Page 14 - Open2U - OCTOBER - 2022
P. 14

14               Φάκελος: Εκπαίδευση Χωρίς Σύνορα                                                        ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2022








                                «Η Εκπαίδευση ως Παγκόσµιο






                                Αγαθό και η Σηµασία






                                των Ανοικτών Πανεπιστηµίων»








                                                                          παραγωγικότρόποκαιτηνπερίοδοπουχρειαζότανπε-  • να αναγνωρίζουν ότι ανήκουν σε µια διεθνή κοινό-
                                                                          ρισσότερο. Σε λίγες µέρες, οι εκπαιδευτικοί σε όλο  τητα και χρησιµοποιούν αυτή την κατανόηση αποτε-
                                                                          τονπλανήτηέπρεπενααλλάξουναπότηνπαραδοσιακή  λεσµατικά για να κατανοήσουν την πολυπολιτισµικό-
                                                                          διδασκαλία σε διαδικτυακή. Έπρεπε να αυτοσχεδιά-  τητα.
                                                                          σουν, να καινοτοµήσουν και να γίνουν παγκόσµιοι.  • να εξασκήσουν τις δεξιότητες και τη δηµιουργικό-
                                                                          Αυτό που αναµενόταν να συµβεί σε χρόνια ή δεκαε-  τητά τους πέρα από το τοπικό τους περιβάλλον.
                                                                          τίες έγινε αµέσως. Ο κόσµος µετατράπηκε σε παγ-  ∆ιδακτικό µοντέλο µε µαθησιακή δυναµική
                                                                          κόσµιο κόµβο εκπαίδευσης, ένα «διεθνές χωριό µά-  Σε αυτό το πλαίσιο, αυτό που χρειαζόµαστε στη σύγ-
                                                                          θησης». Αυτή η αλλαγή ήταν καταιγιστική.
                                                                                                                     χρονη εκπαίδευση είναι ένα διδακτικό µοντέλο που
                                                                          ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ          όλα τα Ανοικτά Πανεπιστήµια όπως το ΕΑΠ εφαρµό-
                           Ο πρύτανης στο Berlin School of Business and Innovation  Αναµένεται ότι το µέλλον της εκπαίδευσης, όχι σε κά-  ζουν εδώ και χρόνια. Αυτό το µοντέλο επιτυγχάνει τις
                    στη Γερµανία και Καθηγητής στο ∆ιεθνές Τηλεµατικό Πανεπιστήµιο  ποια χρόνια αλλά αύριο, θα εξαλείψει την τάξη, τα  ακόλουθες αλλαγές στη µαθησιακή δυναµική:
                                    Κ
                              ρ
                                      υ
                                     ο
                                   ς
                                  ο
                                ά

                               ι
                                            τ
                                          ώ
                                          ι

                                             ς
                                            η
                                       β
                            Κ
                             υ
          Uninettuno της Ρώµης Κυριάκος Κουβελιώτης µέλος της ∆.Ε. του ΕΑΠ προσεγ-  σύνορα µεταξύ των χωρών και όλα τα στερεότυπα  • από τη δασκαλοκεντρική στη µαθητοκεντρική µά-
                                         λ
                                        ε
                                 κ
                                 γίζει το θέµα µέσα από ένα ενδιαφέρον άρθρο του  για την απόκτηση γνώσης. Η τεχνολογία µπορεί να  θηση
                                                                          µετατρέψει ολόκληρη τη ζωή µας σε µαθησιακές εµ-  • από τη µετάδοση της γνώσης στο χτίσιµο της γνώ-
                                     COVID-19, µεταξύ άλλων, έχει διδάξει στον κό-  πειρίες. Σε αυτό το πλαίσιο ο ρόλος των Ανοικτών και  σης
                                     σµο πόσο σηµαντική είναι πραγµατικά η εκ-  Εξ Αποστάσεως Πανεπιστηµίων θα είναι καταλυτι-  • από την παθητική και ανταγωνιστική µάθηση στην
                                Οπαίδευση και η έρευνα. Η τεράστια πρόοδος  κός. Τα µαθήµατα είναι πλέον παγκόσµια και η φοι-  ενεργητική και συνεργατική µάθηση
                                που κάναµε σε αυτούς τους τοµείς µε βάση τις νέες  τητική κοινότητα αποτελείται από διαφορετικές εθνι-  Με αυτό τον τρόπο ο κάθε φοιτητής γίνεται το κέντρο
                                ανακαλύψεις, τη χρήση της τεχνολογίας και της και-  κότητες και υπόβαθρα. Η εκπαίδευση σήµερα κυ-  της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
                                νοτοµίας και τη σύγχρονη διδακτική φιλοσοφία άνοιξε  ριολεκτικά κατάργησε τα διεθνή σύνορα και ανακά-  Η κληρονοµιά του τι πέτυχε η παγκόσµια εκπαίδευση
                                το δρόµο για να επαναπροσδιορίσουµε και την εξ  λυψε ξανά τον εαυτό της ως παγκόσµιο εµπόρευµα.  κατά τη διάρκεια της πανδηµίας δηµιούργησε µια δια-
                                αποστάσεως εκπαίδευση.                    Αυτό το αγαθό είναι προσβάσιµο σε όλους, όλο το ει-  πολιτισµική επανάσταση. Οι νέες καινοτόµες και σύγ-
                                Στις 21 Μαΐου, τα Ηνωµένα Έθνη γιορτάζουν κάθε  κοσιτετράωρο, ανεξάρτητα από γεωγραφικούς ή άλ-  χρονες διδακτικές µεθοδολογίες που υιοθετήθηκαν,
                                χρόνο την Παγκόσµια Ηµέρα για την Πολιτιστική Ποι-  λους περιορισµούς.               βασισµένες σχεδόν καθ’ ολοκληρία στη φιλοσοφία
                                κιλοµορφία για τον ∆ιάλογο και την Ανάπτυξη, ευαι-  Αξιοποιώντας όλες τις τελευταίες καινοτόµες εξελί-  της ανοικτής και εξ αποστάσεων µάθησης, οδήγησαν
                                σθητοποιώντας όλους µας σε θέµατα διαφορετικό-  ξεις της τεχνολογίας και τις σύγχρονες εκπαιδευτικές  σε καλύτερη γνώση του κόσµου γύρω µας και µας
                                τητας και προάγοντας την κατανόηση των διαφορετι-  µεθοδολογίες όπως την ανοιχτή µάθηση, τα µέσα κοι-  βοήθησαν να αντιµετωπίσουµε τις προκλήσεις καλύ-
                                κών πολιτισµών. Παρόλο που οι πολιτιστικές εκδη-  νωνικής δικτύωσης, τη µάθηση µέσω έξυπνου κινη-  τερα.
                                λώσεις και πρωτοβουλίες είχαν τεθεί σε αναµονή για  τού τηλεφώνου, τη µικτή µάθηση και την επαυξηµένη  Καθώς η εκπαίδευση συνεχίζει να µετατοπίζεται από
                                µήνες, ο τρόπος µε τον οποίο οι χώρες έπρεπε να  πραγµατικότητα, τα Ανοικτά Πανεπιστήµια µπορούν  την εθνική στη διεθνή, οι χώρες έχουν ισχυρά κίνη-
                                συνεργαστούν για την αντιµετώπιση της απειλής της  να µεταλαµπαδεύσουν στα συµβατικά όλη την εµ-  τρα να αναπτύξουν τις δεξιότητες των πληθυσµών
                                πανδηµίας, να συντονίσουν τα σχέδια έκτακτης ανάγ-  πειρία και τεχνογνωσία. Η σύγχρονη εκπαίδευση εί-  τους µέσω πρωτοβουλιών ανώτερης πολυπολιτισµι-
                                κης και έκτακτης ανάγκης και να αξιολογήσουν την  ναι πράγµατι ένα αγαθό που φέρνει µια νέα ροή θε-
                                αποτελεσµατικότητα των ενεργειών τους απέδειξε ότι  τικής σκέψης σχετικά µε την πολιτιστική πολυµορ-  κής κατάρτισης.Ταυτόχρονα, η εκρηκτική ανάπτυξη
                                αυτέςοιδιαδικασίεςσυνιστούνΤοµεγαλύτεροπείραµα  φία και την πολυπολιτισµικότητα.     της διαδικτυακής εκπαίδευσης εγείρει ένα σηµαν-
                                παγκόσµιας αλληλεγγύης και συµµαχίας στην ιστορία  Σήµερα, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι σε θέση:  τικό ερώτηµα: Θα συνεχίσουν οι παραδοσιακές δι-
                                της ανθρωπότητας.                         • να αναγνωρίζουν και να επιτυγχάνουν στόχους και  δακτικές µέθοδοι να προσελκύουν µαθητές µε τον
                                Είναι προφανές ότι ο τοµέας της εκπαίδευσης επη-  φιλοδοξίες,ειδικά ως απάντησηστις παγκόσµιες προ-  ίδιο ρυθµό όπως στο παρελθόν, τώρα που ο κόσµος
                                ρεάστηκε σε µεγάλο βαθµό, ωστόσο όχι µόνο αντα-  κλήσεις.                            έχει δει τη δηµιουργία ενός νέου διεθνούς και πο-
                                ποκρίθηκε αποτελεσµατικά αλλά βγήκε πιο δυνατός.  • να ενισχύσουν τις γνώσεις τους µε µια παγκόσµια  λυπολιτισµικού κοινού;
                                Αγκάλιασε την πολιτισµική πολυµορφία µε τον πιο  προοπτική.                          Νοµίζω ότι όλοι γνωρίζουµε ήδη την απάντηση!
                                   « «Ν Να α   δ δι ια ατ τη ηρ ρη ηθ θο ού ύµ µε ε   σ στ τη ην ν   π πρ ρώ ώτ τη η   γ γρ ρα αµ µµ µή ή
                                   τ τω ων ν   τ τε εχ χν νο ολ λο ογ γι ικ κώ ών ν   ε εξ ξε ελ λί ίξ ξε εω ων ν   σ στ τη ην ν   ε εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η» »

                                                                 µέλλον των Ανοικτών Πανεπιστηµίων.  προγράµµατα σπουδών υψηλής ποι-  σιµος παράγοντας για τη µελλοντική
                                                                 «Τα Ανοικτά Πανεπιστήµια αντιµετω-  ότητας, τα οποία είναι δοµηµένα, και  βιωσιµότητα των Ανοικτών Πανεπι-
                                                                 πίζουν αυξανόµενο ανταγωνισµό από  όχι προσαρµοσµένα, στις αρχές της  στηµίων. Επιπλέον, τα Ανοικτά Πανε-
                                                                 τα συµβατικά πανεπιστήµια, τα οποία  ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαί-  πιστήµια θα πρέπει να διατηρηθούν
                                                                 χρησιµοποιούν πλέον τις νέες τεχνο-  δευσης».                στην πρώτη γραµµή των τεχνολογι-
                                                                 λογίες και ενστερνίζονται πρακτικές της  Όσον αφορά στις προκλήσεις του µέλ-  κών εξελίξεων στην εκπαίδευση, να
                                                                 εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.     λοντος, επισηµαίνει: «Πέραν από την  επαναξιολογήσουν τους πληθυσµούς-
                                                                 Ωστόσο, η υιοθέτηση αυτών των πρα-  παροχή ποιοτικών προγραµµάτων  στόχους τους, να εξετάσουν πώς µπο-
                                                                 κτικών από τα συµβατικά πανεπιστή-  σπουδών, τα Ανοικτά Πανεπιστήµια,  ρούν να µειώσουν τα κόστη τους, να
                                                                 µια, ειδικά από εκείνα που ωθήθη-  προκειµένου να παραµείνουν αντα-  εξασφαλίσουν εκπαιδευτικά υλικά
                                                                 καν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση  γωνιστικά και βιώσιµα, χρειάζεται να  υψηλής ποιότητας, να προσφέρουν
                                                       ς

                                                        Σ
                                                      ο
                                                    τ
                                                    ρ
                                                     ι
                                                            ί
                                                             ο
                                                              υ
                                                           γ
                                                         τ
                                                          ε
                                                          ρ
                                                η
                                                 µ
                                                   ή

                                               ∆
                                              Ο Ο ∆ηµήτριος Στεργίου     λόγω της πανδηµίας Covid-19, πολύ  εστιάσουν στη διασφάλιση διευρυ-  αποδοτικά συστήµατα υποστήριξης
                                                 ά
                                                          e
                                                           n
                                                       O
                                                         p
                                                    η
                                                            2
                                                              »
                                                    τ
                                               µ µιλά στην «Open2U»     συχνά αφορά την απλή «µεταφορά»  µένης πρόσβασης σε προσιτή και ευέ-  για τους φοιτητές και το διδακτικό
                                                λ
                                                ι
                                                             U

                                                   σ
                                                       «
                                                     ν


                                                            ώ
                                                            τ
                                                   ς
                                                    τ
                                             ο
                                       α
                                      ι
                                      γ για τις προκλήσεις των Ανοικτών  της παραδοσιακής διάλεξης σε ηλε-  λικτη εκπαίδευση, για όλους τους το-  προσωπικό τους, να συνεργαστούν
                                               λ
                                                     ω
                                                ή
                                                              ν
                                              κ
                                        τ
                                         ς
                                                         ο
                                                         ν
                                                       Α

                                                  ε
                                         ι


                                                          ι
                                            ρ
                                                           κ
                                                      ν
                                                  ι
                                                 σ
                                           π
                                                      ε
                                                       π
                                                        ι
                                                   Π Πανεπιστηµίων     κτρονικό περιβάλλον.     µείς του πληθυσµού. Αυτό θα τους  µε άλλα ιδρύµατα ανώτερης εκπαί-
                                                    α
                                                     ν
                                                        σ
                                                            ί
                                                            ω
                                                              ν
                                                           µ
                                                         τ
                                                          η
                                                                 Τα Ανοικτά Πανεπιστήµια, µέσω της τε-  επιτρέψει να επιτελέσουν τον δεδο-  δευσης και µε τον επιχειρηµατικό κό-
                                   Ο ∆ηµήτριος Π. Στεργίου, Αναπλη-  χνογνωσίας τους, των ειδικών υπο-  µένο κοινωνικό τους ρόλο, επιτυγχά-  σµο καθώς και να ενισχύσουν το ακα-
                                   ρωτής Κοσµήτορας της Σχολής Κοι-  δοµών και του εξειδικευµένου προ-  νοντας παράλληλα οικονοµίες κλίµα-  δηµαϊκό τους κύρος, επιτυγχάνοντας
                                   νωνικών Επιστηµών του Ελληνικού  σωπικού τους, εξακολουθούν να δια-  κας.                  υψηλές βαθµολογίες στη «διδασκα-
                                   Ανοικτού Πανεπιστηµίου σκιαγραφεί  δραµατίζουν σηµαντικό ρόλο στα  Η υψηλή αποδοτικότητα κόστους-  λία» και προωθώντας υψηλού επιπέ-
                                   το τοπίο της σύγχρονης εκπαίδευσης  εθνικά και διεθνή εκπαιδευτικά δρώ-  οφέλους των παρεχόµενων προ-  δου έρευνα στα γνωστικά πεδία που
                                   δίνοντας έµφαση στο παρόν και στο  µενα, προσφέροντας πιστοποιηµένα  γραµµάτων σπουδών είναι επίσης κρί-  θεραπεύουν».
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19