Page 16 - Open2U - October - 2021
P. 16
16 Θέµατα ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2021
Το92,9%δήλωσε
ικανοποίηση
απότηφοίτησήτου
ΤιέδειξεηέρευνατουΕργαστηρίουΕκπαιδευτικούΥλικούκαιΕκπαιδευτικήςΜεθοδολογίαςγιατακίνητρα,
τιςπροσδοκίεςκαιτιςδυσκολίεςτωνΠρογραµµάτωνΣπουδώντουΕΑΠ
αξιολόγηση στην εκπαίδευση αποτελεί ένα εργαλείο ανα-
βάθµισης και βελτίωσης της ποιότητας των παρεχόµενων
Ησπουδών ενός εκπαιδευτικού ιδρύµατος καθώς και έναν
µηχανισµό ανατροφοδότησης για όσους εµπλέκονται στην εκ-
παιδευτική διαδικασία.
Αδιαµφισβήτητα, τον πρώτο και κυρίαρχο λόγο έχουν οι ίδιοι οι
φοιτητές και οι φοιτήτριες. Ποια είναι η άποψή τους για το εκ-
παιδευτικό υλικό και τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες; Ποιες
δυσκολίες συναντούν; Είναι κατανοητές οι ανάγκες τους; Πόσο
τους βοήθησαν οι εκπαιδευτικές διαδικασίες στην επίτευξη των
µαθησιακών τους στόχων;
Το Εργαστήριο Εκπαιδευτικού Υλικού και Εκπαιδευτικής Με-
θοδολογίας (ΕΕΥΕΜ) του ΕΑΠ κατέγραψε τις απόψεις των φοι-
τητών/τριών για τα Προγράµµατα Σπουδών µε Θεµατικές Ενό-
τητες εξαµηνιαίας διάρθρωσης, οι οποίοι δίνουν υψηλή βαθ-
µολογία στο εκπαιδευτικό υλικό και τις εκπαιδευτικές δραστη-
ριότητες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 92,9% των συµµετεχόντων δήλω-
σε ικανοποίηση από τη φοίτησή του και το 92,68% δήλωσε πως
θα πρότεινε το ΠΣ στο οποίο φοιτά σε άλλους ενδιαφερόµενους.
Η έρευνα αφορούσε το χειµερινό εξάµηνο του ακαδηµαRκού έτους
2019-20, οπότε οι φοιτητές και οι φοιτήτριες των Προγραµµά-
των Σπουδών µε Θεµατικές Ενότητες εξαµηνιαίας διάρθρωσης
κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτηµατολόγιο που διατέθηκε
µέσω της εκπαιδευτικής πλατφόρµας. Η συµµετοχή έφτασε στο
28,17% του συνόλου των εγγεγραµµένων φοιτητών/τριών.
Οι βασικές ερωτήσεις που συµπεριλήφθηκαν στο ερωτηµατο-
λόγιο αφορούσαν σε δηµογραφικά χαρακτηριστικά, στα κίνητρα,
στις προσδοκίες και στις δυσκολίες των φοιτητών/τριών καθώς
και στο εκπαιδευτικό υλικό και στις εκπαιδευτικές δραστηριό-
τητες της Θεµατικής Ενότητας. Τα αποτελέσµατα είναι αξιο-
σηµείωτα:
Το µεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων ήταν ηλικίας από 40
έως 49 ετών ενώ η πλειοψηφία δήλωσε πως δεν είχε εµπειρία
στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση.
Μ Με ελ λέ έτ τη η α απ πό ό 5 5 έ έω ως ς 1 15 5 ώ ώρ ρε ες ς τ τη ην ν ε εβ βδ δο οµ µά άδ δα α
Επιπλέον, οι περισσότεροι συµµετέχοντες αφιέρωναν από 5 έως 15 ώρες την εβδο-
µάδα για µελέτη του εκπαιδευτικού υλικού και εκπόνηση των εκπαιδευτικών δρα-
στηριοτήτων της Θεµατικής Ενότητας που παρακολουθούσαν.
Η Η π πρ ρο οσ σω ωπ πι ικ κή ή ε εξ ξέ έλ λι ιξ ξη η
τ το ο σ ση ηµ µα αν ντ τι ικ κό ότ τε ερ ρο ο κ κί ίν νη ητ τρ ρο ο
Ένα άλλο ενδιαφέρον σηµείο που καταγράφηκε ήταν τα κίνη- αντικειµένου και στην επίτευξη των µαθησιακών στόχων της Θε- ποσοστό των συµµετεχόντων (81,48%) ανέφερε πως οι εκ-
τρα που ώθησαν τους συµµετέχοντες να φοιτήσουν σε κάποιο µατικής Ενότητας και το 86,23% το χαρακτήρισε ως πρωτότυ- παιδευτικές δραστηριότητες είναι αρκετά έως πάρα πολύ σα-
Πρόγραµµα Σπουδών (ΠΣ) του ΕΑΠ. Τα αποτελέσµατα κατέδειξαν πο και καινοτόµο (αρκετά έως πάρα πολύ). Το 85,33% των συµ- φείς και η πιο δηµοφιλής µορφή ήταν οι δραστηριότητες κλει-
ως το πιο σηµαντικό κίνητρο την προσωπική εξέλιξη και ακο- µετεχόντων ανέφερε ότι το εκπαιδευτικό υλικό της Θεµατικής στού τύπου. Συµπερασµατικά, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες,
λούθησαν η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων στο γνωστικό Ενότητας που παρακολουθούσε ήταν διατυπωµένο µε σαφήνεια, παρόλο που αναφέρθηκε ότι δυσκολεύουν τους/τις φοιτη-
αντικείµενο του ΠΣ και η δυνατότητα για φοίτηση από απόστα- σε αρκετό έως και πάρα πολύ µεγάλο βαθµό και το 69,06% ανέ- τές/τριες, αναγνωρίστηκε ότι παίζουν σηµαντικό ρόλο στην εκ-
ση. Σχετικά µε τις προσδοκίες των συµµετεχόντων από τη φοί- φερε πως ήταν ικανοποιητικά εκτενές για να καλύψει τους µα- παιδευτική διαδικασία.
τησή τους στα ΠΣ του ΕΑΠ, η καταγραφή της άποψης των συµ- θησιακούς στόχους. Ως προς τον τρόπο διάθεσης του εκπαι- «Από την παραπάνω έρευνα σε φοιτητές/τριες ΠΣ µε Θεµατι-
µετεχόντων στην έρευνα προσδιόρισε την απόκτηση προπτυ- δευτικού υλικού σε ηλεκτρονική µορφή, το 73,73% των συµµε- κές Ενότητες εξαµηνιαίας διάρθρωσης προέκυψε πως δια-
χιακού ή µεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ως τη σηµαντικότερη τεχόντων δήλωσε ικανοποιηµένο (αρκετά έως πάρα πολύ). Προ- µόρφωσαν θετική άποψη όσον αφορά στη συνολική τους εµπειρία
προσδοκία, ενώ ακολούθησε η αξιοποίηση γνώσεων/δεξιοτή- έκυψε, συνεπώς, πως οι συµµετέχοντες εξέφρασαν συνολικά την σχετικά µε την ψηφιακή διάθεση του εκπαιδευτικού υλικού και
των/ικανοτήτων στον χώρο εργασίας και η απόκτηση γνώσεων ικανοποίησή τους από το διατιθέµενο εκπαιδευτικό υλικό. στην εκπόνηση ψηφιακών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
και δεξιοτήτων. Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση θα πρέπει να αποτελεί µια συ-
Το 92,69% θα πρότεινε το Πρόγραµµα Σπουδών σε άλλους Το Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες νεχή διαδικασία που έχει ως στόχο την κατανόηση των αναγ-
92,9% των συµµετεχόντων δήλωσε ικανοποίηση από τη φοίτη- αρκετά έως πολύ σαφείς κών των φοιτητών/τριών µε απώτερο σκοπό την βελτίωση της
σή του και το 92,68% δήλωσε πως θα πρότεινε το Πρόγραµµα Αναφορικά µε τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες, το 94,41% των παρεχόµενης εκπαίδευσης. Για τον λόγο αυτό, είναι χρήσιµο µια
Σπουδών στο οποίο φοιτά σε άλλους ενδιαφερόµενους. συµµετεχόντων θεώρησε πως συνέβαλε αρκετά έως και σε µε- τέτοια έρευνα να επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήµα-
Πρωτότυπο και καινοτόµο για το 86,23% γάλο βαθµό στην επίτευξη των µαθησιακών στόχων της Θεµα- τα. Στο πλαίσιο αυτό, χρήσιµο εργαλείο αποτελεί η υπηρεσία Sur-
τικής Ενότητας που παρακολουθούσε και το 89,22% τις χαρα-
vey.EAP (survey.eap.gr/limesurvey) η οποία αναπτύχθηκε µε σκο-
Όσον αφορά στο εκπαιδευτικό υλικό, το 89,87% των συµµετε- κτήρισε αρκετά έως πάρα πολύ ενδιαφέρουσες και πρωτότυ- πό την υποστήριξη των ενδιαφεροµένων στην ανάπτυξη και δια-
χόντων στην έρευνα το χαρακτήρισε ως πλήρες (αρκετά έως πάρα πες. Ωστόσο η πλειοψηφία των συµµετεχόντων (88,88%) θε- χείριση επιστηµονικών ερευνών µε χρήση ερωτηµατολογίων»,
πολύ) ως προς την συµβολή του στην κατανόηση του γνωστικού ώρησε πως ήταν αρκετά έως πολύ δύσκολες. Το µεγαλύτερο καταλήγουν τα µέλη του ΕΕΥΕΜ.

