Page 15 - FEBRUARY-2023
P. 15

Ερευνητική οµάδα DAISSy                               15


                              ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2023






                                                                                               σης ενός παραδόξου: ενώ η Τριτοβάθµια Εκπαίδευση
                                                                                               είναι η κύρια πηγή έρευνας για το στίγµα και τον απο-
                                                                                               κλεισµό και βάση του φύλου και του σεξουαλικού
                                                                                               προσανατολισµού σπάνια τα ΑΕΙ καθαυτά καθίσταν-
                                                                                               ται ως «χώροι χωρίς αποκλεισµούς» στη βάση και
                                                                                               των συγκεκριµένων χαρακτηριστικών.
                                                                                               Συγκεκριµένα, ενώ εντοπίζονται στοχευµένες δρά-
                                                                                               σεις και πολιτικές για την αντιµετώπιση της κοινωνι-
                                                                                               κής και εκπαιδευτικής ένταξης άλλων οµάδων που κιν-
                                                                                               δυνεύουν από αποκλεισµό (µετανάστες, εθνοτικές
                                                                                               µειονότητες, άτοµα µε αναπηρίες), προς το παρόν δεν
                                                                                               υπάρχουν συγκεκριµένα εργαλεία ούτε µηχανισµοί
                                                                                               για τη συστηµατική αντιµετώπιση των φαινοµένων
                                                                                               του στιγµατισµού βάση του φύλου και του σεξουαλι-
                                                                                               κού προσανατολισµού, ούτε και για την προώθηση
                                                                                               της δυναµικής κοινωνικής και εκπαιδευτικής έντα-
                                                                                               ξης γυναικών και LGBT+ ατόµων στα Ανώτατα Εκ-
                                                                                                                      παιδευτικά Ιδρύµατα
                                                                                                                      (Α.Ε.Ι.) της Ε.Ε..
                                                                                                                      Βασικός στόχος του έρ-
                                                                                                                      γου ήταν ακριβώς το
                                                                                                                      να µετατρέψει τα Α.Ε.Ι.
                                                                                               «χώρους χωρίς αποκλεισµούς» που προωθούν τον
                                                                                               κοινωνικό διάλογο ανεξαρτήτως φύλου και σεξουα-
                                                                                               λικού προσανατολισµού και µειώνουν (ενδεχοµένως
          Τους τελευταίους µήνες, οι εταίροι του έργου LEAD-  Ως αποκορύφωµα των εργασιών του έργου στην Ελ-  εξαλείφουν) τα οργανωτικά και λειτουργικά εµπόδια
          Online εργάζονται για την αποτίµηση της υφιστάµε-  λάδα, η ερευνητική οµάδα DAISSy του Ελληνικού  προσσφέροντας ίσες ευκαιρίες.
          νης κατάστασης αναφορικά µε τη ρητορική µίσους  Ανοικτού Πανεπιστηµίου διοργάνωσε µε απόλυτη επι-  Το XENIA αντιµετώπισε τις προκλήσεις των διακρίσεων
          στο διαδίκτυο στις συµµετέχουσες χώρες και τον σχε-  τυχία ένα Κοινωνικό Hackathon, από 9 έως 12 Οκτω-  βάσει προκαταλήψεων λόγω φύλου και σεξουαλικού
          διασµό εργαλείων και πρακτικών πρόληψης και αν-  βρίου 2022, στα Ιωάννινα. Στόχος ήταν η εξεύρεση  προσανατολισµού «εξοπλίζοντας» τα Α.Ε.Ι. µε ένα ερ-
          τιµετώπισης του φαινοµένου.               λύσεων για την οικονοµική ενσωµάτωση προσφύγων  γαλείο, το ∆είκτη Συµπεριληπτικότητας, προσφέρον-
          Μέσω της ανάπτυξης και προώθησης σε µαθητές,  και αιτούντων άσυλο, αντρών και γυναικών, στην το-  τας τους τη δυνατότητα να αξιολογούν την «πραγµα-
          εκπαιδευτικούς, δηµοσιογράφους κ.α. ενός διαδι-  πική οικονοµία, και κατ’ επέκταση στην τοπική κοινωνία  τική ενσωµάτωση» τους και ενδυναµώνοντας το προ-
          κτυακού εργαλείου αυτοαξιολόγησης, αποτυπώθη-  των Ιωαννίνων, από τους ίδιους τους πρόσφυγες, κα-  σωπικό και τους φοιτητές/ τις φοιτήτριες τους ώστε
          καν οι αντιλήψεις και γνώσεις των οµάδων στόχων  θιστώντας τους συµµέτοχους στη διαµόρφωση λύ-  να ενισχύσουν την αυτοναφερόµενη αίσθηση συµ-
          γύρω από τη ρητορική µίσους στο διαδίκτυο, η συ-  σεων και όχι απλούς αποδέκτες. Στο Κοινωνικό Hac-  περίληψης στα Α.Ε.Ι. τους.
          χνότητα του φαινοµένου, τα χαρακτηριστικά θυµάτων  kathon συµµετείχαν άτοµα από τον προσφυγικό πλη-  Συγκεκριµένα, το έργο ανέπτυξε κι εφάρµοσε πιλο-
          και θυτών κ.α.. Το εργαλείο αυτοαξιολόγησης συµ-  θυσµό και τους αιτούντες/αιτούσες άσυλο που διαβι-  τικά έναν καινοτόµο ∆είκτη που επιτρέπει στα ΑΕΙ να:
          βουλεύθηκαν έως τώρα 2.762 µαθητές-τριες/νέοι-ες  ούν στην περιοχή, εκπρόσωποι µη κυβερνητικών ορ-  Χαρτογραφήσουν και αξιολογήσουν κατά πόσο απο-
          και 516 ενήλικες. Βάσει των αποτελεσµάτων της χαρ-                                   τελούν χώρους χωρίς αποκλεισµούς, «βαθµολογών-
          τογράφησης αυτής θα δηµιουργηθεί το διαδραστικό                                      τας» τα στη βάση ενός σύνολο αντικειµενικών δει-
          παιχνίδι Hate Out! Game µε στόχο την εκπαίδευση                                      κτών.
          των χρηστών στην αναγνώριση, την αντιµετώπιση και                                    Μετρήσουν την αντίληψη των φοιτητών/ φοιτητριών
          την αναφορά της ρητορικής µίσους στο διαδίκτυο                                       και του προσωπικού για το πόσο συµπεριληπτικά αν-
          µέσα από πραγµατικά σενάρια.                                                         τιλαµβάνονται πως είναι τα ΑΕΙ, µέσω έρευνας που βα-
          Η ερευνητική οµάδα DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού                                     σίζεται σε ερωτηµατολόγια.
          Πανεπιστηµίου σχεδίασε και ανέπτυξε το εργαλείο                                      Προσδιορίσουν βασικούς τοµείς παρέµβασης, επι-
          αυτοαξιολόγησης και είναι υπεύθυνη για το σχεδια-                                    τρέποντας τους να δώσουν προτεραιότητα στις Πολι-
          σµό και την ανάπτυξη του διαδραστικού παιχνιδιού                                     τικές, τα Προγράµµατα και τις πρωτοβουλίες τους
          Hate Out! Game.                                                                      σχετικά µε την κοινωνική ένταξη των συγκεκριµένων
          Το εργαλείο αυτοαξιολόγησης είναι διαθέσιµο εδώ:                                     οµάδων.
          https://www.lead-online.eu/. Στην ίδια διεύθυνση θα                                  Το έργο ΧΕΝΙΑ υλοποιήθηκε από µια κοινοπραξία 7
          διατεθεί και Hate Out! Game από τον Ιούνιο 2023.                                     εταίρων από 6 χώρες (Ιταλία, Ισπανία, Ιρλανδία, Σλο-
                                                                                               βενία και Ελλάδα). Η ερευνητική οµάδα DAISSy του
                                                                                               Ε.Α.Π., υπό το συντονισµό της Ελένης Γεωργακάκου,
          Η κοινωνική επιχειρηµατικότητα                                                       υλοποίησε στην Ελλάδα τις δράσεις Αξιολόγησης και
                                                                                               υπολογισµού του τελικού ∆είκτη XENIA. Το έργο χρη-
          ως εργαλείο υποβοήθησης της ένταξης                                                  µατοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαί-
          µεταναστών και προσφύγων                                                             σιο του Προγράµµατος Erasmus+/ΚΑ3/Social inclu-
          Το έργο REInSER - Refugees’ Economic Integration                                     sion and common values: the contribution in the field
          through Social Entrepreneurship συγκεντρώνει 8                                       of education and training (Project Number 2020612126-
          εταίρους, οι οποίοι προέρχονται από τον ακαδηµαϊκό                                   EPP-1-2019-1-IT-EPPKA3-IPI-SOC-IN) και ολοκλη-
          χώρο, οργανισµούς υποστήριξης επιχειρήσεων και                                       ρώθηκε στις 14 Ιανουαρίου 2023.
          τοπικές αρχές και οι οποίοι συγκεντρώνουν διαφορετική                                Τα αποτελέσµατα του έργου είναι διαθέσιµα εδώ:
          εξειδίκευση, γνώσεις και δεξιότητες, σε 6 χώρες της                                  http://www.xeniaindex.eu/. Οποιος επιθυµεί µπορεί
          περιοχής ADRION (Σλοβενία, Ιταλία, Ελλάδα, Βοσνία                                    να συµπληρώσει το ερωτηµατολόγιο για το ∆είκτη
          και Ερζεγοβίνη, Σερβία και Κροατία). Η σύµπραξη                                      στο: https://www.xeniaindex.eu/xeniaindex.php.
          του έργου αποσκοπεί στο να βρει µια βιώσιµη λύση
          στο πιεστικό ζήτηµα των προσφύγων και των αιτούν-
          των άσυλο. Το έργο ολοκληρώνεται τον Μάιο 2023. Η
          Ελλάδα εκπροσωπείται από την ερευνητική οµάδα  γανώσεων, εκπρόσωποι κοινωνικών επιχειρήσεων,
          DAISSy του Ε.Α.Π., υπό την επιστηµονική εποπτεία  εκπρόσωποι φορέων του δηµοσίου και φοιτητές του
                                 της Ασπασίας Θεοδο-  ΠΜΣ ΚΑΟ του ΕΑΠ. Όλοι µαζί συνεργάστηκαν στενά,
                                 σίου, Αναπληρώτριας  και µε την συνεχή υποστήριξη έµπειρων µεντόρων, σχη-
                                 Καθηγήτριας του Παν.  µάτισαν οµάδες µε διαπολιτισµική σύνθεση που ανέ-
                                 Ιωαννίνων.         πτυξαν επιχειρηµατικές προτάσεις, βασισµένες στις
                                 Ο κύριος στόχος του  αρχές της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονοµίας. Οι
                                 REInSER είναι να βελ-  λύσεις που απέσπασαν τις καλύτερες κριτικές υπο-
                                 τιώσει την οικονοµική  στηρίχθηκαν και µετατράπηκαν σε ολοκληρωµένα
                                 και κατά συνέπεια την  επιχειρηµατικά πλάνα. Την ευθύνη διοργάνωσης του
                                 ευρύτερη ενσωµά-   Κοινωνικού Hackathon είχε ο Κωνσταντίνος Πότσης.
          τωση των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο στις  Περισσότερες πληροφορίες για το έργο θα βρείτε
          κοινωνίες υποδοχής των περιοχών του προγράµµα-  εδώ: https://reinser.adrioninterreg.eu/
          τος Adrion, µε όχηµα την κοινωνική οικονοµία και
          ειδικότερα την κοινωνική επιχειρηµατικότητα, και
          αξιοποιώντας τις δυνατότητες δικτύωσης και µετα-  Η δηµιουργία του ∆είκτη
          φοράς γνώσης της διεθνούς καθώς και της διατοµε-  Συµπεριληπτικότητας
          ακής συνεργασίας των βασικών ενδιαφεροµένων.
          Ο µακροπρόθεσµος στόχος είναι αφενός να ενισχύ-  για την Τριτοβάθµια εκπαίδευση
          σει τη δυνατότητα των προσφύγων να γίνουν ενεργά  Η ερευνητική οµάδα DAISSy του Ε.Α.Π. συµµετείχε
          οικονοµικά µέλη σε µια δεδοµένη κοινωνία υποδο-  στο ευρωπαϊκό έργο XENIA: HE Inclusiveness Index,
          χής ώστε να βελτιωθούν οι πιθανότητες της ένταξής  µε στόχο την αντιµετώπιση την καταπολέµηση των
          τους και αφετέρου να συµβάλει στην τοπική και πε-  διακρίσεων στη βάση φύλου και σεξουαλικού προ-
          ριφερειακή βιώσιµη οικονοµική ανάπτυξη, δηµιουρ-  σανατολισµού για την ενίσχυση της συµπεριληπτικό-
          γώντας θέσεις εργασίας και υποστηρίζοντας τη δη-  τητας στην τριτοβάθµια εκπαίδευση.
          µιουργία νέων κοινωνικά υπεύθυνων επιχειρήσεων.  Το έργο XENIA βασίστηκε στην ανάγκη αντιµετώπι-
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20