Page 71 - ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΑΠ_2022_web
P. 71

ΔΕΚ ΕΜ Β Ρ Ι ΟΣ                                        υιοθετήσουν μεθόδους και συστήματα
        Διεθνοποίηση, εξωστρέφεια, κινητικότητα
                                                                     Διεθνοποίηση, εξωστρέφεια, κινητικότητα
 2  2   Διεθνοποίηση, εξωστρέφεια, κινητικότητα. Τρεις έννοιες που συνθέτουν   που να προωθούν τον εξευρωπαϊσμό   ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
                                                              των θεσμών και τη δημιουργία μιας
 0  0  Διεθνοποίηση, εξωστρέφεια, κινητικότητα. Τρεις έννοιες που συνθέτουν την πιο σύγχρονη οπτική της Ανώτατης Εκπαίδευσης και που θα πρέπει να
        την πιο σύγχρονη οπτική της Ανώτατης Εκπαίδευσης και που θα πρέπει
                                                              κοινής εκπαιδευτικής οπτικής. Ένα κοινό επιστημονικό ιδίωμα.
       βρίσκονται στο επίκεντρο του εκσυγχρονισμού της. Η εκπαιδευτική πολιτική σε ευρωπαϊκό αλλά και σε εθνικό επίπεδο, ήδη, εδώ και αρκετά
        να βρίσκονται στο επίκεντρο του εκσυγχρονισμού της. Η εκπαιδευτική
 2  2  2  χρόνια, αξιοποίησε, μέσα από δημοφιλή προγράμματα, όπως το Erasmus, την έννοια της κινητικότητας, δημιουργώντας την αίσθηση πως ο κόσμος
                                                              Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο κατατάσσει την ίδια την έννοια της
        πολιτική σε ευρωπαϊκό αλλά και σε εθνικό επίπεδο, ήδη, εδώ και αρκετά
                                                              επιστημονικότητας στο πλαίσιο της εξωστρέφειας, μέσα από στοχευμένες
 1  1  1  της γνώσης είναι ένα σύμπαν ενιαίο και φιλόξενο για όποιον επιθυμεί να το εξερευνήσει. Η κινητικότητα, κατ’ αυτή την έννοια, λειτούργησε ως
        χρόνια, αξιοποίησε, μέσα από δημοφιλή προγράμματα, όπως το Erasmus,
       πολύτιμος αρωγός, όχι μόνο για την κατάργηση των γεωγραφικών συνόρων, αλλά κυρίως για την διεύρυνση των πολιτισμικών συνόρων.
                                                              εκπαιδευτικές επιλογές που διαμορφώνουν ανταγωνιστικές διδακτικές
        την έννοια της κινητικότητας, δημιουργώντας την αίσθηση πως ο κόσμος
       Η κινητικότητα, ωστόσο, πριν εκφράσει τη φυσική κίνηση στον χώρο, θα πρέπει να ταυτίζεται με ένα ουσιαστικότερο διανοητικό «άνοιγμα», μια
                                                              προτάσεις. Στο ερώτημα αν η εξωστρέφεια των ιδρυμάτων ενισχύει τη
        της γνώσης είναι ένα σύμπαν ενιαίο και φιλόξενο για όποιον επιθυμεί να
       δεκτική στάση επιστημονικής και πολιτισμικής εξωστρέφειας. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο αναδεικνύει την έννοια της εξωστρέφειας σε
                                                              διεθνοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης σε εθνικό πλαίσιο, η απάντηση
        το εξερευνήσει. Η κινητικότητα, κατ’ αυτή την έννοια, λειτούργησε ως πο-
       βασική προϋπόθεση της επιστημονικής προόδου και της υγιούς ανταγωνιστικότητας. Ο περίφημος και ιδιαιτέρως επίκαιρος όρος «διεθνοποίηση»,
                                                              είναι διττή και σαφής: ενισχύει τόσο τη διεθνοποίηση της εκπαίδευσης, όσο
        λύτιμος αρωγός, όχι μόνο για την κατάργηση των γεωγραφικών συνόρων,
       περιγράφει ένα πολιτισμικό αποτέλεσμα. Κυρίαρχος εννοιολογικός μοχλός για την επίτευξη του, είναι η εξωστρέφεια των ιδρυμάτων, τα οποία
                                                              και την εθνική ποιότητα της παιδείας. Η εθνική υπόσταση της πολιτισμι-
       καλούνται μέσα από όρους συνεργασίας και ουσιαστικής συνέργειας, με στόχο την υψηλότερη δυνατή απόδοση και την μεγαλύτερη
        αλλά κυρίως για την διεύρυνση των πολιτισμικών συνόρων.
                                                              κής μας ταυτότητας και της προσφοράς μας στην ευρύτερη επιστημονική
       αποτελεσματικότητα, να υιοθετήσουν μεθόδους και συστήματα που να προωθούν τον εξευρωπαϊσμό των θεσμών και τη δημιουργία μιας κοινής
        Η κινητικότητα, ωστόσο, πριν εκφράσει τη φυσική κίνηση στον χώρο, θα
                                                              κοινότητα, δεν απειλείται από την υγιή αναμέτρηση, από την αξιοποίηση
       εκπαιδευτικής οπτικής. Ένα κοινό επιστημονικό ιδίωμα.  εξωγενών δυναμικών, από τον πολιτισμικό εμπλουτισμό και τη διεύρυνση
        πρέπει να ταυτίζεται με ένα ουσιαστικότερο διανοητικό «άνοιγμα», μια
       Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο κατατάσσει την ίδια την έννοια της επιστημονικότητας στο πλαίσιο της εξωστρέφειας, μέσα από στοχευμένες
                                                              των επιστημονικών οριζόντων. Αντίθετα, η πολιτική της εσωστρέφειας στην
        δεκτική στάση επιστημονικής και πολιτισμικής εξωστρέφειας. Το Ελληνικό
       εκπαιδευτικές επιλογές που διαμορφώνουν ανταγωνιστικές διδακτικές προτάσεις. Στο ερώτημα αν η εξωστρέφεια των ιδρυμάτων ενισχύει τη
                                                              εκπαίδευση αποτελεί δείγμα πολιτισμικής ανασφάλειας και μυωπικής οπτικής,
        Ανοικτό Πανεπιστήμιο αναδεικνύει την έννοια της εξωστρέφειας σε βασική
       διεθνοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης σε εθνικό πλαίσιο, η απάντηση είναι διττή και σαφής: ενισχύει τόσο τη διεθνοποίηση της εκπαίδευσης,
                                                              που περιορίζει αισθητά τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος.
        προϋπόθεση της επιστημονικής προόδου και της υγιούς ανταγωνιστικότητας.
       όσο και την εθνική ποιότητα της παιδείας. Η εθνική υπόσταση της πολιτισμικής μας ταυτότητας και της προσφοράς μας στην ευρύτερη
        Ο περίφημος και ιδιαιτέρως επίκαιρος όρος «διεθνοποίηση», περιγράφει
       επιστημονική κοινότητα, δεν απειλείται από την υγιή αναμέτρηση, από την αξιοποίηση εξωγενών δυναμικών, από τον πολιτισμικό εμπλουτισμό καιδεύει κανείς
                                                              Η διατύπωση του κριτικού και ιστορικού Hippolyte Taine «ταξι
        ένα πολιτισμικό αποτέλεσμα. Κυρίαρχος εννοιολογικός μοχλός για την
       τη διεύρυνση των επιστημονικών οριζόντων. Αντίθετα, η πολιτική της εσωστρέφειας στην εκπαίδευση αποτελεί δείγμα πολιτισμικής ανασφάλειας
                                                              για να αλλάξει, όχι μέρος, αλλά ιδέες» εκφράζει το απόλυτο αξίωμα της
        επίτευξη του, είναι η εξωστρέφεια των ιδρυμάτων, τα οποία καλούνται
                                                              πολιτισμικής εξέλιξης. Διεθνοποίηση, εξωστρέφεια, κινητικότητα. Τρεις
       και μυωπικής οπτικής, που περιορίζει αισθητά τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος.
       Η διατύπωση του κριτικού και ιστορικού Hippolyte Taine «ταξιδεύει κανείς για να αλλάξει, όχι μέρος, αλλά ιδέες» εκφράζει το απόλυτο αξίωμα της
                                                              όροι που δεν αποτελούν μια συγκυριακή εννοιολογική τοποθέτηση, αλλά
        μέσα από όρους συνεργασίας και ουσιαστικής συνέργειας, με στόχο την
       πολιτισμικής εξέλιξης. Διεθνοποίηση, εξωστρέφεια, κινητικότητα. Τρεις όροι που δεν αποτελούν μια συγκυριακή εννοιολογική τοποθέτηση, αλλά
        υψηλότερη δυνατή απόδοση και την μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, να
                                                              μια διαχρονική πολιτισμική αξία.
       μια διαχρονική πολιτισμική αξία.
           Οι λειτουργοί της δημιουργικής γνώσης                                                                   2
       Οι λειτουργοί της δημιουργικής γνώσης                       ΙΑΝΟ ΥΑΡΙΟΣ/ΦΕΒΡΟ ΥΑΡΙΟΣ
           Ο διαρκής εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού συστήματος, αποτελεί                                         0 2
           κύριο μέλημα των σύγχρονων κοινωνιών και κριτήριο της ανταγωνιστικό-
       Ο διαρκής εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού συστήματος, αποτελεί κύριο μέλημα των σύγχρονων κοινωνιών και κριτήριο της ανταγωνιστικότητας,
                                                               μετατρέψει τη σπίθα σε φλόγα. Ύψιστη τιμή αλλά και μέγιστη ευθύνη.
       της προόδου και της επιστημονικής κινητικότητας. Υπερσύγχρονες δομές, άρτιος τεχνολογικός εξοπλισμός, υψηλά καταρτισμένο διδακτικό  0 2
           τητας, της προόδου και της επιστημονικής κινητικότητας. Υπερσύγχρονες
       προσωπικό. Είναι αυτή η συνταγή της επιτυχίας;          Η συγκεκριμένη οπτική δεν τίθεται ενάντια στον ορθολογισμό των   2 2
           δομές, άρτιος τεχνολογικός εξοπλισμός, υψηλά καταρτισμένο διδακτικό
                                                               σύγχρονων κοινωνιών, καθώς δεν τον απορρίπτει. Αντίθετα, ενισχύει τη
           προσωπικό. Είναι αυτή η συνταγή της επιτυχίας;
       Πώς μπορούμε να ποσοτικοποιήσουμε την ποιότητα και την επιτυχή έκβαση της διδακτικής διαδικασίας; Είναι εφικτό να εξασφαλίσουμε ένα άριστο
                                                               συλλογιστική αναγκαιότητα της πολιτισμικής αγωγής, ως ρυθμιστικού
       αποτέλεσμα όταν η επίτευξή του ταυτίζεται με την πολιτισμική ανάταση; Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο υποστηρίζει την αποκατάσταση του  2
           Πώς μπορούμε να ποσοτικοποιήσουμε την ποιότητα και την επιτυχή έκβαση
                                                               παράγοντα κάθε επιστημονικής, επαγγελματικής, κοινωνικής και ατομι-
       αρχετυπικού σχήματος «διδάσκων - διδασκόμενος» ως ουσία και τελικό αίτιο κάθε παιδευτικής δραστηριότητας. Οι τεχνοκρατούμενες κοινωνίες
           της διδακτικής διαδικασίας; Είναι εφικτό να εξασφαλίσουμε ένα άριστο
       προώθησαν συστηματικά την επιστημονική πρόοδο μέσω της τεχνικής της υπόστασης. Η ουσιαστική παιδεία, ωστόσο, τροφοδοτείται και
                                                               κής στάσης. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο ταυτίζει τον ουσιαστικό
           αποτέλεσμα όταν η επίτευξή του ταυτίζεται με την πολιτισμική ανάταση;   εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος με την «αναβίωση-ε-
                                                                                                           Φ
           Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο υποστηρίζει την αποκατάσταση του
                                                                                                               ΙΑ
       έμπνευση, την πολιτισμική και επιστημονική ευαισθητοποίηση, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα. Η περίφημη φράση του Πλουτάρχου «το μυαλό  Ν
                                                               παναξιολόγηση» του ρόλου του διδάσκοντος ως πολιτισμικού φορέα.
           αρχετυπικού σχήματος «διδάσκων - διδασκόμενος» ως ουσία και τελικό
       δεν είναι δοχείο που πρέπει να γεμίσει αλλά σπίθα που πρέπει ν’ ανάψει» καταδεικνύει την τεράστια σημασία του λειτουργήματος του δασκάλου,
                                                               Ο σύγχρονος φιλόσοφος Umberto Galimberti προτείνει μέσα από μια
       εξελίσσεται μέσα από τη διατήρηση του ανθρωπολογικού ενδιαφέροντος, μιας διανοητικής στάσης που αξιοποιεί τη δημιουργικότητα, την ΕΒ
           αίτιο κάθε παιδευτικής δραστηριότητας. Οι τεχνοκρατούμενες κοινωνίες
       όπως αυτή ορίστηκε από τους μέγιστους φιλοσόφους του παρελθόντος. Κοινωνική αποστολή και ηθική δέσμευση του εκπαιδευτικού είναι να  Ρ  Ο
                                                               προκλητική διατύπωση: «Οι καθηγητές θα έπρεπε να προσλαμβάνονται
       μετατρέψει τη σπίθα σε φλόγα. Ύψιστη τιμή αλλά και μέγιστη ευθύνη.  με τεστ προσωπικότητας, έτσι ώστε οι διδάσκοντες που δεν είναι  Οσε θέση
           προώθησαν συστηματικά την επιστημονική πρόοδο μέσω της τεχνικής της
           υπόστασης. Η ουσιαστική παιδεία, ωστόσο, τροφοδοτείται και εξελίσσε-
       Η συγκεκριμένη οπτική δεν τίθεται ενάντια στον ορθολογισμό των σύγχρονων κοινωνιών, καθώς δεν τον απορρίπτει. Αντίθετα, ενισχύει τη
                                                               να εμπνεύσουν πάθος να μην καταστρέψουν σε 40 χρόνια καριέρας
                                                                                                               ΥΑ
           ται μέσα από τη διατήρηση του ανθρωπολογικού ενδιαφέροντος, μιας
                                                               ολόκληρες γενιές μαθητών». Στη συνταγή της επιτυχίας, λοιπόν, θα πρέ-
       συλλογιστική αναγκαιότητα της πολιτισμικής αγωγής, ως ρυθμιστικού παράγοντα κάθε επιστημονικής, επαγγελματικής, κοινωνικής και ατομικής  ΥΑ  Ρ
           διανοητικής στάσης που αξιοποιεί τη δημιουργικότητα, την έμπνευση,
       στάσης. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο ταυτίζει τον ουσιαστικό εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος με την «αναβίωση-  Ρ  ΙΟ
                                                               πει, να προσθέσουμε το συστατικό του πάθους για δημιουργική γνώση
           την πολιτισμική και επιστημονική ευαισθητοποίηση, τον σεβασμό στη   που σμιλεύει με ιδεαλισμό κάθε προσωπικότητα, οδηγεί σε υπαρξιακή
       προκλητική διατύπωση: «Οι καθηγητές θα έπρεπε να προσλαμβάνονται με τεστ προσωπικότητας, έτσι ώστε οι διδάσκοντες που δεν είναι σε θέση να
           διαφορετικότητα. Η περίφημη φράση του Πλουτάρχου «το μυαλό δεν
       επαναξιολόγηση» του ρόλου του διδάσκοντος ως πολιτισμικού φορέα. Ο σύγχρονος φιλόσοφος Umberto Galimberti προτείνει μέσα από μια Ι
                                                               και πολιτισμική ανάταση και καθορίζει την ποιότητα της επιστημονικής
       εμπνεύσουν πάθος να μην καταστρέψουν σε 40 χρόνια καριέρας ολόκληρες γενιές μαθητών». Στη συνταγή της επιτυχίας, λοιπόν, θα πρέπει, να  ΟΣ  Σ/
           είναι δοχείο που πρέπει να γεμίσει αλλά σπίθα που πρέπει ν’ ανάψει»
                                                               εξέλιξης. Μόνο έτσι, στο πλαίσιο μιας υλιστικής κοινωνίας, όπου η πλη-
       προσθέσουμε το συστατικό του πάθους για δημιουργική γνώση που σμιλεύει με ιδεαλισμό κάθε προσωπικότητα, οδηγεί σε υπαρξιακή και
           καταδεικνύει την τεράστια σημασία του λειτουργήματος του δασκάλου,
                                                               ροφορία είναι πιο σημαντική από τη βαθιά γνώση, όπου η φιλοδοξία δεν
       πολιτισμική ανάταση και καθορίζει την ποιότητα της επιστημονικής εξέλιξης. Μόνο έτσι, στο πλαίσιο μιας υλιστικής κοινωνίας, όπου η πληροφορία
           όπως αυτή ορίστηκε από τους μέγιστους φιλοσόφους του παρελθόντος.
                                                               πυροδοτείται από τη γνήσια δημιουργικότητα παρά από τον κοινωνικό
       είναι πιο σημαντική από τη βαθιά γνώση, όπου η φιλοδοξία δεν πυροδοτείται από τη γνήσια δημιουργικότητα παρά από τον κοινωνικό
           Κοινωνική αποστολή και ηθική δέσμευση του εκπαιδευτικού είναι να
       κομφορμισμό, θα ξανακερδίσουμε τον «ανθρωπολογικά» χαμένο χρόνο.  κομφορμισμό, θα ξανακερδίσουμε τον «ανθρωπολογικά» χαμένο χρόνο.
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76