Page 19 - MARCH-APRIL-2024
P. 19
Φάκελος: Ερευνητική Οµάδα 19
ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2024
Μαρτυρία από τη χρήση
του Hate Out! Gameστο σχολείο
Γράφουν οι είδους επικίνδυνα φαινόµενα. και να ξαναπαίξει, µέχρι να αισθανθεί ικα- Το παιχνίδι έγινε αφορµή πολλών συζητή-
Αναστασία Κεφαλά, Κοινωνιολόγος, Έχοντας, λοιπόν, ως στόχο την ενδυνάµωση νοποίηση µε τις απαντήσεις του/της στα σε- σεων στις τάξεις, στα διαλείµµατα, στο γρα-
Εκπαιδευτικός Γενικού Λυκείου των µαθητών/µαθητριών µας και την αποτε- νάρια. Το παιχνίδι µπορεί να παιχτεί µέσω φείο των εκπαιδευτικών και ολόκληρη η εκ-
Κατσικά Ιωαννίνων, Βίκυ Ράπτη, λεσµατική αντιµετώπιση της HSO, το «ΜΑ- Η/Υ, tablet ή κινητού τηλεφώνου, συσκευές που παιδευτική µας κοινότητα ευαισθητοποιήθηκε
Σύµβουλος Σχολικής Ζωής 8ου ΓΕΛ ΡΟΥΛΕΙΟ» Γενικό Λύκαιο Κατσικά Ιωαννίνων είναι ιδιαίτερα οικείες και εύχρηστες στο σύ- ιδιαίτερα γύρω από το φαινόµενο της Ρητο-
Ιωαννίνων και το 8Ο Γενικό Λύκειο Ιωαννίνων συµµε- νολο της µαθητικής κοινότητας. ρικής του µίσους στο ∆ιαδίκτυο.
τείχαν στο έργο LEAD online σε συνεργασία Αξιοσηµείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι, Ο άµεσος εντοπισµός του επικίνδυνου αυτού
ο ∆ιαδίκτυο είναι αναµφισβήτητα η µε την ερευνητική οµάδα DAISSy του ΕΑΠ. Στο και αρκετοί/ες εκπαιδευτικοί του σχολείου φαινοµένου και η αποφασιστική αντιµετώ-
µεγαλύτερη τεχνολογική επανάσταση πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, τον ∆εκέµ- µας έπαιξαν το παιχνίδι και προέτρεψαν και πισή του από τους µαθητές, συµβάλλει στην
του 20ου αιώνα και ένα πολύτιµο βριο του 2023 οι µαθητές και οι µαθήτριες άλλους/ες να το κάνουν. Έτσι, µέσα σε πολύ καλλιέργεια της αποδοχής και του σεβα-
εργαλείο που επιτρέπει τη διάχυση των σχολείων µας συµµετείχαν στο Hate Out! µικρό χρονικό διάστηµα το παιχνίδι διαδό- σµού στις µεταξύ τους σχέσεις. Τόσο οι
της πληροφορίας, της γνώσης και Game, ένα καινοτόµο και εντελώς πρωτοπο- θηκε στο σύνολο της σχολικής µας κοινότη- µαθητές/τριες, όσο και οι διευθυντές/τριες
Ττης ψυχαγωγίας, προσφέροντας την ριακό διαδικτυακό παιχνίδι. Το παιχνίδι στη- τας. ,οι εκπαιδευτικοί και οι σύµβουλοι σχολικής
ισότιµη και άµεση πρόσβαση όλων των αν- ρίχτηκε στο ερωτηµατολόγιο που συµπλη- Στο γενικότερο θεωρητικό σχέδιο για το νέο ζωής των σχολείων θεωρούν το Hate Out!
θρώπων στον συσσωρευµένο πλούτο του. ρώθηκε την προηγούµενη χρονιά ανώνυµα σχολείο αποτυπώνονται η αναγκαιότητα και οι Game ένα πολύτιµο εργαλείο για την αντι-
∆υστυχώς, όµως, έχει καταστεί παράλληλα από τους/τις µαθητές/τριες και είχε στόχο τη στόχοι ενός σχεδίου δράσης, µε στόχο πάντα µετώπιση κάθε µορφής ρητορικής µίσους.
και επικίνδυνο µέσο προώθησης του ρατσι- ρεαλιστική καταγραφή της υπάρχουσας κα- την ενδυνάµωση του συνόλου της εκπαιδευ- Όλοι/ες καταλήξαµε στο ότι το συγκεκρι-
σµού, της ξενοφοβίας, των διακρίσεων και τάστασης σχετικά µε τη ρητορική του µίσους τικής κοινότητας, τόσο των µαθητών/τριων µένο παιχνίδι αποτελεί ένα πολύτιµο εκ-
της µισαλλοδοξίας, λόγω της εµφάνισης ενός στο διαδίκτυο, αλλά και τη διερεύνηση της όσο και των εκπαιδευτικών, και τη µετατροπή παιδευτικό εργαλείο που αναµφίβολα επι-
άκρως επικίνδυνου φαινοµένου, της Ρητο- ικανότητας εντοπισµού της και καταγραφής τους από παθητικούς δέκτες της ρητορικής βάλλεται να ενταχθεί στο σχέδιο δράσης
ρικής του µίσους στο ∆ιαδίκτυο (HSO). Είναι των δεξιοτήτων για την αντιµετώπισή της. Μι- του µίσους στο διαδίκτυο σε φορείς αντιµε- κάθε σχολείου, ώστε µαθητές, µαθήτριες και
ιδιαίτερα ανησυχητικό ότι το φαινόµενο αυτό κρά, καθηµερινά βιωµατικά σενάρια µε δια- τώπισης και αλλαγής της επικίνδυνης αυτής εκπαιδευτικοί να συµβάλλουν από κοινού στον
ταλανίζει καθηµερινά όλο και περισσότερους φορετικές περιπτώσεις και µορφές ρητορικής πρακτικής. Η συµµετοχή των µαθητών/τριων εντοπισµό και την καταπολέµηση αυτού του
ανθρώπους και σε µεγάλο ποσοστό άτοµα του µίσους ζητούσαν απαντήσεις, οι οποίες στη στα βιωµατικά σενάρια µε τη µορφή ηλε- επικίνδυνου κοινωνικού φαινοµένου.
νεαρών ηλικιών, εφήβους, ακόµη και παιδιά. συνέχεια αξιολογούνταν από το παιχνίδι ως κτρονικού παιχνιδιού αποτέλεσε µέσο εντο- Ζητήθηκε µάλιστα, µε τη στήριξη του ΕΑΠ, η
Η εκπαιδευτική κοινότητα έχει χρέος να θω- προς την αποτελεσµατικότητά τους στην αν- πισµού του φαινοµένου και εκπαίδευσης στην εκπαίδευση και νέων µαθητών/τριων µέσω
ρακίσει τους µαθητές και τις µαθήτριές της µε τιµετώπιση των περιστατικών. Το σηµαντικό εί- αντιµετώπισή του, ενώ η διαδραστική επι- αυτού και τις επόµενες σχολικές χρονιές, βά-
εκείνα τα εφόδια που θα τους/τις βοηθήσουν ναι ότι το παιχνίδι ήταν ανώνυµο και ο ίδιος κοινωνία συντέλεσε στους αποτελεσµατικούς ζοντας ένα λιθαράκι για έναν καλύτερο κό-
να εντοπίζουν και να αντιµετωπίζουν τέτοιου ο µαθητής/η µαθήτρια µπορούσε να παίξει χειρισµούς για την εξάλειψή του σµο.
Θεατρικό δρώµενο βασισµένο
στο online HateOut! Game
Γράφει η Γιολάντα Καπέρδα, Ηθοποιός, Σκηνοθέτις
πειτα από πρόσκληση συνεργασίας της Ερευνητικής Οµάδας DAISSy του Ελληνικού Ανοι-
κτού Πανεπιστηµίου (ΕΑΠ) µε το θεατρικό εργαστήρι «Θεατρική Συµπαιγνία» για την ενηµε-
Έρωτική εκδήλωση µε θέµα «#Hate Out Χτίζοντας κοινωνική ανθεκτικότητα ενάντια στο δια-
δικτυακό µίσος», προχωρήσαµε στη δηµιουργία ενός θεατρικού δρώµενου βασισµένο στο online
HateOut! Game. Αφού ερευνήσαµε τις εννιά ιστορίες του παιχνιδιού, επιλέξαµε τέσσερις από
αυτές και εργαστήκαµε µε τέσσερις performers του εργαστηρίου µας. Ο κάθε ηθοποιός είχε
πρωταγωνιστικό ρόλο σε µία από αυτές τις ιστορίες και όλοι µαζί έπαιζαν το ρόλο των διαδικτυα-
κών σχολίων και αντιδράσεων. Το κείµενο, που αποτελείται από µονολόγους (posts) και µεµο-
νωµένες φράσεις (comments), δηµιουργήθηκε κατά τη διάρκεια των προβών από την οµάδα των
ηθοποιών και τη σκηνοθέτη. Οι διαδικτυακές αντιδράσεις (likes, θυµός, γέλιο κλπ) αποδόθηκαν
σωµατικά και µε χειρονοµίες από τους ηθοποιούς, οι οποίοι δούλεψαν πάνω σε µοτίβα-λούπες
και αυτοσχεδιασµούς.
Στην ουσία δηµιουργήσαµε µία θεατρική εκδοχή των posts, comments, likes κ.α των µέσων κοι-
νωνικής δικτύωσης (social media).
Ταυτότητα ∆ράσης
Σ Σκ κη ην νο οθ θε ετ τι ικ κή ή ε επ πι ιµ µέ έλ λε ει ια α: : Γιολάντα Καπέρδα
Κ Κε εί ίµ µε εν να α, , δ δρ ρα αµ µα ατ το ου υρ ργ γι ικ κή ή ε επ πε εξ ξε ερ ργ γα ασ σί ία α, , ε επ πι ιµ µέ έλ λε ει ια α µ µο ου υσ σι ικ κή ής ς & & ή ήχ χω ων ν: : η οµάδα των ηθοποιών
Σ Σχ χε εδ δι ια ασ σµ µό ός ς φ φω ωτ τι ισ σµ µο ού ύ: : Νίκος Βόσιος
Χ Χε ει ιρ ρι ισ σµ µό ός ς φ φω ωτ τι ισ σµ µο ού ύ & & ή ήχ χο ου υ: : Ελευθερία Σωτηρίου

