Page 14 - Open2U - NOVEMBER-DECEMBER- 2022-2
P. 14

14               Ερευνητική Οµάδα                                                           ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ-∆ΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2022










                                Καινοτόµες






                                εκπαιδευτικέςτεχνικές









          Αχιλλέας Καµέας       ΗερευνητικήοµάδαDAISSyτουΕΑΠσυµµετέχεισεµιαοµάδαευρωπαϊκώνέργων
          Καθηγητής ΣΘΕΤ ΕΑΠ
          ∆ιευθυντής DAISSy
                                πουστοχεύουνστηναπόκτησηκριτικήςικανότητας

                                     ι δυναµικά µεταβαλλόµενες ανάγκες της βιο-  βάση µέσω εικόνας, ενισχύει σηµαντικά την ορθό-
                                     µηχανίας και οι διαρκείς τεχνολογικές εξελί-  τητα των επιλογών» επισηµαίνει στην «Open2U» ο
                                Οξεις προκαλούν σηµαντική αβεβαιότητα στο  διευθυντής DAISSy, Καθηγητής ΣΘΕΤ ΕΑΠ, Αχιλλέας
                                σχεδιασµό της σταδιοδροµίας των µαθητών/τριών και  Καµέας.
                                φοιτητών/τριών και σοβαρή πίεση στους/στις εκπαι-  Το έργο CrAL, σηµειώνει, προτείνει την µετατροπή
                                δευτικούς, οι οποίοι/ες είναι υποχρεωµένοι/ες να πα-  των νέων σε παραγωγούς εικονικής πληροφορίας µε
                                ράσχουν εκπαίδευση που ανταποκρίνεται στις ανάγ-  στόχο να τους/τις βοηθήσει να αντιληφθούν καλύ-
                                κες του αύριο, χωρίς όµως αυτές να είναι δυνατό να  τερα τις διαστάσεις της (παρα) πληροφόρησης. Ταυ-
          Βίκυ Μαράτου, MSc     διατυπωθούν σήµερα.                       τόχρονα, απαιτείται ο στοχευµένος συνδυασµός φαι-
          Φυσικός, Πληροφορικός  «Η κυριότερη σύγχρονη ανάγκη είναι η ικανότητα  νοµενικά ετερόκλιτων δεξιοτήτων και η ικανότητα δο-
          Ερευνήτρια DAISSy     εφαρµογής κριτικής σκέψης για την επίλυση προ-  κιµής εναλλακτικών επιλογών, µε στόχο την βέλτιστη
                                βληµάτων. Οι παραδοσιακές εκπαιδευτικές πρακτι-  επιλογή σταδιοδροµίας. Το NEFELE BOX είναι ένα
                                κές είναι αναποτελεσµατικές καθότι εσωστρεφείς.  πολυτροπικό εργαλείο που συνδυάζει ένα παίγνιο βα-
                                Απαιτείται η εφαρµογή νέων πρακτικών εκπαίδευ-  σισµένο σε απτικές διεπαφές µε ψηφιακή εφαρµογή,
                                σης,οιοποίεςµπορείναπροέρχονταιαπότηµεταφορά  για κινητό και υπολογιστή.
                                καλών πρακτικών από άλλους χώρους εκτός εκπαί-  «Όµως τίποτε από τα παραπάνω δεν µπορεί να επι-
                                δευσης, µε την οποία έχουν το κοινό χαρακτηριστικό  τευχθεί χωρίς την συµµετοχή των εκπαιδευτικών και
                                ότι επιδιώκουν την αποτελεσµατική επίλυση προ-  εκπαιδευτών/τριών όλων των βαθµίδων της εκπαί-
                                βληµάτων. Ένα τέτοιο παράδειγµα είναι η ανάπτυξη  δευσης.
                                εφαρµογών λογισµικού, από την οποία το έργο  Το πρώτο βήµα είναι να ενισχύσουµε τις γνώσεις και
                                Agile2Learn «δανείζεται» τη µεθοδολογία Agile και  ικανότητές τους και να τους/τις βοηθήσουµε να προ-
          Βασιλική Τακούλη      επιχειρεί να την µετατρέψει σε εκπαιδευτική προ-  σαρµόζονται τάχιστα στις µεταβολές. Η ερευνητική
          ∆ιαχειρίστρια Έργων DAISSy
                                σέγγιση. Ένα άλλο παράδειγµα είναι ο σχεδιασµός  οµάδα DAISSy του ΕΑΠ (http://daissy.eap.gr/), έχον-
                                παιγνίων µε εκπαιδευτικό χαρακτήρα, µε βάση τον  τας αντιληφθεί την κρισιµότητα του ρόλου των εκ-
                                οποίο δηµιουργήθηκε η Εργαλειοθήκη TEGA.  παιδευτικών, στέκεται και πάλι αρωγός στην επαγ-
                                Επιπλέον,ηαπόκτησηγνώσεωνκαιδεξιοτήτων,ακόµη  γελµατική τους ανάπτυξη, µέσω της συµµετοχής της
                                καιηδιαρκήςαναβάθµισήτους,φαίνεταιότιδενεπαρ-  σε µια οµάδα ευρωπαϊκών έργων µε αντικείµενο και-
                                κεί πλέον. Αρχικά, η ικανότητα κριτικής ανάλυσης της  νοτόµες εκπαιδευτικές τεχνικές, τα οποία παρουσιά-
                                πληροφορίας, η οποία πλέον προσλαµβάνεται κατά  ζουµε στο άρθρο που ακολουθεί» τονίζει.


                                Η Η   χ χρ ρή ήσ ση η   α αν να αλ λο ογ γι ικ κώ ών ν   π πα αι ιγ γν νί ίω ων ν   ω ως ς   ε ερ ργ γα αλ λε εί ίω ων ν   σ στ τη ην ν   τ τρ ρι ιτ το οβ βά άθ θµ µι ια α   ε εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η
          ∆ρ. Χρήστος Πιερρακέας
          Αναπληρωτής Καθηγητής
          Πανεπιστηµίου Πατρών
          Ερευνητής DAISSy      Το ευρωπαϊκό έργο “TEGA - Training  Πανεπιστήµιο Lusofona από την Πορ-                         κτικής του TEGA πρόκειται να προ-
                                the Educators to facilitate the teaching  τογαλία και το Πανεπιστήµιο του Vilnius              ωθήσει τη µακροπρόθεσµη συνεργα-
                                and assessment of abstract syllabus  από τη Λιθουανία.                                         σία και την ανταλλαγή εµπειριών και
                                by the use of serious GAmes” ανα-  Τα ευρήµατα της βιβλιογραφικής ανα-                         καλών πρακτικών, µεταξύ των µελών
                                πτύσσει µια καινοτόµο µεθοδολογία δι-  σκόπησης δείχνουν ότι τα αναλογικά                      της, στον τοµέα της τριτοβάθµιας εκ-
                                δασκαλίας βασισµένη στο αναλογικό  παίγνια, όταν χρησιµοποιούνται ως εκ-                       παίδευσης. Η κοινότητα πρακτικής του
                                παιχνίδι, φιλοδοξώντας να επιφέρει αλ-  παιδευτικάεργαλεία,ενισχύουντηνατο-  κης TEGA από διδάσκοντες σε Πανε-  TEGA υποστηρίζεται από κατάλληλα
                                λαγήστιςπαραδοσιακέςδιδακτικέςπρα-  µική απόδοση και αυξάνουν την συµ-  πιστήµια της Ελλάδας, Αγγλίας, Λι-  σχεδιασµένη διαδραστική ηλεκτρονική
                                                                µετοχή και την ικανοποίηση των εκ-  θουανίας και Πορτογαλίας. Η ανατρο-  πλατφόρµα που αναπτύχθηκε από την
                                                                παιδευόµενων, κυρίως όταν η παιγνιώ-  φοδότηση θα χρησιµοποιηθεί για την  οµάδα DAISSy του ΕΑΠ. Πληροφορίες
                                                                δης µάθηση χρησιµοποιείται για τη δι-  τελική έκδοση της Εργαλειοθήκης. Επι-  στον ιστότοπο https://www.tega-pro-
          ∆ρ.ΚατερίναΝικολακοπούλου                             δασκαλία θεµάτων που οι µαθητές τεί-  πλέον, η πανευρωπαϊκή κοινότητα πρα-  ject.eu
          Συντονίστρια Εκπαιδευτικού                            νουν να τα αντιµετωπίζουν ως βαρετά,
          Έργου ΠΕ70, ΠΕΚΕΣ                                     αφηρηµένα ή περίπλοκα. Ωστόσο, η έν-
          ∆υτικής Ελλάδας                                       ταξή τους στη διδασκαλία συνοδεύεται
          Ερευνήτρια DAISSy
                                                                από αρκετές προκλήσεις, όπως είναι ο
                                                                χρόνος προετοιµασίας και οι πόροι που  Π Πρ ρό όλ λη ηψ ψη η   τ το ου υ   φ φα αι ιν νο οµ µέ έν νο ου υ   Ν ΝΕ ΕΕ ΕΤ Τ
                                                                απαιτούνταιγιατηδηµιουργίαενόςνέου
                                                                παιχνιδιού ή την αναδιαµόρφωση ενός  « «Ν Νέ έο οι ι   χ χω ωρ ρί ίς ς   ε ερ ργ γα ασ σί ία α- -ε εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η- -κ κα ατ τά άρ ρτ τι ισ ση η» »
                                                                υπάρχοντος παιχνιδιού και την προ-
                                                                σαρµογή του στις διδακτικές ανάγκες.
                                                                Το έργο TEGA έρχεται να αντιµετωπίσει  Η ερευνητική οµάδα Daissy του ΕΑΠ,  κατά το στάδιο του επαγγελµατικού
                                                                τις προκλήσεις παρέχοντας την Εργα-  σε συνεργασία µε το Universita Degli  προσανατολισµού των εφήβων µα-
                                                                λειοθήκη TEGA, την οποία ανέπτυξε  Studi di Napoli Federico II (Συντονιστής  θητών/τριών τους. Οι εκπαιδευτικοί
                                                                µετά από εις βάθος έρευνα στο αντι-  εταίρος), το Universidad de Valencia,  µπορούν να δράσουν για την πρόληψη
          Ελένη Γεωργακάκου, MSc                                κείµενο. Ακολουθώντας την Εργαλει-  Ισπανία, το Scuola Universitaria Pro-  του φαινοµένου NEET, υποστηρίζον-
          Κοινωνική Επιστήµονας                                 οθήκη, ο/η εκπαιδευτικός ξεκινά µε τον  fessionale della Svizzera Italiana, Ελ-  τας την ανάπτυξη της επαγγελµατικής
          Υπεύθυνη ∆ιαχείρισης Έργων                            προσδιορισµό του στόχου του παιχνι-  βετία, την SMARTED SRL, Ιταλία και  ταυτότητας των µαθητών/τριών τους.
          και Ερευνήτρια DAISSy                                 διού σε σχέση µε το µαθησιακό απο-  την EADTU, Ολλανδία, συµµετέχουν  Η καινοτοµία του έργου NEFELE έγ-
                                                                τέλεσµα και αναγνωρίζει τους τύπου  στο ευρωπαϊκό έργο “NEFELE - Neet  κειται στο σχεδιασµό και την υλοποί-
                                                                των παικτών. Στη συνέχεια, καθορίζει  prevention in Educational systems  ηση του NEFELE BOX. Πρόκειται για
                                                                τα χαρακτηριστικά και τους µηχανι-  through positive Future vision Enh-  ένα εργαλείο, το οποίο επιτρέπει τη
                                                                σµούς του παιχνιδιού, λαµβάνει υπόψη  ancing Learning and teacher Educa-  δηµιουργία σειράς παιχνιδιών για µα-
                                                                στοιχεία που θα κάνουν το παιχνίδι πιο  tion”. Το έργο ξεκίνησε τον ∆εκέµ-  θητές/τριες γυµνασίου που χρησιµο-
                                                                ελκυστικό, προσβάσιµο και περισσό-  βριο του 2021 και θα ολοκληρωθεί τον  ποιούν Απτικές ∆ιεπαφές Χρήστη
                                                                τερο συµµετοχικό και συντάσσει τις  Μάιο του 2024.               (TUIs-Tangible User Interfaces). Αυτό
                                κτικέςτηςτριτοβάθµιαςεκπαίδευσης.Το  οδηγίες παιξίµατος. Τέλος, έχει στη διά-  To έργο NEFELE στοχεύει στο να δια-  το καινοτόµο εργαλείο θα τους/τις επι-
                                έργο ξεκίνησε τον Νοέµβριο 2020 και  θεσή του/της ερωτηµατολόγια αξιολό-  µορφώσει νέες και καινοτόµες µεθο-  τρέψει να πειραµατιστούν σε διαφο-
                                αναµένεται να ολοκληρωθεί τον Απρί-  γησης τόσο του παιχνιδιού όσο και της  δολογίες διδασκαλίας οι οποίες µπο-  ρετικούς ρόλους χρησιµοποιώντας
          Αναστάσιος Παπαδόπουλος, MSc  λιο 2023. Συµµετέχουν το Πανεπιστήµιο  αποτελεσµατικότητάς του ως εκπαι-  ρούν να φανούν χρήσιµες στους/στις  φυσικά αντικείµενα συνδεδεµένα µε
          Προγραµµατιστής                                                                         εν ενεργεία εκπαιδευτικούς µέσης  µια ψηφιακή διεπαφή, υποβοηθώντας
          Τεχνικός DAISSy       South Bank του Λονδίνου ως συντονι-  δευτικού εργαλείου.
                                στής φορέας, το Ελληνικό Ανοικτό Πα-  ∆ύο εκπαιδευτικές δράσεις του έργου  εκπαίδευσης, υποστηρίζοντάς τους  τον µελλοντικό προσανατολισµό. Το
                                νεπιστήµιο µε την οµάδα DAISSy, το  εστίασαν στη δοκιµή της Εργαλειοθή-
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19