Page 12 - Open2U - JULY - 2022
P. 12

12               Ερευνητική Οµάδα                                                               ΙΟΥΛΙΟΣ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2022










                                Μεισχυρότεχνικό






                                προσανατολισµό








                                ΣηµαντικήησυµµετοχήτουΕΑΠσεσυµµαχίεςγιατηνανάπτυξητοµεακώνδεξιοτήτων(µέροςΒ)



                                    ι Τοµεακές Συµµαχίες ∆εξιοτήτων (Sector Skills Al-  στο πρώτο διεθνώς βιβλίο που περιλαµβάνει το σώµα γνώ-
                                    liances - SSA) είναι εκείνο το τµήµα του προγράµµα-  σης για τις έξυπνες πόλεις (https://smartdevops.eu/scbok).
                                Οτος Erasmus+ που στόχευε στην αντιµετώπιση των  Το Μαζικό Ανοικτό ∆ιαδικτυακό Μάθηµα (MOOC) αποτέλεσε
                                κενών δεξιοτήτων, µε τον εντοπισµό ειδικών τοµεακών αναγ-  το πρώτο βήµα της µεθοδολογίας εκπαίδευσης και εστία-
                                κών της αγοράς εργασίας και ζήτησης για νέες δεξιότητες  σε σε 15 ικανότητες που εµφανίζονται σε όλα τα προφίλ. Ξε-  Ευρωπα κή τοµεακή συµµαχία για
                                σε σχέση µε ένα ή περισσότερα επαγγελµατικά προφίλ (από  κίνησε στις 19 Οκτωβρίου 2020 και ολοκληρώθηκε στις 18  τις ικανότητες ανάπτυξης λογισµικού
                                πλευράς ζήτησης) ή ενισχύοντας την ανταπόκριση των αρ-  Ιανουαρίου 2021. Προσφέρθηκε χωρίς προαπαιτούµενα απο-
                                χικών και συνεχιζόµενων συστηµάτων ΕΕΚ, σε οποιοδήπο-  κλειστικά στα αγγλικά δωρεάν µέσα από την πλατφόρµα  Τα τελευταία χρόνια, οι ψηφιακές δεξιότητες γίνονται όλο
                                τε επίπεδο (από την πλευρά της προσφοράς), στις ειδικές  https://smartdevopsmooc.eu/moodle/pages/login.php.  και πιο σηµαντικές για τις µεγάλες εταιρείες και τις µικρο-
                                ανάγκες της αγοράς εργασίας.              Περιελάµβανε 15 µαθησιακές ενότητες (µία για κάθε ικα-  µεσαίες επιχειρήσεις, τους επαγγελµατίες των Τεχνολογιών
                                Με βάση στοιχεία σχετικά µε τις ανάγκες σε δεξιότητες, τα  νότητα), είχε εβδοµαδιαία οργάνωση και προσέφερε 1-2 ενό-  Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και το µελλοντικό ερ-
          ∆ρ. Αχιλλέας Καµέας,  έργα που υλοποιήθηκαν σε αυτό το πλαίσιο υποστηρίζουν  τητες την εβδοµάδα που απαιτούσαν 8-10 ώρες µελέτης συ-  γατικό δυναµικό της Ε.Ε. Ωστόσο, επί του παρόντος, πα-
          Καθηγητής Σχολής                                                                                           ρατηρείται ένα µεγάλο χάσµα µεταξύ των δεξιοτήτων που
          Θετικών Επιστηµών     το σχεδιασµό και την παράδοση διακρατικού περιεχοµένου  νολικά. Σε αυτό εγγράφηκαν συνολικά 961 άτοµα από 34 χώ-  χρειάζεται η αγορά και αυτών που έχει να προσφέρει το ερ-
          και Τεχνολογίας ΕΑΠ   ΕΕΚ για νέα ή υπάρχοντα ευρωπαjκά επαγγελµατικά προ-  ρες παγκοσµίως, µε τη συντριπτική πλειοψηφία τους να προ-  γατικό δυναµικό της Ε.Ε., ένα κενό ιδιαίτερα εµφανές στη
          ∆ιευθυντής DAISSy ΕΑΠ  φίλ, καθώς και µεθοδολογίες διδασκαλίας και κατάρτισης  έρχεται από την Ευρώπη (895 άτοµα).
                                µε έµφαση στη µάθηση µε βάση την εργασία.  Από αυτά, 434 άτοµα (περίπου 45%) συνδέθηκαν στο µά-  βιοµηχανία Λογισµικού.
                                ΣτοτεύχοςΑπριλίουπαρουσιάστηκαντέσσεραέργαπουαφο-  θηµα και ολοκλήρωσαν τουλάχιστον ένα τεστ αξιολόγησης  Το έργο ESSA - European Software Skills Alliance, στο οποίο
                                ρούν σε τοµείς που σχετίζονται µε τον Πολιτισµό. Σε αυτό  και 252 το ολοκλήρωσαν επιτυγχάνοντας το εντυπωσιακό  συµµετέχει το ΕΑΠ µέσω της ερευνητικής οµάδας DAISSy,
                                το τεύχος θα παρουσιαστούν δύο έργα που αφορούν σε το-  ποσοστό ολοκλήρωσης του 58,06%.  υπό το συντονισµό του ∆ρ. Βασίλη Βασιλειάδη, Αν. Καθη-
                                µείς µε ισχυρό τεχνικό προσανατολισµό: το έργο DevOps  Το πρόγραµµα µικτής µάθησης προσέφερε τη δυνατότητα  γητή του Παν. Πατρών, δηµιουργήθηκε για να υποστηρίξει
                                (έξυπνες πόλεις – τοπική αυτοδιοίκηση) και το έργο ESSA  εξειδίκευσης για κάθε προφίλ. ∆ιήρκεσε 24 εβδοµάδες, µε  τονΤοµέαΛογισµικούτηςΕ.Ε.παρέχονταςένασταθερόπλαί-
                                (τεχνολογία λογισµικού).                  ηµεροµηνία εκκίνησης στις 22/2/2021, προσφέροντας 28  σιο για την εκπαίδευση και την κατάρτιση επαγγελµατιών λο-
                                                                          ενότητεςπουοδήγησανστηναπόκτηση337µαθησιακώναπο-  γισµικού, µε σηµαντικά οφέλη για το ψηφιακό οικοσύστηµα
                                                                          τελεσµάτων. ∆ηµιουργήθηκε εκπαιδευτικό υλικό που αντι-  και την κοινωνία στο σύνολό της. Το έργο χρηµατοδοτείται
                                                                          στοιχεί σε περίπου 300 ώρες αυτορρυθµιζόµενης µελέτης,  απότοπρόγραµµαErasmus+καιτηδράσηLot2:SectorSkills
                                                                          54 ώρες αξιολόγησης και 112 ώρες πρακτικών ασκήσεων,  Alliances for implementing a new strategic approach to sec-
                                                                          ενώ διεξήχθησαν διαδικτυακές συνεδρίες συνολικής διάρ-  toral cooperation on skills. Αποτελεί έργο οδηγό (Blueprint)
          ∆ρ. Βασίλης Βασιλειάδης                                         κειας 56 ωρών. Το πρόγραµµα µικτής µάθησης παρακο-  και βρίσκεται ήδη στον 2ο χρόνο υλοποίησής του (σε σύνολο
                                Αναπτύσσοντας τις ικανότητες              λούθησαν 228 άτοµα, 118 εκ των οποίων προέρχονταν από  τεσσάρων ετών).
                                των εργαζόµενων στις έξυπνες πόλεις       την Ελλάδα, ενώ το ολοκλήρωσαν 94 άτοµα (τα 68 εξ αυ-  Το έργο ESSA στοχεύει να γεφυρώσει τα κενά στις δεξιό-
                                Το έργο Smart DevOps – DevOps Competences for Smart Ci-  τών από την Ελλάδα).        τητες λογισµικού στην Ευρώπη και να επιταχύνει την ανα-
                                                                                                                     βάθµιση και την επανεκπαίδευση του εργατικού δυναµικού
                                ties χρηµατοδοτήθηκε στο πλαίσιο του Erasmus+, υλοποι-  Η µάθηση βάσει εργασίας διαδέχθηκε το πρόγραµµα µικτής  λογισµικού της Ε.Ε. για να διασφαλίσει ότι µπορούν να κα-
                                ήθηκε µε τη συνεργασία 13 εταίρων από 5 ευρωπαjκές χώ-  µάθησης,διήρκεσε200ώρες,υλοποιήθηκεσε12εβδοµάδες  λυφθούν οι τρέχουσεςκαι µελλοντικές δεξιότητες λογισµικού
                                ρες (Ελλάδα, Κύπρος, Ιταλία, Γερµανία, Βέλγιο) και ολο-  και ολοκληρώθηκε στις 22/10/2021. Συµµετείχαν 80 άτο-  και οι επαγγελµατικές ανάγκες του κλάδου. Η µεθοδολο-
                                κληρώθηκε επιτυχώς το ∆εκέµβριο του 2021.  µα, 56 εκ των οποίων από την Ελλάδα. Οι οργανισµοί που  γία που θα χρησιµοποιηθεί προς την επίτευξη αυτών των στό-
                                Σκοπός του Smart DevOps ήταν η αντιµετώπιση της έλλει-  ενεπλάκησαν στην Ελλάδα περιλάµβαναν τους δήµους  χων περιλαµβάνει την παροχή πρακτικών εργαλείων για την
                                ψης των απαιτούµενων δεξιοτήτων των υπαλλήλων πόλε-  Λαρισαίων, Κατερίνης, Τρικκαίων, Ιωαννιτών, Γρεβενών, Βέ-  κάλυψη της ζήτησης για δεξιότητες λογισµικού στην Ευρώπη,
                                ων/δήµων για την υποστήριξη της µετάβασης σε έξυπνες  ροιας και Καρδίτσας, καθώς και εταιρείες και άλλες νοµι-  και ειδικότερα µέσω:
                                πόλεις, δίνοντας έµφαση στην εκµετάλλευση της προσέγ-  κές οντότητες (π.χ. ερευνητικά Ινστιτούτα). Προσφέρθηκαν  Μιας ευρωπαjκής στρατηγικής δεξιοτήτων λογισµικού που
          ∆ρ. Θεόδωρος          γισης DevOps.                             περισσότερα από 100 θέµατα πρακτικής άσκησης.
          Παναγιωτακόπουλος     Η ερευνητική οµάδα DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού Πα-  Τα αποτελέσµατα της αξιολόγησης των ανωτέρω εκπαι-  βασίζεται σε ανάλυση αναγκών προσανατολισµένη στην αγο-
          Έµπειρος Ερευνητής    νεπιστηµίου, υπό το συντονισµό του ερευνητή ∆ρ Θεόδω-  δευτικών δράσεων ήταν άκρως ενθαρρυντικά.  ρά. Θα καθοριστεί µια νέα προσέγγιση για να αντιµετωπί-
          DAISSy ΕΑΠ                                                                                                 σει τα ευρωπαjκά κενά δεξιοτήτων λογισµικού και ρόλων,
                                ρου Παναγιωτακόπουλου, συνέβαλε στον προσδιορισµό των  Συγκεκριµένα, αξιολογήθηκαν η ηλεκτρονική πλατφόρµα µά-  µε συγκεκριµένες και εφαρµόσιµες δράσεις. Η στρατηγική
                                αναδυόµενων εργασιακών προφίλ και δεξιοτήτων για το ερ-  θησης, οι στόχοι και το περιεχόµενο των µαθηµάτων, ο µα-  αυτή έχει ήδη ξεκινήσει να υλοποιείται από τις αρχές του
                                γατικό δυναµικό των έξυπνων πόλεων, συµµετείχε στον κα-  θησιακός φόρτος, η υποστήριξη και η διάδραση, το µαθη-  2022.
                                θορισµό τριών προγραµµάτων σπουδών Επαγγελµατικής Εκ-  σιακό κέρδος, η συνολική εµπειρία µάθησης και ο επαγ-  Προγραµµάτων Σπουδών Εκπαίδευσης, κατάρτισης και
                                παίδευσης και Κατάρτισης, προσδιόρισε την εκπαιδευτική  γελµατικός αντίκτυπος των εκπαιδευτικών δράσεων του έρ-  υλικού µαθηµάτων. Αυτές οι ευκαιρίες µάθησης, µε την πρα-
                                µεθοδολογία ανάπτυξης και προσφοράς µαθηµάτων ηλε-  γου DevOps. Τα ευρήµατα αναδεικνύουν τη µεγάλη ικανο-
                                κτρονικής και µικτής µάθησης, ανέπτυξε εκπαιδευτικό υλι-  ποίηση και τη θετική άποψη που αποκόµισαν οι εκπαιδευό-  κτική εξάσκηση, θα αντιµετωπίσουν συγκεκριµένα τις
                                                                                                                     προσδιορισµένες δεξιότητες λογισµικού και τα κενά σε κρί-
                                κό, συµµετείχε στην ανάπτυξη της πλατφόρµας ηλεκτρονι-  µενοι/ες από τη συµµετοχή τους στις δράσεις εκπαίδευσης
                                κής µάθησης και υποστήριξης MOOC του έργου, συµµετείχε  αλλά και την αποτελεσµατικότητα αυτών.  σιµους ρόλους όπως αυτών του Προγραµµατιστή, του Eι-
                                στις πιλοτικές δράσεις εκπαίδευσης και υλοποίησε την αξιο-  Χάρη στα πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσµατα του έργου, το  δικού DevOps, του Σχεδιαστή Λύσεων, του Ειδικού Αξιολό-
                                λόγηση των ανωτέρω.                       ΕΑΠ σε συνεργασία µε το Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας, προ-  γησης Λογισµικού κ.τ.λ. Το ΕΑΠ έχει αναλάβει το σχεδια-
                                Το πρώτο στάδιο επικεντρώθηκε στον εντοπισµό αναδυό-  χώρησε στο σχεδιασµό ενός κοινού Ξενόγλωσσου Προ-  σµό των προφίλ και των προγραµµάτων εκπαίδευσης για τα
                                µενων εργασιακών ρόλων και δεξιοτήτων στο πεδίο των έξυ-  γράµµατος Μεταπτυχιακών Σπουδών, το οποίο θα υλοποι-  επαγγελµατικά προφίλ Ειδικού DevOps (EQF 7) και Solution
                                πνων πόλεων. Η έρευνα αποκάλυψε τρία κύρια επαγγελ-  ηθεί στο πλαίσιο της σχετικής δράσης του ΕΣΠΑ. Επιπλέ-  Designer (EQF 7) βάσει του προτύπου e-CF.
                                µατικά προφίλ: σχεδιαστής έξυπνων πόλεων, διαχειριστής  ον, στο πλαίσιο του Erasmus+, έχει ξεκινήσει η υλοποίηση  Μίας κοινότητας Software Skills Practitioners που επιτρέπει
                                του ΙΤ τµήµατος έξυπνων πόλεων και υπάλληλος του ΙΤ τµή-  του νέου έργου CRISIS - Competences for Resilient Smart  το διαµοιρασµό γνώσης σχετικά µε τις δεξιότητες λογισµι-
                                µατος των έξυπνων πόλεων. Στη συνέχεια δηµιουργήθηκε,  Cities’ Staff, το οποίο θα σχεδιάσει το επαγγελµατικό προ-  κού και την επαγγελµατική ποιότητα.
                                µετά από διαβούλευση, µια οµάδα 42 ικανοτήτων, των κα-  φίλ του Smart City Resilience Officer (SCRO) και θα υπο-  Μέσω µίας πανευρωπαjκής έρευνας αναγκών που έλαβε
                                τηγοριών ψηφιακές, ειδικές για DevOps και έξυπνες πόλεις  στηρίξει την ανάπτυξη των ανάλογων ικανοτήτων.  χώρα το 2021, το έργο κατάφερε να καταγράψει τις τρέ-
                                και µεταφέρσιµες, οι οποίες κατανεµήθηκαν στα τρία
                                επαγγελµατικά προφίλ, δηµιουργώντας τρία µονοπάτια
                                σπουδών επαγγελµατικής ανάπτυξης.
                                Για καθένα από αυτά, εφαρµόστηκε µια µεθοδολογία εκ-
                                  παίδευσης τριών σταδίων: οριζόντιο (MOOC), εξειδι-
                                    κευµένο (µικτό µάθηµα) και µάθηση βάσει εργασίας.
                                       Εφαρµόζοντας ένα µοντέλο εκπαιδευτικού σχε-
                                          διασµού που έχει δηµιουργηθεί από την
                                           ερευνητική οµάδα DAISSy, σχεδιάστηκε και
                                           αναπτύχθηκε το εκπαιδευτικό υλικό και εγ-
                                           χειρίδια για τις ικανότητες αυτές σε 5
                                            γλώσσες (Ελληνικά, Αγγλικά, Γερµανικά,
                                            Ιταλικά και Γαλλικά), το οποίο χρησιµο-
                                            ποιήθηκε στις προαναφερθείσες εκπαι-
                                            δευτικές δράσεις. Το σύνολο της γνώσης
                                            και της εµπειρίας που αναπτύχθηκε κατά
                                            τη διάρκεια του έργου συµπεριλήφθηκε
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17