Page 73 - ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΑΠ_2022_web
P. 73

Η αναγόρευση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου σε Επίτιμο Καθηγητή του Ιδρύματος
          Από τους πρώτους μήνες, το 2022, μάς απηύθυνε τρείς μεγάλες προ(σ)κλήσεις, μέσα από την ευκαιρία και την αφορμή για τον επαναπροσδιορισμό των
        Προ(σ)κλήσεις, αμφισβητήσεις και ερωτήματα            για την ταχεία και άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών μέσω
          προτεραιοτήτων μας τόσο ως μεμονωμένα άτομα -ατομικές μονάδες- όσο και ως μέλη ενός ευρύτερου κοινωνικού συνόλου της «κοινωνίας των πολιτών».
 2     Σ  Από τους πρώτους μήνες, το 2022, μάς απηύθυνε τρείς μεγάλες προ(σ)κλήσεις,   διαδικτύου, στις υπηρεσίες εξυπηρέτησης, ενημέρωσης   ΜΑΪΟΣ
          Έτσι και υπό την παρούσα εξαιρετική συνθήκη που βιώνει ο πλανήτης οι προ(σ)κλήσεις μπορούν να αποτυπωθούν ως εξής:
 0  0  ΙΟ 2  μέσα από την ευκαιρία και την αφορμή για τον επαναπροσδιορισμό των προ-  κτλ.. Η πρόσκληση αυτή έγκεινται στην εξομάλυνση της
          Η πρώτη αφορά αυτή της ενίσχυσης του υγειονομικού μας συστήματος μέσω της θωράκισης των δομών υγείας, της επαρκούς επάνδρωσής τους αλλά
                                                              ψηφιοποίησης της ζωής μας, στην ορθή χρήση των ηλεκτρονικών μέσων, στην
          κυρίως της εφαρμογής της κτηθείσας, πλέον, εμπειρίας μας για την αντιμετώπιση μελλοντικών κρίσεων. Διότι κάθε κρίση σε οποιοδήποτε τομέα και αν
 2  2  Α τεραιοτήτων μας τόσο ως μεμονωμένα άτομα -ατομικές μονάδες- όσο και ως   ανάπτυξη του ψηφιακού αλφαβητισμού της χώρας σε όλες τις ηλικιακές ομάδες
       Μ 2
        μέλη ενός ευρύτερου κοινωνικού συνόλου της «κοινωνίας των πολιτών». Έτσι
          υπάρχει, μας οδηγεί τόσο σε ανάπτυξη νέας γνώσης όσο και στην απόκτηση σημαντικής εμπειρίας διαχείρισης και προετοιμασίας για μελλοντική εφαρμογή.
                                                              και στην προστασία των συστημάτων μας από ηλεκτρονικές υποκλοπές και
 2  2  2  και υπό την παρούσα εξαιρετική συνθήκη που βιώνει ο πλανήτης οι προ(σ)  απάτες, μέσω της ενημέρωσης και της ισχυροποίησης των τειχών ασφαλείας
          Η δεύτερη αφορά αυτή της εξοικείωσης με την νέα ηλεκτρονική πραγματικότητα. Είναι σαφές ότι η ταχεία ανάπτυξη/εξέλιξη των προηγμένων συστημάτων,
        κλήσεις μπορούν να αποτυπωθούν ως εξής:
          των ολοκληρωμένων κυκλωμάτων αλλά και των ηλεκτρονικών μέσων, έχουν επιφέρει μια επανάσταση σχεδόν σε όλες τις πτυχές της ανθρώπινης ζωής. Η
        Η πρώτη αφορά αυτή της ενίσχυσης του υγειονομικού μας συστήματος μέσω   των συστημάτων. Τέλος, η τρίτη και βασικότερη όλων πρόκληση αφορά στην
                                                              ενίσχυση της βασικής έρευνας, η οποία υλοποιείται και συντελείται κυρίως
          τεχνολογία και η κυριαρχία των ηλεκτρονικών μέσων επικρατεί στην τηλεπικοινωνία και τη διασκέδαση αλλά πλέον με όλο και μεγαλύτερη ένταση, και σε
        της θωράκισης των δομών υγείας, της επαρκούς επάνδρωσής τους αλλά κυρίως   από και στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ) και αποτελεί την γενέτει-
          τομείς όπως η εργασία, η εκπαίδευση, ή ακόμα και στην εξέλιξη των ηλεκτρονικών πλατφορμών για την ταχεία και άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών μέσω
        της εφαρμογής της κτηθείσας, πλέον, εμπειρίας μας για την αντιμετώπιση   ρα ή καλύτερα τη θεμελίωση του γενικότερου οικοδομήματος της έρευνας.
          διαδικτύου, στις υπηρεσίες εξυπηρέτησης, ενημέρωσης κτλ. . Η πρόσκληση αυτή έγκεινται στην εξομάλυνση της ψηφιοποίησης της ζωής μας, στην ορθή
        μελλοντικών κρίσεων. Διότι κάθε κρίση σε οποιοδήποτε τομέα και αν υπάρχει,   Ουσιαστικά μέσω της ενίσχυσης της βασικής έρευνας, θεμελιώνονται όλοι οι
          χρήση των ηλεκτρονικών μέσων, στην ανάπτυξη του ψηφιακού αλφαβητισμού της χώρας σε όλες τις ηλικιακές ομάδες και στην προστασία των συστημάτων
        μας οδηγεί τόσο σε ανάπτυξη νέας γνώσης όσο και στην απόκτηση σημαντικής   πυλώνες ανάπτυξης ενός σύγχρονου κράτους. Ας μην ξεχνάμε ότι αποτέλεσμα
          μας από ηλεκτρονικές υποκλοπές και απάτες, μέσω της ενημέρωσης και της ισχυροποίησης των τειχών ασφαλείας των συστημάτων. Τέλος, η τρίτη και
        εμπειρίας διαχείρισης και προετοιμασίας για μελλοντική εφαρμογή.  βασικής έρευνας αποτελεί τόσο η τεχνολογική επανάσταση και η ευρεία χρήση
          βασικότερη όλων πρόκληση αφορά στην ενίσχυση της βασικής έρευνας, η οποία υλοποιείται και συντελείται κυρίως από και στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά
        Η δεύτερη αφορά αυτή της εξοικείωσης με την νέα ηλεκτρονική πραγματικότητα.   των ηλεκτρονικών υπολογιστών υψηλών αποδόσεων όσο και η ανάπτυξη
          Ιδρύματα (ΑΕΙ) και αποτελεί την γενέτειρα ή καλύτερα τη θεμελίωση του γενικότερου οικοδομήματος της έρευνας. Ουσιαστικά μέσω της ενίσχυσης της
        Είναι σαφές ότι η ταχεία ανάπτυξη/εξέλιξη των προηγμένων συστημάτων, των   αποτελεσματικών εμβολίων, οι εξελίξεις στην ιατρική επιστήμης, η εξέλιξη
          βασικής έρευνας, θεμελιώνονται όλοι οι πυλώνες ανάπτυξης ενός σύγχρονου κράτους. Ας μην ξεχνάμε ότι αποτέλεσμα βασικής έρευνας αποτελεί τόσο η
        ολοκληρωμένων κυκλωμάτων αλλά και των ηλεκτρονικών μέσων, έχουν επιφέρει   του ανθρώπινου είδους, η βελτίωση των υποδομών, η αντιμετώπιση καίριων
          τεχνολογική επανάσταση και η ευρεία χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών υψηλών αποδόσεων όσο και η ανάπτυξη αποτελεσματικών εμβολίων, οι
        μια επανάσταση σχεδόν σε όλες τις πτυχές της ανθρώπινης ζωής. Η τεχνολογία   προβλημάτων όπως αυτό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης ή των εναλλακτικών
          εξελίξεις στην ιατρική επιστήμης, η εξέλιξη του ανθρώπινου είδους, η βελτίωση των υποδομών, η αντιμετώπιση καίριων προβλημάτων όπως αυτό της
        και η κυριαρχία των ηλεκτρονικών μέσων επικρατεί στην τηλεπικοινωνία και τη   μορφών ενέργειας κτλ. . Η ενίσχυση και θωράκιση της έρευνας είναι αυτή που
          ατμοσφαιρικής ρύπανσης ή των εναλλακτικών μορφών ενέργειας κτλ. . Η ενίσχυση και θωράκιση της έρευνας είναι αυτή που δημιουργεί υγιή ερωτήματα
          και αμφισβητήσεις αλλά ταυτόχρονα προετοιμάζει και λειαίνει το έδαφος για εξεύρεση απαντήσεων και λύσεων.
        διασκέδαση αλλά πλέον με όλο και μεγαλύτερη ένταση, και σε τομείς όπως η   δημιουργεί υγιή ερωτήματα και αμφισβητήσεις αλλά ταυτόχρονα προετοιμάζει
        εργασία, η εκπαίδευση, ή ακόμα και στην εξέλιξη των ηλεκτρονικών πλατφορμών   και λειαίνει το έδαφος για εξεύρεση απαντήσεων και λύσεων.
          Η φύση και ο άνθρωπος εμπεριέχουν τη θεϊκή νομοτέλεια, εκφράζουν την ύψιστη βούληση του Κυρίου και αποτελούν τη συγκέντρωση της δημιουργικής
    Σ   Η αναγόρευση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου  στη σφαίρα μιας ηθικής επιταγής, ως απόδοση τιμής
       Η άσβεστη φλόγα του πνεύματος  και αδιάλειπτος ύμνος προς τον Δημιουργό. Η τελειότητά του μας προσκαλεί σε   έγκειται όχι μόνο στον τρόπο με τον οποίο οικουμενικοποιεί με τη δράση του
          του ενέργειας, τη μετατροπή της θεϊκής πνοής σε ανάσα ζωής.
    ΙΟ  σε Επίτιμο Καθηγητή του Ιδρύματος                     σε μια προσωπικότητα, η οποία, με βαθιά αφοσίωση   ΙΟ ΥΝΙΟΣ
          Το φυσικό περιβάλλον είναι το αρτιότερο επίγειο καλλιτέχνημα, το ιδανικότερο δημιούργημα, ο ζωντανός και αδιάλειπτος ύμνος προς τον Δημιουργό. Η
                                                              και ακεραιότητα, αξιοποιεί το υπέρτατο χρίσμα στο
    Ν   Η φύση και ο άνθρωπος εμπεριέχουν τη θεϊκή νομοτέλεια, εκφράζουν την ύψι-  όραμα της κοινωνικής αποστολής εμπλουτίζοντάς την με τη θεία βούληση, ως
          τελειότητά του μας προσκαλεί σε οντολογική αναζήτηση και φιλοσοφικό στοχασμό. Σε αυτή την οδό συναντιώνται η θρησκεία και η επιστήμη. Η μεταφυσική
        στη βούληση του Κυρίου και αποτελούν τη συγκέντρωση της δημιουργικής του
          και η φυσική γνώση. Η πρώτη προσφέρει απόλυτες απαντήσεις, η δεύτερη θέτει αιώνια ερωτήματα. Στο σταυροδρόμι της θρησκείας και της επιστήμης,
    Υ   ενέργειας, τη μετατροπή της θεϊκής πνοής σε ανάσα ζωής.Το φυσικό περιβάλλον   ενστάλαξη της θεϊκής αγάπης στον περιβάλλοντα φυσικό χώρο. Η μεγαλοσύνη
          λοιπόν, υψώνεται η αγέρωχη μορφή της απόλυτης ιεροσύνης του Οικουμενικού μας Πατριάρχη. Ο Παναγιώτατος, παρότι βρίσκεται στη σεπτή κορυφή, της
                                                              του «Πράσινου Πατριάρχη», - τίτλου που αρχικά του αποδόθηκε από τα ΜΜΕ το
    ΙΟ  είναι το αρτιότερο επίγειο καλλιτέχνημα, το ιδανικότερο δημιούργημα, ο ζωντανός   1996, αλλά επισημοποιήθηκε με τελετουργικό τρόπο στον Λευκό Οίκο το 1997-,
          ανά την Οικουμένη Ορθοδοξίας, παραμένει εκφραστής της ουσιαστικότερης έκφανσης του χριστιανικού ήθους, της γνήσιας ταπεινοφροσύνης και θέτει
          εαυτόν στην υπηρεσία της ανθρωπότητας, μέσα από ενέργειες και πρωτοβουλίες που εμπλουτίζουν και ενισχύουν τον επιστημονικό προβληματισμό και την
        οντολογική αναζήτηση και φιλοσοφικό στοχασμό. Σε αυτή την οδό συναντιώνται
                                                              έννοιες επιστημονικές και επίκαιρες, αλλά και στο πνεύμα ταπεινότητας που
          κοινωνική ευαισθητοποίηση με την ιερότητα της θείας αποστολής. Ωστόσο, ως ύψιστος λειτουργός και προστάτης της Ορθοδοξίας, ο Οικουμενικός
        η θρησκεία και η επιστήμη. Η μεταφυσική και η φυσική γνώση. Η πρώτη προ-
          Πατριάρχης Βαρθολομαίος έχει εργαστεί σκληρά για την επίλυση εκκλησιαστικών ζητημάτων μείζονος σημασίας τόσο για την Εκκλησία μας όσο και για τον
                                                              διέπει τις ενέργειες και τα λόγια του.
        σφέρει απόλυτες απαντήσεις, η δεύτερη θέτει αιώνια ερωτήματα. Στο σταυρο-
          Ελληνισμό.
                                                              Προτιμά, λοιπόν, να τον προσφωνούν «πράσινο άνθρωπο» παρά «Πράσινο Πατρι-
        δρόμι της θρησκείας και της επιστήμης, λοιπόν, υψώνεται η αγέρωχη μορφή της
        απόλυτης ιεροσύνης του Οικουμενικού μας Πατριάρχη. Ο Παναγιώτατος, παρότι
          Ανάμεσα στο πλήθος των μαχών που έδωσε και δίνει ως ακάματος στρατιώτης, ως πνευματικός καθοδηγητής, ως χαρισματική ηγετική μορφή της
                                                              αλληλεγγύης, της θρησκευτικής σύμπνοιας και της οικουμενικής αλληλεπίδρασης
        βρίσκεται στη σεπτή κορυφή, της ανά την Οικουμένη Ορθοδοξίας, παραμένει
                                                      το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, του απένειμε τον τίτλο του Επίτιμου Καθηγητή
          Ορθοδοξίας, ως φορέας της υπέρτατης χάριτος του Θεού,
                                                              που διαποτίζουν τη δομή, αλλά, κυρίως, τη σύλληψη του σύμπαντος. Θα κλείσω
        εκφραστής της ουσιαστικότερης έκφανσης του χριστιανικού ήθους, της γνήσιας
          αναγνωρίζοντας την πολυετή και πολυσχιδή συνεισφορά του στην Προστασία του Περιβάλλοντος. Η αναγόρευσή του σε Επίτιμο Καθηγητή του Ιδρύματος
                                                              αναφερόμενος σε έναν παραλληλισμό που χρησιμοποίησε ο Παναγιώτατος σε μια
        ταπεινοφροσύνης και θέτει εαυτόν στην υπηρεσία της ανθρωπότητας, μέσα από   άρχη», προσδίδοντας στις πρωτοβουλίες του την έννοια του εθελοντισμού και της
          στον τομέα Διαχείρισης του Περιβάλλοντος δεν αποτελεί επιστημονική ή πολιτική επιλογή ενός Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, δεν τεκμηριώνεται
        ενέργειες και πρωτοβουλίες που εμπλουτίζουν και ενισχύουν τον επιστημονικό   συνέντευξή του «Η γειτονιά μας, η πόλη μας είναι σαν μια μικρή κιβωτός όπου
          μόνο μέσα από λογικοκρατικά κριτήρια, δεν εκφράζει απλώς τη δυναμική της επικαιρότητας. Η πρωτοβουλία αυτή υψώνεται στη σφαίρα μιας ηθικής
        προβληματισμό και την κοινωνική ευαισθητοποίηση με την ιερότητα της θείας   όλοι και όλα έχουν ρόλο και χρησιμότητα, και μαζί συνθέτουν ένα οικοσύστημα,
          επιταγής, ως απόδοση τιμής σε μια προσωπικότητα, η οποία, με βαθιά αφοσίωση και ακεραιότητα, αξιοποιεί το υπέρτατο χρίσμα στο όραμα της κοινωνικής
          αποστολής εμπλουτίζοντάς την με τη θεία βούληση, ως ενστάλαξη της θεϊκής αγάπης στον περιβάλλοντα φυσικό χώρο. Η μεγαλοσύνη του «Πράσινου
        αποστολής. Ωστόσο, ως ύψιστος λειτουργός και προστάτης της Ορθοδοξίας, ο   λειτουργικό μέρος του όλου», λόγια τα οποία διατυπώνουν έναν παραλληλισμό
        Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος έχει εργαστεί σκληρά για την επίλυση   που δεν μαρτυρεί μόνο τη βαθιά οικολογική του συνείδηση, αλλά εκφράζει,
          Πατριάρχη», - τίτλου που αρχικά του αποδόθηκε από τα ΜΜΕ το 1996, αλλά επισημοποιήθηκε με τελετουργικό τρόπο στον Λευκό Οίκο το 1997 -, έγκειται
        εκκλησιαστικών ζητημάτων μείζονος σημασίας τόσο για την Εκκλησία μας όσο   κυρίως, τη βαθύτητα και την εκλεπτυσμένη ποιότητα της ιερατικής του φύσης.
          όχι μόνο στον τρόπο με τον οποίο οικουμενικοποιεί με τη δράση του έννοιες επιστημονικές και επίκαιρες, αλλά και στο πνεύμα ταπεινότητας που διέπει τις
        και για τον Ελληνισμό.                                Η γειτονιά μας, μια κιβωτός. Η αναλογία αποκαλύπτει μια ιερή αποστολή, ρητή
          ενέργειες και τα λόγια του.
        Ανάμεσα στο πλήθος των μαχών που έδωσε και δίνει ως ακάματος στρατιώτης,   και άρρητη, την αδιάλειπτη ενασχόληση με την προφύλαξη, την πρόληψη και την
          Προτιμά, λοιπόν, να τον προσφωνούν «πράσινο άνθρωπο» παρά «Πράσινο Πατριάρχη», προσδίδοντας στις πρωτοβουλίες του την έννοια του εθελοντισμού
        ως πνευματικός καθοδηγητής, ως χαρισματική ηγετική μορφή της Ορθοδοξίας,   απάλειψη των καταστροφών του περιβάλλοντος.
          και της αλληλεγγύης, της θρησκευτικής σύμπνοιας και της οικουμενικής αλληλεπίδρασης που διαποτίζουν τη δομή, αλλά, κυρίως, τη σύλληψη του
        ως φορέας της υπέρτατης χάριτος του Θεού, το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο,   Αυτό το ιερό καθήκον αποτελεί την ουσιαστικότερη υπέρβαση όλων των πολιτισμι-
          σύμπαντος. Θα κλείσω αναφερόμενος σε έναν παραλληλισμό που χρησιμοποίησε ο Παναγιώτατος σε μια συνέντευξή του «Η γειτονιά μας, η πόλη μας είναι
        του απένειμε τον τίτλο του Επίτιμου Καθηγητή αναγνωρίζοντας την πολυετή και   κών διαφορών, όλων των σχηματικών διαφοροποιήσεων, όλων των «κοινωνικών
          σαν μια μικρή κιβωτός όπου όλοι και όλα έχουν ρόλο και χρησιμότητα, και μαζί συνθέτουν ένα οικοσύστημα, λειτουργικό μέρος του όλου», λόγια τα οποία
        πολυσχιδή συνεισφορά του στην Προστασία του Περιβάλλοντος. Η αναγόρευσή   δογμάτων» που προκαλούν επίπλαστες αντιπαλότητες και αποπροσανατολίζουν
          διατυπώνουν έναν παραλληλισμό που δεν μαρτυρεί μόνο τη βαθιά οικολογική του συνείδηση, αλλά εκφράζει, κυρίως, τη βαθύτητα και την εκλεπτυσμένη
        του σε Επίτιμο Καθηγητή του Ιδρύματος στον τομέα Διαχείρισης του Περιβάλλοντος   από τον βαθιά ανθρωπιστικό χαρακτήρα της γνήσιας πολιτισμικής εξέλιξης. Ο
          ποιότητα της ιερατικής του φύσης. Η γειτονιά μας, μια κιβωτός. Η αναλογία αποκαλύπτει μια ιερή αποστολή, ρητή και άρρητη, την αδιάλειπτη ενασχόληση
        δεν αποτελεί επιστημονική ή πολιτική επιλογή ενός Ανώτατου Εκπαιδευτικού   σεβασμός προς το περιβάλλον δεν εκφράζεται μόνο μέσα από επιστημονικές
          με την προφύλαξη, την πρόληψη και την απάλειψη των καταστροφών του περιβάλλοντος.
        Ιδρύματος, δεν τεκμηριώνεται μόνο μέσα από λογικοκρατικά κριτήρια, δεν εκ-  αναλύσεις και πρωτοβουλίες. Εκφράζεται, επίσης, μέσα από κοινωνικές και
        φράζει απλώς τη δυναμική της επικαιρότητας. Η πρωτοβουλία αυτή υψώνεται   πολιτισμικές επιλογές καταργώντας τα ιδεολογικά και πολιτικά σχήματα.
          Αυτό το ιερό καθήκον αποτελεί την ουσιαστικότερη υπέρβαση όλων των πολιτισμικών διαφορών, όλων των σχηματικών διαφοροποιήσεων, όλων των
          «κοινωνικών δογμάτων» που προκαλούν επίπλαστες αντιπαλότητες και αποπροσανατολίζουν από τον βαθιά ανθρωπιστικό χαρακτήρα της γνήσιας
          πολιτισμικής εξέλιξης. Ο σεβασμός προς το περιβάλλον δεν εκφράζεται μόνο μέσα από επιστημονικές αναλύσεις και πρωτοβουλίες. Εκφράζεται, επίσης,
          μέσα από κοινωνικές και πολιτισμικές επιλογές καταργώντας τα ιδεολογικά και πολιτικά σχήματα.
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78