Page 42 - praktikos-odigos
P. 42

42  ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΦΥΛΟ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΕΑΠ  Η ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΕΑΠ: ΕΜΦΥΛΟΣ ΛΟΓΟΣ   43
                                                                                               φύλου των συμμετεχόντων/-ουσών (φύλο: ‘άνδρας’, ‘γυναίκα’, ‘άλλο’). Ωστόσο, η
                Διευθύντριες/ντές           υποψήφιος    μέλη                                  χρήση ονομάτων ουδέτερου γένους που συμβάλλει στη συμπεριληπτική γλώσσα
                εισηγητής/εισηγήτρια        Διδακτόρων   μελών                                 των εγγράφων είναι αρκετά περιορισμένη (προσωπικό, μέλος), ενώ η υπόλοιπη
                φοιτητών/τριών                           φοιτητικά θέματα                      εικόνα των εγγράφων χαρακτηρίζεται σε μεγάλο βαθμό από ασυνέπεια στην
                Παρόντες/ούσες
                Απόντες/ούσες                                                                  τήρηση της ταυτόχρονης δήλωσης αρσενικού και θηλυκού γραμματικού γένους
                                                                                               των ονομάτων (φοιτητής, εργοδότης, απόφοιτος, άνεργος, συμμετεχόντων). Ως
                επιβλέπων/ουσα                                                                 αποτέλεσμα η προσπάθεια εφαρμογής συμπεριληπτικής γλώσσας στο σύνολο
                επιβλέποντες/ουσες
                                                                                               του κάθε εγγράφου να φαίνεται ημιτελής. Ακόμα και κατά την αντιπαραβολή των
                                                                                               εγγράφων μεταξύ τους, παρατηρείται διαφοροποίηση τακτικής σε επαγγελματικά
               Ακόμα και στην περίπτωση των επαγγελματικών ουσιαστικών με διγενές επίθημα      ουσιαστικά που άλλοτε απαντώνται με τη συμπεριληπτική χρήση και των δύο
               (υποψήφιος, διδακτόρων) παρατηρείται διάθεση από την πλευρά των συντα-          γενών τους και την ανάλογη μορφολογία των θηλυκών τύπων και άλλοτε με
               κτών/-τριών να αποσαφηνίσουν ότι αναφέρονται και στα δύο γένη, είτε με τη       τη γενικευτική χρήση μονάχα του αρσενικού τύπου τους (φοιτητής/-τρια αλλά
               συνδήλωση του αρσενικού και θηλυκού άρθρου (στην περίπτωση του τύπου            και φοιτητής, απόφοιτος/-η αλλά και απόφοιτος, συμμετέχοντα/-ούσας αλλά και
               υποψήφιος > ο/η υποψήφιος), είτε με τη γενικότερη συμπεριληπτική σύνταξη        συμμετεχόντων, κ.λπ.).
               του κειμένου που επιτρέπει να εννοηθεί ότι γίνεται αναφορά και στα δύο γένη
               (στην περίπτωση του τύπου διδακτόρων όπου το επίθετο προσάρτημα που το
               συνοδεύει υποψήφιων διδακτόρων δεν αποσαφηνίζει άμεσα το γένος ή τα γένη         Φοιτητής-τρια     Φοιτητής            προσωπικό
               που δηλώνονται). Ταυτόχρονα, αξιοποιούνται πρακτικές γλωσσικής ουδετε-                             εργοδότης           Προσωπικού
               ροποίησης με τη χρήση ουδέτερων ονομάτων (μέλη) και ουδέτερης σύνταξης           Απόφοιτος-η       Απόφοιτος           Μέλος
               (φοιτητικά θέματα αντί θέματα φοιτητών/-τριών) μέσω των οποίων επιτυγχάνεται     Άνεργος-η         Άνεργος
               η ταυτόχρονη αναφορά σε άνδρες και γυναίκες. Εξαίρεση της συμπεριληπτικής                          Σύμβουλοι
               εικόνας των εγγράφων αποτελεί η χρήση του αρσενικού τύπου γραμματέα αντί         Εργαζόμενος-η     Εργαζόμενος
                                                                                                συμμετέχοντα/ούσας
                                                                                                                  Συμμετεχόντων
               του κατά σύμβαση θηλυκού γραμματέως σε έγγραφο που αναφέρεται σε θηλυκό          απασχολούμενος-η  Επιχειρηματίας
               πρόσωπο, παραβαίνοντας τη συντακτική και γραμματική συμφωνία (η εκτελούσα        Εκπαιδευόμενος-η  επαγγελματίας
               χρέη γραμματέα αντί η εκτελούσα χρέη γραμματέως).
                                                                                                Εκπαιδευμένος-η
               3) Γραφείο Αντιπροέδρου Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας
                 Αντίστοιχα και στα έγγραφα που παραχωρήθηκαν από το Γραφείο Αντιπροέδρου      Ωστόσο, στις περιπτώσεις των επαγγελματικών που εφαρμόζεται η ταυτόχρο-
               Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας (κυρίως ηλεκτρονικής αλλη-        νη χρήση αρσενικού και θηλυκού τύπου παρατηρείται συχνά η μη τήρηση της
                                                                                               συμφωνίας των προσαρτημάτων τους, με τους θηλυκούς τύπους συνήθως να
               λογραφίας) και μελετήθηκαν παρατηρούνται γλωσσικές πρακτικές ταυτόχρονης        παραλείπονται και να τονίζεται καθ’ αυτόν τον τρόπο η γενικευτική χρήση του
               χρήσης αρσενικού και θηλυκού γραμματικού γένους των ονομάτων και μάλιστα        αρσενικού γένους. Παρόμοια και στις περιπτώσεις επαγγελματικών με διγενές
               με πρόταξη των θηλυκών τύπων:                                                   επίθημα, οπότε και παραλείπεται ο θηλυκός τύπος των προσαρτημάτων τους
                                                                                               (ακαδημαϊκοί σύμβουλοι αντί ακαδημαϊκοί/-ές σύμβουλοι).
                Αξιότιμες, αξιότιμοι
                όλες και όλοι
                περισσότερες/ους                                                                Ελεύθερος επαγγελματίας
                                                                                                υποψήφιος απασχολούμενος-η
               4) Γραφείο Διασύνδεσης                                                           του συμμετέχοντα/ούσας
               Τα έγγραφα που μελετήθηκαν από το Γραφείο Διασύνδεσης είναι κυρίως ερωτημα-      προπτυχιακός φοιτητής-τρια
                                                                                                μεταπτυχιακός φοιτητής-τρια
               τολόγια και το portal της ιστοσελίδας του. Πρόκειται επομένως για έγγραφα που    διδακτορικός φοιτητής-τρια
               απευθύνονται σε άνδρες και γυναίκες και μάλιστα τα ερωτηματολόγια χαρακτη-       ακαδημαϊκοί σύμβουλοι
               ρίζονται από την πρωτότυπη θα λέγαμε επιλογή ‘άλλο’ στην κατηγορία επιλογής
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47