Page 18 - MARCH-APRIL-2024
P. 18
18 Φάκελος: Ερευνητική Οµάδα ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2024
Γράφει η Lina Giannivasili, Innova- Παράδειγµα συλλογικής δράσης ανταλλαγή γνώσεων, το έργο εν-
θάρρυνε ένα δίκτυο ενδυναµωµένων
ατόµων και οργανώσεων που δεσµεύονται
tion Project Manager at Future Ne- να καταπολεµήσουν τη ρητορική µίσους.
eds Management Consulting Ltd. και καινοτόµων λύσεων Αυτό το δίκτυο συνεχίζει να ευδοκιµεί, χρη-
σιµεύοντας ως κόµβος για συνεχή διάλογο,
την αποστολή του για την καταπο- ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών και συλλο-
λέµηση της ρητορικής µίσους στο Ποιος είναι ο αντίκτυπος του έργου LEAD Online γική δράση κατά της διαδικτυακής ρητορικής
διαδίκτυο, το έργο LEAD Online µίσους.
αποτελεί παράδειγµα συλλογικής στην αντιµετώπιση της ρητορικής µίσους στο ∆ιαδίκτυο Ίσως το πιο σηµαντικό, οι αξίες που προ-
δράσης και καινοτόµων λύσεων. Το ωθούνται από το έργο – ανεκτικότητα, απο-
Σέργο έκανε σηµαντικά βήµατα προ- ρείχαν επίσης κρίσιµες πληροφορίες που ναµώνοντας εκπαιδευτικούς, ακτιβιστές και κλειστικότητα και σεβασµός στη διαφορετι-
δηµοσιογράφους µε τα εργαλεία και τις γνώ-
ενηµέρωσαν στοχευµένες παρεµβάσεις και
όδου, µε γνώµονα ένα κοινό όραµα για την πρωτοβουλίες. σεις για την αντιµετώπιση της ρητορικής µί- κότητα – έχουν διαποτίσει τις κοινότητες σε
καλλιέργεια δεξιοτήτων κριτικής σκέψης και όλη την Ευρώπη, αφήνοντας µια διαρκή κλη-
ψηφιακού γραµµατισµού. Μέσω συλλογι- Εκτός από την έρευνα, το LEAD Online ει- σους, το LEAD Online ενεργοποίησε ένα ρονοµιά της ψηφιακής ιθαγένειας. Καλλιερ-
κύµα ενηµερωµένης δράσης και υπεράσπι-
σήγαγε καινοτόµα εργαλεία όπως το Εργα-
κών προσπαθειών, κατέρριψε τα εµπόδια γώντας µια κουλτούρα ενσυναίσθησης και
στην αναφορά και την αντιµετώπιση της ρη- λείο Αυτοαξιολόγησης Ρητορικής Μίσους σης. κατανόησης, το έργο άνοιξε το δρόµο για
(HS-SAT) και το Hate!Out Game, εµπλέκον-
τορικής µίσους, αφήνοντας διαρκή αντίκτυπο τας χιλιάδες χρήστες σε δραστηριότητες ευαι- Μακροπρόθεσµος αντίκτυπος ένα µέλλον όπου η ρητορική µίσους όχι µόνο
στις κοινότητες στην Ευρώπη.
σθητοποίησης. Ενθαρρύνοντας τον προβλη- Καθώς κοιτάµε πέρα από τα άµεσα αποτε- αντιµετωπίζεται αλλά τελικά αποµακρύνεται
Βραχυπρόθεσµος αντίκτυπος µατισµό και παρέχοντας καθηλωτικές εκ- λέσµατα, η κληρονοµιά του LEAD Online γί- από το ψηφιακό τοπίο.
Από την έναρξή του, το LEAD Online στό- παιδευτικές εµπειρίες, αυτά τα εργαλεία έπαι- νεται ακόµη πιο έντονη. Καλλιεργώντας την Συµπερασµατικά, το έργο LEAD-Online αφή-
κριτική σκέψη και τις δεξιότητες ψηφιακής
χευε στην καταπολέµηση της οµαλοποίησης ξαν καθοριστικό ρόλο στην αµφισβήτηση νει µια διαρκή κληρονοµιά ενδυνάµωσης,
της ρητορικής µίσους στην ψηφιακή σφαίρα. των ασυνείδητων προκαταλήψεων και στον παιδείας, το έργο έθεσε τα θεµέλια για µια ανθεκτικότητας και ανεκτικότητας. Καθώς
πιο ανθεκτική και ανεκτική ψηφιακή κοινω-
Μέσω της έρευνας και της συνεργασίας, το εξοπλισµό των ατόµων µε τις απαραίτητες νία. Οι πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν συνεχίζουµε να παλεύουµε µε τις προκλή-
έργο έθεσε το έδαφος για την κατανόηση δεξιότητες για την αποτελεσµατική καταπο- σεις που θέτει η διαδικτυακή ρητορική µίσους,
των ριζών της διαδικτυακής ρητορικής µί- λέµηση της ρητορικής µίσους. από τις εθνικές εκθέσεις συνεχίζουν να ενη- τα διδάγµατα που αντλήθηκαν από το LEAD-
µερώνουν τις προσπάθειες χάραξης πολιτι-
σους, µε αποτέλεσµα τη δηµιουργία ολο- Επιπλέον, η έµφαση του έργου στη συνεργασία Online χρησιµεύουν ως καθοδηγητικό φως,
κληρωµένων εθνικών εκθέσεων. Αυτές οι εκ- και τη δηµιουργία ικανοτήτων µέσω διεθνών κής και υπεράσπισης, διαµορφώνοντας µα- εµπνέοντάς µας να συνεχίσουµε την πορεία
κροπρόθεσµα τον διάλογο γύρω από τη ρη-
θέσεις όχι µόνο έριξαν φως στην επικρά- και εθνικών εκπαιδεύσεων ενίσχυσε περαι- τορική µίσους στο διαδίκτυο. προς ένα πιο χωρίς αποκλεισµούς και δί-
τηση της ρητορικής µίσους, αλλά πα- τέρω τον αντίκτυπό του σε µια ποικιλία εν- καιο ψηφιακό µέλλον.
διαφεροµένων σε όλη την Ευρώπη. Ενδυ- Μέσω της έµφασης στη συνεργασία και την
Συνασπισµός GenderED
κατά της παραπληροφόρησης για το φύλο
Γράφουν οι:
Sylvia Liuti, Director of Internationalisation, Quality
Assurance and Gender Equality Expert at FORMA.Azione
και Martina Morbidini, Junior European Project Ma-
nager at FORMA.Azione
την ψηφιακή εποχή, το ζήτηµα της παραπληροφόρη-
σης σχετικά µε το φύλο έχει αναδειχθεί σε σηµαντικό
πρόβληµα. Από την ενίσχυση των επιβλαβών στερε-
οτύπων µέχρι τη διαγραφή των εµπειριών ήδη περι-
θωριοποιηµένων ατόµων, η παραπληροφόρηση και η
Σκακή πληροφόρηση έχουν εκτεταµένες συνέπειες. Οι
ανακριβείς απεικονίσεις των ρόλων και των ταυτοτήτων των
φύλων όχι µόνο διαιωνίζουν τις διακρίσεις και τις προκαταλή-
ψεις αλλά εµποδίζουν επίσης την πρόοδο προς την ισότητα των
φύλων. Επιπλέον, το ψηφιακό τοπίο ενισχύει τη διάδοση της
παραπληροφόρησης, καθιστώντας επιτακτική την ανάπτυξη θέµατα φύλου, υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωµάτων, τήτων για διαφορετικές κατηγορίες εκπαιδευτών/τριων MIL,
αποτελεσµατικών στρατηγικών για την αντιµετώπιση της επιρ- επηρεαστές µέσων κοινωνικής δικτύωσης (influencers) και ορίζοντας τις αναµενόµενες ικανότητες σχετικά µε τον τρόπο αν-
ροής της. καλλιτέχνες/ιδες. Η Κοινότητα Πρακτικής συµµετέχει σε ένα τιµετώπισης του φύλου, της παραπληροφόρησης και της βίας
Μια κοινοπραξία φορέων µε µεγάλη εµπειρία τόσο στην Ισό- ευρύτερο δίκτυο ακτιβιστών και εκπαιδευτών MIL σε όλη την στο ∆ιαδίκτυο. Ταυτόχρονα προσφέρουν ένα MOOC και εργα-
τητα των Φύλων όσο και στον Γραµµατισµό στα ΜΜΕ και την Πλη- Ευρώπη, υιοθετώντας µεταβιβάσιµες πρακτικές σχετικές µε στήρια υβριδικής εκπαίδευσης µε ευαισθησία στο φύλο.
ροφοριακή Παιδεία (Media and Information Literacy – MIL), υποεκπροσωπούµενες οµάδες από κάθε συµµετέχουσα χώρα
υλοποιεί στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού έργου GenderED Coa- και ενισχύοντας τον αντίκτυπό τους. Σε συνδυασµό µε τις δράσεις ευαισθητοποίησης και εκπαί-
lition έναν διακρατικό συνασπισµό κατά της παραπληροφόρη- Με δεδοµένη την παραπληροφόρηση για το φύλο και την έλ- δευσης, το έργο θα διοργανώσει έναν Ευρωπαϊκό Civic Hackathon
σης για το φύλο. Επικεφαλής είναι η FORMA.Azione (IT) και λειψη σχετικών δεδοµένων, η κοινοπραξία του έργου διεξάγει στην Περούτζια µεταξύ 25-27 Σεπτεµβρίου 2024. Πρόκειται για
συµµετέχουν το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο – ερευνητική έρευνα, κυρίως χαρτογραφώντας τον τύπο των επαγγελµατιών µια δηµιουργική και µαθησιακή διαδικασία που θα συγκεν-
οµάδα DAISSy (GR), η Sofia Development Association and Bu- που εµπλέκονται (ή που θα µπορούσαν να εµπλέκονται) στην τρώσει εκπαιδευτές/τριες MIL και διαδικτυακούς δηµιουργούς
reau for Integration and Social Innovations (BG) και η Savoir εκπαίδευση MIL σε όλες τις χώρες και τους φορείς που εν- περιεχοµένου, µαζί µε ειδικούς/ες σε θέµατα φύλου, ακτιβι-
Devenir (FR). διαφέρονται για ενίσχυση της παιδείας των κοινοτήτων, ιδίως στές/τριες και καλλιτέχνες/ιδες, οι οποίοι/ες θα ξαναγράψουν
Στόχος του έργου είναι να αποκαλύψει και να αµφισβητήσει τις δηµόσιες αρχές και τις ΜΚΟ. ψευδείς ή παραπλανητικές αφηγήσεις µε βάση το φύλο. Τα
την έµφυλη παραπληροφόρηση και βία στα µέσα κοινωνικής Όπως ορίζεται από το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για την Ισότητα καλύτερα προϊόντα της δράσης θα χρησιµοποιηθούν σε εκ-
δικτύωσης, χτίζοντας παράλληλα µια συνεκτική και αρµόδια των Φύλων (EIGE), η εκπαίδευση είναι ένα ισχυρό εργαλείο για στρατείες στα µέσα ενηµέρωσης των χωρών, αποσκοπώντας
για το φύλο κοινότητα επαγγελµατιών και εκπαιδευτικών MIL. την προώθηση της ισότητας των φύλων και την καταπολέµηση στην ενεργοποίηση των ενηλίκων ενάντια στην παραπληροφό-
Η κοινοπραξία ενισχύει τις συµµαχίες µεταξύ των χωρών και των διακρίσεων λόγω φύλου. Για να επιτύχουν αυτό το όραµα ρηση σχετικά µε το φύλο.
δηµιουργεί µια Κοινότητα Πρακτικής, στην οποία συµµετέχουν και να υποστηρίξουν την οικοδόµηση της Κοινότητας Πρακτι- Πληροφορίες για το έργο GenderEd Coalition µπορείτε να βρείτε
εκπαιδευτικοί MIL, εµπειρογνώµονες και ακτιβιστές/τριες για κής, οι εταίροι του GenderED σχεδιάζουν ένα πλαίσιο ικανο- εδώ: Webpage FB / Instagram / LinkedIN.

