Page 12 - Open2U - OCTOBER - 2022
P. 12

12               Φάκελος: Εκπαίδευση Χωρίς Σύνορα                                                        ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2022











                                Ο Οι ι   µ µε ετ τα ασ σχ χη ηµ µα ατ τι ισ σµ µο οί ί   σ στ τη ην ν   α αγ γο ορ ρά ά   ε ερ ργ γα ασ σί ία ας ς




                                και ο ρόλος των µικρο-διαπιστευτηρίων




                                στη ∆ΒΜ και την απασχολησιµότητα





















                                                               Π
                                                                α
                                                                   δ
                                                                    ά
                                                                 π
                                                                  α

                                                           ί
                                                          Ν
                                                  Γράφει ο Νίκος Παπαδάκης
                                                             ς
                                                            ο
                                                           κ
                                                                     κ
                                                                       ς
                                                                      η
                          Καθηγητής και ∆ιευθυντής του Κέντρου Πολιτικής Έρευνας
                                                    & Τεκµηρίωσης (ΚΕΠΕΤ),
                             Τµήµα Πολιτικής Επιστήµης του Πανεπιστηµίου Κρήτης.
                               ∆ιευθυντής του ΚΕ∆ΙΒΙΜ του Πανεπιστηµίου Κρήτης
          Distinguished Visiting Professor at the AGEP of the Zhengzhou University, China
                                     ι µετασχηµατισµοί στις αγορές εργασίας,
                                     τις τελευταίες δεκαετίες διεθνώς, είναι ρα-
                                Ο γδαίοι και επιταχύνονται ολοένα και περισ-
                                σότερο, δεδοµένων µάλιστα των επισυµβαίνοντων
                                τεκτονικών µετασχηµατισµών, ειδικά µετά την πο-
                                λυετή οικονοµική Κρίση και Ύφεση (εξαιτίας της
                                χρηµατοπιστωτικής κρίσης του 2008) αλλά και της
                                οικονοµικής και κοινωνικής κρίσης λόγω της παν-
                                δηµίας του Covid-19 και της εξελισσόµενης ενερ-

                                                       s
                                                    d
                                                   a
                                                     a
                                                       i
                                                      k
                                                         e

                                                            ,
                                                             2
                                                               2
                                                              0
                                                            l

                                                          t
                                                           a
                                                                1
                                                                 )
                                              λ
                                               .
                                γειακής κρίσης ( (βλ. Papadakis et al, 2021). Η απα-
                                             β
                                                 a
                                                  p

                                                P
                                σχολησιµότητα, τις τελευταίες δεκαετίες, έχει ανα-
                                δειχθεί σε παραδειγµατικό σήµα της συζήτησης
                                για την αγορά εργασίας, υποκαθιστώντας (ακρι-
                                βέστερα αντικαθιστώντας) συχνά την ίδια την έν-
                                νοια της απασχόλησης.
                                Τα χαµηλά επίπεδα απασχολησιµότητας σχετίζον-
                                ται συχνά τόσο µε δοµικές παθογένειες ή και νέ-
                                ους µετασχηµατισµούς της αγοράς εργασίας, όσο
                                και µε την έλλειψη δεξιοτήτων ή της εξέλιξής-
                                επικαιροποίησης τους (reskilling), οδηγώντας έτσι
                                σε συνεχώς αυξανόµενες δυσκολίες επανένταξης
                                στην αγορά εργασίας.
                                Όσοι/ες αντιµετωπίζουν τέτοια προβλήµατα είναι
                                πιο πιθανό να ενταχθούν σε ευέλικτες µορφές
                                απασχόλησης (όπως µερική, εποχική ή εκ περι-
                                τροπής), για τις οποίες όµως συχνά είναι υψηλά
                                καταρτισµένοι (overqualified), δηµιουργώντας µε-
                                ταξύ άλλων το φαινόµενο του brain loss και επη-
                                ρεάζοντας την ίδια την παραγωγικότητα της εργα-
                                σίας (βλ. Li, 2008).
                                Αυτό το φαινόµενο συχνά αναφέρεται και ως πρό-
                                βληµα εναρµόνισης και αναντιστοιχίας δεξιοτή-
                                των (skills mismatch), αλλά και προσόντων, µε την
                                (µεταβαλλόµενη) αγορά εργασίας, το οποίο µπορεί
                                να επιφέρει σηµαντικές αρνητικές συνέπειες τόσο
                                ως προς το εισόδηµα όσο και ως προς τις ευκαι-
                                ρίες καριέρας (Robst, 2007), επηρεάζοντας συνα-
                                κόλουθα καθοριστικά τη βιοτική τροχιά. Ταυτό-
                                                                          Σχήµα 1: Σχέση µεταξύ των Μέγα-Τάσεων, των Αποτελεσµάτων και του Αντίκτυπού τους στην Αγορά Εργασίας µε τις Πολιτικές Παρεµβάσεις
                                                                                                                                               Πηγή: Eurofound, 2020: 4
                                                                          χρονα, δύναται να λάβει τόσο κάθετο (όπου υψηλά  όσο και από την απασχόληση (Quintana, Ruiz &
                                                                          καταρτισµένοι εργάζονται σε, χαµηλής εξειδίκευ-  Vila, 2014).
                                                                          σης, θέσεις εργασίας), όσο και οριζόντιο χαρα-  Η αναδυόµενη εντατικοποίηση στην αγορά εργα-
                                                                          κτήρα (όπου ένας ολόκληρος τοµέας της εκπαί-  σίας οφείλεται αφενός στον αντίκτυπο των αλλε-
                                                                          δευσης δεν συµβαδίζει µε τους µετασχηµατισµούς  πάλληλων κρίσεων στην απασχόληση και στην
                                                                          της αγοράς εργασίας) (Robert, 2014).       αγορά εργασίας και αφετέρου στις Μέγα-Τάσεις
                                                                          Η απασχολησιµότητα σχετίζεται σε πολύ µεγάλο  (megatrends) και στις µεταβολές, που έχουν λά-
                                                                          βαθµό και µε τις ακολουθούµενες πολιτικές εκ-  βει χώρα και εξελικτικά επικυριαρχούν σε διεθνές
                                                                          παίδευσης και κατάρτισης όσο και µε τις ενεργη-  επίπεδο τις τελευταίες δεκαετίες (επί παραδείγ-
                                                                          τικές πολιτικές απασχόλησης, καθώς διαµορφώ-  µατι παγκοσµιοποίηση, ψηφοποίηση/ψηφιακή οι-
                                                                          νεται από παράγοντες όπως τα έτη εκπαίδευσης,  κονοµία, δηµογραφικές και κοινωνικές αλλαγές, κλι-
                                                                                                                                        r
                                                                                                                                       u
                                                                                                                                         o
                                                                                                                                                   0

                                                                                                                                                     3
                                                                                                                                     (
                                                                                                                                      E
                                                                                                                                                    :
                                                                                                                                          f
                                                                                                                                                2
                                                                                                                                              d

                                                                                                                                               ,
                                                                                                                                                 0
                                                                                                                                          o
                                                                                                                                                  2
                                                                                                                                            n
                                                                                                                                           u
                                                                                                                                                       )
                                                                                                                                                        .
                                                                                                                                                      4
                                                                                                                                                      -
                                                                          η κατάρτιση κατά τη διάρκεια και µετά τις σπου-  µατική αλλαγή κ.ά.) (Eurofound, 2020: 3-4).
                                                                          δές, το εύρος των σπουδών και η χρησιµότητα των  Οι τελευταίες είχαν σαφείς επιπτώσεις στην δοµή
                                                                          δεξιοτήτων που αναπτύσσονται µετά µέσω άλλων  της οικονοµίας, την οργάνωση της παραγωγής και
                                                                          µαθησιακών διαδροµών (Garrouste & Rodrigues,  στην αγορά εργασίας, έχοντας, συνακόλουθα, άµεσο
                                                                          2014).                                     αντίκτυπο/ συνέπειες στις εργασιακές σχέσεις,
                                                                          Όλα τα παραπάνω σχετίζονται στενά µε τις εκπαι-  στις µορφές απασχόλησης και στους τύπους συµ-
                                                                          δευτικές εµπειρίες καθώς και µε τις διοικητικές-  βάσεων/συµβολαίων, όσο και  στα συστήµατα κοι-
                                                                                                                                                           κ
                                                                                                                                                          ι
                                                                                                                                                            ά
                                                                                                                                                 (
                                                                          οργανωτικές δεξιότητες και εµπειρίες, που απο-  νωνικής πρόνοιας στην Ευρώπη, (βλ. αναλυτικά
                                                                                                                                                 β
                                                                                                                                                        λ

                                                                                                                                                       α
                                                                                                                                                     α
                                                                                                                                                   .
                                                                                                                                                          τ
                                                                                                                                                      ν
                                                                                                                                                   λ
                                                                                                                                                         υ
                                                                                                                                                     .
                                                                                                                                                     )
                                                                                                                                                ή
                                                                                                                                                 µ
                                                                                                                                                  α
                                                                                                                                                    1


                                                                                                                               2
                                                                                                                             d
                                                                                                                              ,
                                                                                                                                  0
                                                                                                                                   :
                                                                                                                                0
                                                                                                                                 2
                                                                                                                       r
                                                                                                                        o
                                                                          κτήθηκαν τόσο από την εκπαίδευση και τη ∆ΒΜ  E Eurofound, 2020: 3-4) (βλ. και Σχήµα 1).
                                                                                                                      u
                                                                                                                          u
                                                                                                                           n
                                                                                                                         f
                                                                                                                         o

                                                                                                                                           κ
                                                                                                                                            α
                                                                                                                                          .

                                                                                                                                              Σ
                                                                                                                                               χ
                                                                                                                                             ι

                                                                                                                                     4
                                                                                                                                      )
                                                                                                                                    3
                                                                                                                                     -
                                                                                                                                        β
                                                                                                                                         λ

                                                                                                                                        (
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17