Page 17 - MARCH-APRIL-2024
P. 17

Φάκελος: Ερευνητική Οµάδα                                       17

                              ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2024





          Hate Out! Game:






          Ένα διαδικτυακό παιχνίδι ρόλων











                  Γράφουν οι:                                                       γι  αυτό και το σώµα φαίνεται µεγαλύτερο από το κεφάλι. Στο κοµµάτι της απεικόνισης των επι-
                  Κωνσταντίνος Πότσης, διαχειριστής έργων, ερευνητική οµάδα DAISSy ΕΑΠ  λογών προσπαθήσαµε να αποδώσουµε τα αισθήµατα των ηρώων µας, φέρνοντας τους σε πρώτο
                  Αναστάσης Παπαδόπουλος, προγραµµατιστής, ερευνητική οµάδα DAISSy ΕΑΠ  πλάνο µε έντονες εκφράσεις για να προκαλέσουµε το συναίσθηµα των παικτών µας.
                  Αναστασία Πάλλα, γραφίστρια, ερευνητική οµάδα DAISSy ΕΑΠ          H ανάπτυξη του παιχνιδιού έχει γίνει χρησιµοποιώντας το λογισµικό Unity. Έχει σχεδιαστεί για
                                                                                    προγράµµατα περιήγησης τελευταίας τεχνολογίας για επιτραπέζιους υπολογιστές και µπορεί
          Το Hate Out! Game είναι ένα διαδικτυακό παι-                              να λειτουργήσει και σε κινητές συσκευές και tablet, ενώ προβάλλεται καλύτερα σε πρόγραµµα
          χνίδι ρόλων, που βοηθά τους χρήστες να κα-                                περιήγησης επιτραπέζιου υπολογιστή µε ανάλυση οθόνης 1920x1080 pixel. Το παιχνίδι είναι
          τανοήσουν καλύτερα το φαινόµενο της ρητο-                                 δωρεάν προσβάσιµο διαδικτυακά από την ιστοσελίδα του έργου στο https://www.lead-online.eu.
          ρικής µίσους στο ∆ιαδίκτυο. Παρουσιάζει εν-                               Ο παίκτης µπορεί να παίξει τα σενάρια κάνοντας κλικ σε κάποιον χαρακτήρα της κοινότητας µε
          νέα ρεαλιστικά σενάρια ρητορικής µίσους,                                  όποια σειρά επιθυµεί. Αφού διαβάσει την ιστορία, θα µεταβεί σε µια οθόνη όπου πρέπει να επι-
          βασισµένα σε πραγµατικά περιστατικά, όπως                                 λέξει την αντίδραση του από πέντε διαθέσιµες επιλογές. Αφού επιλέξει θα δει το αποτέλεσµα
          προέκυψαν από την χαρτογράφηση του φαι-                                   της επιλογής του στα εµπλεκόµενα άτοµα του περιστατικού και θα λάβει ανατροφοδότηση εκ-
          νοµένου στις χώρες-εταίρους. Ο/Η παίκτης/τρια                             παιδευτικού χαρακτήρα. Οι επιλογές σε κάθε σενάριο επηρεάζουν συνολικά τους δεσµούς της
          αναλαµβάνει το ρόλο του/της προστάτη/προ-                                 κοινότητας αλλά και την συνολική κατάσταση του ιού της ρητορικής µίσους και του προστάτη/της
          στάτιδας της κοινότητας (community builder),                              προστάτιδας της κοινότητας. Το παιχνίδι τελειώνει όταν ο παίκτης παίξει όλα τα σενάρια. Ανά-
          µε τη µορφή ενός ροµπότ, ο/η οποίος/οποία                                 λογα µε την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η κοινότητα ο παίκτης λαµβάνει µια συνολική
          γίνεται µάρτυρας διαφόρων περιστατικών ρη-                                ανατροφοδότηση σχετικά µε τη στάση του απέναντι στη ρητορική µίσους.
          τορικής µίσους στο διαδίκτυο, στα οποία εµ-                               Ακολουθούν ενδεικτικά 2 σενάρια του παιχνιδιού.
          πλέκονται µέλη της µικρής, προσοµοιωµένης
          κοινότητάς του ως θύµατα, στοχοποιηµένα                                   Σενάριο 1
          από το διαδικτυακό τέρας της ρητορικής µί-
          σους, και καλείται να αντιδράσει σύµφωνα µε
          τις πεποιθήσεις του. Η τελευταία µε τη µορφή
          ενός απειλητικού ιού, αποσκοπεί να διαλύσει
          την κοινότητα, διασπείροντας το µίσος και τη
          διχόνοια. Ο/Η community builder πρέπει να
          παρέµβει στα περιστατικά ρητορικής µίσους
          που εκτυλίσσονται µε τρόπους που διασφα-
          λίζουν την ασφάλεια των θυµάτων και δεν δι-
          αιωνίζουν το µίσος και τις προκαταλήψεις.
          Κάθε επιλογή του παίκτη/της παίκτριας έχει ορατό αντίκτυπο στα µέλη της κοινότητας, ενώ πα-
          ρέχεται ανατροφοδότηση εκπαιδευτικού περιεχοµένου, ώστε ο χρήστης/η χρήστρια σταδιακά
          να εκπαιδεύεται σε έναν κριτικό τρόπο σκέψης βασισµένο στα ανθρώπινα δικαιώµατα.  Έτσι,
          ανάλογα µε τις αντιδράσεις του παίκτη/της παίκτριας σε κάθε σενάριο, οι δεσµοί της κοινότη-
          τας µπορεί προοδευτικά να ισχυροποιηθούν ή η κοινότητα µπορεί να διχαστεί και να υποκινη-  Ένας γνωστός influencer του Instagram κατέγραψε σε βίντεο µια γυναίκα σε ένα εστιατόριο. Στη
          θεί µε εχθρότητα. Οι αντιδράσεις που επιτρέπουν στη ρητορική µίσους να ευδοκιµήσει θα κά-  συνέχεια έκανε ένα σχόλιο µε περιεχόµενο χλευαστικό για το σώµα της. Ακολούθως δηµοσί-
          νουν το τέρας της ρητορικής µίσους να µεγαλώσει και τον προστάτη της κοινότητας να αρχίσει  ευσε αυτό το βίντεο στο λογαριασµό του στο instagram λαµβάνοντας αρκετά σχόλια. Το περι-
          να διαλύεται, ενώ οι αντιδράσεις που προωθούν το σεβασµό και την ελευθερία του λόγου θα έχουν  στατικό προσέλκυσε την προσοχή των µέσων ενηµέρωσης µε το αρχικό βίντεο να αναπαράγε-
          το αντίθετο αποτέλεσµα.                                                   ται σε διάφορους λογαριασµούς, λαµβάνοντας σειρά σχολίων µε χαρακτήρα ρητορικής µίσους,
          Το παιχνίδι έχει εκπαιδευτικό χαρακτήρα και ουσιαστικά συµπληρώνει το Εργαλείο Αυτοαξιο-  συµπεριλαµβανοµένης της αντίδρασης του θύµατος.
          λόγησης Ρητορικής Μίσους, το οποίο αναδεικνύει κενά στις γνώσεις των χρηστών για το φαι-  O influencer απεικονίζεται να κάθεται σε ένα εστιατόριο, καταγράφοντας µε το τηλέφωνό του,
          νόµενο.                                                                   στο λογαριασµό του στο Instagram, και να σχολιάζει "Αν είσαι χοντρός δεν µπορείς να φοράς
          Ο σχεδιασµός της ροής του παιχνιδιού, ενέχει συµβολισµούς, ενώ τα γραφικά του σχεδιάσθη-  ρίγες". Η γυναίκα βλέπει την ανάρτηση αργότερα και απαντά στο αρχικό ποστ "Εγώ ήµουν η νε-
          καν µε τρόπο που αφενός κάνουν το παιχνίδι ελκυστικό προς το χρήστη, και αφετέρου δεν δι-  αρή γυναίκα που µε πόσταρε αρχικά, και ειλικρινά είναι ένα σακί µε πόδια, ξεφτιλίστικε σ' όλο
          αιωνίζουν στερεοτυπικές αντιλήψεις, τόσο όσον αφορά το σχεδιασµό των χαρακτήρων που εµ-  το µαγαζί µε τη συµπεριφορά του και το κορίτσι που ήταν µαζί του τον υποστήριζε συνέχεια. Σ'
          πλέκονται στα διάφορα περιστατικά, όσο και του προστάτη/της προστάτιδας της κοινότητας αλλά  αυτό το σακί δεν αξίζει καµία αναγνώριση". Ο παίκτης καλείται να αντιδράσει µε τον καλύτερο
          και στην αποτύπωση της ίδιας της ρητορικής µίσους.                        δυνατό τρόπο, ώστε να µην διαιωνίσει και να αποδυναµώσει τη ρητορική µίσους.
          Έτσι αποφασίσθηκε η ύπαρξη µιας κοινότητας, οι σχέσεις των µελών της οποίας θα είναι αλ-
          ληλένδετες και θα επηρεάζονται συνολικά όταν κάποιο µέλος της δεν προστατεύεται, όπως
          συµβαίνει και στην πραγµατική ζωή.                                        Σενάριο 2
          Προκειµένου να αποφευχθεί η αναπαραγωγή στερεοτύπων σε σχέση µε τους θύτες σε περι-  Μια νεαρή γυναίκα, πολιτική ακτιβίστρια, δηµοσίευσε µια φωτογραφία της στο Instagram και
          στατικά ρητορικής µίσους, αποφασίσθηκε η τελευταία να αποτελεί µια ξεχωριστή οντότητα, η οποία  ανακοίνωσε την υποψηφιότητά της για τις επόµενες δηµοτικές εκλογές. ∆έχτηκε εχθρικά σχό-
          δυνητικά µπορεί να επηρεάσει το οποιοδήποτε άτοµο, ανεξαρτήτως φύλου, σωµατικής διάπλα-  λια µε βάση το φύλο της αλλά και λόγω της αποδιδόµενης εθνότητας και θρησκείας της. Αντέ-
          σης, καταγωγής, σεξουαλικού προσανατολισµού, τάξης, και να το καταστήσει θύτη. Όπως συµ-  δρασε δηµόσια και στάθηκε απέναντι στη διαδικτυακή ρητορική µίσους. Κάποιος/κάποια σχο-
          βαίνει άλλωστε, όλοι/ες µας είµαστε δυνητικά θύτες ή θύµατα σε τέτοια περιστατικά. Η µορφή  λιάζει κάτω από τη φωτογραφία της τα παρακάτω: "Τώρα οι Ξένοι Θέλουν Να Γίνουν και Πολι-
          της ρητορικής µίσους, βασίστηκε σε ορισµούς που έδωσαν τα άτοµα που συµµετείχαν στα αρ-  τικοί! Η καταστροφή της χώρας µας έρχεται!". Η νεαρή γυναίκα βλέπει την ανάρτηση και αργό-
          χικά στάδια της έρευνας, όπως:                                            τερα απαντάει: "Έχω αντιµετωπίσει µηνύµατα µίσους απ' την στιγµή που ξεκίνησα να είµαι πο-
          “Λεκτική επίθεση, βία, φόβος, ανησυχία, περιθωριοποίηση, αποκλεισµός, σκοτάδι … µαύρο  λιτικά ενεργή. Τώρα έχει πραγµατικά ξεφύγει. Η προσβολή αφορά το από που έρχοµαι, και συ-
          λοιπόν.                                                                   νεχίζεται µε κάθε πιθανό τρόπο". Ο παίκτης καλείται να αντιδράσει µε τον καλύτερο δυνατό
          Ελλοχεύει παντού, κρύβεται καλά κι αν βρει πρόσφορο έδαφος επιτίθεται και κυριαρχεί, µπο-  τρόπο, ώστε να µην διαιωνίσει και να αποδυναµώσει τη ρητορική µίσους.
          ρεί να αναπαραχθεί µε διάφορους τρόπους και είναι δύσκολο να καταπολεµηθεί αν δεν αντι-
          µετωπιστεί εγκαίρως… σαν ιός.
          Ανθεκτικότητα, αλλά πρέπει να υπάρχει και κάποιο στοιχείο που θα προστατεύει τις πεποιθή-
          σεις του από τον τρόπο αντιµετώπισής του … κάτι αιχµηρό σαν αγκάθια”.
          Και κάπως έτσι το τερατάκι της ρητορικής µίσους πήρε την µορφή ενός αγκαθωτού ιού. Με
          βλοσυρό, χαιρέκακο βλέµµα όταν κυριαρχεί και γουρλωµένα µάτια µε την ιδιότητα της συρρί-
          κνωσης όταν χάνει.
          Η µορφή του χαρακτήρα του/της παίκτη/τριας έπρεπε να είναι φωτεινή, φιλική, συµπαθητική,
          µε στρογγυλεµένα χαρακτηριστικά για να µην υπάρχει ίχνος απειλής αλλά ταυτόχρονα και δυ-
          ναµική. Να µπορεί να είναι εµφανής κάθε αλλαγή πάνω στον χαρακτήρα ώστε ο/η παίκτης/τρια
          να µπορεί να δει τον αντίκτυπο των επιλογών του/της. Να αποτυπώνεται πάνω του το αίσθηµα
          της χαράς, της περηφάνιας, του ενθουσιασµού, της αυτοπεποίθησης του/της παίκτη/τριας όταν
          κάνει την σωστή επιλογή, αλλά να µπορεί να αποτυπωθεί και το αποτέλεσµα της κακής επιλο-
          γής. Να µπορεί σταδιακά ο/η παίκτης/τρια µας, να δει πως η κακή επιλογή µπορεί να διαλύσει
          κάποιο άτοµο όσο δυνατό και αν είναι. Κι έτσι δηµιουργήθηκε το ροµποτάκι µας, το οποίο δίνει
          και την ψηφιακή διάσταση.
          Οι ήρωες/ηρωίδες των σεναρίων µας ήταν πολλοί/ες και διαφορετικοί/ες µε ιδιαιτερότητες. Ο
          σχεδιασµός τους έπρεπε να είναι διακριτικός µε σεβασµό στην ιστορία τους. Χρησιµοποιήσαµε
          απλές γραµµές χωρίς επίπεδα, µε ελάχιστες σκιές για να µην έχουµε κάποια τρισδιάστατη ψευ-  Το παιχνίδι έγινε πολύ καλά αποδεκτό από τη σχολική κοινότητα της πλειονότητας των χωρών-
          δαίσθηση ώστε η φιγούρα και το φόντο να γίνονται ένα. Αλλοιώσαµε την αναλογία µεταξύ των  εταίρων, µε τους χρήστες που έπαιξαν το παιχνίδι να ξεπερνούν τους αρχικούς στόχους και να
          στοιχείων για να είναι πιο έντονοι οι χαρακτήρες και να δηµιουργείται µία ένταση στην εικόνα,  αγγίζουν τους 6.000 χρήστες.
   12   13   14   15   16   17   18   19   20