Page 14 - Open2U - NOVEMBER-DECEMBER- 2022-2
P. 14
14 Ερευνητική Οµάδα ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ-∆ΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2022
Καινοτόµες
εκπαιδευτικέςτεχνικές
Αχιλλέας Καµέας ΗερευνητικήοµάδαDAISSyτουΕΑΠσυµµετέχεισεµιαοµάδαευρωπαϊκώνέργων
Καθηγητής ΣΘΕΤ ΕΑΠ
∆ιευθυντής DAISSy
πουστοχεύουνστηναπόκτησηκριτικήςικανότητας
ι δυναµικά µεταβαλλόµενες ανάγκες της βιο- βάση µέσω εικόνας, ενισχύει σηµαντικά την ορθό-
µηχανίας και οι διαρκείς τεχνολογικές εξελί- τητα των επιλογών» επισηµαίνει στην «Open2U» ο
Οξεις προκαλούν σηµαντική αβεβαιότητα στο διευθυντής DAISSy, Καθηγητής ΣΘΕΤ ΕΑΠ, Αχιλλέας
σχεδιασµό της σταδιοδροµίας των µαθητών/τριών και Καµέας.
φοιτητών/τριών και σοβαρή πίεση στους/στις εκπαι- Το έργο CrAL, σηµειώνει, προτείνει την µετατροπή
δευτικούς, οι οποίοι/ες είναι υποχρεωµένοι/ες να πα- των νέων σε παραγωγούς εικονικής πληροφορίας µε
ράσχουν εκπαίδευση που ανταποκρίνεται στις ανάγ- στόχο να τους/τις βοηθήσει να αντιληφθούν καλύ-
κες του αύριο, χωρίς όµως αυτές να είναι δυνατό να τερα τις διαστάσεις της (παρα) πληροφόρησης. Ταυ-
Βίκυ Μαράτου, MSc διατυπωθούν σήµερα. τόχρονα, απαιτείται ο στοχευµένος συνδυασµός φαι-
Φυσικός, Πληροφορικός «Η κυριότερη σύγχρονη ανάγκη είναι η ικανότητα νοµενικά ετερόκλιτων δεξιοτήτων και η ικανότητα δο-
Ερευνήτρια DAISSy εφαρµογής κριτικής σκέψης για την επίλυση προ- κιµής εναλλακτικών επιλογών, µε στόχο την βέλτιστη
βληµάτων. Οι παραδοσιακές εκπαιδευτικές πρακτι- επιλογή σταδιοδροµίας. Το NEFELE BOX είναι ένα
κές είναι αναποτελεσµατικές καθότι εσωστρεφείς. πολυτροπικό εργαλείο που συνδυάζει ένα παίγνιο βα-
Απαιτείται η εφαρµογή νέων πρακτικών εκπαίδευ- σισµένο σε απτικές διεπαφές µε ψηφιακή εφαρµογή,
σης,οιοποίεςµπορείναπροέρχονταιαπότηµεταφορά για κινητό και υπολογιστή.
καλών πρακτικών από άλλους χώρους εκτός εκπαί- «Όµως τίποτε από τα παραπάνω δεν µπορεί να επι-
δευσης, µε την οποία έχουν το κοινό χαρακτηριστικό τευχθεί χωρίς την συµµετοχή των εκπαιδευτικών και
ότι επιδιώκουν την αποτελεσµατική επίλυση προ- εκπαιδευτών/τριών όλων των βαθµίδων της εκπαί-
βληµάτων. Ένα τέτοιο παράδειγµα είναι η ανάπτυξη δευσης.
εφαρµογών λογισµικού, από την οποία το έργο Το πρώτο βήµα είναι να ενισχύσουµε τις γνώσεις και
Agile2Learn «δανείζεται» τη µεθοδολογία Agile και ικανότητές τους και να τους/τις βοηθήσουµε να προ-
Βασιλική Τακούλη επιχειρεί να την µετατρέψει σε εκπαιδευτική προ- σαρµόζονται τάχιστα στις µεταβολές. Η ερευνητική
∆ιαχειρίστρια Έργων DAISSy
σέγγιση. Ένα άλλο παράδειγµα είναι ο σχεδιασµός οµάδα DAISSy του ΕΑΠ (http://daissy.eap.gr/), έχον-
παιγνίων µε εκπαιδευτικό χαρακτήρα, µε βάση τον τας αντιληφθεί την κρισιµότητα του ρόλου των εκ-
οποίο δηµιουργήθηκε η Εργαλειοθήκη TEGA. παιδευτικών, στέκεται και πάλι αρωγός στην επαγ-
Επιπλέον,ηαπόκτησηγνώσεωνκαιδεξιοτήτων,ακόµη γελµατική τους ανάπτυξη, µέσω της συµµετοχής της
καιηδιαρκήςαναβάθµισήτους,φαίνεταιότιδενεπαρ- σε µια οµάδα ευρωπαϊκών έργων µε αντικείµενο και-
κεί πλέον. Αρχικά, η ικανότητα κριτικής ανάλυσης της νοτόµες εκπαιδευτικές τεχνικές, τα οποία παρουσιά-
πληροφορίας, η οποία πλέον προσλαµβάνεται κατά ζουµε στο άρθρο που ακολουθεί» τονίζει.
Η Η χ χρ ρή ήσ ση η α αν να αλ λο ογ γι ικ κώ ών ν π πα αι ιγ γν νί ίω ων ν ω ως ς ε ερ ργ γα αλ λε εί ίω ων ν σ στ τη ην ν τ τρ ρι ιτ το οβ βά άθ θµ µι ια α ε εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η
∆ρ. Χρήστος Πιερρακέας
Αναπληρωτής Καθηγητής
Πανεπιστηµίου Πατρών
Ερευνητής DAISSy Το ευρωπαϊκό έργο “TEGA - Training Πανεπιστήµιο Lusofona από την Πορ- κτικής του TEGA πρόκειται να προ-
the Educators to facilitate the teaching τογαλία και το Πανεπιστήµιο του Vilnius ωθήσει τη µακροπρόθεσµη συνεργα-
and assessment of abstract syllabus από τη Λιθουανία. σία και την ανταλλαγή εµπειριών και
by the use of serious GAmes” ανα- Τα ευρήµατα της βιβλιογραφικής ανα- καλών πρακτικών, µεταξύ των µελών
πτύσσει µια καινοτόµο µεθοδολογία δι- σκόπησης δείχνουν ότι τα αναλογικά της, στον τοµέα της τριτοβάθµιας εκ-
δασκαλίας βασισµένη στο αναλογικό παίγνια, όταν χρησιµοποιούνται ως εκ- παίδευσης. Η κοινότητα πρακτικής του
παιχνίδι, φιλοδοξώντας να επιφέρει αλ- παιδευτικάεργαλεία,ενισχύουντηνατο- κης TEGA από διδάσκοντες σε Πανε- TEGA υποστηρίζεται από κατάλληλα
λαγήστιςπαραδοσιακέςδιδακτικέςπρα- µική απόδοση και αυξάνουν την συµ- πιστήµια της Ελλάδας, Αγγλίας, Λι- σχεδιασµένη διαδραστική ηλεκτρονική
µετοχή και την ικανοποίηση των εκ- θουανίας και Πορτογαλίας. Η ανατρο- πλατφόρµα που αναπτύχθηκε από την
παιδευόµενων, κυρίως όταν η παιγνιώ- φοδότηση θα χρησιµοποιηθεί για την οµάδα DAISSy του ΕΑΠ. Πληροφορίες
δης µάθηση χρησιµοποιείται για τη δι- τελική έκδοση της Εργαλειοθήκης. Επι- στον ιστότοπο https://www.tega-pro-
∆ρ.ΚατερίναΝικολακοπούλου δασκαλία θεµάτων που οι µαθητές τεί- πλέον, η πανευρωπαϊκή κοινότητα πρα- ject.eu
Συντονίστρια Εκπαιδευτικού νουν να τα αντιµετωπίζουν ως βαρετά,
Έργου ΠΕ70, ΠΕΚΕΣ αφηρηµένα ή περίπλοκα. Ωστόσο, η έν-
∆υτικής Ελλάδας ταξή τους στη διδασκαλία συνοδεύεται
Ερευνήτρια DAISSy
από αρκετές προκλήσεις, όπως είναι ο
χρόνος προετοιµασίας και οι πόροι που Π Πρ ρό όλ λη ηψ ψη η τ το ου υ φ φα αι ιν νο οµ µέ έν νο ου υ Ν ΝΕ ΕΕ ΕΤ Τ
απαιτούνταιγιατηδηµιουργίαενόςνέου
παιχνιδιού ή την αναδιαµόρφωση ενός « «Ν Νέ έο οι ι χ χω ωρ ρί ίς ς ε ερ ργ γα ασ σί ία α- -ε εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η- -κ κα ατ τά άρ ρτ τι ισ ση η» »
υπάρχοντος παιχνιδιού και την προ-
σαρµογή του στις διδακτικές ανάγκες.
Το έργο TEGA έρχεται να αντιµετωπίσει Η ερευνητική οµάδα Daissy του ΕΑΠ, κατά το στάδιο του επαγγελµατικού
τις προκλήσεις παρέχοντας την Εργα- σε συνεργασία µε το Universita Degli προσανατολισµού των εφήβων µα-
λειοθήκη TEGA, την οποία ανέπτυξε Studi di Napoli Federico II (Συντονιστής θητών/τριών τους. Οι εκπαιδευτικοί
µετά από εις βάθος έρευνα στο αντι- εταίρος), το Universidad de Valencia, µπορούν να δράσουν για την πρόληψη
Ελένη Γεωργακάκου, MSc κείµενο. Ακολουθώντας την Εργαλει- Ισπανία, το Scuola Universitaria Pro- του φαινοµένου NEET, υποστηρίζον-
Κοινωνική Επιστήµονας οθήκη, ο/η εκπαιδευτικός ξεκινά µε τον fessionale della Svizzera Italiana, Ελ- τας την ανάπτυξη της επαγγελµατικής
Υπεύθυνη ∆ιαχείρισης Έργων προσδιορισµό του στόχου του παιχνι- βετία, την SMARTED SRL, Ιταλία και ταυτότητας των µαθητών/τριών τους.
και Ερευνήτρια DAISSy διού σε σχέση µε το µαθησιακό απο- την EADTU, Ολλανδία, συµµετέχουν Η καινοτοµία του έργου NEFELE έγ-
τέλεσµα και αναγνωρίζει τους τύπου στο ευρωπαϊκό έργο “NEFELE - Neet κειται στο σχεδιασµό και την υλοποί-
των παικτών. Στη συνέχεια, καθορίζει prevention in Educational systems ηση του NEFELE BOX. Πρόκειται για
τα χαρακτηριστικά και τους µηχανι- through positive Future vision Enh- ένα εργαλείο, το οποίο επιτρέπει τη
σµούς του παιχνιδιού, λαµβάνει υπόψη ancing Learning and teacher Educa- δηµιουργία σειράς παιχνιδιών για µα-
στοιχεία που θα κάνουν το παιχνίδι πιο tion”. Το έργο ξεκίνησε τον ∆εκέµ- θητές/τριες γυµνασίου που χρησιµο-
ελκυστικό, προσβάσιµο και περισσό- βριο του 2021 και θα ολοκληρωθεί τον ποιούν Απτικές ∆ιεπαφές Χρήστη
τερο συµµετοχικό και συντάσσει τις Μάιο του 2024. (TUIs-Tangible User Interfaces). Αυτό
κτικέςτηςτριτοβάθµιαςεκπαίδευσης.Το οδηγίες παιξίµατος. Τέλος, έχει στη διά- To έργο NEFELE στοχεύει στο να δια- το καινοτόµο εργαλείο θα τους/τις επι-
έργο ξεκίνησε τον Νοέµβριο 2020 και θεσή του/της ερωτηµατολόγια αξιολό- µορφώσει νέες και καινοτόµες µεθο- τρέψει να πειραµατιστούν σε διαφο-
αναµένεται να ολοκληρωθεί τον Απρί- γησης τόσο του παιχνιδιού όσο και της δολογίες διδασκαλίας οι οποίες µπο- ρετικούς ρόλους χρησιµοποιώντας
Αναστάσιος Παπαδόπουλος, MSc λιο 2023. Συµµετέχουν το Πανεπιστήµιο αποτελεσµατικότητάς του ως εκπαι- ρούν να φανούν χρήσιµες στους/στις φυσικά αντικείµενα συνδεδεµένα µε
Προγραµµατιστής εν ενεργεία εκπαιδευτικούς µέσης µια ψηφιακή διεπαφή, υποβοηθώντας
Τεχνικός DAISSy South Bank του Λονδίνου ως συντονι- δευτικού εργαλείου.
στής φορέας, το Ελληνικό Ανοικτό Πα- ∆ύο εκπαιδευτικές δράσεις του έργου εκπαίδευσης, υποστηρίζοντάς τους τον µελλοντικό προσανατολισµό. Το
νεπιστήµιο µε την οµάδα DAISSy, το εστίασαν στη δοκιµή της Εργαλειοθή-

