Page 72 - ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΑΠ_2022_web
P. 72

Μ Α Ρ ΤΙ ΟΣ
        ΜΑΡ ΤΙΟΣ          Έβδομη Τέχνη, ο γητευτής της εικόνας  σθητικούς μύθους με ευρύτερη απήχηση, δεν διαμόρφωσε πολιτισμικά   2
               Έβδομη Τέχνη, ο γητευτής της εικόνας
                                                              πρότυπα ικανά να υπερβούν κοινωνικές και πολιτισμικές διαφοροποιήσεις,
                          Εν αρχή ην η ιδέα. Η έμπνευση, η σύλληψη, το
                                                              δεν τροφοδότησε ιδεολογικές αναζητήσεις και επαναστάσεις χάρη στην
                          ξάφνιασμα του νου. Στη συνέχεια η τόλμη του
               Εν αρχή ην η ιδέα. Η έμπνευση, η σύλληψη, το ξάφνιασμα του νου. Στη συνέχεια η τόλμη του πειραματισμού, η επίμονη αναζήτηση, η περιφρόνηση της  0
        πειραματισμού, η επίμονη αναζήτηση, η περιφρόνηση της αποτυχίας, η   αστραπιαία αμεσότητά της. Πώς δομείται, όμως, η μορφή μιας ιδέας; Η   2
               αποτυχίας, η πίστη στο όραμα, σε αυτή την πρώτη ιδέα. Αυτή η ισορροπία ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα αποτελεί το μαγικό σημείο
        πίστη στο όραμα, σε αυτή την πρώτη ιδέα. Αυτή η ισορροπία ανάμεσα   απόλυτη καινοτομία της Έβδομης Τέχνης έγκειται στην άρτια συναρμογή   2
               επαφής μεταξύ Τέχνης και τεχνικής.
        στο όνειρο και την πραγματικότητα αποτελεί το μαγικό σημείο επαφής   του μεγαλείου της φαντασίας και της δημιουργικότητας με την αποτελε-  0
               Πόσο η αρχέγονη ανάγκη για δημιουργία μπορεί να «εγκλωβιστεί» στις παραμέτρους της επιστημονικότητας; Η τεχνική κατάρτιση, προαιώνια
        μεταξύ Τέχνης και τεχνικής.                           σματικότητα της τεχνικής αναζήτησης. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο   2
               θεραπαινίδα της Τέχνης, αναδεικνύεται ολοένα και περισσότερο πρωταγωνίστρια της δημιουργικής διαδικασίας και ανατρέπει τους συσχετισμούς
        Πόσο η αρχέγονη ανάγκη για δημιουργία μπορεί να «εγκλωβιστεί» στις   διαμόρφωσε μια εκπαιδευτική πρόταση που εστιάζει στη δημιουργία ως
               αυτής της ισορροπίας, καλώντας τον κόσμο της εκπαίδευσης και της διανόησης να «αγκαλιάσει» τις πρακτικότερες μορφές της καλλιτεχνικής
        παραμέτρους της επιστημονικότητας; Η τεχνική κατάρτιση, προαιώνια θερα-  πράξη και εφαρμογή, στα τεχνικά μέσα, στην τεχνολογική και επιστημονική
               εφαρμογής, να αναλύσει τις μεθόδους της δημιουργικής παραγωγικής διαδικασίας και να εμβαθύνει στις παρασκευαστικές πτυχές της Τέχνης. Το
        παινίδα της Τέχνης, αναδεικνύεται ολοένα και περισσότερο πρωταγωνίστρια   υποστήριξη της θεωρητικής σύλληψης.
               Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο προτείνει μια τολμηρή και πρωτοπόρο προσέγγιση των κινηματογραφικών σπουδών, η οποία θα ανιχνεύσει με
        της δημιουργικής διαδικασίας και ανατρέπει τους συσχετισμούς αυτής   Η κινηματογραφική Τέχνη ενσαρκώνει εκ φύσεως τον εκσυγχρονισμό της
               καλλιτεχνική ευαισθησία, αλλά και επιστημονική αρτιότητα, το πολυεδρικό πεδίο της νεότερης των Καλών Τεχνών.
        της ισορροπίας, καλώντας τον κόσμο της εκπαίδευσης και της διανόησης
               Καμία άλλη καλλιτεχνική έκφανση δεν λειτούργησε περισσότερο ως σύμβολο του Μοντερνισμού. Καμία άλλη τέχνη δεν δημιούργησε αισθητικούς
        να «αγκαλιάσει» τις πρακτικότερες μορφές της καλλιτεχνικής εφαρμογής,   καλλιτεχνικής παραγωγικής διαδικασίας, παρουσιάζεται ως καθολική τέχνη
               μύθους με ευρύτερη απήχηση, δεν διαμόρφωσε πολιτισμικά πρότυπα ικανά να υπερβούν κοινωνικές και πολιτισμικές διαφοροποιήσεις, δεν
        να αναλύσει τις μεθόδους της δημιουργικής παραγωγικής διαδικασίας   μέσα από την ολότητα των εκφραστικών μέσων που διαθέτει, τα οποία
               τροφοδότησε ιδεολογικές αναζητήσεις και επαναστάσεις χάρη στην αστραπιαία αμεσότητά της. Πώς δομείται, όμως, η μορφή μιας ιδέας; Η απόλυτη
        και να εμβαθύνει στις παρασκευαστικές πτυχές της Τέχνης. Το Ελληνικό   διαρκώς εξελίσσονται και αναδιαμορφώνουν την αισθητική της καλλιτεχνι-
               καινοτομία της Έβδομης Τέχνης έγκειται στην άρτια συναρμογή του μεγαλείου της φαντασίας και της δημιουργικότητας με την αποτελεσματικότητα της
        Ανοικτό Πανεπιστήμιο προτείνει μια τολμηρή και πρωτοπόρο προσέγγιση   κής πρότασης. Έτσι, ο δημιουργός γίνεται και τεχνίτης, ο οποίος, μέσω της
               τεχνικής αναζήτησης. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο διαμόρφωσε μια εκπαιδευτική πρόταση που εστιάζει στη δημιουργία ως πράξη και εφαρμογή,
        των κινηματογραφικών σπουδών, η οποία θα ανιχνεύσει με καλλιτεχνική   τεχνογνωσίας του, υπηρετεί την υψηλότερη και γοητευτικότερη διάσταση
               στα τεχνικά μέσα, στην τεχνολογική και επιστημονική υποστήριξη της θεωρητικής σύλληψης.
        ευαισθησία, αλλά και επιστημονική αρτιότητα, το πολυεδρικό πεδίο της   του πνεύματος: το καλλιτεχνικό όραμα. Ο Φεντερίκο Φελίνι έλεγε πως «ο
        νεότερης των Καλών Τεχνών.                            κινηματογράφος είναι ο πιο άμεσος τρόπος για να ανταγωνιστεί κανείς
               Η κινηματογραφική Τέχνη ενσαρκώνει εκ φύσεως τον εκσυγχρονισμό της καλλιτεχνικής παραγωγικής διαδικασίας, παρουσιάζεται ως καθολική τέχνη
               μέσα από την ολότητα των εκφραστικών μέσων που διαθέτει, τα οποία διαρκώς εξελίσσονται και αναδιαμορφώνουν την αισθητική της καλλιτεχνικής
        Καμία άλλη καλλιτεχνική έκφανση δεν λειτούργησε περισσότερο ως   τον Θεό». Ίσως εννοούσε πως αυτή η ώσμωση της ύλης και του πνέυματος
               πρότασης. Έτσι, ο δημιουργός γίνεται και τεχνίτης, ο οποίος, μέσω της τεχνογνωσίας του, υπηρετεί την υψηλότερη και γοητευτικότερη διάσταση του
        σύμβολο του Μοντερνισμού. Καμία άλλη τέχνη δεν δημιούργησε αι-  είναι προϊόν μιας θεϊκής συνέργειας.
               πνεύματος: το καλλιτεχνικό όραμα. Ο Φεντερίκο Φελίνι έλεγε πως «ο κινηματογράφος είναι ο πιο άμεσος τρόπος για να ανταγωνιστεί κανείς τον Θεό».
               Ίσως εννοούσε πως αυτή η ώσμωση της ύλης και του πνέυματος είναι προϊόν μιας θεϊκής συνέργειας.
        ΑΠΡΙΛΙΟΣ                               Η διαρκής σύγκρουση μεταξύ του κτήνους και του υπερανθρώπου
              Α Π Ρ ΙΛ ΙΟ Σ          Η ψηφιοποίηση του εκπαιδευτικού οράματος
                                              «Πόλεμος πατήρ πάντων». Ο Ηράκλειτος απέδωσε αφοριστικά την έννοια της εξελικτικής δράσης
                                              μέσα από τη σύγκρουση και τη δημιουργική επενέργεια των δυναμικών. Ο Nietzsche εκθείασε
                                              μέσα από το σύμβολο του πολέμου τη διανοητική τόλμη της ανανέωσης, της αντίδρασης απέναντι
                                     «Πόλεμος πατήρ πάντων». Ο Ηράκλειτος απέδωσε αφοριστικά την έννοια της εξελικτικής δράσης μέσα από τη
                                              στον στείρο συντηρητισμό και στην προσκόλληση σε ξεπερασμένα πρότυπα σκέψης και δράσης.
                                     σύγκρουση και τη δημιουργική επενέργεια των δυναμικών. Ο Nietzsche εκθείασε μέσα από το σύμβολο του
                                              Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο προβάλλει αυτόν τον «πόλεμο». Τον πόλεμο των ιδεών, των
                                     πολέμου τη διανοητική τόλμη της ανανέωσης, της αντίδρασης απέναντι στον στείρο συντηρητισμό και στην
                                              δικαιωμάτων, της αμφισβήτησης, της εξέλιξης, του πολιτισμού. Ο πόλεμος δεν είναι μια φυσική
                                     προσκόλληση σε ξεπερασμένα πρότυπα σκέψης και δράσης. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο προβάλλει αυτόν
                                     τον «πόλεμο». Τον πόλεμο των ιδεών, των δικαιωμάτων, της αμφισβήτησης, της εξέλιξης, του πολιτισμού. Ο
                                              κατάσταση επιβολής και επιβίωσης της ισχυρότερης δομής, ούτε καταστροφική δράση, ούτε
                                     πόλεμος δεν είναι μια φυσική κατάσταση επιβολής και επιβίωσης της ισχυρότερης δομής, ούτε καταστροφική
                                              αρχέγονη εκτόνωση μιας εσωτερικής βαρβαρότητας που ακυρώνει την έννοια του πολιτισμού.
                                     δράση, ούτε αρχέγονη εκτόνωση μιας εσωτερικής βαρβαρότητας που ακυρώνει την έννοια του πολιτισμού. Ο
                                              Ο πόλεμος δεν μπορεί να λειτουργήσει ως πράξη. Πρέπει, ωστόσο, να λειτουργήσει ως διανοη-
                                     πόλεμος δεν μπορεί να λειτουργήσει ως πράξη. Πρέπει, ωστόσο, να λειτουργήσει ως διανοητική στάση ενάντια σε
                                              τική στάση ενάντια σε κάθε είδους βαρβαρότητα, ως πολιτική στάση που σέβεται in primis την
                                     κάθε είδους βαρβαρότητα, ως πολιτική στάση που σέβεται in primis την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και εν τέλει ως
                                              ανθρώπινη αξιοπρέπεια και εν τέλει ως ατέρμονη προσέγγιση της πολιτισμικής αρτιότητας. Το
                                     ατέρμονη προσέγγιση της πολιτισμικής αρτιότητας. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο υποστηρίζει ότι η άρνηση
                                              Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο υποστηρίζει ότι η άρνηση του πολέμου δεν αντιστοιχεί στην
                                     του πολέμου δεν αντιστοιχεί στην παθητική αποδοχή, στην άκριτη υποδούλωση. Αντίθετα, το αυτονόητο αίτημά
                                              παθητική αποδοχή, στην άκριτη υποδούλωση. Αντίθετα, το αυτονόητο αίτημά της κατάργησης
                                     της κατάργησης των πολεμικών πρακτικών οδηγεί νομοτελειακά την εντατικοποίηση της ουσιαστικής ιδεολογικής
                                              των πολεμικών πρακτικών οδηγεί νομοτελειακά την εντατικοποίηση της ουσιαστικής ιδεολογικής
                                     σύγκρουσης, της δημιουργικής διαπραγμάτευσης και καθορίζει το πλαίσιο της ιστορικής τεκμηρίωσης µε βάση την
                                              σύγκρουσης, της δημιουργικής διαπραγμάτευσης και καθορίζει το πλαίσιο της ιστορικής τεκμηρί-
                                     ισχύ μιας συλλογιστικής συνέπειας. Τότε µόνο ο άνθρωπος θα λειτουργήσει ως πολιτικό ον, υπερβαίνοντας το
                                              ωσης µε βάση την ισχύ μιας συλλογιστικής συνέπειας. Τότε µόνο ο άνθρωπος θα λειτουργήσει ως
                                     άλλοθι της δαρβινιστικής αντίληψης της κυριαρχίας του ισχυρού. Η σφοδρή διαμαρτυρία που ασκεί ο Picasso µε
                                              πολιτικό ον, υπερβαίνοντας το άλλοθι της δαρβινιστικής αντίληψης της κυριαρχίας του ισχυρού.
                                     την Guernica απεικονίζοντας το σκηνικό φρίκης και θανάτου μετά τον βομβαρδισμό της εν λόγω πόλης κατά τον
                                              Η σφοδρή διαμαρτυρία που ασκεί ο Picasso µε την Guernica απεικονίζοντας το σκηνικό φρίκης
                                     Ισπανικό Εμφύλιο πόλεμο, μετατρέπει την τέχνη και τη διανόηση σε όπλο ενάντια στη βία που κρύβει η ανθρώπινη
                                              και θανάτου μετά τον βομβαρδισμό της εν λόγω πόλης κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο πόλεμο,
                                     φύση. Ο ποιητής Salvatore Quasimodo απευθύνεται στον σύγχρονο άνθρωπο λέγοντας: «Είσαι ακόμη εκείνος µε
                                              μετατρέπει την τέχνη και τη διανόηση σε όπλο ενάντια στη βία που κρύβει η ανθρώπινη φύση.
                                     την πέτρα και τη σφενδόνη» και µας υπενθυμίζει ότι βρισκόμαστε σε διαρκή σύγκρουση μεταξύ του κτήνους και
                                              Ο ποιητής Salvatore Quasimodo απευθύνεται στον σύγχρονο άνθρωπο λέγοντας: «Είσαι ακόμη
                                     του υπερανθρώπου. Αυτό το κτήνος είναι εδώ, ένα θεριό που παλεύει να καταπιεί τον πολιτισμό, τον άνθρωπο.
                                              εκείνος µε την πέτρα και τη σφενδόνη» και µας υπενθυμίζει ότι βρισκόμαστε σε διαρκή σύγκρουση
                                              μεταξύ του κτήνους και του υπερανθρώπου. Αυτό το κτήνος είναι εδώ, ένα θεριό που παλεύει
                                              να καταπιεί τον πολιτισμό, τον άνθρωπο.
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77