Page 6 - Layout 1
P. 6

06               They say about us                                                                         ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2021







          Έναδιαρκέςταξίδιστηγνώση








          ∆ιδάκτορεςτουΕλληνικούΑνοικτούΠανεπιστηµίουαποτυπώνουντηνεµπειρίατους


           Τέσσερις διδάκτορες του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου µιλούν για τη δική τους εµπειρία, αποτυπώνοντας τη δύναµη των ευκαιριών εσωτερικής
           και επιστηµονικής ανάπτυξης και εξέλιξης που εισέπραξαν µέσα από την εκπόνηση των διατριβών τους.


                                           «Σαν βγεις στον πηγαιµό για την Ιθάκη, να εύχεσαι να 'ναι µακρύς ο δρόµος, γεµάτος περιπέτειες,
                                           γεµάτος γνώσεις...». Σε αυτούς τους στίχους του Κωνσταντίνου Καβάφη αποτυπώνεται το αέναο
                                           ταξίδι των νέων επιστηµόνων για τη διεύρυνση των γνωσιακών τους οριζόντων.



             ΑλέξανδροςΛιάπης                                                   λους, όταν έλεγαν ότι είναι υποψή-  πάντα µε σεβασµό στις οικογενειακές και επαγγελµατικές
             " "Α Αλ λλ λη ηλ λε επ πί ίδ δρ ρα ασ ση η   κ κα αι ι   σ συ υν νε ερ ργ γα ασ σί ία α" "  φιοι διδάκτορες ή διδάκτορες. Επει-  υποχρεώσεις ενός ενήλικα. Κατά τη διάρκεια της τετραετούς
                                                                                δή όµως το ήθελα πολύ, ποτέ δεν
                                                                                                             αυτής εµπειρίας µου, µέσω της έρευνάς µου στο ΕΑΠ, µου
                                                                                φοβήθηκα ούτε µια στιγµή ότι δεν θα  δόθηκε η δυνατότητα να συµµετάσχω σε ερευνητικά ευρω-
                                                                                τα καταφέρω. Μέχρι να φτάσω σε  παTκά προγράµµατα, να παρουσιάσω τις µελέτες µου σε διε-
             "Η εκπόνηση της διδακτορικής µου διατριβής ήταν µια ιδιαί-         αυτό το υψηλό επίπεδο εκπαίδευ-  θνή επιστηµονικά περιοδικά και συνέδρια, καθώς και να συ-
             τερη εµπειρία για µένα. Αντικείµενό της ήταν η αξιολόγηση          σης  έχω  κάνει  τρεις  πτυχιακές  νεργαστώ µε µεγάλα ερευνητικά κέντρα. Έννοιες που πρε-
             της εµπειρίας χρήσης διαδραστικών συστηµάτων µε ανάλυ-             σπουδές (Παιδαγωγικό Τµήµα, ΠΑ-  σβεύει το ΕΑΠ, όπως αυτές της ανοικτότητας και της δηµο-
             ση βιοσηµάτων, κάτι που εντάσσεται στο ευρύτερο επιστη-            ΜΑΚ, Τµήµα Ψυχολογίας του ΑΠΘ)  κρατικότητας στην εκπαίδευση, καθώς και της αυτόνοµης και
             µονικό πεδίο της Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή                και ένα µεταπτυχιακό στο ΕΑΠ.  ανεξάρτητης πορείας µάθησης του διδασκόµενου, έδωσαν
             (ΑΑΥ). Η εν λόγω διατριβή εκπονήθηκε στο «Εργαστήριο Ποι-  Φυσικά, πολλά οφείλω στην επιβλέπουσα Ελένη Σφακιανά-  ποιότητα και επιστηµονική δύναµη στη διατριβή µου.
             ότητας Λογισµικού», νυν «Εργαστήριο Κινητού και ∆ιάχυτου  κη, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τµήµατος Κοινωνικών Επι-  Η απόκτηση του διδακτορικού διπλώµατος από το ΕΑΠ άλ-
                               Υπολογισµού,  Ποιότητας  και  Πε-  στηµών του ΕΑΠ. Η κ. Σφακιανάκη, χωρίς να την γνωρίζω από  λαξε την επαγγελµατική µου πορεία. Έκανα κτήµα µου δε-
                               ριρρέουσας Νοηµοσύνης». Το ερ-  πριν, µου έδωσε την ευκαιρία να εκπονήσω την διατριβή. Εί-  ξιότητες που ξεπερνούσαν την απλή διεργασία της διδα-
                               γαστήριο αυτό υπάγεται στη Σχολή  χαµε µια πάρα πολύ καλή συνεργασία µε έµπρακτη ανοικτότητα  σκαλίας µέσα σε µια τάξη. Υπεισήλθα σε έννοιες που αφο-
                               Θετικών Επιστηµών και Τεχνολογίας  στο διαφορετικό, δηµοκρατική, ήταν πάντα άµεση, ήταν πάν-  ρούν στον σχεδιασµό της διδασκαλίας και µάθησης χρησι-
                               του ΕΑΠ και διαθέτει άρτιο εξοπλι-  τα εκεί όποτε την χρειαζόµουν. Ό,τι και να πω είναι λίγο γι'  µοποιώντας πολυµορφικό εκπαιδευτικό υλικό, καθώς και στη
                               σµό  τελευταίας  τεχνολογίας,  ο  αυτήν. Τα αποτελέσµατα και συµπεράσµατα της διατριβής εί-  διδασκαλία εργαστηριακών µαθηµάτων µέσω της εικονικής
                               οποίος µπορεί να υποστηρίξει πλή-  ναι πολύ ενδιαφέροντα και για την εφαρµογή της ∆ΟΠ, αλλά  πραγµατικότητας, ενώ παράλληλα καλλιέργησα πολύτιµες
                               ρως το ερευνητικό του προσωπικό.   και για την αξιολόγηση στην πρωτοβάθµια εκπαίδευση, τα  ερευνητικές δεξιότητες.
                               Η ολοκλήρωση της διατριβής πραγ-  οποία σύντοµα θα δηµοσιευθούν σε κάποια ξένα περιοδικά.   Σήµερα είµαι µεταδιδακτορική ερευνήτρια και παράλληλα συ-
                               µατοποιήθηκε τον Μάιο του 2020 και  Τώρα που αυτό το απίστευτο ταξίδι ολοκληρώθηκε, µου κα-  νεργαζόµενο εκπαιδευτικό προσωπικό στο ΕΑΠ, διδάσκον-
                               κατά τη δηµόσια υποστήριξή της είχα  κοφαίνεται, γιατί είχα συνηθίσει, είχα κάτι πολύ ενδιαφέρον  τας στο Μεταπτυχιακό Πρόγραµµα Σπουδών «Εκπαίδευση και
             να επιδείξω 3 δηµοσιεύσεις σε επιστηµονικά περιοδικά µε  να ασχοληθώ. Ελπίζω στο µέλλον σε κάποια συνεργασία µε  Τεχνολογίες σε Συστήµατα εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης-
             υψηλό impact factor και 9 δηµοσιεύσεις σε διεθνή συνέδρια  το ΕΑΠ ως επιβλέπων σε πτυχιακούς και µεταπτυχιακούς φοι-  Επιστήµες Αγωγής». Από αυτή µου την ιδιότητα συχνά ανα-
             µε κρίση (δηµοσιεύσεις).                        τητές/τριες".                                   φέρω στους φοιτητές µου αυτό που βίωσα µε τον πιο εποι-
             Σε όλη τη διάρκεια εκπόνησης της έρευνάς µου υπήρχε τα-                                         κοδοµητικό τρόπο, εκπονώντας τη διατριβή µου στο ΕΑΠ, ότι
             κτική επικοινωνία µε την τριµελή συµβουλευτική επιτροπή,                                        η µόρφωση είναι δικαίωµα όλων των ανθρώπων και θα πρέ-
             η οποία συνοδευόταν από κατάλληλη έκθεση προόδου, σύµ-  Ευγενία Παξινού                         πει να την απολαµβάνουν σε ολόκληρη τη διάρκεια της ζωής
             φωνα µε τον κανονισµό των διδακτορικών σπουδών του ΕΑΠ.                                         τους!".
             Η προετοιµασία και η συγγραφή της έκθεσης προόδου απο-  " "Ν Νέ έε ες ς   π πο ολ λύ ύτ τι ιµ µε ες ς   δ δε εξ ξι ιό ότ τη ητ τε ες ς" "
             τελούσε µία επίπονη διαδικασία, ιδιαίτερα ωφέλιµη όµως στο
             να µε κρατά ενεργό και στο να ακολουθώ τις εξελίξεις στο                                        Σωτήρης Λυκουργιώτης
             αντικείµενο της έρευνάς µου.                    "Για το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο λάµβανα συνεχώς πλη-
             Ένα επίσης απαιτητικό κοµµάτι ήταν εκείνο της συγγραφής.  ροφορίες από τον περίγυρό µου. Ζώντας στην Πάτρα, όπου  " "Κ Κα αι ιν νο οτ τό όµ µο ος ς   δ δο οµ µή ή   κ κα αι ι   ε ευ υε ελ λι ιξ ξί ία α" "
             Θα το χαρακτήριζα εξίσου απαιτητικό µε την αρχική έρευνα  είναι και η έδρα του, είχα συνοµιλήσει περιστασιακά µε φί-
             που πραγµατοποίησα στο πλαίσιο της διαµόρφωσης του ακρι-  λους που παρακολουθούσαν κάποιο προπτυχιακό ή µετα-
             βούς ερευνητικού στόχου της µελέτης.            πτυχιακό πρόγραµµα σπουδών, µε µέλη ∆ΕΠ που δίδασκαν,  "Η διδακτορική φοίτηση στο ΕΑΠ αποτέλεσε για εµένα µια ξε-
             Κατά τη διάρκεια εκπόνησης της διδακτορικής διατριβής αλ-  µε υπαλλήλους που προσέφεραν διοικητικό έργο. Στο πίσω  χωριστή εµπειρία. Η επαγγελµατικά άψογη, φιλική προς τον
             ληλοεπέδρασα µε αρκετές από τις υπηρεσίες του Πανεπι-  µέρος του µυαλού η ιδέα άρχισε να ωριµάζει και ένα όνειρο  φοιτητή και χρονικά άµεση διοικητική υποστήριξη του υπο-
             στηµίου, όπως το Γραφείο ∆ικτυακών Υποδοµών, η Βιβλιο-  που πάντα ζητούσε ικανοποίηση, ήρθε στην επιφάνεια.  ψήφιου διδάκτορα, οι πολύ σηµαντικές και σύγχρονες ερ-
             θήκη και ο Ειδικός Λογαριασµός Κονδυλίων και Έρευνας               Ξεκίνησα να εκπονώ τη διδακτορι-  γαστηριακές υποδοµές, αλλά και οι σαφώς οριοθετηµένες
             (ΕΛΚΕ). Με όλες τις υπηρεσίες υπήρξε άριστη συνεργασία.            κή µου διατριβή στη Σχολή Θετικών  διαδικασίες συγκροτούν έναν θεσµικό ορίζοντα αδιατάρακτης
             Θα ήθελα να αναφερθώ επίσης στον αναπληρωτή καθηγη-                Επιστηµών και Τεχνολογίας (ΣΘΕΤ)  ερευνητικής εργασίας, ο οποίος υπερβαίνει κατά πολύ την
             τή Θεοφάνη Ορφανουδάκη, για την ουσιαστική υποστήριξή του          του ΕΑΠ. Με βασικό πτυχίο από το  εµπειρία σε άλλα ακαδηµαTκά περιβάλλοντα. Η καινοτόµος
             στην οµαλή συνέχιση και ολοκλήρωση της διατριβής µου µετά          Τµήµα Χηµείας, Μεταπτυχιακό ∆ί-                 —για  τα  ελληνικά  δεδοµένα—
             τη µετάθεση του κ. Μιχάλη Ξένου (επιβλέπων 2012-2016)              πλωµα Ειδίκευσης από τη Φαρµα-                  δοµή του ΕΑΠ και η ευελιξία που
             από το ΕΑΠ στο Πανεπιστήµιο Πατρών. Σηµαντική υποστή-              κευτική Σχολή του Πανεπιστηµίου                 αυτή παρέχει δίνει τη δυνατότητα
             ριξη είχα και από την Κοσµητεία της Σχολής, η οποία µερί-          Πατρών και έχοντας εµπειρία τόσο                διαθεµατικών  προσεγγίσεων  που
             µνησε άµεσα για την αλλαγή επιβλέποντα και την απρόσκο-            στον χώρο της εκπαίδευσης όσο και               συνδυάζουν  εµπειρίες  και  ιδέες
             πτη συνέχιση της έρευνάς µου".                                     σε εργαστηριακά περιβάλλοντα Μο-                από διαφορετικά επιστηµονικά πε-
                                                             ριακής Βιολογίας και Βιοχηµείας, το θέµα του διδακτορικού          δία. Αυτό καθιστά την έρευνα στο
                                                             µου πολύ εύστοχα συνδύασε όλες τις προηγούµενες γνώ-               ΕΑΠ,  αφενός  ευέλικτη,  ώστε  να
             Νικόλαος Καϊσέρογλου                            σεις µου µε έννοιες που έχουν υπεισέλθει δυναµικά στο λε-          ξεφύγει  από  τους  περιορισµούς
                                                                                                                                των αυστηρά οριοθετηµένων γνω-
             " "Υ Υψ ψη ηλ λό ό   ε επ πί ίπ πε εδ δο ο   ε εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση ης ς" "  ξιλόγιο της σύγχρονης εκπαίδευσης: αυτές της εξ αποστά-  στικών αντικειµένων των παραδοσιακών πανεπιστηµίων, και
                                                             σεως εκπαίδευσης και της τεχνολογίας της εικονικής πραγ-
                                                             µατικότητας στη διδασκαλία εργαστηριακών µαθηµάτων.   αφετέρου θετικά προσαρµοστική στις καταιγιστικές προ-
                                                             Η υποστήριξη του κοσµήτορα της ΣΘΕΤ, καθηγητή  Ι. Καλα-  κλήσεις της σύγχρονης επιστήµης. Ιδιαίτερα θετική εντύπωση
             "Ως διδακτορικός απόφοιτος του ΕΑΠ έχω να πω τα εξής:  βρουζιώτη, καθώς και η στοχευµένη ερευνητική και επιστη-  µού έκανε, τέλος, η παιδαγωγική κουλτούρα των καθηγητών
             Καταρχάς, το ΕΑΠ µού έδωσε τη δυνατότητα να εκπληρώ-  µονική καθοδήγηση των επιβλεπόντων καθηγητών µου (επί-  του ΕΑΠ, η φιλική και ανοιχτή προς τις ανάγκες, τις ιδέες και
             σω ένα όνειρο, ένα απωθηµένο και να δείξω στον εαυτό µου  κουρη καθηγήτρια Α. Σγουρού, καθηγητής ∆. Καλλές και κα-  τις ευαισθησίες του φοιτητή προσέγγιση, µακριά από απαρ-
             ότι µπορώ και εγώ να καταφέρω αυτό που θαύµαζα στους άλ-  θηγητής Χ. Παναγιωτακόπουλος) ήταν αµέριστη και δινόταν  χαιωµένες, ψυχρές και απόµακρες εκπαιδευτικές πρακτικές".
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11