Page 57 - praktikos-odigos
P. 57

56  ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΦΥΛΟ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΕΑΠ  Η ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΕΑΠ: ΕΜΦΥΛΟΣ ΛΟΓΟΣ   57
 γραμμές η εικόνα που παρουσιάζουν οι ιστοσελίδες αναφορικά με τον γλωσσικό   τα προσαρτήματα/συμπληρώματά τους να συμφωνούν στο αρσενικό γένος.
 σεξισμό και τη συμπεριληπτική γλώσσα είναι ανάλογη με αυτή των διοικητικών   Η ιδιαιτερότητα που παρουσιάζεται στα κείμενα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας
 εγγράφων, δηλαδή ετερόκλητη, χωρίς να λείπουν διαφοροποιήσεις μεταξύ των   έγκειται στο γεγονός ότι οι συμπεριληπτικές πρακτικές εμφανίζονται κυρίως
 ιστοσελίδων διαφορετικών υπηρεσιών. Οι συμπεριληπτικές γλωσσικές πρακτικές   στις προσφωνήσεις και υπογραφές των μηνυμάτων, ενώ οι μη συμπεριληπτικές
 που εφαρμόζονται στα συγκεκριμένα έγγραφα είναι συνήθως περιορισμένες   πρακτικές στο εσωτερικό των κειμένων αλληλογραφίας.
 και παρατηρούνται σε περιπτώσεις ταυτόχρονης χρήσης αρσενικού και θη-
 λυκού γραμματικού γένους ονομάτων και στις ελάχιστες περιπτώσεις χρήσης   όλες και όλους  τον διαχειριστή  το προσωπικό
 ουδέτερων τύπων ή ουδέτερων σχηματισμών. Σε αυτές τις συμπεριληπτικές   οι φοιτητές/τριές  κάποιος άλλος  Αξιότιμα μέλη
 πρακτικές παρατηρείται τήρηση της συμφωνίας των προσαρτημάτων και των   φοιτητής
 συμπληρωμάτων τους. Αντίθετα, οι περισσότερες πρακτικές αφορούν χρήσεις   τον/την Συντονιστή/τρια  υπότροφος
 του αρσενικού γένους επαγγελματικών ουσιαστικών, το οποίο λειτουργεί και   Αγαπητές και αγαπητοί    κρατούμενος
 πάλι ως γενικευτικό, με τα άρθρα και τα προσαρτήματα/συμπληρώματά τους   συνάδελφοι  τους επιβλέποντες και
 να συμφωνούν στο αρσενικό γένος. Ενδεικτικά:  τον/την Καθηγητή/τρια-   τους αξιολογητές
                Σύμβουλο (Κ-Σ)           ο κάθε φοιτητής
 του/της ενδιαφερομένου/ης  Επισκέπτες Καθηγητές  μέλος  Αγαπητοί/ες    όλους τους εκπαιδευ-
 Φοιτητής/Φοιτήτρια  επισκέπτες ερευνητές  το ακροατήριο  επιβλέποντες/ουσες  τικούς
                                         οι φοιτητές που
 συμφοιτητή/τρια  ερευνητές  του αναγνωστι-  Αγαπητές/οί κυρίες/
 διδάσκοντα/ουσα  Εκπαιδευτές  κού κοινού  οι καθηγήτριες/ές
 ο/η σύμβουλος  Κάθε ενδιαφερόμενος  μέλη Διδακτικού
 Έγγαμος/η  ο αιτών  Ερευνητικού   […] Ο/Η Κ-Σ θα μεταφέρει την πληροφορία στον/στην Συντονιστή/τρια και
 Διαζευγμένος/η  ο υποψήφιος  Προσωπικού  αυτός με τη σειρά του στο προσωπικό του […]
 οι συμμετέχοντες/ουσες  οι ενταγμένοι  διοικητικό    Αγαπητές και Αγαπητοί συνεργάτες […]
 ο επιστημονικά υπεύθυνος  προσωπικό  ο χρήστης (φοιτητές/τριες, Κ-Σ, Συντονιστές/τριες)
 ακαδημαϊκά υπεύθυνος

 15) Τα κείμενα της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας
 Σε γενικές γραμμές η εικόνα που παρουσιάζουν τα κείμενα της ηλεκτρονικής
 αλληλογραφίας (οδηγίες, ενημερώσεις, προσκλήσεις) αναφορικά με τον γλωσσικό
 σεξισμό και τη συμπεριληπτική γλώσσα είναι ανάλογη με αυτή των διοικητικών
 εγγράφων και των διαδικτυακών κειμένων, δηλαδή ετερόκλητη. Οι συμπεριληπτικές
 γλωσσικές πρακτικές που εφαρμόζονται στα συγκεκριμένα κείμενα παρατηρούνται
 σε περιπτώσεις διπλής σήμανσης γένους με την ταυτόχρονη χρήση αρσενικού και
 θηλυκού γραμματικού γένους ονομάτων και στις περιπτώσεις χρήσης ουδέτερων
 τύπων ή ουδέτερων σχηματισμών. Σε αυτές τις συμπεριληπτικές πρακτικές παρα-
 τηρείται τήρηση της συμφωνίας των προσαρτημάτων και των συμπληρωμάτων
 τους, χωρίς να εκλείπουν φαινόμενα γραμματικής ασυμφωνίας κατά τα οποία
 χρησιμοποιούνται οι γενικευτικοί αρσενικοί τύποι. Εξίσου παρατηρούνται και
 μη συμπεριληπτικές πρακτικές με χρήσεις του αρσενικού γένους επαγγελματι-
 κών ουσιαστικών, το οποίο λειτουργεί και πάλι ως γενικευτικό, με τα άρθρα και
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62