Page 14 - Open2U - OCTOBER - 2022
P. 14
14 Φάκελος: Εκπαίδευση Χωρίς Σύνορα ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2022
«Η Εκπαίδευση ως Παγκόσµιο
Αγαθό και η Σηµασία
των Ανοικτών Πανεπιστηµίων»
παραγωγικότρόποκαιτηνπερίοδοπουχρειαζότανπε- • να αναγνωρίζουν ότι ανήκουν σε µια διεθνή κοινό-
ρισσότερο. Σε λίγες µέρες, οι εκπαιδευτικοί σε όλο τητα και χρησιµοποιούν αυτή την κατανόηση αποτε-
τονπλανήτηέπρεπενααλλάξουναπότηνπαραδοσιακή λεσµατικά για να κατανοήσουν την πολυπολιτισµικό-
διδασκαλία σε διαδικτυακή. Έπρεπε να αυτοσχεδιά- τητα.
σουν, να καινοτοµήσουν και να γίνουν παγκόσµιοι. • να εξασκήσουν τις δεξιότητες και τη δηµιουργικό-
Αυτό που αναµενόταν να συµβεί σε χρόνια ή δεκαε- τητά τους πέρα από το τοπικό τους περιβάλλον.
τίες έγινε αµέσως. Ο κόσµος µετατράπηκε σε παγ- ∆ιδακτικό µοντέλο µε µαθησιακή δυναµική
κόσµιο κόµβο εκπαίδευσης, ένα «διεθνές χωριό µά- Σε αυτό το πλαίσιο, αυτό που χρειαζόµαστε στη σύγ-
θησης». Αυτή η αλλαγή ήταν καταιγιστική.
χρονη εκπαίδευση είναι ένα διδακτικό µοντέλο που
ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ όλα τα Ανοικτά Πανεπιστήµια όπως το ΕΑΠ εφαρµό-
Ο πρύτανης στο Berlin School of Business and Innovation Αναµένεται ότι το µέλλον της εκπαίδευσης, όχι σε κά- ζουν εδώ και χρόνια. Αυτό το µοντέλο επιτυγχάνει τις
στη Γερµανία και Καθηγητής στο ∆ιεθνές Τηλεµατικό Πανεπιστήµιο ποια χρόνια αλλά αύριο, θα εξαλείψει την τάξη, τα ακόλουθες αλλαγές στη µαθησιακή δυναµική:
Κ
ρ
υ
ο
ς
ο
ά
ι
τ
ώ
ι
ς
η
β
Κ
υ
Uninettuno της Ρώµης Κυριάκος Κουβελιώτης µέλος της ∆.Ε. του ΕΑΠ προσεγ- σύνορα µεταξύ των χωρών και όλα τα στερεότυπα • από τη δασκαλοκεντρική στη µαθητοκεντρική µά-
λ
ε
κ
γίζει το θέµα µέσα από ένα ενδιαφέρον άρθρο του για την απόκτηση γνώσης. Η τεχνολογία µπορεί να θηση
µετατρέψει ολόκληρη τη ζωή µας σε µαθησιακές εµ- • από τη µετάδοση της γνώσης στο χτίσιµο της γνώ-
COVID-19, µεταξύ άλλων, έχει διδάξει στον κό- πειρίες. Σε αυτό το πλαίσιο ο ρόλος των Ανοικτών και σης
σµο πόσο σηµαντική είναι πραγµατικά η εκ- Εξ Αποστάσεως Πανεπιστηµίων θα είναι καταλυτι- • από την παθητική και ανταγωνιστική µάθηση στην
Οπαίδευση και η έρευνα. Η τεράστια πρόοδος κός. Τα µαθήµατα είναι πλέον παγκόσµια και η φοι- ενεργητική και συνεργατική µάθηση
που κάναµε σε αυτούς τους τοµείς µε βάση τις νέες τητική κοινότητα αποτελείται από διαφορετικές εθνι- Με αυτό τον τρόπο ο κάθε φοιτητής γίνεται το κέντρο
ανακαλύψεις, τη χρήση της τεχνολογίας και της και- κότητες και υπόβαθρα. Η εκπαίδευση σήµερα κυ- της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
νοτοµίας και τη σύγχρονη διδακτική φιλοσοφία άνοιξε ριολεκτικά κατάργησε τα διεθνή σύνορα και ανακά- Η κληρονοµιά του τι πέτυχε η παγκόσµια εκπαίδευση
το δρόµο για να επαναπροσδιορίσουµε και την εξ λυψε ξανά τον εαυτό της ως παγκόσµιο εµπόρευµα. κατά τη διάρκεια της πανδηµίας δηµιούργησε µια δια-
αποστάσεως εκπαίδευση. Αυτό το αγαθό είναι προσβάσιµο σε όλους, όλο το ει- πολιτισµική επανάσταση. Οι νέες καινοτόµες και σύγ-
Στις 21 Μαΐου, τα Ηνωµένα Έθνη γιορτάζουν κάθε κοσιτετράωρο, ανεξάρτητα από γεωγραφικούς ή άλ- χρονες διδακτικές µεθοδολογίες που υιοθετήθηκαν,
χρόνο την Παγκόσµια Ηµέρα για την Πολιτιστική Ποι- λους περιορισµούς. βασισµένες σχεδόν καθ’ ολοκληρία στη φιλοσοφία
κιλοµορφία για τον ∆ιάλογο και την Ανάπτυξη, ευαι- Αξιοποιώντας όλες τις τελευταίες καινοτόµες εξελί- της ανοικτής και εξ αποστάσεων µάθησης, οδήγησαν
σθητοποιώντας όλους µας σε θέµατα διαφορετικό- ξεις της τεχνολογίας και τις σύγχρονες εκπαιδευτικές σε καλύτερη γνώση του κόσµου γύρω µας και µας
τητας και προάγοντας την κατανόηση των διαφορετι- µεθοδολογίες όπως την ανοιχτή µάθηση, τα µέσα κοι- βοήθησαν να αντιµετωπίσουµε τις προκλήσεις καλύ-
κών πολιτισµών. Παρόλο που οι πολιτιστικές εκδη- νωνικής δικτύωσης, τη µάθηση µέσω έξυπνου κινη- τερα.
λώσεις και πρωτοβουλίες είχαν τεθεί σε αναµονή για τού τηλεφώνου, τη µικτή µάθηση και την επαυξηµένη Καθώς η εκπαίδευση συνεχίζει να µετατοπίζεται από
µήνες, ο τρόπος µε τον οποίο οι χώρες έπρεπε να πραγµατικότητα, τα Ανοικτά Πανεπιστήµια µπορούν την εθνική στη διεθνή, οι χώρες έχουν ισχυρά κίνη-
συνεργαστούν για την αντιµετώπιση της απειλής της να µεταλαµπαδεύσουν στα συµβατικά όλη την εµ- τρα να αναπτύξουν τις δεξιότητες των πληθυσµών
πανδηµίας, να συντονίσουν τα σχέδια έκτακτης ανάγ- πειρία και τεχνογνωσία. Η σύγχρονη εκπαίδευση εί- τους µέσω πρωτοβουλιών ανώτερης πολυπολιτισµι-
κης και έκτακτης ανάγκης και να αξιολογήσουν την ναι πράγµατι ένα αγαθό που φέρνει µια νέα ροή θε-
αποτελεσµατικότητα των ενεργειών τους απέδειξε ότι τικής σκέψης σχετικά µε την πολιτιστική πολυµορ- κής κατάρτισης.Ταυτόχρονα, η εκρηκτική ανάπτυξη
αυτέςοιδιαδικασίεςσυνιστούνΤοµεγαλύτεροπείραµα φία και την πολυπολιτισµικότητα. της διαδικτυακής εκπαίδευσης εγείρει ένα σηµαν-
παγκόσµιας αλληλεγγύης και συµµαχίας στην ιστορία Σήµερα, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι σε θέση: τικό ερώτηµα: Θα συνεχίσουν οι παραδοσιακές δι-
της ανθρωπότητας. • να αναγνωρίζουν και να επιτυγχάνουν στόχους και δακτικές µέθοδοι να προσελκύουν µαθητές µε τον
Είναι προφανές ότι ο τοµέας της εκπαίδευσης επη- φιλοδοξίες,ειδικά ως απάντησηστις παγκόσµιες προ- ίδιο ρυθµό όπως στο παρελθόν, τώρα που ο κόσµος
ρεάστηκε σε µεγάλο βαθµό, ωστόσο όχι µόνο αντα- κλήσεις. έχει δει τη δηµιουργία ενός νέου διεθνούς και πο-
ποκρίθηκε αποτελεσµατικά αλλά βγήκε πιο δυνατός. • να ενισχύσουν τις γνώσεις τους µε µια παγκόσµια λυπολιτισµικού κοινού;
Αγκάλιασε την πολιτισµική πολυµορφία µε τον πιο προοπτική. Νοµίζω ότι όλοι γνωρίζουµε ήδη την απάντηση!
« «Ν Να α δ δι ια ατ τη ηρ ρη ηθ θο ού ύµ µε ε σ στ τη ην ν π πρ ρώ ώτ τη η γ γρ ρα αµ µµ µή ή
τ τω ων ν τ τε εχ χν νο ολ λο ογ γι ικ κώ ών ν ε εξ ξε ελ λί ίξ ξε εω ων ν σ στ τη ην ν ε εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η» »
µέλλον των Ανοικτών Πανεπιστηµίων. προγράµµατα σπουδών υψηλής ποι- σιµος παράγοντας για τη µελλοντική
«Τα Ανοικτά Πανεπιστήµια αντιµετω- ότητας, τα οποία είναι δοµηµένα, και βιωσιµότητα των Ανοικτών Πανεπι-
πίζουν αυξανόµενο ανταγωνισµό από όχι προσαρµοσµένα, στις αρχές της στηµίων. Επιπλέον, τα Ανοικτά Πανε-
τα συµβατικά πανεπιστήµια, τα οποία ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαί- πιστήµια θα πρέπει να διατηρηθούν
χρησιµοποιούν πλέον τις νέες τεχνο- δευσης». στην πρώτη γραµµή των τεχνολογι-
λογίες και ενστερνίζονται πρακτικές της Όσον αφορά στις προκλήσεις του µέλ- κών εξελίξεων στην εκπαίδευση, να
εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. λοντος, επισηµαίνει: «Πέραν από την επαναξιολογήσουν τους πληθυσµούς-
Ωστόσο, η υιοθέτηση αυτών των πρα- παροχή ποιοτικών προγραµµάτων στόχους τους, να εξετάσουν πώς µπο-
κτικών από τα συµβατικά πανεπιστή- σπουδών, τα Ανοικτά Πανεπιστήµια, ρούν να µειώσουν τα κόστη τους, να
µια, ειδικά από εκείνα που ωθήθη- προκειµένου να παραµείνουν αντα- εξασφαλίσουν εκπαιδευτικά υλικά
καν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση γωνιστικά και βιώσιµα, χρειάζεται να υψηλής ποιότητας, να προσφέρουν
ς
Σ
ο
τ
ρ
ι
ί
ο
υ
γ
τ
ε
ρ
η
µ
ή
∆
Ο Ο ∆ηµήτριος Στεργίου λόγω της πανδηµίας Covid-19, πολύ εστιάσουν στη διασφάλιση διευρυ- αποδοτικά συστήµατα υποστήριξης
ά
e
n
O
p
η
2
»
τ
µ µιλά στην «Open2U» συχνά αφορά την απλή «µεταφορά» µένης πρόσβασης σε προσιτή και ευέ- για τους φοιτητές και το διδακτικό
λ
ι
U
σ
«
ν
ώ
τ
ς
τ
ο
α
ι
γ για τις προκλήσεις των Ανοικτών της παραδοσιακής διάλεξης σε ηλε- λικτη εκπαίδευση, για όλους τους το- προσωπικό τους, να συνεργαστούν
λ
ω
ή
ν
κ
τ
ς
ο
ν
Α
ε
ι
ι
ρ
κ
ν
ι
σ
π
ε
π
ι
Π Πανεπιστηµίων κτρονικό περιβάλλον. µείς του πληθυσµού. Αυτό θα τους µε άλλα ιδρύµατα ανώτερης εκπαί-
α
ν
σ
ί
ω
ν
µ
τ
η
Τα Ανοικτά Πανεπιστήµια, µέσω της τε- επιτρέψει να επιτελέσουν τον δεδο- δευσης και µε τον επιχειρηµατικό κό-
Ο ∆ηµήτριος Π. Στεργίου, Αναπλη- χνογνωσίας τους, των ειδικών υπο- µένο κοινωνικό τους ρόλο, επιτυγχά- σµο καθώς και να ενισχύσουν το ακα-
ρωτής Κοσµήτορας της Σχολής Κοι- δοµών και του εξειδικευµένου προ- νοντας παράλληλα οικονοµίες κλίµα- δηµαϊκό τους κύρος, επιτυγχάνοντας
νωνικών Επιστηµών του Ελληνικού σωπικού τους, εξακολουθούν να δια- κας. υψηλές βαθµολογίες στη «διδασκα-
Ανοικτού Πανεπιστηµίου σκιαγραφεί δραµατίζουν σηµαντικό ρόλο στα Η υψηλή αποδοτικότητα κόστους- λία» και προωθώντας υψηλού επιπέ-
το τοπίο της σύγχρονης εκπαίδευσης εθνικά και διεθνή εκπαιδευτικά δρώ- οφέλους των παρεχόµενων προ- δου έρευνα στα γνωστικά πεδία που
δίνοντας έµφαση στο παρόν και στο µενα, προσφέροντας πιστοποιηµένα γραµµάτων σπουδών είναι επίσης κρί- θεραπεύουν».

