Page 16 - Open2U - October - 2021
P. 16

16               Θέµατα                                                                                  ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2021









                                Το92,9%δήλωσε






                                ικανοποίηση






                                απότηφοίτησήτου









                                ΤιέδειξεηέρευνατουΕργαστηρίουΕκπαιδευτικούΥλικούκαιΕκπαιδευτικήςΜεθοδολογίαςγιατακίνητρα,

                                τιςπροσδοκίεςκαιτιςδυσκολίεςτωνΠρογραµµάτωνΣπουδώντουΕΑΠ


                                    αξιολόγηση στην εκπαίδευση αποτελεί ένα εργαλείο ανα-
                                    βάθµισης και βελτίωσης της ποιότητας των παρεχόµενων
                                Ησπουδών ενός εκπαιδευτικού ιδρύµατος καθώς και έναν
                                µηχανισµό ανατροφοδότησης για όσους εµπλέκονται στην εκ-
                                παιδευτική διαδικασία.
                                Αδιαµφισβήτητα, τον πρώτο και κυρίαρχο λόγο έχουν οι ίδιοι οι
                                φοιτητές και οι φοιτήτριες. Ποια είναι η άποψή τους για το εκ-
                                παιδευτικό υλικό και τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες; Ποιες
                                δυσκολίες συναντούν; Είναι κατανοητές οι ανάγκες τους; Πόσο
                                τους βοήθησαν οι εκπαιδευτικές διαδικασίες στην επίτευξη των
                                µαθησιακών τους στόχων;
                                Το Εργαστήριο Εκπαιδευτικού Υλικού και Εκπαιδευτικής Με-
                                θοδολογίας (ΕΕΥΕΜ) του ΕΑΠ κατέγραψε τις απόψεις των φοι-
                                τητών/τριών για τα Προγράµµατα Σπουδών µε Θεµατικές Ενό-
                                τητες εξαµηνιαίας διάρθρωσης, οι οποίοι δίνουν υψηλή βαθ-
                                µολογία στο εκπαιδευτικό υλικό και τις εκπαιδευτικές δραστη-
                                ριότητες.
                                Είναι χαρακτηριστικό ότι το 92,9% των συµµετεχόντων δήλω-
                                σε ικανοποίηση από τη φοίτησή του και το 92,68% δήλωσε πως
                                θα πρότεινε το ΠΣ στο οποίο φοιτά σε άλλους ενδιαφερόµενους.
                                Η έρευνα αφορούσε το χειµερινό εξάµηνο του ακαδηµαRκού έτους
                                2019-20, οπότε οι φοιτητές και οι φοιτήτριες των Προγραµµά-
                                των Σπουδών µε Θεµατικές Ενότητες εξαµηνιαίας διάρθρωσης
                                κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτηµατολόγιο που διατέθηκε
                                µέσω της εκπαιδευτικής πλατφόρµας. Η συµµετοχή έφτασε στο
                                28,17% του συνόλου των εγγεγραµµένων φοιτητών/τριών.
                                Οι βασικές ερωτήσεις που συµπεριλήφθηκαν στο ερωτηµατο-
                                λόγιο αφορούσαν σε δηµογραφικά χαρακτηριστικά, στα κίνητρα,
                                στις προσδοκίες και στις δυσκολίες των φοιτητών/τριών καθώς
                                και στο εκπαιδευτικό υλικό και στις εκπαιδευτικές δραστηριό-
                                τητες της Θεµατικής Ενότητας. Τα αποτελέσµατα είναι αξιο-
                                σηµείωτα:
                                Το µεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων ήταν ηλικίας από 40
                                έως 49 ετών ενώ η πλειοψηφία δήλωσε πως δεν είχε εµπειρία
                                στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση.


                  Μ Με ελ λέ έτ τη η   α απ πό ό   5 5   έ έω ως ς   1 15 5   ώ ώρ ρε ες ς   τ τη ην ν   ε εβ βδ δο οµ µά άδ δα α

                  Επιπλέον, οι περισσότεροι συµµετέχοντες αφιέρωναν από 5 έως 15 ώρες την εβδο-
                  µάδα για µελέτη του εκπαιδευτικού υλικού και εκπόνηση των εκπαιδευτικών δρα-
                  στηριοτήτων της Θεµατικής Ενότητας που παρακολουθούσαν.




                                Η Η   π πρ ρο οσ σω ωπ πι ικ κή ή   ε εξ ξέ έλ λι ιξ ξη η


                                τ το ο   σ ση ηµ µα αν ντ τι ικ κό ότ τε ερ ρο ο   κ κί ίν νη ητ τρ ρο ο


                                Ένα άλλο ενδιαφέρον σηµείο που καταγράφηκε ήταν τα κίνη-  αντικειµένου και στην επίτευξη των µαθησιακών στόχων της Θε-  ποσοστό των συµµετεχόντων (81,48%) ανέφερε πως οι εκ-
                                τρα που ώθησαν τους συµµετέχοντες να φοιτήσουν σε κάποιο  µατικής Ενότητας και το 86,23% το χαρακτήρισε ως πρωτότυ-  παιδευτικές δραστηριότητες είναι αρκετά έως πάρα πολύ σα-
                                Πρόγραµµα Σπουδών (ΠΣ) του ΕΑΠ. Τα αποτελέσµατα κατέδειξαν  πο και καινοτόµο (αρκετά έως πάρα πολύ). Το 85,33% των συµ-  φείς και η πιο δηµοφιλής µορφή ήταν οι δραστηριότητες κλει-
                                ως το πιο σηµαντικό κίνητρο την προσωπική εξέλιξη και ακο-  µετεχόντων ανέφερε ότι το εκπαιδευτικό υλικό της Θεµατικής  στού τύπου. Συµπερασµατικά, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες,
                                λούθησαν η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων στο γνωστικό  Ενότητας που παρακολουθούσε ήταν διατυπωµένο µε σαφήνεια,  παρόλο  που  αναφέρθηκε  ότι  δυσκολεύουν  τους/τις  φοιτη-
                                αντικείµενο του ΠΣ και η δυνατότητα για φοίτηση από απόστα-  σε αρκετό έως και πάρα πολύ µεγάλο βαθµό και το 69,06% ανέ-  τές/τριες, αναγνωρίστηκε ότι παίζουν σηµαντικό ρόλο στην εκ-
                                ση. Σχετικά µε τις προσδοκίες των συµµετεχόντων από τη φοί-  φερε πως ήταν ικανοποιητικά εκτενές για να καλύψει τους µα-  παιδευτική διαδικασία.
                                τησή τους στα ΠΣ του ΕΑΠ, η καταγραφή της άποψης των συµ-  θησιακούς στόχους. Ως προς τον τρόπο διάθεσης του εκπαι-  «Από την παραπάνω έρευνα σε φοιτητές/τριες ΠΣ µε Θεµατι-
                                µετεχόντων στην έρευνα προσδιόρισε την απόκτηση προπτυ-  δευτικού υλικού σε ηλεκτρονική µορφή, το 73,73% των συµµε-  κές Ενότητες εξαµηνιαίας διάρθρωσης προέκυψε πως δια-
                                χιακού ή µεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ως τη σηµαντικότερη  τεχόντων δήλωσε ικανοποιηµένο (αρκετά έως πάρα πολύ). Προ-  µόρφωσαν θετική άποψη όσον αφορά στη συνολική τους εµπειρία
                                προσδοκία, ενώ ακολούθησε η αξιοποίηση γνώσεων/δεξιοτή-  έκυψε, συνεπώς, πως οι συµµετέχοντες εξέφρασαν συνολικά την  σχετικά µε την ψηφιακή διάθεση του εκπαιδευτικού υλικού και
                                των/ικανοτήτων στον χώρο εργασίας και η απόκτηση γνώσεων  ικανοποίησή τους από το διατιθέµενο εκπαιδευτικό υλικό.  στην εκπόνηση ψηφιακών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
                                και δεξιοτήτων.                                                                      Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση θα πρέπει να αποτελεί µια συ-
                                Το 92,69% θα πρότεινε το Πρόγραµµα Σπουδών σε άλλους Το  Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες   νεχή διαδικασία που έχει ως στόχο την κατανόηση των αναγ-
                                92,9% των συµµετεχόντων δήλωσε ικανοποίηση από τη φοίτη-  αρκετά έως πολύ σαφείς     κών των φοιτητών/τριών µε απώτερο σκοπό την βελτίωση της
                                σή του και το 92,68% δήλωσε πως θα πρότεινε το Πρόγραµµα  Αναφορικά µε τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες, το 94,41% των  παρεχόµενης εκπαίδευσης. Για τον λόγο αυτό, είναι χρήσιµο µια
                                Σπουδών στο οποίο φοιτά σε άλλους ενδιαφερόµενους.  συµµετεχόντων θεώρησε πως συνέβαλε αρκετά έως και σε µε-  τέτοια έρευνα να επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήµα-
                                Πρωτότυπο και καινοτόµο για το 86,23%     γάλο βαθµό στην επίτευξη των µαθησιακών στόχων της Θεµα-  τα. Στο πλαίσιο αυτό, χρήσιµο εργαλείο αποτελεί η υπηρεσία Sur-
                                                                          τικής Ενότητας που παρακολουθούσε και το 89,22% τις χαρα-
                                                                                                                     vey.EAP (survey.eap.gr/limesurvey) η οποία αναπτύχθηκε µε σκο-
                                Όσον αφορά στο εκπαιδευτικό υλικό, το 89,87% των συµµετε-  κτήρισε αρκετά έως πάρα πολύ ενδιαφέρουσες και πρωτότυ-  πό την υποστήριξη των ενδιαφεροµένων στην ανάπτυξη και δια-
                                χόντων στην έρευνα το χαρακτήρισε ως πλήρες (αρκετά έως πάρα  πες. Ωστόσο η πλειοψηφία των συµµετεχόντων (88,88%) θε-  χείριση επιστηµονικών ερευνών µε χρήση ερωτηµατολογίων»,
                                πολύ) ως προς την συµβολή του στην κατανόηση του γνωστικού  ώρησε πως ήταν αρκετά έως πολύ δύσκολες. Το µεγαλύτερο  καταλήγουν τα µέλη του ΕΕΥΕΜ.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20