φοιτητή, Στο πρόσφατο World Economic Forum το 38% των ερω- πτύξει έναν τρόπο σκέψης που θα οδηγήσει στη χει-
Αλέξης Κόκκος, επί σειρά ετών διευθυντής του συγ- τηθέντων σε µεγάλη έρευνα που έγινε στους εκπρο- ραφέτησή τους» συνεχίζει. «Σύµφωνα µε την κοινω-
κεκριµένου, ενώ εισηγήτριες ήταν οι διδάσκουσες σε σώπους επιχειρήσεων απάντησε ότι αναµένει έως το νιολόγο της εκπαίδευσης Isabert Jamati (1985) στη σχο-
αυτό Κατερίνα Κεδράκα, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο έτος 2022 να επεκτείνει το εργατικό του δυναµικό σε λική διδασκαλία είναι απαραίτητο οι µαθητές και µα-
∆ηµοκρίτειο Πανεπιστήµιο Θράκης, η Ευφροσύνη Κω- νέους ρόλους µε σκοπό τη βελτίωση της παραγωγι- θήτριες να προσεγγίζουν κοινωνικά θέµατα, ώστε να
σταρά, φιλόλογος και η διδάκτορας του ΕΑΠ, Μαρία Χρή- κότητας. Παράλληλα, πάνω από το ένα τέταρτο θεω- ασκούνται στο να κάνουν κριτική στην πραγµατικότη-
στου. ρούσε ότι η αυτοµατοποίηση θα οδηγήσει στη δηµιουργία τα που µαθαίνουν και να µην την αποδέχονται άκριτα.
«Η εκδήλωση αυτή επιβεβαιώνει τον σηµαντικό και πρω- νέων ρόλων στις επιχειρήσεις. Σε ένα ασταθές κοινωνικό και επαγγελµατικό περι-
τοπόρο ρόλο του ΕΑΠ στην εδραίωση και ανάπτυξη του Όλα όµως ξεκινούν από τα σχολεία! Αναφερόµενη στην βάλλον και σε ένα αβέβαιο µέλλον, οι νέοι χρειάζεται
επιστηµονικού πεδίου της εκπαίδευσης ενηλίκων καλλιέργεια των δεξιοτήτων στην πρωτοβάθµια εκ- να αναπτύξουν από µικρή ηλικία ικανότητες προσαρ-
στην Ελλάδα» λέει σχετικά ο κοσµήτορας της Σχολής παίδευση η διδάκτορας Μαρία Χρήστου λέει: ”Το εκ- µογής στις νέες συνθήκες που θα προκύψουν, ευελι-
Θετικών Επιστηµών του ΕΑΠ και διευθυντής του µε- παιδευτικό σύστηµα αποτελεί τον βασικό θεσµό που ξίας, δηµιουργικότητας, ανθεκτικότητας, πληροφορι-
ταπτυχιακού προγράµµατος στην Εκπαίδευση Ενηλίκων συµβάλλει στην αρµονική ένταξη των µαθητών στην κοι- κού και ψηφιακού γραµµατισµού κ.τ.λ. Ιδιαίτερα στις µέ-
Μανώλης Κουτούζης που συντόνισε και την διαδικτυακή νωνία. Ως εκ τούτου χρειάζεται να εφοδιάζει τους µα- ρες µας όπου καλούµαστε να αντιµετωπίσουµε την παν-
συνάντηση. θητές µε γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες οι οποί- δηµία της COVID-19 και τις συνέπειες αυτής, η ανά-
«Το πρόγραµµά µας ήταν το πρώτο στο είδος του και ες θα αποτελούν για αυτούς εργαλεία διά βίου µάθη- πτυξη δεξιοτήτων από την παιδική ηλικία κρίνεται απα-
παραµένει το µοναδικό απόλυτα εξειδικευµένο πρό- σης”. ραίτητη» τονίζει η κυρία Χρήστου.
γραµµα για την εκπαίδευση ενηλίκων σε όλη την Ελ- "Σε ό,τι αφορά το δηµοτικό σχολείο, η ανάπτυξη δε- «Ιδιαίτερα σηµαντικός είναι ο ρόλος των εκπαιδευτι-
λάδα, όπως άλλωστε και το πρόγραµµα "Επιστήµες της ξιοτήτων είναι απαραίτητη για τη σταδιακή απόκτηση ικα- κών, προκειµένου να υποστηρίξουν κατάλληλα τους µα-
Αγωγής" που έχει ήδη συµπληρώσει περισσότερα από νοτήτων και τη διαµόρφωση στάσεων. ∆εν είναι τυχαίο θητές ως προς την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Σήµερα οι

