Page 11 - MARCH-APRIL-2024
P. 11
Φάκελος: Ερευνητική Οµάδα 11
ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2024
Αιτίες και αντιµετώπιση
Γράφει η Nina Sauerborn , Project πώς τα εγκλήµατα µίσους συµβαίνουν γε- ωρούνται σηµαντική δηµόσια προτεραιότητα. κίνηση βίας υπό το πρόσχηµα της ανωνυ-
coordinator, The Centre for Peace, νικά ως αποτέλεσµα προηγούµενου στιγµα- Κατά συνέπεια, η αστυνοµία σπάνια αντα- µίας, η µελέτη για την αυτόµατη ανίχνευση
Nonviolence and Human Rights – τισµού και απανθρωποποίησης ευάλωτων ποκρίνεται στην HSO, εκτός εάν αναφερθεί της ρητορικής µίσους είναι θεµελιώδης για
Osijek οµάδων, καθώς και υποκίνησης βίαιων πρά- ένα συγκεκριµένο έγκληµα (Banks, 2010). τη µείωσή της (MacAvaney et al., 2019). Υπάρ-
ξεων (Gagliardone, Gal, Alves & Martinez, Ένα από τα κύρια ζητήµατα για τη δηµιουρ- χει απόλυτη ανάγκη για έρευνα πολλαπλών
εφεύρεση του ∆ιαδικτύου έχει 2015). γία µιας ολοκληρωµένης νοµοθεσίας για την πλατφορµών µε ευρύτερα γεωγραφικά πλαί-
συνδέσει ανθρώπους σε όλο τον Οι Fortuna & Nunes (2018) διακρίνουν τα επιβολή κυρώσεων στην HSO είναι αναµ- σια πέρα από τις αναλύσεις της κραυγαλέας
κόσµο και έχει επιτρέψει την αν- ακόλουθα χαρακτηριστικά όταν εξετάζουν φίβολα η ανωνυµία που παρέχουν τα µέσα ρητορικής µίσους (Matamoros-Fernαndez &
ταλλαγή ιδεών, γνώσεων και από- τη ρητορική µίσους: κοινωνικής δικτύωσης. Η απόκρυψη πίσω Farkas, 2021). Επιπλέον, οι Mathew et al.
ψεων. Ωστόσο, έχει επίσης επιφέ- από την ανωνυµία τροφοδοτεί περαιτέρω τον (2019) προτείνουν ότι η προώθηση του αντι-
Ηρει διάφορες αρνητικές παρενέρ- δηµόσιο διάλογο και συχνά οδηγεί στην επι- λόγου στις πλατφόρµες µέσων κοινωνικής δι-
γειες, όπως ο διαδικτυακός εκφοβισµός, η 1.Η ρητορική µίσους υποκινεί τη βία τάχυνση της καταστροφικής συµπεριφοράς κτύωσης ως αποτελεσµατικός τρόπος αντι-
παρενόχληση και η ρητορική µίσους (Ma- ή το µίσος. (Citron & Norton, 2011· Gagliardone, Gal, Al- µετώπισης του διαδικτυακού µίσους χωρίς
thew, Dutt, Goyal & Mukherjee, 2019). Αν και ves & Martinez, 2015). Αυτό ακριβώς δια- επιβλαβή βλάβη στην ελευθερία του λόγου
υπάρχουν πολλοί ορισµοί της διαδικτυακής 2. Η ρητορική µίσους είναι να επιτε- χωρίζει τη ρητορική µίσους στο ∆ιαδίκτυο και µε αυτόν τον τρόπο καταπολέµηση του
ρητορικής µίσους (hate speech online – θεί ή να µειώσει. από άλλους τύπους ρητορικής µίσους. Πα- περιεχοµένου µίσους χωρίς λογοκρισία.
HSO), οι Zhang & Luo (2018) την ορίζουν ως ρόλο που ορισµένες πλατφόρµες αναζήτη- Παρόλο που δεν έχει ακόµη εφαρµοστεί
«κάθε επικοινωνία που υποτιµά ένα άτοµο ή 3. Η ρητορική µίσους έχει συγκε- σαν την ιδέα της επιβολής πολιτικών για το ολοκληρωµένη νοµοθεσία, η διαδικτυακή
µια οµάδα µε βάση χαρακτηριστικά όπως η κριµένους στόχους. πραγµατικό όνοµα, οι άνθρωποι έχουν εκ- ρητορική µίσους έχει συγκεντρώσει την
φυλή, το χρώµα, η εθνικότητα, το φύλο, ο φράσει την παραβίαση της ελευθερίας της έκ- προσοχή κυβερνήσεων, οργανισµών και
σεξουαλικός προσανατολισµός, η εθνικό- 4.Εάν το χιούµορ µπορεί να θεωρη- φρασης (Gagliardone, Gal, Alves & Marti- ενδιαφερόµενων µερών σε όλο τον κό-
τητα, η θρησκεία , ή πολιτική συσχέτιση» θεί ρητορική µίσους (MacAvaney et nez, 2015). σµο, υπονοώντας µελλοντικές αλλαγές πο-
(Castaρo-Pulgarνn, Suαrez-Betancur, Vega al., 2019). Η ευρεία εξάπλωση της HSO, µαζί µε την λιτικής και µείωση της διαδικτυακής ρη-
& Lσpez, 2021). Οι λόγοι για την έλλειψη ενός άνοδο του εγκλήµατος µίσους και την υπο- τορικής µίσους.
παγκόσµιου ορισµού της διαδικτυακής ρη- Η ρητορική µίσους είναι τόσο διαδεδοµένη
τορικής µίσους µπορούν να εξηγηθούν µέσω στο ∆ιαδίκτυο και στα µέσα κοινωνικής δι-
της έλλειψης µοναδικών, διακριτικών χαρα- κτύωσης, επειδή οι άνθρωποι αισθάνονται
κτηριστικών (Zhang & Luo, 2018; Castaρo- ελεύθεροι να εκφράσουν το µίσος και τον
Pulgarνn, Suαrez-Betancur, Vega & Lσpez, θυµό τους εκεί, παρόλο που πιθανώς δεν θα
2021). το έκαναν σε παρόµοια δηµόσια περιβάλ-
Η επικράτηση της HSO είναι εµφανής και λοντα εκτός σύνδεσης. Στο ∆ιαδίκτυο, τα
στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου το 80% των αν- άτοµα που µοιράζονται περιεχόµενο µίσους
θρώπων λένε ότι έχουν αντιµετωπίσει ρη- ενθαρρύνουν και υποκινούν το ένα το άλλο
τορική µίσους στο ∆ιαδίκτυο και το 40% έχουν και προκαλούν επιπλέον ζηµιά λαµβάνον-
αισθανθεί είτε επίθεση είτε ότι απειλούνται τας υπόψη το γεγονός ότι εκτός σύνδεσης,
µέσω ιστότοπων κοινωνικών δικτύων (Ga- ο στόχος δεν θα είχε εκτεθεί σε ρητορική
gliardone, Gal, Alves, & Martinez , 2015; Ca- µίσους. Οι διαδικτυακές πλατφόρµες έχουν
staρo-Pulgarνn, Suαrez-Betancur, Vega & συµβάλει σε «ένα ταχέως αυξανόµενο κύµα
Lσpez, 2021). Οι συνέπειες της έκθεσης στη βίντεο που εκπέµπουν φανατισµό, οµάδες
ρητορική µίσους κυµαίνονται από το αυξη- συγγένειας προσανατολισµένες στο µίσος,
µένο στρες, το άγχος, την κατάθλιψη και την ρατσιστικά διαδικτυακά σχόλια και εικόνες που
απευαισθητοποίηση (Saha, Chandrasekha- ενθαρρύνουν τη βία κατά των ανήµπορων
ran & De Choudhury, 2019) έως τα αυξη- και των µειονοτήτων» (Foxman & Wolf; Be-
µένα ποσοστά χρήσης αλκοόλ και ναρκωτι- nesch, 2014). Ο Banks (2010) δηλώνει πώς
κών (Schenk & Fremouw, 2012· Saha, Ch- η τεχνολογική καινοτοµία επέτρεψε στους
andrasekharan & De Choudhury , 2019). Εί- εξτρεµιστές και τους λάτρεις του µίσους όχι
ναι ένας επιβαρυντικός παράγοντας πίσω µόνο να διαδώσουν τη ρητορική και τις στρα-
από την παρενόχληση, τον εκφοβισµό, κα- τηγικές τους, αλλά να στρατολογήσουν, να
θώς και άλλα βίαια περιστατικά που στο- οργανώσουν και να ενοποιηθούν µέσω ιστο-
χεύουν ευάλωτες οµάδες, κάνοντας συχνά σελίδων, πινάκων προσωπικών µηνυµάτων
τους ανθρώπους να αισθάνονται ανεπιθύ- και email επίσης. Παρά την αύξηση HSO, η
µητοι τόσο στον ψηφιακό όσο και στον φυ- αστυνόµευση παραµένει δύσκολη, δεδοµέ-
σικό χώρο (Saha, Chandrasekharan & De νου ότι το ∆ιαδίκτυο είναι άναρχο. Οι υπη-
Choudhury, 2019). Ο Ειδικός Εισηγητής του ρεσίες ποινικής δικαιοσύνης είναι απίθανο να
Συµβουλίου Ανθρωπίνων ∆ικαιωµάτων του επενδύσουν προληπτικά χρόνο και χρήµα
ΟΗΕ για θέµατα µειονοτήτων επισηµαίνει για τη διερεύνηση αδικηµάτων που δεν θε-

