Page 14 - MARCH-APRIL-2024
P. 14

14             Φάκελος: Ερευνητική Οµάδα                                                         ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2024









          Η διαδικτυακή ρητορική







          µίσους στο Ελληνικό πλαίσιο










                                                  όσο η επιστηµονική όσο και η πολιτική εργασία γύρω από τη ρητορική µίσους και τη ρητορική
                                                  µίσους στο ∆ιαδίκτυο (HSO), έχουν αναγνωρίσει τη σηµασία της καλύτερης κατανόησης των
                                                  φαινοµένων, αλλά έχουν την τάση να δίνουν προτεραιότητα στις επιταγές για τον εντοπι-
                                                  σµό, τον περιορισµό και ακόµη και την τιµωρία τους. Αυτή η τάση έχει διευκολυνθεί πε-
                                                  ραιτέρω από την αυξανόµενη διαθεσιµότητα εργαλείων ικανών να επεξεργάζονται και
                                                  να αναλύουν αλγοριθµικά µεγάλες ποσότητες κειµένου. Ωστόσο, η έρευνα στην Ελλάδα
          Γράφουν οι:                             τείνει να επικεντρωθεί στη ρητορική µίσους στο ∆ιαδίκτυο ως φαινόµενο που σχε-
                                        Ττίζεται µε τον πολιτικό λόγο, αγνοώντας κυρίως τη διαφοροποίηση των τρόπων εν-
          Κωνσταντίνος Μάντζος, Κοι-    νοιολόγησής της µεταξύ διαφορετικών ηλικιακών κατηγοριών. Επιπλέον, παρά τον κυρίαρχο
          νωνικός Ανθρωπολόγος, Επι-    ρόλο που διαδραµατίζει η διαδικτυακή επικοινωνία µεταξύ των εφήβων, λίγα είναι γνωστά για
          στηµονικός συνεργάτης ΚΕΘΕΑ,  τη συµµετοχή των νέων στη ρητορική µίσους.
          Ερευνητική οµάδα DAISSy ΕΑΠ   Με βάση δεδοµένα που συλλέχθηκαν µέσω ενός ∆ιαδικτυακού Εργαλείου Αυτοαξιολόγησης
                                        Ρητορικής Μίσους (HS-SAT) που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού έργου LEAD On-
          Ασπασία Θεοδοσίου, Κοινω-     line θα αναλύσουµε τις απαντήσεις περίπου 500 µαθητών των Ιωαννίνων. Το πρωταρχικό µας
          νική Ανθρωπολόγος, Αναπλ.     µέληµα έγκειται στην προσπάθεια να εγείρουµε ερωτήµατα σχετικά µε τους τρόπους µε τους
          Καθηγήτρια Παν. Ιωαννίνων,    οποίους η HSO λαµβάνει συγκεκριµένες ηλικιακές µορφές σε ένα συγκεκριµένο κοινω-
          Ερευνητική οµάδα DAISSy ΕΑΠ   νικο-πολιτιστικό περιβάλλον, ανοίγοντας έτσι σε παρεµβάσεις που θα λαµβάνουν υπόψη
                                        τη σηµασία της εφηβείας σε τοπικό επίπεδο. Στην ανάλυσή µας θα επικεντρωθούµε στις
          Κωνσταντίνος Πότσης, ∆ιαχει-  απαντήσεις του εφηβικού πληθυσµού που αποτελούνταν από 445 µαθητές/τριες (14 έως
          ριστής έργων, Ερευνητική      19 ετών), εκ των οποίων το 48,3% ήταν γυναίκες και το 47% άνδρες, ενώ ένα 4,27% ανέφερε
          οµάδα DAISSy ΕΑΠ              µη δυαδικό φύλο. Αρχικά θα αναλύσουµε τις απαντήσεις τους ανά θεµατική περιοχή και
                                        κατά συνέπεια θα τις συγκρίνουµε µε σχετικά αποτελέσµατα από άλλες σχετικές εθνικές
          Αχιλλέας Καµέας, Καθηγητής    και διακρατικές µελέτες.
          ΕΑΠ, ∆ιευθυντής DAISSy        Η πρώτη θεµατική περιοχή αφορούσε τη σχέση της ρητορικής µίσους µε την ελευθερία του
                                        λόγου. Σε αυτή την ενότητα, οι ερωτηθέντες/εισες κλήθηκαν να προβληµατιστούν σχετικά
                                        µε ζητήµατα που αφορούν τις συνθήκες ελευθερίας του λόγου, δεδοµένης της άρρηκτης
                                        σχέσης της µε τη ρητορική µίσους. Σε αυτό το πλαίσιο, η κύρια άποψη που εκφράστηκε
                                        ήταν ότι θα έπρεπε να ρυθµιστούν οι αρνητικοί χαρακτηρισµοί και οι βρωµιές που αφορούν
                                        συγκεκριµένες οµάδες ανθρώπων στο δηµόσιο λόγο. Μάλιστα, 7 στους 10 ερωτηθέντες εξέ-
                                        φρασαν την άποψη ότι δεν πρέπει να επιτρέπεται στα ΜΜΕ να στιγµατίζουν συγκεκριµένες οµά-
                                        δες ανθρώπων.
                                        Η δεύτερη θεµατική περιοχή επικεντρώθηκε στις έννοιες της ρητορικής µίσους και της ρητο-
                                        ρικής µίσους στο διαδίκτυο. Σχεδόν οι µισοί από τους/τις ερωτηθέντες/εισες εξέφρασαν µια
                                        ασαφή ιδέα για το τι συνιστά ρητορική µίσους. Αυτή η ασάφεια εκφράστηκε περαιτέρω στις προ-
                                        σπάθειές τους να ορίσουν τη ρητορική µίσους στο διαδίκτυο, συχνά συγχέοντάς την µε εκφοβισµό.
                                        Αυτοί οι ορισµοί φαίνεται να διευρύνουν υπερβολικά το χυδαίο περιεχόµενο των σχολίων στο δια-
                                        δίκτυο, χωρίς να το συσχετίζουν απαραίτητα µε συγκεκριµένες οµάδες ή ιδεολογίες. Μερικά πα-
                                        ραδείγµατα τέτοιων ορισµών που παρέχονται από τους ερωτηθέντες µας είναι:
                                        • «Ρητορική µίσους είναι η έκφραση γνώµης µε περιεχόµενο µίσους για ένα άτοµο»
                                        • «Κατά τη γνώµη µου η ρητορική µίσους είναι διαδικτυακός εκφοβισµός... Πρέπει να αντιµε-  To 34% των εφήβων έχουν
                                        τωπίσουµε µε κάποιο τρόπο αυτό το πρόβληµα γιατί όποιο παιδί τα παθαίνει όλα αυτά ξέρει πραγ-  χρησιµοποιήσει ρητορική
                                        µατικά πώς είναι το άγχος......... ο καθένας είναι υποχρεωµένος να κάνει κάτι»  µίσους στο διαδίκτυο
                                        • «Η ρητορική µίσους είναι η έκφραση χυδαίων σχολίων και ειδικότερα η ρητορική µίσους στο
                                        διαδίκτυο ορίζεται ως η έκφραση σχολίων µίσους και προσβλητικών στο διαδίκτυο»  ίναι αρκετά ενδιαφέρον ότι ένα σχετικά υψηλό ποσοστό
                                        • «Ρητορική µίσους είναι όταν οι άνθρωποι δεν µπορούν να δεχτούν ορισµένα άτοµα και τους  Εεφήβων (34%), αφού τους παρουσιάστηκε ο ορισµός
                                        κοροϊδεύουν σε σηµείο που τα άτοµα που υφίστανται εκφοβισµό αναστατώνονται. Αυτή η δρα-  της ρητορικής µίσους από το Συµβούλιο της Ευρώπης,
                                                                                                                   αντιλήφθηκαν ότι οι ίδιοι/ες έχουν χρησιµοποιήσει ρητορική
                                        στηριότητα µπορεί επίσης να γίνει µέσω του ∆ιαδικτύου»                     µίσους στο διαδίκτυο. Επιπλέον, υπήρξε σχετικά υψηλή
                                        • «Είναι εκφοβισµός, αλλά πίσω από µια οθόνη που είναι ένας ξένος δεν γνωρίζουµε».  κρίθηκε, σχεδόν οµόφωνα, απαράδεκτη. Ωστόσο, το ένα
                                                                                                                   συµφωνία σχετικά µε την ευκολία που παρέχουν τα
                                                                                                                   διαδικτυακά µέσα ενηµέρωσης στην έκφραση µίσους και
                                                                                                                   υποτιµητικών σχολίων . Ταυτόχρονα, µια τέτοια συµπεριφορά

                                                                                                                   τρίτο των ερωτηθέντων πρότεινε ότι ο τρόπος µε τον οποίο
                                                                                                                  εκφράζεται κάποιος στο διαδίκτυο είναι θέµα ατοµικής
                                                                                                                  επιλογής και δεν σχετίζεται µε την πολιτική της κοινωνίας
                                                                                                                  γενικότερα. Η ασάφεια που εκφράζεται σε αυτές τις
                                                                                                                  απόψεις φαίνεται να σχετίζεται µε τη γενική ασάφεια του
                                                                                                                  τι συνιστά ρητορική µίσους.
                                                                                                                  Η τρίτη θεµατική περιοχή αφορούσε τα πιθανά θύµατα
                                                                                                                  και δράστες της διαδικτυακής ρητορικής µίσους. Οι απόψεις
                                                                                                                  των ερωτηθέντων για αυτό το θέµα ήταν ταυτόχρονες µε
                                                                                                                  τη  σχετική  βιβλιογραφία  που  απαριθµούσε  ως
                                                                                                                 καθοριστικούς παράγοντες το φύλο, την εθνικότητα, τον
                                                                                                                 σεξουαλικό προσανατολισµό και τη φυσική εµφάνιση.
                                                                                                                 Έτσι, γυναίκες, Ροµά, άτοµα LGBTQI+, µετανάστες και
                                                                                                                 πρόσφυγες, άτοµα µε ειδικές ανάγκες παρουσιάζονται
                                                                                                                 ως τα πιο πιθανά θύµατα της ρητορικής µίσους. Από την
                                                                                                                 άλλη, όσοι/ες θεωρούνται ότι βρίσκονται στην άλλη πλευρά
                                                                                                                 της ρητορικής µίσους, οι δράστες, καταλαµβάνουν θέσεις
                                                                                                                 εξουσίας όπως πολιτικοί ή κληρικοί της ορθόδοξης
                                                                                                                 εκκλησίας. Ωστόσο, η κυρίαρχη απάντηση για το ποιος
                                                                                                                µπορεί να είναι ο δράστης είναι κυριολεκτικά οποιοσδήποτε.
                                                                                                                Έτσι, εάν η αναφορά σε συγκεκριµένες οµάδες ως πιθανά
                                                                                                                θύµατα σκιαγραφεί την αντίληψη των ερωτηθέντων σχετικά
                                                                                                                µε το τι συνιστά ευαλωτότητα, θεωρώντας τον/την απλό/η
                                                                                                                πολίτη ως τον πιο πιθανό δράστη µας δίνει µια ένδειξη
                                                                                                                για το πώς συλλαµβάνονται οι σχέσεις εξουσίας µεταξύ
                                                                                                                αυτής της οµάδας εφήβων.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19