Page 14 - FEBRUARY-2023
P. 14
14 Ερευνητική οµάδα DAISSy ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2023
Καταπολέµηση
των αποκλεισµών
Σε τέσσερα Ευρωπαϊκά έργα συµµετέχει µε δράσεις της η DAISSy ενισχύοντας τη συµπεριληπτικότητα
σε όλες τις βαθµίδες της εκπαίδευσης
συµπερίληψη (inclusion) ως Μαθηµατική έν- (crowdsourcing) ενάντια στις συµπεριφορές εκφο- Με την ολοκλήρωση του µαθήµατος, όλες οι «Καµ-
νοια υποδηλώνει τη συµµετοχή όλων των µε- βισµού. πάνιες ενηµέρωσης» που υλοποιήθηκαν από τα σχο-
Hλώνενόςσυνόλουσεέναευρύτεροσύνολο.Στη Η µεθοδολογία «Parole Ostili» αποτελεί το αποτέλε- λεία αναρτήθηκαν στην πλατφόρµα του έργου. Στη
Βιολογία υποδηλώνει τον συνδυασµό σε ένα δύο ει- σµα ενός έργου που είχε ως στόχο την καταπολέ- συνέχεια αξιολογήθηκαν µε βάση συγκεκριµένα,
δώνπουαρχικάείχανταξινοµηθείωςδιαφορετικά.Στην µηση της ρητορικής µίσους σε όλα τα επίπεδα αλλά κοινά κριτήρια και το νικητήριο σχολείο έλαβε το Βρα-
Εκπαίδευση αναφέρεται στην παροχή ίσων ευκαι- και την αντιµετώπιση των ψεύτικων ειδήσεων και του βείο του έργου AMeLiE στο πλαίσιο της εκδήλωσης
ριών µάθησης ανεξάρτητα από τις ιδιαίτερες ατοµικές διαδικτυακούεκφοβισµού.Ηενλόγωµεθοδολογίαπε- ALL DIGITAL Summit που πραγµατοποιήθηκε στην
δυνατότητες. Στις Κοινωνικές Επιστήµες περιγράφει ριλαµβάνει µαθήµατα κατάρτισης µελών της εκπαι- Πράγα το Σεπτέµβριο του 2022. Από την Ελλάδα νι-
την δυνατότητα πρόσβασης σε ευκαιρίες και πόρους δευτικής κοινότητας και παρέχει δωρεάν πρόσβαση κητήριο και βραβευµένο σχολείο είναι το 2ο ΓΕΛ Ξάν-
ανεξάρτητα από προέλευση ή κατάσταση. σε µια σειρά εκπαιδευτικού υλικού που απευθύνεται θης, στο οποίο κι αξίζουν θερµά συγχαρητήρια, όπως
Καιστηνπραγµατικότητα,αυτήπουδιαµορφώνεταιαπό σε σχολεία όλων των βαθµίδων και είναι σχεδιασµένο και σε όλα τα άλλα εµπλεκόµενα σχολεία.
τις καθηµερινές µας δραστηριότητες; σύµφωνα µε τα δεδοµένα της σύγχρονης εκπαιδευ- Ένα Εικονικό Ευρωπαϊκό ∆ίκτυο Σχολείων το οποίο
Εκεί, η συµπερίληψη µπορεί να εξαρτάται από λέξεις τικής πραγµατικότητας. Επιπλέον, περιλαµβάνει το συνέδεσε και θα συνεχίσει και µετά τη λήξη του να συν-
που ειπώθηκαν στην παρέα, «βέλη» που εκτοξεύθη- «Μανιφέστο µη εχθρικής επικοινωνίας», µια χάρτα δέει τους συµµετέχοντες/ τις συµµετέχουσες εκπαι-
καν σε συµµαθητή/τρια ή στον/στην ξένο/η «της δι- 10 Αρχών χρήσιµων για τη βελτίωση της επικοινω- δευτικούς και κατ’ επέκταση τις σχολικές µονάδες οι
πλανής πόρτας», συνθήµατα που γράφτηκαν στον νίας και της συµπεριφοράς των χρηστών του ∆ιαδι- οποίες συνεργάζονται ή επιθυµούν να συνεργαστούν
µ
έ
α
α
Α Αχιλλέας Καµέας ς τούβλινο ή ψηφιακό τοίχο. Από συναισθήµατα που κτύου. στην καταπολέµηση της διαδικτυακής ρητορικής µί-
Κ
ς
λ
χ
έ
α
ι
λ
Καθηγητής ΣΘΕΤ ΕΑΠ δεν εκφράστηκαν, βλέµµατα που δεν ανταλλάχθη- Μέσω της εφαρµογής και της περαιτέρω κλιµάκωσης σους, ευαισθητοποιώντας και αντιµετωπίζοντας το
καν, αποφάσεις που δεν πάρθηκαν, πόρτες που δεν των δυο αυτών ήδη δοκιµασµένων αποτελεσµάτων, το ζήτηµα µε την ενεργό συµµετοχή των νέων.
άνοιξαν, ευκαιρίες που χάθηκαν. έργο στόχευσε στο να αντιµετωπίσει τα διαδικτυακά Ένα εγχειρίδιο Συστάσεων Πολιτικής αναφορικά µε το
Ησυµπερίληψηαπαιτείαγάπη,είναιοχώροςκαιοχρό- φαινόµενα ρητορικής µίσους που επηρεάζουν τις φαινόµενο της διαδικτυακής ρητορικής µίσους το
νος που µετριούνται µε την καρδιά (Προυστ). Η συµ- σχολικές κοινότητες και καθιστούν το σχολικό περι- οποίο απευθύνεται σε φορείς χάραξης εκπαιδευτι-
περίληψη εξαρτάται από το χρόνο, είναι ένα διαρκές βάλλον επισφαλές. Ο εν λόγω στόχος επιτεύχθηκε κής πολιτικής και σε εκπαιδευτικά ιδρύµατα. Το εγ-
τόλµηµα. Επειδή τέσσερα πράγµατα δεν ανακαλούν- µέσω ευρείας και συµµετοχικής προσπάθειας, µε την χειρίδιο παρουσιάστηκε από την ερευνητική οµάδα
ται: η λέξη που έχει ειπωθεί, το βέλος που έχει εκτο- εµπλοκή τόσο εκπαιδευτικών, µαθητών και µαθη- DAISSy και στην εκδήλωση διάχυσης των αποτελε-
ξευθεί,ηζωήπουέχειπεράσεικαιηευκαιρίαπουέχει τριών, όσο και µελών της εκπαιδευτικής κοινότητας σµάτων του έργου που έλαβε χώρα δια ζώσης στην
χαθεί (Αραβική παροιµία). και µέσω της προσφοράς καινοτόµων, και ήδη δοκι- Πάτρα στις 20 Φεβρουαρίου 2023. Βασική πρόταση
Αλλά η συµπερίληψη είναι συνυφασµένη και µε τον µασµένων ως αποτελεσµατικών, εργαλείων και προ- του Εγχειριδίου µε την οποία συµφώνησαν και όλοι
γ
Γ
ω
ε
η
λ
κ
έ
α
ν
ο
υ
κ
ρ
ά
Ε Ελένη Γεωργακάκου, χώρο (φυσικό ή ψηφιακό). Επειδή σ’ αυτόν τον κόσµο τάσεων στον κόσµο της εκπαίδευσης. οι παρευρισκόµενοι/ όλες οι παρευρισκόµενες είναι
Κοινωνική επιστήµονας που ολοένα στενεύει, ο καθένας µας χρειάζεται όλους Τ Τα παραγόµενα του έργου είναι: : η ανάγκη της κρατικής υποστήριξης των εκπαιδευτι-
έ
ο
ρ
ι
υ
ί
γ
α
ε
ν
υ
ό
γ
α
α
π
α
ρ
µ
τ
ο
ε
ν
α
Υπεύθυνη ∆ιαχείρισης τους άλλους (Σεφέρης), χρειάζεται µόνο να δώσουµε Μια διαδραστική διαδικτυακή πλατφόρµα στην οποία κών για πέραν του τυπικού προγράµµατος εκπαί-
έργων & Ερευνήτρια
χώρο στον/στην άλλο/η, να κάνουµε «λίγο πιο κει». έχουν και θα έχουν πέραν της ολοκλήρωσης του έρ- δευσης δραστηριότητες.
Η ερευνητική οµάδα DAISSy συµµετέχει σε τέσσερα γου πρόσβαση όλα τα σχολεία και οι εκπαιδευτικές κοι- Όλα τα αποτελέσµατα είναι δωρεάν διαθέσιµα στην ιστο-
Ευρωπαϊκά έργα µε αντικείµενο τη συµπερίληψη σε νότητες που έχουν γίνει/ θα γίνουν µέλη του δικτύου σελίδα του έργου https://www.amelieproject.eu/el/
διαφορετικούς χώρους όπου λαµβάνουν χώρα δρα- AMeLiE. Η εν λόγω πλατφόρµα (https://platform.ame- Το έργο AMeLiE χρηµατοδοτήθηκε από την Ευρω-
στηριότητες εκπαίδευσης: το διαδίκτυο, το σχολείο, lieproject.eu/) έχει αναπτυχθεί από την ερευνητική παϊκή Ένωση στο πλαίσιο του Προγράµµατος Era-
το Πανεπιστήµιο, την κοινωνία. Στα έργα αυτά ανα- οµάδα DAISSy του Ε.Α.Π. και µέσω αυτής, τα σχο- smus+, ∆ράση KA2 - Στρατηγικές Συνεργασίες στον
πτύσσει εργαλεία καταπολέµησης του αποκλεισµού, λεία µπορούν να δοκιµάσουν την εκπαιδευτική µε- τοµέα της Σχολικής Εκπαίδευσης (Project Number
ο οποίος µπορεί να εµφανίζεται µε πολλά προσω- θοδολογία που προτείνει το έργο. 2020-1-IT02-KA201-079108) και ολοκληρώθηκε στις
πεία: διαδικτυακή βία (AMELIE), ρητορική µίσους Ένα µικτό µάθηµα, το οποίο απευθύνεται σε εκπαι- 28 Φεβρουαρίου του 2023. Υλοποιήθηκε από µια κοι-
(LEAD online), διακρίσεις βάσει φύλου (XENIA) ή δευτικούς. Στο πλαίσιο του έργου, οι 25 «αρχικοί/ες» νοπραξία 6 εταίρων από πέντε χώρες (Βέλγιο, Γερ-
προέλευσης (REINSER). Έχουµε πολλά τέρατα να εκπαιδευόµενοι/ες (5 ανά πιλοτική χώρα), αφού έλα- µανία, Ελλάδα, Ιταλία και Ρουµανία). Το Ε.Α.Π. εκ-
καταστρέψουµε (Σεφέρης) και προϊόντος του χρόνου βαν εκπαίδευση, ενέπλεξαν σε δεύτερο χρόνο, του- προσωπήθηκε από την ερευνητική οµάδα DAISSy
να δηµιουργήσουµε χώρο για όλους/ες. λάχιστον πέντε επιπλέον εκπροσώπους της οµάδας στό- υπό το συντονισµό της Ελένης Γεωργακάκου.
ν
τ
τ
α
ί
σ
τ
ς
η
σ
ν
Κ Κωνσταντίνος Πότσης, χου του έργου ο/η καθένας/µια, δηλαδή µέλη των Ενάντια στη ρητορική µίσους στο ∆ιαδίκτυο
ο
ς
Π
ω
ν
ό
Οικονοµολόγος, Msc Πε- Με στόχο την καταπολέµηση αντίστοιχων σχολικών κοινοτήτων τους, φτάνοντας Το έργο LEAD-Online - Learn, Engage, Act: Digital To-
κατά αυτό τον τρόπο στους πάνω από 150 ενεργά εµ-
ριβάλλον & Ανάπτυξη ols to Prevent and Counter Hate Speech Online, το
∆ιαχειριστής Έργων των φαινοµένων διαδικτυακής βίας πλεκόµενους/ες εκπαιδευτικούς προερχόµενους/ες οποίο συγχρηµατοδοτείται από το πρόγραµµα CERV
από όλες τις βαθµίδες εκπαίδευσης.
στα σχολεία Πολλαπλασιαστικά αποτελέσµατα, καθώς οι εµπλε- (Citizens, Equality, Rights and Values Programme),
Συµβαδίζοντας µε το πνεύµα των καιρών, η ερευνη- κόµενοι/ες εκπαιδευτικοί, µετά την ολοκλήρωση της στοχεύει στην ενίσχυση της κριτικής σκέψης και των
τική οµάδα DAISSy του Ε.Α.Π. συµµετείχε στο ευ- δικής τους εκπαίδευσης, κλήθηκαν να εφαρµόσουν δεξιοτήτων των νέων ως
ρωπαϊκό έργο AMeLiE – Advanced Media Literacy την µεθοδολογία του AMeLiE στην τάξη µε τους µα- προς τον ψηφιακό γραµ-
Education to counter θητές και τις µαθήτριές τους εξασφαλίζοντας κατά µατισµό και τον γραµµα-
online hate speech, µε αυτό τον τρόπο ότι το µήνυµα της εναντίωσης στη δια- τισµό στα µέσα επικοι-
στόχοτηναντιµετώπιση δικτυακή ρητορική µίσους θα φτάσει σε περίπου 3.000 νωνίας, καθώς αυτά συν-
του φαινοµένου της µαθητές και µαθήτριες Πρωτοβάθµιας και ∆ευτερο- δέονται µε τα χαµηλά επί-
διαδικτυακής ρητορι- βάθµιας Εκπαίδευσης. πεδα αναφοράς και την
κής µίσους και της λε- «κανονικοποίηση» της ρητορικής µίσους στο διαδίκτυο
κτικήςβίαςµεταξύτων (Hate Speech Online - HSO). Το έργο θα ενδυναµώ-
µαθητών και µαθη- σει τους νέους, τους/τις εκπαιδευτικούς, τα µέσα ενη-
τριών σχολικής ηλικίας, ένα θέµα που απασχολεί όλο µέρωσης και τους ακτιβιστές των µέσων κοινωνικής
και περισσότερο τη δηµόσια συζήτηση. δικτύωσης σε 7 χώρες της Ευρώπης (Αυστρία, Βουλ-
Το έργο βασίστηκε στην εφαρµογή και την περαιτέρω γαρία, Κύπρο, Κροατία, Ιταλία, Ελλάδα και Ρουµανία),
κλιµάκωση δύο ήδη επιτυχώς δοκιµασµένων µεθο- ώστε να γίνουν φορείς αλλαγής σε σχέση µε τη ρη-
δολογιών, της διαδραστικής Πλατφόρµας «Sonet- τορικής µίσους το διαδίκτυο.
BULL» και της µεθοδολογίας «Parole Ostili». Η δια- Το έργο ξεκίνησε τον Μάρτιο 2022 και αναµένεται
δραστική Πλατφόρµα «SonetBULL» είχε αναπτυχθεί να ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο 2024. Συµµετέ-
από την οµάδα DAISSy ως ένα αποθετήριο εκπαι- χουν οι οργανισµοί Sofia Development Associa-
δευτικού υλικού και ταυτόχρονα ένα διαδραστικό ερ- tion, Forma Azione SRL, Udruge Centar Za Mir,
γαλείο διαθέσιµο στην εκπαιδευτική κοινότητα, για Nenasilje I Ljudska Prava – Osijek, Asociatia Di-
τηνδικτύωσητωνεπιµέρουςεκπαιδευτικώνκοινοτήτων vers, Future Needs Management Consulting LTD,
και τη διευκόλυνσηστην δηµιουργία οµάδων µε κοινό το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο µε την οµάδα
στόχο την καταπολέµηση φαινοµένων βίας και διχα- DAISSy, το Πανεπιστήµιο Lusofona από την Πορ-
σµού στο διαδίκτυο. Στο πλαίσιο αυτό συνέλεξε δρα- τογαλία και το Πανεπιστήµιο του Vilnius από τη
στηριότητες εκπαίδευσης και ενθάρρυνε την συν-δη- Λιθουανία. Επικεφαλής της οµάδας του ΕΑΠ εί-
µιουργία υλικού και εκστρατειών ευαισθητοποίησης ναι ο Κωνσταντίνος Πότσης.

