Page 62 - praktikos-odigos
P. 62

62  ΠΡΑΚΤΙΚΌΣ ΌΔΗΓΌΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗΣ ΩΣ ΠΡΌΣ ΤΌ ΦΥΛΌ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΌ ΕΑΠ  ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗΣ ΩΣ ΠΡΌΣ ΤΌ ΦΥΛΌ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΑ ΕΓΓΡΑΦΑ ΤΌΥ ΕΑΠ   63
               ◆ 3η Περίπτωση: τα προσαρτήματα και τα συμπληρώματα                              Πρόταση

                   Πρόταση:                                                                     ‘Ο/Η Κ-Σ θα μεταφέρει την πληροφορία στον/στην Συντονιστή/τρια και
               Τα προσαρτήματα (π.χ. επιθετικοί προσδιορισμοί) και τα συμπληρώματα (π.χ.        αυτός/αυτή με τη σειρά του/της στο προσωπικό του ΓΔΠΥ…’
               κατηγορούμενα) των ονομάτων, είτε πρόκειται για ονόματα με διαφορετική           ‘Φοιτητής/τρια…ή δεν φροντίζει για την απόκτηση του απαραίτητου εξοπλι-
                                                                                                σμού προκειμένου να πραγματοποιηθεί η ταυτοποίησή του/της…’
               κατάληξη ανά γένος, είτε πρόκειται για διγενή ονόματα, χρειάζεται να δη-
               λώνονται επίσης με διπλή σήμανση γένους (βλ. ακόλουθα παραδείγματα,
               Πρόταση).                                                                       ◆ 5η Περίπτωση: Η σειρά των γραμματικών γενών

               Παραδείγματα:                                                                       Πρόταση:
                                                                                               Όσον αφορά τη σειρά αναγραφής των γραμματικών γενών (πρόταξη αρσενικού
                Πρόταση                       Πρόταση                                          γένους ή πρόταξη θηλυκού γένους) είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η οποια-
                                                                                               δήποτε σειρά διπλής σήμανσης θεωρείται συμπεριληπτική. Ωστόσο, καθαρά για
                υποψήφια/-ος απασχολούμενη/-μενος  ελεύθερος/ελεύθερη                          λόγους περαιτέρω ευαισθητοποίησης και αφύπνισης του ευρύτερου κοινού σε
                μεταπτυχιακός/ή φοιτητής/–τρια,   επαγγελματίας                                θέματα ισότητας των φύλων προτείνονται οι εναλλακτικές επιλογές με πρόταξη
                άνεργη/-ος καταρτιζόμενη/-μενος  ακαδημαϊκές/ακαδημαϊκοί                       του θηλυκού γραμματικού γένους (φοιτήτριες και φοιτητές ή φοιτήτριες/-τές). Για
                                                                                               τους ίδιους λόγους ευαισθητοποίησης και αφύπνισης είναι προτιμητέα η επιλογή
                διδακτορική/-ός φοιτήτρια/-τής  σύμβουλοι                                      αναγραφής ολόκληρων των τύπων (καθηγήτριες και καθηγητές ή καθηγητές και
                άλλον/-η συμβουλευόμενο/-μενη   Ελληνίδα/Έλληνας υπότροφος                     καθηγήτριες, αντί καθηγητές/-τριες), ώστε οι θηλυκοί τύποι να γίνονται εμφανείς
                                              αλλοδαπός/αλλοδαπή υπότροφος                     στον λόγο και κατ' επέκταση να αποκτά ορατότητα το γυναικείο φύλο στην κοινωνία
                                                                                               (βλ. 1η Περίπτωση, Πρόταση 1). Στην περίπτωση επιλογής πρόταξης του θηλυκού
                                                                                               γένους από τους/τις συντάκτες/-τριες χρειάζεται να δηλώνεται με υποσημείωση
                ‘Οι φοιτητές/-τριες θα πρέπει να είναι ενήμεροι/-ες από τον/την Κ-Σ για το     στην αρχή του εγγράφου. Στα παραδείγματα που αναφέρονται στους πίνακες των
                παραπάνω πριν την έναρξη της εξέτασης.’                                        προτάσεων του παρόντα Οδηγού, όπως και στα υποδείγματα του Παραρτήματός
                                                                                               του που ακολουθεί, έχουν χρησιμοποιηθεί εναλλάξ και οι δύο τρόποι πρόταξης.

               ◆ 4η Περίπτωση: οι αντωνυμίες                                                   ◆ 6η Περίπτωση: οι ουδέτερες γραμματικά
                                                                                               και σημασιολογικά λέξεις
                   Πρόταση:
               Αντίστοιχα με τα ονόματα, οι αντωνυμίες προτείνεται να αναγράφονται και             Πρόταση:
               στα δύο γένη με παράλληλη χρήση αρσενικού και θηλυκού τύπου σε κείμενα          Ως εναλλακτικός τρόπος συμπεριληπτικής ως προς τα φύλα γλώσσας προτείνεται
               που απευθύνονται σε πρόσωπα και των δύο φύλων (της/του, ο οποίος / η οποία,     η ουδέτερη σύνταξη με τη χρήση ουδέτερων γραμματικά ή νοηματικά λέξεων ή
               εκείνη/-ος, κ.λπ.) (βλ. ακόλουθα παραδείγματα, Πρόταση).
                                                                                               φραστικών δομών και την αντίστοιχη γραμματική συμφωνία των άρθρων, προ-
                                                                                               σαρτημάτων, συμπληρωμάτων και αντωνυμιών (βλ. ακόλουθα παραδείγματα).
               Παραδείγματα:
                                                                                               Παραδείγματα:
                ‘Ο/Η Κ-Σ θα μεταφέρει την πληροφορία στον/στην Συντονιστή/τρια και
                αυτός με τη σειρά του στο προσωπικό του ΓΔΠΥ…’                                  μέλη, προσωπικό, στελέχη, φοιτητικό κοινό
                ‘Φοιτητής/τρια…ή δεν φροντίζει για την απόκτηση του απαραίτητου εξοπλι-
                σμού προκειμένου να πραγματοποιηθεί η ταυτοποίησή του…’                         ✓  Προϋπόθεση ώστε τα κείμενα με ουδέτερη σύνταξη να λαμβάνονται ως
                                                                                                  συμπεριληπτικά είναι είτε να είναι συνταγμένα εξ ολοκλήρου και με συνέπεια
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67