Page 11 - MARCH-2023
P. 11
Φάκελος: Προεκλογική καµπάνια 11
ΜΑΡΤΙΟΣ 2023
ANΘΟΠΟΥΛΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΟΛΙΑΣΤΑΣΗΣ ΠΑΝΟΣ
« «Ο Οι ι ε εκ κπ πα αι ιδ δε ευ υό όµ µε εν νο οι ι κ κα ατ τα αν νο οο ού ύν ν σ σε ε β βά άθ θο ος ς τ το ον ν σ σχ χε εδ δι ια ασ σµ µό ό κ κα αι ι τ τη ην ν Π Π. . Κ Κο ολ λι ια ασ στ τά άσ ση ης ς: : « «Τ Το ο κ κο οι ιν νό ό ε εί ίν να αι ι ε επ πι ικ κο οι ιν νω ων νι ια ακ κά ά
υ υλ λο οπ πο οί ίη ησ ση η µ µι ια ας ς σ σύ ύγ γχ χρ ρο ον νη ης ς π πρ ρο οε εκ κλ λο ογ γι ικ κή ής ς κ κα αµ µπ πά άν νι ια ας ς» » " "κ κα ατ τα ακ κε ερ ρµ µα ατ τι ισ σµ µέ έν νο ο" " κ κα αι ι χ χρ ρε ει ιά άζ ζε ετ τα αι ι π πα αρ ρο ου υσ σί ία α π πα αν ντ το ού ύ» »
Για τη φιλοσοφία και τη δυνα- Ποιος είναι ο ρόλος και η δύ-
µική του προγράµµατος ο κ. ναµη των social media στην
Aνθόπουλος επισηµαίνει τα προώθηση των µηνυµάτων κοµ-
εξής: «Το πρόγραµµα «Εθνικές µάτων και υποψηφίων; Στο κρί-
εκλογές, προεκλογικές καµ- σιµο και πολύ ενδιαφέρον ερώ-
πάνιες και social media», ο τηµα µάς απαντά ο Π. Κολιαστά-
4ος κύκλος του οποίου αναµέ- σης, αναλύοντας τη στρατηγική
νεται να ξεκινήσεις στις αρχές επικοινωνίας που ακολουθείται
Μαΐου, απευθύνεται σε κάθε τα τελευταία χρόνια. Ειδικότερα,
ενδιαφερόµενο/η που επιθυ- επισηµαίνει τα εξής: «Ο ρόλος
µεί να ενηµερωθεί και να κα- που παίζουν εδώ και µερικά
τανοήσει το πλαίσιο διεξαγω- χρόνια είναι κεντρικός καθώς η
γής των εκλογικών αναµετρή- πολιτική επικοινωνία στην Ελ-
σεων στην Ελλάδα, το σχεδια- λάδα, όπως και αλλού, έχει ει-
σµό και την υλοποίηση της σέλθει στην εποχή Web 2.0.
προεκλογικής καµπάνιας κοµ- Κάτι που σηµαίνει ότι πέραν της
µάτων και υποψηφίων καθώς (ιδιωτικής) τηλεόρασης, οι στρα-
και την πολιτική σηµασία των τηγικές επικοινωνίας των πολι-
social media. Πιο αναλυτικά, τικών αρχηγών και των υποψη-
παρακολουθώντας το πρό- φίων βουλευτών εξελίσσονται
γραµµα, οι εκπαιδευόµενοι επίσης στο διαδίκτυο και τα so-
έχουν τη δυνατότητα να προσ- cial media. Κυρίως στο Face-
διορίσουν τους βασικούς άξο- book και το twitter αλλά πλέον
νες λειτουργίας των εκλογικών και σε άλλες ψηφιακές πλατ-
συστηµάτων γενικά αλλά και του ελληνικού εκλογικού συστήµατος ειδικότερα. Τόσο φόρµες όπως το Instagram, το YouTube και τελευταία το TikTok. Κάτι το οποίο έχει κατα-
της απλής αναλογικής που θα εφαρµοστεί στις προσεχείς εκλογές του Μαΐου, όσο και στεί αναγκαίο από τη στιγµή που το κοινό είναι επικοινωνιακά "κατακερµατισµένο". Υπό
της "ενισχυµένης" αναλογικής που θα ισχύσει στις κάλπες που θα ακολουθήσουν πι- την έννοια, ότι δεν παρακολουθούν οι πάντες τα πάντα. Για παράδειγµα, οι µεγαλύτερες
θανότατα στις αρχές Ιουλίου. Επίσης έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν τους παρά- ηλικίες ενηµερώνονται κυρίως από την τηλεόραση, ενώ οι νεότερες από το διαδίκτυο και
γοντες που καθορίζουν την ψήφο των πολιτών τόσο στις βουλευτικές εκλογές όσο και τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εποµένως οι πολιτικοί, αν θέλουν να διασφαλίσουν ότι τα
σε άλλες αναµετρήσεις όπως οι αυτοδιοικητικές και οι ευρωεκλογές. Μην ξεχνάµε µηνύµατα τους θα φθάσουν παντού, χρειάζεται να έχουν παρουσία σε όλα τα µέσα, παρα-
άλλωστε ότι το προσεχές 12µηνο θα είναι εκλογικό, αφού τον Οκτώβριο θα διεξαχ- δοσιακά και ψηφιακά».
θούν οι δηµοτικές και περιφερειακές εκλογές, ενώ τον Μάϊο 2024 είναι προγραµµα-
τισµένες οι κάλπες για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. ΤΡΕΙΣ ΟΙ ΒΑΣΙΚΟΙ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ
Παράλληλα οι εκπαιδευόµενοι είναι σε θέση µέσω του προγράµµατος, να κατανοή- Στο ερώτηµα, ποιο είναι το κλειδί για µια επιτυχηµένη προεκλογική καµπάνια µας απαντά:
σουν σε βάθος τον σχεδιασµό και την υλοποίηση µιας σύγχρονης προεκλογικής καµ- «Υπάρχουν πολλές παράµετροι είναι η αλήθεια. Αν έπρεπε να ξεχωρίσω κάποιες θα
πάνιας, σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών και υποψηφίων βουλευτών. Κεντρικό στοιχείο εστίαζα σε τρεις. Πρώτον στην επιλογή του ακροατηρίου, δηλαδή των συγκεκριµένων
της οποίας αποτελούν πλέον οι στρατηγικές επικοινωνίας που αναπτύσσονται, όχι οµάδων ψηφοφόρων στις οποίες ένας πολιτικός αρχηγός ή υποψήφιος βουλευτής επιθυ-
µόνο σε ηλεκτρονικά ΜΜΕ όπως η τηλεόραση, αλλά και σε µεγάλο βαθµό στα µέσα µεί να απευθυνθεί. ∆εύτερον, στην ανάγκη ανάλυσης των πολιτικών προτιµήσεων των
κοινωνικής δικτύωσης. Για όλους αυτούς τους λόγους, και µε βάση την εµπειρία που συγκεκριµένων ψηφοφόρων, µεταξύ άλλων, µέσω της διενέργειας ποσοτικών και ποιοτι-
έχουµε µέχρι στιγµής από την υλοποίηση των τριών πρώτων κύκλων του προγράµµα- κών δηµοσκοπήσεων, προκειµένου να διαµορφωθεί µια αποτελεσµατική εκλογική στρα-
τος, είναι έντονο το ενδιαφέρον που έχουν δείξει µέλη και στελέχη κοµµάτων, δηµο- τηγική. Τρίτον, στη "µετάφραση" της εκλογικής στρατηγικής σε συγκροτηµένες στρατηγι-
σιογράφοι, επαγγελµατίες από τον χώρο της επικοινωνίας αλλά και πολίτες που εν- κές επικοινωνίας, τόσο στην τηλεόραση όσο και τα social media, που να διαφοροποιούν
διαφέρονται έντονα για τα κοινά». πειστικά έναν υποψήφιο από τους αντιπάλους του».
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ
Ο Χαράλαµπος Ανθόπουλος είναι Καθηγητής ∆ικαίου και ∆ιοίκησης στο Ελληνικό Ανοι- Ο Πάνος Κολιαστάσης είναι διδάκτωρ Πολιτικής Επιστήµης του Queen Mary Uni-
κτό Πανεπιστήµιο και Τακτικό Μέλος στην Αρχή Προστασίας ∆εδοµένων Προσωπικού versity of London (QMUL). Θέµα της διατριβής του ήταν η επικοινωνιακή στρα-
Χαρακτήρα. Έχει διδάξει Συνταγµατικό ∆ίκαιο και ∆ίκαιο των Μέσων Ενηµέρωσης στο τηγική Ελλήνων πρωθυπουργών από τη σκοπιά της διαρκούς εκλογικής εκστρα-
Νοµικό Τµήµα του ΑΠΘ (1993-1995) και Ηθική και ∆εοντολογία των Μέσων Ενηµέρω- τείας (permanent campaign). Σήµερα είναι εντεταλµένος διδάσκων στο Πανεπι-
σης στο ΠΜΣ του Παντείου Πανεπιστηµίου «Ψυχολογία και ΜΜΕ» (2003-2009). Είναι στήµιο Πελοποννήσου, µεταδιδακτορικός ερευνητής στο Eθνικό & Καποδιστριακό
συγγραφέας των βιβλίων Το συνταγµατικό δικαίωµα στην ελευθερία της συνείδησης (1992), Πανεπιστήµιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) και διδάσκων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο
Το πρόβληµα της λειτουργικής δέσµευσης των θεµελιωδών δικαιωµάτων (1993), Εθε- (ΕΑΠ).
λοντισµός, Αλληλεγγύη και ∆ηµοκρατία (2000), Προστασία κατά του ρα- Σπούδασε Πολιτική Επιστήµη & ∆ηµόσια ∆ιοίκηση στο ΕΚΠΑ και
τσισµού και ελευθερία της πληροφόρησης (2000), Νέες διαστά- συνέχισε τις µεταπτυχιακές του σπουδές στη ∆ηµόσια Πο-
σεις των θεµελιωδών δικαιωµάτων (2001), Εκλογικά συ- λιτική (Public Policy) στο University College London
στήµατα και συνταγµατικές δεσµεύσεις (2016) και (UCL). Έχει δηµοσιεύσει δύο µονογραφίες σε
συνεπιµελητής των συλλογικών έργων Σύνταγµα θέµατα πολιτικής επικοινωνίας. Επίσης άρ-
- Κατ’ άρθρο ερµηνεία (2017) και ΕΣ∆Α - θρα και µελέτες του έχουν δηµοσιευθεί
Κατ’ άρθρο ερµηνεία (2021). Έχει συγ- σε ξένα κι ελληνικά επιστηµονικά πε-
γράψει πάνω από 75 νοµικές µελέ- ριοδικά καθώς και σε ξένους κι
τες δηµοσιευµένες σε επιστηµο- ελληνικούς συλλογικούς τό-
νικά περιοδικά και συλλογικούς µους.
τόµους κατά την περίοδο Η έρευνά του, πέραν της
1993-2021 και περίπου 300 πολιτικής επικοινωνίας,
άρθρα σε θέµατα Συν- έχει επικεντρωθεί σε
ταγµατικού ∆ικαίου και ζητήµατα πολιτικής
πολιτικής δηµοσιευ- κι εκλογικής συµ-
µένα στον ηµερή- περιφοράς κα-
σιο και ηλεκτρο- Σε ποιους απευθύνεται θώς και συγ-
νικό Τύπο κατά κριτικής πολι-
την περίοδο Τ Το ο κ κα αι ιν νο οτ τό όµ µο ο α αυ υτ τό ό Π Πρ ρό όγ γρ ρα αµ µµ µα α α απ πε ευ υθ θύ ύν νε ετ τα αι ι: : τικής.
2010-2021. • σε µέλη και στελέχη πολιτικών κοµµάτων
(µεταξύ άλλων και πιθανών υποψηφίων πολιτευτών)
• σε µέλη και στελέχη συνδικαλιστικών οργανώσεων,
φοιτητικών παρατάξεων, MKO και της κοινωνίας πολιτών εν γένει
• σε δηµοσιογράφους τόσο του έντυπου όσο
και του ηλεκτρονικού τύπου
• σε πολίτες που ενδιαφέρονται για την πολιτική κι ενδεχοµένως
είναι δραστήριοι στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media).
Η Η π πα αρ ρα ακ κο ολ λο ού ύθ θη ησ ση η π πρ ρα αγ γµ µα ατ το οπ πο οι ιε εί ίτ τα αι ι π πλ λή ήρ ρω ως ς ε εξ ξ α απ πο οσ στ τά άσ σε εω ως ς κ κα αι ι τ το ο κ κό όσ στ το ος ς
ε εί ίν να αι ι ι ιδ δι ια αί ίτ τε ερ ρα α α αν ντ τα αγ γω ων νι ισ στ τι ικ κό ό, , ε εν νώ ώ π πα αρ ρέ έχ χο ον ντ τα αι ι κ κα αι ι ο οι ικ κο ον νο οµ µι ικ κέ ές ς δ δι ιε ευ υκ κο ολ λύ ύν ν- -
σ σε ει ις ς σ σε ε ε ει ιδ δι ικ κέ ές ς κ κα ατ τη ηγ γο ορ ρί ίε ες ς. .

