Page 11 - NOVEMBER-DECEMBER-2023
P. 11

Ερευνητική Οµάδα                      11


                              ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ - ∆ΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2023





                                                                            Ε Εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η   σ στ τη ην ν   α αν ντ τι ιµ µε ετ τώ ώπ πι ισ ση η
          Συντελεστές
                                                                                   τ τη ης ς   κ κλ λι ιµ µα ατ τι ικ κή ής ς   α αλ λλ λα αγ γή ής ς



                                                      ο έργο CHOICE  – Citizenship cOmpe-  µέσα από την ανάπτυξη κατάλληλων γνώ-  Κατόπιν αναπτύχθηκαν 10 εκπαιδευτικά µο-
                                                    Τtences to tackle clImate ChangEs χρη-  σεων, δεξιοτήτων και στάσεων θα είναι σε  νοπάτια τα οποία στοχεύουν στην ανάπτυξη
                                                    µατοδοτείται στο πλαίσιο του Erasmus+ και  θέση αργότερα ως σύγχρονοι πολίτες να  των προσδιορισθέντων δεξιοτήτων από µα-
                                                    υλοποιείται από µία κοινοπραξία 5 εταίρων  υποστηρίξουν δράσεις για την πρόληψη της  θητές πρωτοβάθµιας και δευτεροβάθµιας
                                                    (Ιταλία, Ελλάδα, Πολωνία, Ρουµανία και Τουρ-  κλιµατικής αλλαγής αλλά κυρίως να υιοθε-  εκπαίδευσης, έτσι ώστε να καλύπτονται δια-
                                                    κία), µεταξύ των οποίων η ερευνητική οµάδα  τήσουν και να εφαρµόσουν έναν φιλικό προς  φορετικές πλευρές του προβλήµατος της
                                                    DAISSy και το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπο-  το περιβάλλον αλλά και κοινωνικά δίκαιο  κλιµατικής αλλαγής. Συγκεκριµένα ανα-
                                                    λογιστών & Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) «∆ιόφαντος».                                 πτύχθηκαν εκπαιδευτικά µονοπάτια που
                                                    Το έργο εκκίνησε το ∆εκέµβριο του 2021                                  αφορούν την µόδα και ένδυση, την αποψί-
                                                    και έχει διάρκεια 24 µηνών. Υπεύθυνη έρ-                                λωση δασών και τη διατήρηση των οικοτό-
                                                    γου της οµάδας DAISSy είναι η Παναγιώτα                                 πων, την προστασία του εδάφους,  το λιώσιµο
                                                    Ζαφειροπούλου και κύριοι ερευνητές είναι                                των πάγων πάγου, τη βιώσιµη κινητικότητα,
                                                    ο Παναγιώτης Φιτσιλής, Καθηγητής και Βύ-                                το αποτύπωµα του άνθρακα, τη βιοοικονο-
                                                    ρων ∆αµασιώτης, Επίκουρος Καθηγητής,                                    µία, την ανακύκλωση συσκευών και την κα-
                                                    αµφότεροι από το Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας.                                τανάλωση ενέργειας λόγο της πληροφορι-
                                                    Το έργο CHOICE εστιάζει σε ένα από τα µε-                               κής τεχνολογίας.
                                                    γαλύτερα ζητήµατα της εποχής µας που εί-                                Επιπλέον αναπτύχθηκε µια online εκπαι-
          Φωτεινή Γατοµάτη                          ναι το φαινόµενο της κλιµατικής αλλαγής.                                δευτική πλατφόρµα για την υποστήριξη τόσο
          Ερευνήτρια / ∆ιαχειρίστρια έργων DAISSy ΕΑΠ  Οι πολίτες θα πρέπει να εντάξουν φιλικές                             των εκπαιδευτικών µονοπατιών αλλά και την
                                                    προς το περιβάλλον δράσεις στη ρουτίνα                                  βελτίωση των δεξιοτήτων των εκπαιδευτι-
                                                    τους και να µην τις εφαρµόζουν αποσπα-                                  κών που θα κληθούν να τα διδάξουν. Η συγ-
                                                    σµατικά και περιστασιακά. Ένα βασικό µέσο                               κεκριµένη διαδικασία ενισχύθηκε και από µια
                                                    για να επιτευχθεί αυτό είναι η εκπαίδευση                               σειρά online σεµιναρίων από ειδικούς σε
                                                    των πολιτών και µάλιστα η εκπαίδευση από                                κάθε τοµέα πραγµατοποιήθηκαν µεταξύ Νο-
                                                    τα πρώτα χρόνια της ζωής τους κατά τη διάρ-  και δηµοκρατικό τρόπο ζωής.   εµβρίου 2022 και Φεβρουαρίου 2023 και
                                                    κεια της βασικής τους σχολικής εκπαίδευ-  Για να επιτευχθούν τα παραπάνω, αρχικά  µια δια ζώσης εκπαίδευση που πραγµατο-
                                                    σης. Στόχος µια τέτοιας εκπαίδευσης πρέ-  ένα σύνολο δεξιοτήτων απαραίτητων για την  ποιήθηκε το Φεβρουάριο του 2023 από το
                                                    πει να είναι όχι µόνο η παροχή γνώσης αλλά  αντιµετώπιση της κλιµατικής αλλαγής που  ΙΤΥΕ ∆ιόφαντος και το Πα/µιο Θεσσαλίας.
                                                    και η ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων απα-  πρέπει να έχουν οι σύγχρονοι πολίτες προσ-  Μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου 2023 οι προ-
                                                    ραίτητων για τους πολίτες του  21ου αιώνα.   διορίστηκαν από την DAISSy µέσα από βι-  τεινόµενες εκπαιδευτικές δράσεις εφαρµό-
                                                    Το έργο CHOICE είναι ένα εκπαιδευτικό πρό-  βλιογραφική επισκόπηση, ανάλυση των πε-  στηκαν πιλοτικά σε σχολεία της πρωτοβάθ-
                                                    γραµµα µε διπλό στόχο. Πρώτον, να προ-  ριβαλλοντικών προγραµµάτων που υλοποι-  µιας και δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης σε
                                                    σφέρει στους εκπαιδευτικούς ένα σύνολο  ήθηκαν από διάφορους  εκπαιδευτικούς ορ-  σχολεία των εταίρων του έργου.
                                                    καινοτόµων εργαλείων για την εκπαίδευση  γανισµούς αλλά και µέσα από περιβαλλον-
                                                    των µαθητών τους πάνω στο πρόβληµα της  τικούς οδηγούς/πλαίσια που έχουν προτα-  Ο Οι ι   ε εν νδ δι ια αφ φε ερ ρό όµ µε εν νο οι ι/ /ε ες ς
                                                    κλιµατικής αλλαγής και δεύτερον να παρέ-  θεί από διάφορους εθνικούς και διεθνείς  µ µπ πο ορ ρο ού ύν ν   ν να α   β βρ ρο ου υν ν
                                                    χει στους µαθητές της πρωτοβάθµιας και  κυβερνητικούς ή µη οργανισµούς για το  π πε ερ ρι ισ σσ σό ότ τε ερ ρε ες ς   π πλ λη ηρ ρο οφ φο ορ ρί ίε ες ς
                                                    δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης ένα σύνολο  συγκεκριµένο θέµα.  Τελικά προσδιορίστη-  γ γι ια α   τ το ο   έ έρ ργ γο ο   σ στ τη ην ν   ι ισ στ το οσ σε ελ λί ίδ δα α
                                                    βασικών ικανοτήτων που θα τους βοηθή-  καν 17 βασικές δεξιότητες, οργανωµένες σε  τ το ου υ   έ έρ ργ γο ου υ   h ht tt tp ps s: :/ // /p pr ro oj je ec ct tc ch ho oi ic ce e. .e eu u/ /
                                                    σουν να αναλύσουν καλύτερα και να κατα-  τρείς βασικές κατηγορίες: α)γνώσεων (κno-
                                                    νοήσουν πολυπαραγοντικά προβλήµατα όπως  wledge), β) συµπεριφορών - στάσεων (atti-
          Κωνσταντίνος Πότσης                       είναι αυτό της κλιµατικής αλλαγής.  Έτσι,  tudes), γ) ικανοτήτων (skills – abilities).
          ∆ιαχειριστής έργων DAISSy ΕΑΠ



                                                                           Ε Ευ υέ έλ λι ικ κτ τη η   ∆ ∆ι ιδ δα ασ σκ κα αλ λί ία α   κ κα αι ι   Μ Μά άθ θη ησ ση η

                                                           σ στ τη ην ν   Π Πρ ρω ωτ το οβ βά άθ θµ µι ια α   κ κα αι ι   ∆ ∆ε ευ υτ τε ερ ρο οβ βά άθ θµ µι ια α   Ε Εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η


                                                      ο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο (ΕΑΠ) και  θηµάτων και ανάλογο περιεχόµενο κατάρτι-  παιδευτικοί από 33 σχολικές µονάδες Πρω-
                                                    Τη    Ερευνητική   οµάδα   DAISSy   σης για την ενίσχυση των δεξιοτήτων και των  τοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας εκπαίδευ-
                                                    (http://daissy.eap.gr/el/) συµµετείχε στο ευ-  ικανοτήτων των εκπαιδευτικών. Το πρόγραµµα  σης. Έτσι, συνολικά η Κοινότητα Πρακτικής
                                                    ρωπαϊκό έργο Erasmus+ Agile2Learn   διατέθηκε στην εκπαιδευτική κοινότητα υπό  Agile2Learn του Ελληνικού Ανοικτού Πανε-
                                                    (https://agile2learn.eu/), το οποίο ξεκίνησε  τη µορφή µικτού µαθήµατος, µέσω της πλατ-  πιστηµίου κατέστη µια βασική, ενεργή, δυ-
                                                    τον 12/2021 και είχε διάρκεια 24 µήνες. Στην                            ναµική οµάδα µε περισσότερα από 100 µέλη
                                                    κοινοπραξία του έργου συµµετείχαν πέντε                                 από 50 συνολικά σχολεία (∆ηµοτικά, Γυ-
                                                    εταίροι από τέσσερις χώρες: AGENTURA                                    µνάσια, Λύκεια), τα οποία ανάρτησαν περί-
                                                    PRO EVROPSKE PROJEKTY & MANAGE-                                         που 150 πρωτότυπες εργασίες (τις οποίες
                                                    MENT SDRUZENI (EPMA-Coordinator-                                        υλοποίησαν και αξιολόγησαν στις τάξεις),
                                                    Czech), UNIVERSITY OF THESSALY (UTH-                                    αναστοχάστηκαν και αντάλλαξαν τις εµπει-
                                                    Greece), HELLENIC OPEN UNIVERSITY-                                      ρίες τους, η κοινότητα αναµένεται να διευ-
                                                    DAISSy Research Group (Greece), Consor-                                 ρυνθεί στο επόµενο διάστηµα.
                                                    zio Ro.Ma. (Italy) και FORDERVEREIN FUR                                 Τέλος, στο πλαίσιο του έργου δηµιουργή-
          Γιώτα Ζαφειροπούλου
          ∆ιαχειρίστρια έργων DAISSy ΕΑΠ            JUGEND UND SOZIALARBEIT EV (HELLI-                                      θηκε «Οδηγός και εργαλεία αξιοποίησης του
                                                    WOD-Germany).                                                           Agile2Learn», στον οποίο περιγράφεται ο
                                                    Τα αποτελέσµατα της υλοποίησης του έργου                                τρόπος µε τον οποίο οι ενδιαφερόµενοι φο-
                                                    Agile2Learn περιλαµβάνουν την προαγωγή                                  ρείς θα αξιοποιήσουν ευρέως τα αποτελέ-
                                                    κουλτούρας της ευελιξίας (agility) στην εκ-                             σµατα του έργου πέρα από την εταιρική σχέση,
                                                    παίδευση, ενισχύοντας τη νοοτροπία και τις  φόρµας του έργου (https://mooc.daissy.eu/en-  ενώ παράλληλα δηµιουργήθηκε και ένα προ-
                                                    ικανότητες που σχετίζονται µε την ευέλικτη  rol/index.php?id=12), η οποία σχεδιάστηκε και  ωθητικό βίντεο που περιγράφει το έργο, τα
                                                    µάθηση, στην ανάπτυξη βασικών εγκάρσιων  υλοποιήθηκε από τους ερευνητές/τριες της  αποτελέσµατά του και τα οφέλη από την
                                                    ικανοτήτων του 21ου αιώνα, και στην υιοθέ-  DAISSy και ενσωµατώνει εργαλεία συνερ-  εφαρµογή της ευέλικτης µάθησης.
                                                    τηση της µάθησης µέσω έργων (project ba-  γασίας (ιστολόγιο, φόρουµ, κ.λπ.) και άλλες  Στην Ελλάδα, το έργο Agile2Learn συντονί-
                                                    sed learning - PBL) µέσω ευέλικτης (agile)  υπηρεσίες.                  στηκε από τον Καθηγητή Αχιλλέα Καµέα, ∆ι-
                                                    παιδαγωγικής, ώστε µαθητές/τριες να αξιο-  Παράλληλα, η DAISSy υποστήριξε τις Κοι-  ευθυντή της Ερευνητικής Οµάδας DAISSy
                                                    ποιήσουν ψηφιακά εργαλεία για την παρα-  νότητες Πρακτικής του έργου µέσω ∆ιαδι-  µε Υπεύθυνο ∆ιαχείρισης τον Χρήστο Πιερ-
                                                    γωγή συνεργατικών προϊόντων υψηλής ποι-  κτυακής πλατφόρµας (https://cop.daissy.eu/)΄  ρακέα. Η οµάδα εργασίας περιελάµβανε επί-
                                                    ότητας, εφαρµόζοντας πρακτικές ευέλικτης  σε αυτές τις Κοινότητες Πρακτικής, οι εκ-  σης και τους/τις ερευνητές/ερευνήτριες Κα-
                                                    διαχείρισης έργων (agile project manage-  παιδευτικοί θα συνεχίσουν να διατηρούν και  τερίνα Νικολακοπούλου, Σταύρο Μαρκαν-
                                                    ment). Η ευέλικτη προσέγγιση αποσκοπεί  να αναπτύσσουν περαιτέρω τις δεξιότητες  τωνάτο, Μόνικα Λίλλη, Άννα Γεωργακοπού-
                                                    στη δηµιουργία µιας κουλτούρας µάθησης  και γνώσεις που αποκτήθηκαν µέσω της υλο-  λου, Σοφία Τσίτου, Ιωάννη Καλέµη (τεχνικό)
                                                    που ενθαρρύνει τη συνεχή βελτίωση και την  ποίησης του εκπαιδευτικού προγράµµατος και  και Ιωάννα Μαρίνη (admin).
                                                    εξέλιξη.                            έτσι θα µεγιστοποιηθεί ο αντίκτυπος του έρ-
                                                    Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων ανα-  γου σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Επιπλέον,
                                                    πτύχθηκε το Πρόγραµµα σπουδών Agile2Le-  σε συνεργασία µε το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. ∆υτικής Ελ-  Π Πλ λη ηρ ρο οφ φο ορ ρί ίε ες ς   κ κα αι ι   π πρ ρό όσ σβ βα ασ ση η
                                                    arn, µε βάση το οποίο σχεδιάστηκε και ανα-  λάδας, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε σύντοµο  σ στ τα α   α απ πο οτ τε ελ λέ έσ σµ µα ατ τα α   τ το ου υ   A Ag gi il le e2 2L Le ea ar rn n
          Χρύσα Γεραγά                              πτύχθηκε ένα Πιλοτικό εκπαιδευτικό πρό-  Επιµορφωτικό Πρόγραµµα διάρκειας πέντε  θ θα α   β βρ ρε εί ίτ τε ε   σ στ τη ην ν   ι ισ στ το οσ σε ελ λί ίδ δα α   τ το ου υ   έ έρ ργ γο ου υ: :
          Υπεύθυνη ∆ηµ. Σχέσεων DAISSy ΕΑΠ          γραµµα Agile2Learn, δηλαδή µια σειρά µα-  εβδοµάδων, στο οποίο συµµετείχαν 68 εκ-  h ht tt tp ps s: :/ // /a ag gi il le e2 2l le ea ar rn n. .e eu u/ /
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16