Page 11 - NOVEMBER-DECEMBER-2023
P. 11
Ερευνητική Οµάδα 11
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ - ∆ΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2023
Ε Εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η σ στ τη ην ν α αν ντ τι ιµ µε ετ τώ ώπ πι ισ ση η
Συντελεστές
τ τη ης ς κ κλ λι ιµ µα ατ τι ικ κή ής ς α αλ λλ λα αγ γή ής ς
ο έργο CHOICE – Citizenship cOmpe- µέσα από την ανάπτυξη κατάλληλων γνώ- Κατόπιν αναπτύχθηκαν 10 εκπαιδευτικά µο-
Τtences to tackle clImate ChangEs χρη- σεων, δεξιοτήτων και στάσεων θα είναι σε νοπάτια τα οποία στοχεύουν στην ανάπτυξη
µατοδοτείται στο πλαίσιο του Erasmus+ και θέση αργότερα ως σύγχρονοι πολίτες να των προσδιορισθέντων δεξιοτήτων από µα-
υλοποιείται από µία κοινοπραξία 5 εταίρων υποστηρίξουν δράσεις για την πρόληψη της θητές πρωτοβάθµιας και δευτεροβάθµιας
(Ιταλία, Ελλάδα, Πολωνία, Ρουµανία και Τουρ- κλιµατικής αλλαγής αλλά κυρίως να υιοθε- εκπαίδευσης, έτσι ώστε να καλύπτονται δια-
κία), µεταξύ των οποίων η ερευνητική οµάδα τήσουν και να εφαρµόσουν έναν φιλικό προς φορετικές πλευρές του προβλήµατος της
DAISSy και το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπο- το περιβάλλον αλλά και κοινωνικά δίκαιο κλιµατικής αλλαγής. Συγκεκριµένα ανα-
λογιστών & Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) «∆ιόφαντος». πτύχθηκαν εκπαιδευτικά µονοπάτια που
Το έργο εκκίνησε το ∆εκέµβριο του 2021 αφορούν την µόδα και ένδυση, την αποψί-
και έχει διάρκεια 24 µηνών. Υπεύθυνη έρ- λωση δασών και τη διατήρηση των οικοτό-
γου της οµάδας DAISSy είναι η Παναγιώτα πων, την προστασία του εδάφους, το λιώσιµο
Ζαφειροπούλου και κύριοι ερευνητές είναι των πάγων πάγου, τη βιώσιµη κινητικότητα,
ο Παναγιώτης Φιτσιλής, Καθηγητής και Βύ- το αποτύπωµα του άνθρακα, τη βιοοικονο-
ρων ∆αµασιώτης, Επίκουρος Καθηγητής, µία, την ανακύκλωση συσκευών και την κα-
αµφότεροι από το Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας. τανάλωση ενέργειας λόγο της πληροφορι-
Το έργο CHOICE εστιάζει σε ένα από τα µε- κής τεχνολογίας.
γαλύτερα ζητήµατα της εποχής µας που εί- Επιπλέον αναπτύχθηκε µια online εκπαι-
Φωτεινή Γατοµάτη ναι το φαινόµενο της κλιµατικής αλλαγής. δευτική πλατφόρµα για την υποστήριξη τόσο
Ερευνήτρια / ∆ιαχειρίστρια έργων DAISSy ΕΑΠ Οι πολίτες θα πρέπει να εντάξουν φιλικές των εκπαιδευτικών µονοπατιών αλλά και την
προς το περιβάλλον δράσεις στη ρουτίνα βελτίωση των δεξιοτήτων των εκπαιδευτι-
τους και να µην τις εφαρµόζουν αποσπα- κών που θα κληθούν να τα διδάξουν. Η συγ-
σµατικά και περιστασιακά. Ένα βασικό µέσο κεκριµένη διαδικασία ενισχύθηκε και από µια
για να επιτευχθεί αυτό είναι η εκπαίδευση σειρά online σεµιναρίων από ειδικούς σε
των πολιτών και µάλιστα η εκπαίδευση από κάθε τοµέα πραγµατοποιήθηκαν µεταξύ Νο-
τα πρώτα χρόνια της ζωής τους κατά τη διάρ- και δηµοκρατικό τρόπο ζωής. εµβρίου 2022 και Φεβρουαρίου 2023 και
κεια της βασικής τους σχολικής εκπαίδευ- Για να επιτευχθούν τα παραπάνω, αρχικά µια δια ζώσης εκπαίδευση που πραγµατο-
σης. Στόχος µια τέτοιας εκπαίδευσης πρέ- ένα σύνολο δεξιοτήτων απαραίτητων για την ποιήθηκε το Φεβρουάριο του 2023 από το
πει να είναι όχι µόνο η παροχή γνώσης αλλά αντιµετώπιση της κλιµατικής αλλαγής που ΙΤΥΕ ∆ιόφαντος και το Πα/µιο Θεσσαλίας.
και η ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων απα- πρέπει να έχουν οι σύγχρονοι πολίτες προσ- Μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου 2023 οι προ-
ραίτητων για τους πολίτες του 21ου αιώνα. διορίστηκαν από την DAISSy µέσα από βι- τεινόµενες εκπαιδευτικές δράσεις εφαρµό-
Το έργο CHOICE είναι ένα εκπαιδευτικό πρό- βλιογραφική επισκόπηση, ανάλυση των πε- στηκαν πιλοτικά σε σχολεία της πρωτοβάθ-
γραµµα µε διπλό στόχο. Πρώτον, να προ- ριβαλλοντικών προγραµµάτων που υλοποι- µιας και δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης σε
σφέρει στους εκπαιδευτικούς ένα σύνολο ήθηκαν από διάφορους εκπαιδευτικούς ορ- σχολεία των εταίρων του έργου.
καινοτόµων εργαλείων για την εκπαίδευση γανισµούς αλλά και µέσα από περιβαλλον-
των µαθητών τους πάνω στο πρόβληµα της τικούς οδηγούς/πλαίσια που έχουν προτα- Ο Οι ι ε εν νδ δι ια αφ φε ερ ρό όµ µε εν νο οι ι/ /ε ες ς
κλιµατικής αλλαγής και δεύτερον να παρέ- θεί από διάφορους εθνικούς και διεθνείς µ µπ πο ορ ρο ού ύν ν ν να α β βρ ρο ου υν ν
χει στους µαθητές της πρωτοβάθµιας και κυβερνητικούς ή µη οργανισµούς για το π πε ερ ρι ισ σσ σό ότ τε ερ ρε ες ς π πλ λη ηρ ρο οφ φο ορ ρί ίε ες ς
δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης ένα σύνολο συγκεκριµένο θέµα. Τελικά προσδιορίστη- γ γι ια α τ το ο έ έρ ργ γο ο σ στ τη ην ν ι ισ στ το οσ σε ελ λί ίδ δα α
βασικών ικανοτήτων που θα τους βοηθή- καν 17 βασικές δεξιότητες, οργανωµένες σε τ το ου υ έ έρ ργ γο ου υ h ht tt tp ps s: :/ // /p pr ro oj je ec ct tc ch ho oi ic ce e. .e eu u/ /
σουν να αναλύσουν καλύτερα και να κατα- τρείς βασικές κατηγορίες: α)γνώσεων (κno-
νοήσουν πολυπαραγοντικά προβλήµατα όπως wledge), β) συµπεριφορών - στάσεων (atti-
Κωνσταντίνος Πότσης είναι αυτό της κλιµατικής αλλαγής. Έτσι, tudes), γ) ικανοτήτων (skills – abilities).
∆ιαχειριστής έργων DAISSy ΕΑΠ
Ε Ευ υέ έλ λι ικ κτ τη η ∆ ∆ι ιδ δα ασ σκ κα αλ λί ία α κ κα αι ι Μ Μά άθ θη ησ ση η
σ στ τη ην ν Π Πρ ρω ωτ το οβ βά άθ θµ µι ια α κ κα αι ι ∆ ∆ε ευ υτ τε ερ ρο οβ βά άθ θµ µι ια α Ε Εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η
ο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο (ΕΑΠ) και θηµάτων και ανάλογο περιεχόµενο κατάρτι- παιδευτικοί από 33 σχολικές µονάδες Πρω-
Τη Ερευνητική οµάδα DAISSy σης για την ενίσχυση των δεξιοτήτων και των τοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας εκπαίδευ-
(http://daissy.eap.gr/el/) συµµετείχε στο ευ- ικανοτήτων των εκπαιδευτικών. Το πρόγραµµα σης. Έτσι, συνολικά η Κοινότητα Πρακτικής
ρωπαϊκό έργο Erasmus+ Agile2Learn διατέθηκε στην εκπαιδευτική κοινότητα υπό Agile2Learn του Ελληνικού Ανοικτού Πανε-
(https://agile2learn.eu/), το οποίο ξεκίνησε τη µορφή µικτού µαθήµατος, µέσω της πλατ- πιστηµίου κατέστη µια βασική, ενεργή, δυ-
τον 12/2021 και είχε διάρκεια 24 µήνες. Στην ναµική οµάδα µε περισσότερα από 100 µέλη
κοινοπραξία του έργου συµµετείχαν πέντε από 50 συνολικά σχολεία (∆ηµοτικά, Γυ-
εταίροι από τέσσερις χώρες: AGENTURA µνάσια, Λύκεια), τα οποία ανάρτησαν περί-
PRO EVROPSKE PROJEKTY & MANAGE- που 150 πρωτότυπες εργασίες (τις οποίες
MENT SDRUZENI (EPMA-Coordinator- υλοποίησαν και αξιολόγησαν στις τάξεις),
Czech), UNIVERSITY OF THESSALY (UTH- αναστοχάστηκαν και αντάλλαξαν τις εµπει-
Greece), HELLENIC OPEN UNIVERSITY- ρίες τους, η κοινότητα αναµένεται να διευ-
DAISSy Research Group (Greece), Consor- ρυνθεί στο επόµενο διάστηµα.
zio Ro.Ma. (Italy) και FORDERVEREIN FUR Τέλος, στο πλαίσιο του έργου δηµιουργή-
Γιώτα Ζαφειροπούλου
∆ιαχειρίστρια έργων DAISSy ΕΑΠ JUGEND UND SOZIALARBEIT EV (HELLI- θηκε «Οδηγός και εργαλεία αξιοποίησης του
WOD-Germany). Agile2Learn», στον οποίο περιγράφεται ο
Τα αποτελέσµατα της υλοποίησης του έργου τρόπος µε τον οποίο οι ενδιαφερόµενοι φο-
Agile2Learn περιλαµβάνουν την προαγωγή ρείς θα αξιοποιήσουν ευρέως τα αποτελέ-
κουλτούρας της ευελιξίας (agility) στην εκ- σµατα του έργου πέρα από την εταιρική σχέση,
παίδευση, ενισχύοντας τη νοοτροπία και τις φόρµας του έργου (https://mooc.daissy.eu/en- ενώ παράλληλα δηµιουργήθηκε και ένα προ-
ικανότητες που σχετίζονται µε την ευέλικτη rol/index.php?id=12), η οποία σχεδιάστηκε και ωθητικό βίντεο που περιγράφει το έργο, τα
µάθηση, στην ανάπτυξη βασικών εγκάρσιων υλοποιήθηκε από τους ερευνητές/τριες της αποτελέσµατά του και τα οφέλη από την
ικανοτήτων του 21ου αιώνα, και στην υιοθέ- DAISSy και ενσωµατώνει εργαλεία συνερ- εφαρµογή της ευέλικτης µάθησης.
τηση της µάθησης µέσω έργων (project ba- γασίας (ιστολόγιο, φόρουµ, κ.λπ.) και άλλες Στην Ελλάδα, το έργο Agile2Learn συντονί-
sed learning - PBL) µέσω ευέλικτης (agile) υπηρεσίες. στηκε από τον Καθηγητή Αχιλλέα Καµέα, ∆ι-
παιδαγωγικής, ώστε µαθητές/τριες να αξιο- Παράλληλα, η DAISSy υποστήριξε τις Κοι- ευθυντή της Ερευνητικής Οµάδας DAISSy
ποιήσουν ψηφιακά εργαλεία για την παρα- νότητες Πρακτικής του έργου µέσω ∆ιαδι- µε Υπεύθυνο ∆ιαχείρισης τον Χρήστο Πιερ-
γωγή συνεργατικών προϊόντων υψηλής ποι- κτυακής πλατφόρµας (https://cop.daissy.eu/)΄ ρακέα. Η οµάδα εργασίας περιελάµβανε επί-
ότητας, εφαρµόζοντας πρακτικές ευέλικτης σε αυτές τις Κοινότητες Πρακτικής, οι εκ- σης και τους/τις ερευνητές/ερευνήτριες Κα-
διαχείρισης έργων (agile project manage- παιδευτικοί θα συνεχίσουν να διατηρούν και τερίνα Νικολακοπούλου, Σταύρο Μαρκαν-
ment). Η ευέλικτη προσέγγιση αποσκοπεί να αναπτύσσουν περαιτέρω τις δεξιότητες τωνάτο, Μόνικα Λίλλη, Άννα Γεωργακοπού-
στη δηµιουργία µιας κουλτούρας µάθησης και γνώσεις που αποκτήθηκαν µέσω της υλο- λου, Σοφία Τσίτου, Ιωάννη Καλέµη (τεχνικό)
που ενθαρρύνει τη συνεχή βελτίωση και την ποίησης του εκπαιδευτικού προγράµµατος και και Ιωάννα Μαρίνη (admin).
εξέλιξη. έτσι θα µεγιστοποιηθεί ο αντίκτυπος του έρ-
Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων ανα- γου σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Επιπλέον,
πτύχθηκε το Πρόγραµµα σπουδών Agile2Le- σε συνεργασία µε το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. ∆υτικής Ελ- Π Πλ λη ηρ ρο οφ φο ορ ρί ίε ες ς κ κα αι ι π πρ ρό όσ σβ βα ασ ση η
arn, µε βάση το οποίο σχεδιάστηκε και ανα- λάδας, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε σύντοµο σ στ τα α α απ πο οτ τε ελ λέ έσ σµ µα ατ τα α τ το ου υ A Ag gi il le e2 2L Le ea ar rn n
Χρύσα Γεραγά πτύχθηκε ένα Πιλοτικό εκπαιδευτικό πρό- Επιµορφωτικό Πρόγραµµα διάρκειας πέντε θ θα α β βρ ρε εί ίτ τε ε σ στ τη ην ν ι ισ στ το οσ σε ελ λί ίδ δα α τ το ου υ έ έρ ργ γο ου υ: :
Υπεύθυνη ∆ηµ. Σχέσεων DAISSy ΕΑΠ γραµµα Agile2Learn, δηλαδή µια σειρά µα- εβδοµάδων, στο οποίο συµµετείχαν 68 εκ- h ht tt tp ps s: :/ // /a ag gi il le e2 2l le ea ar rn n. .e eu u/ /

