Page 9 - MARCH-APRIL-2024
P. 9
Φάκελος: Ερευνητική Οµάδα 09
ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2024
Η ρητορική µίσους στο ∆ιαδίκτυο
ο διαδίκτυο και ειδικότερα τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης άνοιξαν νέους
ορίζοντες στην αλληλεπίδραση των ανθρώπων και κατ’ επέκταση στην επι- Συντελεστές
κοινωνία. Ο παγκόσµιος χαρακτήρας του διαδικτύου βοηθά στην άµεση
ανταλλαγή απόψεων ανθρώπων που βρίσκονται από τη µια άκρη της γης
Η «Open2U» ΤΑσπίδα σε αυτούς τους κινδύνους αποτελεί η κατάρτιση σε εκπαιδευτι-
στην άλλη, η ανωνυµία όµως που προσφέρει κρύβει ποικίλους κινδύνους.
παρουσιάζει « «Η Η ρ ρη ητ το ορ ρι ικ κή ή µ µί ίσ σο ου υς ς στο ∆ιαδίκτυο (hate speech online – HSO) έχει αναγνωριστεί
κούς και µαθητές/τριες σχετικά µε τα ανθρώπινα δικαιώµατα
ένα πολυσέλιδο ως ένας από τους κύριους τρόπους κατάχρησης του ∆ιαδικτύου, ο οποίος συναντάται Ασπασία Θεοδοσίου, κοι-
τακτικά στις πλατφόρµες κοινωνικών µέσων. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το 80%
νωνική ανθρωπολόγος,
αφιέρωµα για των ανθρώπων έχουν αντιµετωπίσει HSO και το 40% έχουν νιώσει επίθεση ή Αχιλλέας Καµέας, Καθη- Αναπλ. Καθηγήτρια Παν. Κωνσταντίνος Πότσης,
διαχειριστής έργων,
γητής ΕΑΠ, διευθυντής
απειλή µέσω των πλατφορµών κοινωνικής δικτύωσης. Η έρευνα για την HSO
ερευνητική οµάδα
ερευνητικής οµάδας
Ιωαννίνων, ερευνητική
ένα επίκαιρο περιλαµβάνει πεδία όπως ο αντίκτυπος της ρητορικής µίσους σε άτοµα και κοι- DAISSy ΕΑΠ οµάδα DAISSy ΕΑΠ DAISSy ΕΑΠ
νότητες, τα κίνητρα και οι συµπεριφορές των δραστών, η εκδήλωση HSO σε δια-
ζήτηµα που φορετικές γλώσσες και περιβάλλοντα, διαφορές µεταξύ ρητορικής µίσους στο δια-
δίκτυο και εκτός σύνδεσης, κανονιστικές και νοµικές πτυχές που σχετίζονται µε
σχετίζεται την HSO, στρατηγικές για την αντιµετώπιση της HSO, καθώς και ζητήµατα που
σχετίζονται µε τον εντοπισµό και την ταξινόµησή της HSO µέσω µηχανικής µά-
θησης και αλγορίθµων. Το έργο LEAD Online - Learn, Engage, Act: Digital To-
µε την ols to Prevent and Counter Hate Speech Online σχεδιάστηκε για να ενισχύσει Κωνσταντίνος Μάντζος,
τον ρόλο που διαδραµατίζουν οι οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών στην
Βίκυ Ράπτη,
Αναστάσης Παπαδόπου-
τεχνολογική καταπολέµηση της HSO και υλοποιήθηκε από µια κοινοπραξία επτά φορέων: ερευνητική οµάδα DAISSy κοινωνικός ανθρωπολό- Σύµβουλος Σχολικής
λος, προγραµµατιστής,
γος, ερευνητική οµάδα
Ζωής 8ου ΓΕΛ
Sofia Development Association – συντονιστής (Βουλγαρία), ZARA (Αυστρία),
εξέλιξη Centre for Peace (Κροατία), FutureNeeds (Κύπρος), ερευνητική οµάδα DAISSy ΕΑΠ DAISSy ΕΑΠ Ιωαννίνων
ΕΑΠ (Ελλάδα), Forma. azione (Ιταλία), Associatia Divers (Ρουµανία). Το LEAD On-
και τις απειλές, line ανέπτυξε ένα εργαλείο αυτοαξιολόγησης της χρήσης ρητορικής µίσους (HS-
SAT) και ένα πολύγλωσσο διαδικτυακό παιχνίδι (Hate Out! Game), προσέφερε κα-
τάρτιση σε εκπαιδευτικούς και µαθητές/τριες σχετικά µε τα ανθρώπινα δικαιώ-
το οποίο µατα και την HSO και διοργάνωσε εκδηλώσεις µε θέµα κρίσιµες πτυχές της ρη-
τορικής µίσους στο ∆ιαδίκτυο και τον αντίκτυπό της στην κοινωνία. Από το έργο
επιµελείται επωφελήθηκαν νέοι/ες, εκπαιδευτικοί, ερευνητές/τριες, δηµοσιογράφοι, ακτι- Αναστασία Κεφαλά, Κοι- Γιολάντα Καπέρδα, Denitsa Lozanova, Deve-
βιστές/τριες κοινωνικών µέσων, influencers/bloggers/vloggers και πολλοί φο-
Ηθοποιός,
νωνιολόγος, Εκπαιδευτι-
ο Αχιλλέας ρείς» επισηµαίνει στο εισαγωγικό του σηµείωµα ο επιστηµονικά υπεύθυνος της κός Γενικού Λυκείου Κα- Σκηνοθέτις lopment and Outreach Di-
rector, Sofia Development
ερευνητικής οµάδας, καθηγητής Αχιλλέας Καµέας.
Association
τσικά Ιωαννίνων
Καµέας, Τ Τα α ά άρ ρθ θρ ρα απου ακολουθούν αναδεικνύουν το ζήτηµα της διαδικτυακής ρητορικής µί-
σους, αναλύουν τα αποτελέσµατα των ερευνών και παρουσιάζουν τα αποτελέ-
Καθηγητής ΕΑΠ σµατα και τον αντίκτυπο του έργου LEAD Online (όλα διατίθενται δωρεάν στην
ιστοσελίδα του έργου: https://www.lead-online.eu/) και φέρουν την «υπογραφή»
µαζί µε τα µέλη των µελών της ερευνητικής οµάδας.
της ερευνητικής Snezhina Gabova, Nina Sauerborn , Project Lina Giannivasili, Innova-
Researcher,
coordinator, The Centre
tion Project Manager, Fu-
for Peace, Nonviolence
οµάδας DAISSy Sofia Development Asso- and Human Rights- Osijek ture Needs Management
ciation
Consulting Ltd.
Sylvia Liuti, Director of Inter- Giulia Soldati, Martina Morbidini,
nationalisation, Quality As- European Project Officer, Junior European Project
surance and Gender Equality FORMA. Manager,
Expert, FORMA.Azione Azione FORMA.Azione
Ε Εκ κπ πα αι ιδ δε ευ υτ τι ικ κή ή κ κα αι ι τ τε εχ χν νο ολ λο ογ γι ικ κή ή έ έρ ρε ευ υν να α µ µε ε ε επ πί ίκ κε εν ντ τρ ρο ο τ τη ην ν κ κο οι ιν νω ων νί ία α
ερευνητική οµάδα DAISSy (Dynamic σωπικό και κοινωνικό όφελος. συµβάλλει σε πλαίσια ικανοτήτων, υποστηρί- δευτικούς, έµπειρους/ες µηχανικούς ΤΠΕ,
Ambient Intelligent Sociotechnical Sy- Η DAISSy πραγµατοποιεί εκπαιδευτική και ζει την εκπαίδευση STEAM και προωθεί την προγραµµατιστές και διοικητικό προσωπικό.
Ηstems) της Σχολής Επιστηµών και Τε- τεχνολογική έρευνα µε επίκεντρο την κοινω- ισότητα, την ένταξη και την πολυπολιτισµικό- Η DAISSy είναι µέλος των δικτύων ALL DI-
χνολογίας συµβάλλει ενεργά στην επίτευξη νία, συµβάλλει στην ανάπτυξη και υιοθέτηση τητα. Από την ίδρυσή της, η DAISSy έχει συµ- GITAL, EVBB και ITPE.
µιας κοινωνίας χωρίς αποκλεισµούς και ισό- έξυπνων περιβαλλόντων, αναπτύσσει διαδι- µετάσχει σε περισσότερα από 100 εθνικά και Πληροφορίες για την DAISSy µπορείτε να
τητας ικανών και ικανών ανθρώπων. κτυακές πλατφόρµες µάθησης, MOOC και ερ- ευρωπαϊκά έργα, σε διάφορα πλαίσια. βρείτε στα http://daissy.eap.gr, http://gr.lin-
Η αποστολή της είναι να τοποθετεί τους αν- γαλεία αυτοαξιολόγησης, ενδυναµώνει τις Σήµερα η οµάδα απασχολεί περισσότερα από kedin.com/in/daissyresearchgroup και στα
θρώπους στο κέντρο ενός έξυπνου τεχνολο- διαδικτυακές κοινότητες πρακτικής, επιτρέ- 60 άτοµα, µεταξύ των οποίων καθηγητές/τριες µέσα κοινωνικής δικτύωσης (FaceBook: DAIS-
γικού περιβάλλοντος, επιτρέποντας έτσι στον πει την επαγγελµατική ανάπτυξη ιδίως όσον πανεπιστηµίου, ερευνητές/τριες στην επι- SyResearchGroup, Twitter: daissy_research,
καθένα και στην καθεµία να κυριαρχήσει στα αφορά τις ψηφιακές, πράσινες και µεταφέρ- στήµη των υπολογιστών, την τεχνητή νοηµο- Instagram: @daissy_researchgroup).
ψηφιακά συστήµατα ώστε να επιτύχει προ- σιµες δεξιότητες, εφαρµόζει, αναπτύσσει και σύνη και τις κοινωνικές επιστήµες, εκπαι-

