Page 14 - Open2U - October - 2021
P. 14
14 Θέµατα ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2021
ΤοΕΑΠ«εξάγει»
τεχνογνωσία
ΗερευνητικήοµάδαDAISSyσυµµετέχεισεδράσητουErasmus+µετέσσεραέργαγιατηβιοµηχανία,
τηνπράσινηανάπτυξη,τηνποιότηταστηνανώτατηεκπαίδευσηκαιτηνεκπαίδευσηSTEAM
Συντελεστές
εγάλη κατάκτηση του 21ου αιώνα απο-
τελεί αδιαµφισβήτητα η «κατάλυση» των
Μσυνόρων στη µεταφορά τεχνογνωσίας
από τα ερευνητικά εργαστήρια στην κοινωνία,
δίνονταςλύσειςστιςσύγχρονεςπροκλήσειςτης
οικονοµίας, της ανάπτυξης, αλλά και της εκ-
παίδευσης σε παγκόσµια κλίµακα.
Μέσω στοχευµένων προγραµµάτων καινοτο-
µίας, αλλά και εκπαιδευτικών δράσεων, που
ΑχιλλέαςΚαµέας έχουν ως απώτερο σκοπό τη διασύνδεση και τη
συνεργασία των ακαδηµαnκών εταίρων, η µε-
ταφορά εκπαιδευτικής τεχνογνωσίας αποτελεί
πάγια συνιστώσα της στρατηγικής τόσο της Ευ-
ρωπαnκής Ένωσης, όσο και άλλων µεγάλων χω-
ρών εκτός αυτής.
Τα τελευταία χρόνια το Ελληνικό Ανοικτό Πα-
νεπιστήµιο χάρη στην πληθώρα των επιστη-
µονικών του πεδίων και των ερευνητικών του
προγραµµάτων και θέτοντας ως προτεραι-
ότητα την προώθηση της γνώσης και της συγ-
κρότησης ισχυρών συνεργασιών, έχει κατα-
κτήσει έναν «πρωταγωνιστικό» ρόλο, ως φο-
ΖωήΑκριβούλη ρέας µεταφοράς εκπαιδευτικής τεχνογνωσίας
σε χώρες εκτός Ε.Ε.
Συγκεκριµένα, το ΕΑΠ, ως φορέας σηµαντικής
τεχνογνωσίας στην εξ αποστάσεως εκπαί-
δευση, την αξιολόγηση της ποιότητας εκπαι-
δευτικών διαδικασιών και την ανάπτυξη σύγ-
χρονων εκπαιδευτικών µοντέλων, συµµετέχει
ενεργά στη δράση "Action KA2 - Cooperation for
innovation and the exchange of good practices
– Capacity Building in the field of Higher Edu-
cation" (CBHE) του προγράµµατος Erasmus+
ΒασίληςΒασιλειάδης µε τέσσερα έργα, τα οποία υλοποιεί η ερευ- τικά Ιδρύµατα από τρεις χώρες της Νοτιοανα- σφέρονται σε ευρωπαnκό επίπεδο. Στο πρό- τα-προκλήσεις της φτώχειας, του ψηφιακού χά-
νητική οµάδα DAISSy µε επικεφαλής τον δρ. τολικής Ασίας (Μαλαισία, Καµπότζη, Ινδονησία). γραµµα έχουν συµπεριληφθεί 23 µαθήµατα σµατος και του χάσµατος ηγεσίας.
Αχιλλέα Καµέα, Καθηγητή της Σχολής Θετικών Το έργο έχει ως γενικό στόχο την παροχή µίας τριών διαφορετικών τύπων (υποχρεωτικά, επι- H αποστολή του είναι να επιφέρει αντίκτυπο και
Επιστηµών του ΕΑΠ. πρακτικής λύσης για τη µείωση του χάσµατος λογής, κατεύθυνσης), ενώ προσφέρονται ανε- µετασχηµατισµό σε δύο σηµαντικές οµάδες εν-
Πρόκειταιγια έργαπουεπικεντρώνονται στη µε- µεταξύ των αναγκών/προσδοκιών της αγοράς ξάρτητα και 3 µαθήµατα κατάρτισης. διαφεροµένων. Η πρώτη οµάδα-στόχος είναι
ταφορά τεχνογνωσίας σε κρίσιµους τοµείς και των αποτελεσµάτων που παράγει το εκ- To έργο αναµένεται ολοκληρωθεί έως το τέ- φοιτητές και φοιτήτριες, ακαδηµαnκό και µη ακα-
όπως η Βιοµηχανία 4.0, τα µοντέλα πράσινης παιδευτικό σύστηµα, σε σχέση µε τη Βιοµηχα- λος του 2022. Στην παρούσα φάση βρίσκεται δηµαnκό προσωπικό και ανώτατη διοίκηση. Η
ανάπτυξης, η διασφάλιση ποιότητας στην ανώ- νία 4.0 στις τρεις αυτές χώρες. Ως αποτέλε- σε εξέλιξη η δηµιουργία εκπαιδευτικού υλικού δεύτερη οµάδα-στόχος είναι οµάδες σε µει-
τατη εκπαίδευση και η εκπαίδευση STEΑM. σµα των πολιτισµικών και κοινωνικών αλλαγών, για τα µαθήµατα του προγράµµατος, ενώ εντός ονεκτική θέση στις κοινωνίες των χωρών των
Ωστόσο, η ερευνητική οµάδα DAΙSSy δεν στα- εµφανίζονται νέες προτιµήσεις όσον αφορά την του 2022 θα ολοκληρωθεί η πιστοποίηση και η εταίρων.
µατά εδώ, καθώς σκοπεύει να χρησιµοποιήσει εκπαίδευση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων, εκπαίδευση των εκπαιδευτών/τριών. O προ- O ρόλος των Ευρωπαίων εταίρων στο έργο γε-
τα εργαλεία χρηµατοδότησης συνεργασιών ιδίωςόσοναφοράτηΒιοµηχανία4.0,ενώοιεται- γραµµατισµός των ενεργειών του έργου για το νικά είναι η µεταφορά τεχνογνωσίας προς
ΘεόδωροςΠαναγιωτακόπουλος πουθαγίνουνµελλοντικάδιαθέσιµααπότηνΕ.Ε. ρείες σε αυτές τις χώρες γίνονται όλο και πιο 2022 προβλέπει επίσκεψη πολυπληθούς αντι- τους εταίρους της ΝΑ Ασίας για την ανάπτυξη
για να προωθήσει ανάλογες πρωτοβουλίες. Ο διασυνδεδεµένες, ψηφιακές και ευέλικτες. προσωπείας των Ασιατικών Πανεπιστηµίων ικανοτήτων τους. Ο ρόλος των Πανεπιστηµια-
στόχος είναι η ανάπτυξη πρωτοβουλιών που Ένα επείγον πρόβληµα που προκύπτει και θα στις εγκαταστάσεις του ΕΑΠ στην Πάτρα. κών Ιδρυµάτων και ιδιαίτερα του ΕΑΠ είναι να
αφορούν τις Έξυπνες Πόλεις και την Κλιµατι- πρέπει να αντιµετωπιστεί είναι να καλυφθεί το Την οµάδα του ΕΑΠ που συµµετέχει στο έργο προσφέρει την υποστήριξή του στους οµότιµους
κή Αλλαγή µε χώρες της Ασίας όπου ήδη σχη- κενό µεταξύ της ανάγκης (και της ικανότητας) συντονίζει ο δρ. Βασίλης Βασιλειάδης, Αν. Κα-
µατίζονται οι σηµαντικότερες και µεγαλύτερες των επιχειρήσεων της Ασίας να υιοθετήσουν τη θηγητής Παν. Πατρών, µέλος ΣΕΠ ΕΑΠ και επι-
Έξυπνες Πόλεις του κόσµου. Βιοµηχανία 4.0 και της χαµηλής ετοιµότητας του στηµονικός συνεργάτης της DAISSy.
τοµέα της εκπαίδευσης να παράσχει αποφοί-
παιδευτικά προγράµµατα στα ιδρύµατα των χω- Υποστηρίζοντας
Βιοµηχανία 4.0: τους έτοιµους/ες για τη αγορά εργασίας. Τα εκ-
Ζητούµενο η ρών-στόχων πρέπει να ενισχυθούν προκειµέ- την Πράσινη
νου να προετοιµαστούν οι απόφοιτοι να αντι-
ανάπτυξη δεξιοτήτων µετωπίσουν τις τεχνολογικές ιδιαιτερότητες της Επιχειρηµατικότητα
Βιοµηχανίας 4.0, αλλά και να είναι ικανοί/ες να
δαµάσουν τις πρακτικές επιπτώσεις της εφαρ-
O τοµέας της Βιοµηχανίας 4.0 (Industry 4.0) µογής της στα υπάρχοντα µοντέλα παραγωγής Η συνεργασία του ΕΑΠ µε χώρες της ASEAN
αποτελεί έναν από τους σηµαντικούς πυλώνες και διοίκησης. (Association of Southeast Asian Nations) εν-
της ερευνητικής προσπάθειας της οµάδας Κύριος στόχος του έργου είναι η σχεδίαση ενός δυναµώθηκε περαιτέρω µέσω κοινού έργου ενί-
DAISSy, η οποία σχεδίασε και πέτυχε τη χρη- νέου, εξειδικευµένου Μεταπτυχιακού Προ- σχυσηςτηςΠράσινηςΕπιχειρηµατικότητας.Ανα-
µατοδότηση της ανάπτυξης του Μεταπτυχιακού γράµµατος Σπουδών στη Βιοµηχανία 4.0, η εκ- γνωρίζοντας τη δυναµική των Πανεπιστηµιακών
Προγράµµατος Σπουδών «MSc in Industry παίδευση των εκπαιδευτών/τριών του προ- Ιδρυµάτων ως φορέων ενίσχυσης νέων µορφών εταίρουςτης ΝΑΑσίαςώστενααναπτύξουνικα-
4.0» σε συνεργασία µε 8 Ανώτατα Εκπαιδευ- γράµµατος, η παραγωγή υλικού, η πιστοποίηση οικονοµικής ανάπτυξης φιλικών προς το περι- νότητες πράσινης καινοτοµίας, επιχειρηµατι-
του προγράµµατος και η πιλοτική λειτουργία του βάλλον, η πρωτοβουλία αυτή θα σχεδιάσει ένα κότητας και µετασχηµατιστικής ηγεσίας. Η
στις χώρες-στόχους. Επιπλέον θα δηµιουργη- νέο µοντέλο συνεργασίας µεταξύ Πανεπιστη- οµάδα DAISSy συµµετέχει σε όλες τις διαδι-
θούν υποδοµές υπό τη µορφή εργαστηρίων In- µίων και Αγοράς Εργασίας καθώς και δίκτυα συ- κασίες του έργου, τις φάσεις (Προετοιµασία,
dustry4.0(I4L)πουθαλειτουργήσουνωςεστίες νεργασίας υποστηριζόµενα από εκπαιδευτικές Ανάπτυξη, Ποιότητα, ∆ιάχυση και Αξιοποίηση,
έρευνας και καινοτοµίας στον τοµέα, διασφα- δράσεις. ∆ιοίκηση) και τα έξι πακέτα εργασίας (και τα πα-
λίζοντας έτσι ότι η εκπαίδευση στον τοµέα θα Το έργο στοχεύει στην ανάπτυξη των απαραί- ραδοτέα τους). Ωστόσο, ηγείται της πρώτης και
παραµείνει σε υψηλό επίπεδο για µεγάλο χρο- τητων ικανοτήτων σε 12 ασιατικά πανεπιστή- εξαιρετικά σηµαντικής φάσης Προετοιµασίας,
νικό διάστηµα µετά την ολοκλήρωση του έργου. µια από 5 χώρες (Μαλαισία, Ινδονησία, Καµ- η οποία σχεδιάζει και θέτει τις βάσεις για την
Το έργο έχει ήδη σχεδιάσει το βασικό πρό- πότζη, Λάος, Βιετνάµ) για την εξισορρόπηση της επιτυχή υλοποίηση του έργου.
γραµµα µαθηµάτων (curriculum) υπό την κα- υψηλής δυναµικής οικονοµικής ανάπτυξης και Πρόκειται για ένα πραγµατικά καινοτόµο έργο,
θοδήγηση του ΕΑΠ. Η σχεδίαση βασίστηκε σε της καινοτοµίας στην περιοχή της Νοτιοανα- τα αποτελέσµατα του οποίου θα είναι δυνατό
ενδελεχή έρευνα των αναγκών της αγοράς και τολικής Ασίας µε πράσινη γνώση, δεξιότητες να αξιοποιηθούν όχι µόνο σε περισσότερες χώ-
συγγενών προγραµµάτων σπουδών που προ- και ικανότητες που έχουν εδραιωθεί σε θέµα- ρες της ΝΑ Ασίας, αλλά και στην Ελλάδα. Επί-

