Page 74 - ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΑΠ_2022_web
P. 74
ΙΟ ΥΛ ΙΟ Σ
ΙΟ ΥΛΙΟΣ Η άσβεστη φλόγα του πνεύματος γνώση. Η πρωτοποριακή πρωτοβουλία της οικονομικής απαλλαγής των 2
φοιτητριών/ών άνω των 70 ετών, προσφέρει απλόχερα κίνητρο, όχι μόνο
Η πνευματική αναγέννηση δεν έχει ηλικία
Ο «πανδαμάτωρ χρόνος» μπορεί να δαμάσει την
για γνώση, αλλά κυρίως για ζωή. Το να παραμένει κανείς δημιουργικός
αστείρευτη δίψα του ανθρώπου για γνώση, για
Ο «πανδαμάτωρ χρόνος» μπορεί να δαμάσει την αστείρευτη δίψα του ανθρώπου για γνώση, για δημιουργία; Μπορεί η φυσική, αναπόφευκτη φθορά να 0
και ενεργός άνθρωπος κατά την λεγόμενη «τρίτη ηλικία», αποτελεί ατο-
δημιουργία; Μπορεί η φυσική, αναπόφευκτη φθορά να ορίσει την πνευμα- 2
ορίσει την πνευματική και διανοητική φθορά; Πόσο φθίνουσα μπορεί να είναι η πορεία του πνεύματος όταν λειτουργεί στο πλαίσιο της εξέλιξης, της
τική και διανοητική φθορά; Πόσο φθίνουσα μπορεί να είναι η πορεία του μικό δικαίωμα, αλλά αθροιστικά, συμβάλλει στη δημιουργία μιας υγιούς 2
φυσικής τάσης προς τη γνωσιακή περιέργεια, την περίφημη curiositas;
πνεύματος όταν λειτουργεί στο πλαίσιο της εξέλιξης, της φυσικής τάσης κοινωνικής ομάδας ηλικιωμένων που αξιοποιούν το χρόνο τους ποιοτικά, 0
καταπολεμώντας τη διανοητική και ψυχολογική παρακμή. Επί πλέον, η
Η απάντηση έρχεται ηχηρή από τους φορείς ενός ιδιαίτερου ψυχικού και πνευματικού σθένους, ανθρώπους που «δάμασαν» τον χρόνο, όπως ο
προς τη γνωσιακή περιέργεια, την περίφημη curiositas; πρωτοβουλία αυτή καταργεί ρητά τη χρησιμοθηρική θεώρηση της γνώσης, 2
Giuseppe Paternò, 99 ετών, ο οποίος πριν από λίγες μέρες, στην τελετή της ορκωμοσίας του, κρατώντας στα χέρια του το πολυπόθητο πτυχίο της
Η απάντηση έρχεται ηχηρή από τους φορείς ενός ιδιαίτερου ψυχικού και την οποία καθιστά ως αυτοσκοπό και αυθύπαρκτη αξία. Η αρχαία ελληνική
Φιλοσοφίας και Ιστορίας από το Πανεπιστήμιο του Παλέρμο στη Σικελία, δήλωνε: «Το μυστικό μου; Η εξασκηση της μνήμης. Διαβάζω 12 ώρες την
πνευματικού σθένους, ανθρώπους που «δάμασαν» τον χρόνο, όπως ο σκέψη ταύτισε την άσκοπη και χρησιμοθηρική συσσώρευση γνώσεων με
ημέρα. Το κλειδί της επιτυχίας μου; Η λαχτάρα μου για μάθηση με κάνει να νιώθω εικοσάχρονος». Ο παλερμιτάνος κύριος, ή μάλλον ο ενθουσιώδης
Giuseppe Paternò, 99 ετών, ο οποίος πριν από λίγες μέρες, στην τελετή την αμάθεια, σε αντίθεση με τη βαθιά παιδεία η οποία αντλείται από την
«νέος» που αντιμετωπίζει με τόση απλότητα, ένα τιτάνιο εγχείρημα, καθίσταται σύμβολο αναγέννησης, πεισματικής επιδίωξης και καταργεί την
της ορκωμοσίας του, κρατώντας στα χέρια του το πολυπόθητο πτυχίο της γνήσια έμπνευση και την πνευματικότητα. Το πυθαγόρειο ρητό «το μυαλό
παραίτηση.
Φιλοσοφίας και Ιστορίας από το Πανεπιστήμιο του Παλέρμο στη Σικελία, είναι μία φωτιά που πρέπει να ανάψει» αποδίδει την έννοια της άσβεστης
Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο δηλώνει την απόλυτη κατάφαση, απέναντι στο δικαίωμα των ηλικιωμένων στη συστηματική, ακαδημαϊκή γνώση. Η
δήλωνε: «Το μυστικό μου; Η εξασκηση της μνήμης. Διαβάζω 12 ώρες την φλόγας που αντιπροσωπεύει τη θέληση, τη φυσική ροπή προς την μάθηση.
πρωτοποριακή πρωτοβουλία της οικονομικής απαλλαγής των φοιτητών/φοιτητριών άνω των 70 ετών, προσφέρει απλόχερα κίνητρο, όχι μόνο για
ημέρα. Το κλειδί της επιτυχίας μου; Η λαχτάρα μου για μάθηση με κάνει Στους καιρούς της άρνησης, της κρίσης, της απαξίας, ας μεταρέψουμε τον
γνώση, αλλά κυρίως για ζωή. Το να παραμένει κανείς δημιουργικός και ενεργός άνθρωπος κατά την λεγόμενη «τρίτη ηλικία», αποτελεί ατομικό
να νιώθω εικοσάχρονος». Ο παλερμιτάνος κύριος, ή μάλλον ο ενθουσιώ- χρόνο σε σύμμαχο, που μπορεί να εμπλουτίσει την ανθρώπινη ύπαρξη με
δικαίωμα, αλλά αθροιστικά, συμβάλλει στη δημιουργία μιας υγιούς κοινωνικής ομάδας ηλικιωμένων που αξιοποιούν το χρόνο τους ποιοτικά,
δης «νέος» που αντιμετωπίζει με τόση απλότητα, ένα τιτάνιο εγχείρημα, ποιοτικό βίωμα και με ώριμη διανοητική τοποθέτηση.
καταπολεμώντας τη διανοητική και ψυχολογική παρακμή. Επί πλέον, η πρωτοβουλία αυτή καταργεί ρητά τη χρησιμοθηρική θεώρηση της γνώσης, την
καθίσταται σύμβολο αναγέννησης, πεισματικής επιδίωξης και καταργεί Παραφράζοντας, λοιπόν, την αφορισματική φράση “γηράσκω δ΄αιεί πολλά
οποία καθιστά ως αυτοσκοπό και αυθύπαρκτη αξία. Η αρχαία ελληνική σκέψη ταύτισε την άσκοπη και χρησιμοθηρική συσσώρευση γνώσεων με την
την παραίτηση. διδασκόμενος”, θα διατυπώσουμε την αλήθεια που πρεσβεύει έμπρακτα
αμάθεια, σε αντίθεση με τη βαθιά παιδεία η οποία αντλείται από την γνήσια έμπνευση και την πνευματικότητα. Το πυθαγόρειο ρητό «το μυαλό είναι
Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο δηλώνει την απόλυτη κατάφαση, το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο ως «αναγεννώμαι δ΄αιεί πολλά διδα-
μία φωτιά που πρέπει να ανάψει» αποδίδει την έννοια της άσβεστης φλόγας που αντιπροσωπεύει τη θέληση, τη φυσική ροπή προς την μάθηση. Στους
απέναντι στο δικαίωμα των ηλικιωμένων στη συστηματική, ακαδημαϊκή σκόμενος», γιατί η πνευματική αναγέννηση δεν έχει ηλικία.
καιρούς της άρνησης, της κρίσης, της απαξίας, ας μεταρέψουμε τον χρόνο σε σύμμαχο, που μπορεί να εμπλουτίσει την ανθρώπινη ύπαρξη με ποιοτικό
βίωμα και με ώριμη διανοητική τοποθέτηση.
Παραφράζοντας, λοιπόν, την αφορισματική φράση “γηράσκω δ΄αιεί πολλά διδασκόμενος”, θα διατυπώσουμε την αλήθεια που πρεσβεύει έμπρακτα το
ΑΥ ΓΟ Υ ΣΤ ΟΣ Η δική μου Ιθάκη. Προορισμός ή ταξίδι
Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο ως «αναγεννώμαι δ΄αιεί πολλά διδασκόμενος», γιατί η πνευματική αναγέννηση δεν έχει ηλικία.
ΑΥ ΓΟ Υ ΣΤ Ο Σ
Η δική μου Ιθάκη. Προορισμός ή ταξίδι
Κάθε πρόκληση, κάθε αποστολή, κάθε όραμα κρίνεται και αποτιμάται τη στιγμή που καθίσταται ορατό το τέλος. Οι
αρχαίοι Έλληνες απέδωσαν με διττό τρόπο τον όρο «τέλος»: ως ολοκλήρωση, αποπεράτωση, αλλά και ως στόχο, τελικό σκοπό.
Ενέχει λοιπόν κάθε τέλος την έννοια της επίτευξης, την ικανοποίηση της πραγμάτωσης, την πληρότητα της ωρίμανσης των επιδιώξεων;
Κάθε πρόκληση, κάθε αποστολή, κάθε όραμα κρίνεται και αποτιμάται τη στιγμή που καθίσταται ορατό το τέλος. Οι αρχαίοι
H θητεία μου ως Προέδρου του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου υπήρξε ένα σημαντικό κεφάλαιο, όχι μόνο στην καριέρα μου, αλλά
Έλληνες απέδωσαν με διττό τρόπο τον όρο «τέλος»: ως ολοκλήρωση, αποπεράτωση, αλλά και ως στόχο, τελικό σκοπό. Ενέχει
και στη ζωή μου. Δεν μπορεί να συγκαταλεχθεί στην επαγγελματική μου πορεία, αν δεν αποτιμηθεί πρωτίστως ως μοναδική και δημιουργική
λοιπόν κάθε τέλος την έννοια της επίτευξης, την ικανοποίηση της πραγμάτωσης, την πληρότητα της ωρίμανσης των επιδιώξεων;
H θητεία μου ως Προέδρου του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου υπήρξε ένα σημαντικό κεφάλαιο, όχι μόνο στην καριέρα μου,
εμπειρία ζωής. Φαντάζει σαν ένα μεγάλο ταξίδι, γεμάτο νέες και εποικοδομητικές εμπειρίες, όμορφες αναμνήσεις μιας επιτυχούς πορείας που
αλλά και στη ζωή μου. Δεν μπορεί να συγκαταλεχθεί στην επαγγελματική μου πορεία, αν δεν αποτιμηθεί πρωτίστως ως μοναδική και
αντιπροσώπευσε με ήθος τις ακαδημαϊκές αξίες, αποτέλεσε έμπνευση για τον επιστημονικό κόσμο και με εμπλούτισε προσωπικά σε πολλά επίπεδα.
δημιουργική εμπειρία ζωής. Φαντάζει σαν ένα μεγάλο ταξίδι, γεμάτο νέες και εποικοδομητικές εμπειρίες, όμορφες αναμνήσεις μιας
Στο ταξίδι μου αυτό γνώρισα εξαιρετικούς πανεπιστημιακούς, ερευνητές και διοικητικούς υπαλλήλους, με τους οποίους συνεργάστηκα γόνιμα
επιτυχούς πορείας που αντιπροσώπευσε με ήθος τις ακαδημαϊκές αξίες, αποτέλεσε έμπνευση για τον επιστημονικό κόσμο και με
εμπλούτισε προσωπικά σε πολλά επίπεδα.
και πάντα στη βάση της αμοιβαίας εμπιστοσύνης και της αφοσίωσης στο επιστημονικό και υπηρεσιακό καθήκον. Τους ευχαριστώ όλους θερμά και
Στο ταξίδι μου αυτό γνώρισα εξαιρετικούς πανεπιστημιακούς, ερευνητές και διοικητικούς υπαλλήλους, με τους οποίους συνεργάστηκα
ειλικρινά τόσο γιατί συνέβαλαν στην επίτευξη των δύσκολων στόχων μας, όσο και για την ανθρώπινη διάσταση που προσέδωσαν στο έργο μου.
γόνιμα και πάντα στη βάση της αμοιβαίας εμπιστοσύνης και της αφοσίωσης στο επιστημονικό και υπηρεσιακό καθήκον. Τους ευχαριστώ
Είμαι απόλυτα βέβαιος ότι το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο θα συνεχίσει την πορεία του προς την αυτονόμησή του και θα στέφεται πάντοτε από
όλους θερμά και ειλικρινά τόσο γιατί συνέβαλαν στην επίτευξη των δύσκολων στόχων μας, όσο και για την ανθρώπινη διάσταση που
επιστημονικές και εκπαιδευτικές επιτυχίες, διότι είναι ένας θεσμός με ιδιαίτερα νεωτερικά χαρακτηριστικά στο πλαίσιο του ελληνικού συστήματος
προσέδωσαν στο έργο μου. Είμαι απόλυτα βέβαιος ότι το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο θα συνεχίσει την πορεία του προς την
αυτονόμησή του και θα στέφεται πάντοτε από επιστημονικές και εκπαιδευτικές επιτυχίες, διότι είναι ένας θεσμός με ιδιαίτερα νεωτερικά
τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η ανάληψη των νέων καθηκόντων μου, με καθιστά αρωγό στην επίλυση καίριων ζητημάτων της Παιδείας και μέσα
χαρακτηριστικά στο πλαίσιο του ελληνικού συστήματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η ανάληψη των νέων καθηκόντων μου, με καθιστά
από αυτόν τον νέο ρόλο μου θα συνεχίσω να στηρίζω με όλες μου τις δυνάμεις και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, συμβάλλοντας με τον
αρωγό στην επίλυση καίριων ζητημάτων της Παιδείας και μέσα από αυτόν τον νέο ρόλο μου θα συνεχίσω να στηρίζω με όλες μου τις
καλύτερο δυνατό τρόπο στη συνέχιση της θετικής πορείας του και της αποτελεσματικής διοίκησής του.
δυνάμεις και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, συμβάλλοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στη συνέχιση της θετικής πορείας
Θεωρώ πως το ακαδημαϊκό ταξίδι δεν τελειώνει ποτέ, αν και υποστηρικτής της αντίληψης «Finis coronat opus». Πράγματι, το «τέλος
του και της αποτελεσματικής διοίκησής του.
Θεωρώ πως το ακαδημαϊκό ταξίδι δεν τελειώνει ποτέ, αν και υποστηρικτής της αντίληψης «Finis coronat opus». Πράγματι, το
στεφανώνει το έργο», όμως σε αυτή την περίπτωση, το τέλος διατυπώνει την αποτίμηση της προσπάθειας μας, μόνο για να προσ-
«τέλος στεφανώνει το έργο», όμως σε αυτή την περίπτωση, το τέλος διατυπώνει την αποτίμηση της προσπάθειας μας,
διορίσει τους νέους ορίζοντες που ξεπροβάλλουν.
μόνο για να προσδιορίσει τους νέους ορίζοντες που ξεπροβάλλουν.

